Alarm maken dmv relay

Allereerst zal ik mezelf voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum. Ik ben Sicco, 20 jaar jong(of oud, net hoe je het ziet) en werk fulltime als electricien in huis-tuin & keuken electro techniek. Mijn hobby's zijn ondermeer mountainbiken en met radio control spul prutsen.

Nu is mijn doel/ project een anti diefstal alarm te maken wat op 2 manieren af moet gaan.

1. draad doorknippen wat aan een onderdeel vast zit.(lus)

2. sabotage schakelaar. Als je de kap van het kastje af haalt zal een drukschakelaar verbreken.

Maar dit is nog niet alles.

Het alarm moet na ca. 30 tot 45 seconden uitschakelen. Ook moet het geheel op 12 volt(backup batterij) kunnen werken zodra de stroom uitvalt, maar normaal op het lichtnet dmv trafo. Paar indicatie led's zijn hiervoor niet onbelangrijk.

Nu weet ik weinig van echte electro techniek en is mijn vraag of dit projectje door een stel relay's kan worden gemaakt of dat dit met micro controller's moet gebeuren.

Alvast vriendelijk bedankt voor de reactie's.

Natuurlijk kan dit met relais, why not?
Punt 1 & 2 kan in 1 lus.
De meeste alarm installaties hebben 2 lussen, 1 voor detectie van ongewenste indringers en 1 voor sabotage.

Beetje electronica kom je niet onderuit, ik noem maar in en uitloop vertraging en een sirene die je niet de hele nacht laat loeien.
timers dus nodig bijv de 555 of dit http://www.circuitsonline.net/circuits/view/68

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Als je met microcontrollers overweg kan, is dat IMHO de beste keuze: praktisch alle logica die je nodig hebt in 1 IC, en de mogelijkheid om gans de werking te wijzigen zonder de noodzaak je soldeerbout warm te maken. Maar met gewone componenten lukt het net zo goed.
Het beste kan je met een venstercomparator werken. Ideaal is, als je de "draad" ergens van een (verborgen) weerstand kan voorzien, zodat kortsluiten in de buurt van de schakeling ook het alarm activeert.
Als er niemand met een kant-en-klare oplossing voor de dag komt, teken ik wel even een schema.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Kan heel simpel met een start/stop schakelprint van Velleman. Tijd is instelbaar van enkele seconden tot enkele uren. Een gesloten circuit met een sensor die een relais activeert start het alarm en de ingestelde tijd is voor het uitschakelen van de sirene. Een sleutel schakelaar over de sensor om het alarm uit te zetten is genoeg, dus geen ingewikkelde schakelingen voor in en uitloop tijd. Zo heb ik het ook op mijn kelder zitten en heb geleerd dat een vertraagd alarm niet voldoende is, omdat de dieven erg weinig tijd nodig hebben om weer weg te komen en dan zijn intussen wel je spullen weg. De ingang is automatisch veilig voor sabotage, maar zorg wel dat het gedeelte waar het alarm op zit niet bereikbaar is.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Bedankt voor de reactie's. Ik twijfelde of dit haalbaar was met 1 of 2 relais of dat je dit met microcontroller's moet doen. Heb wat dat betreft geen ervaring met microcontroller's en een heel klein beetje met relai's, maar heb er geen kaas van gegeten hoe je zo'n schema zou moeten tekenen.(contact punten van de relay)

Het is idd de bedoeling dat er een sleutel schakelaar tussen geplaatst wordt zodat de lus onderbroken kan worden aangezien het object wat beveiligd moet worden wekelijk's zal worden gebruikt. Ook denk ik aan een meer aderige kabel om sabotage te voorkomen/ te minimaliseren. Een weerstand zou helemaal ideaal zijn, maar dit zal via de chip's ed geregeld moeten worden neem ik aan?

Misschien kan je hier wat mee:
http://www.uploadarchief.net/files/download/Alarmschakeling1.png
N1 en N2 vormen samen met R1 ... R5 een venstercomparator. De blauwe lijn stelt de kabel voor, waarbij R5 ergens in het midden is geplaatst. Jouw suggestie om met een meeraderige kabel te werken is uiteraard beter. Zo kan je R5 in de behuizing van de alarminstallatie plaatsen.
Zolang de spanning op punt C lager is dan op punt A en hoger dan op punt B, is er niets aan de hand. Wordt de kabel onderbroken, dan zorgt R4 er voor, dat de spanning op C hoger wordt dan op A; sluit iemand de kabel (R5) kort, dan wordt C lager dan B. In beide gevallen zal de uitgang van de respectievelijke opamp hoog worden. Een derde signaal komt van Dr1 - dit is een drukknop die normaal open is, maar contact geeft als de behuizing gesloten wordt. Forceert iemand de behuizing, dan zal R6 voor een hoog niveau zorgen.
De dioden D1, D2 en D3 vormen een OR-schakeling voor deze signalen (je kan er op dezelfde manier nog meerdere signaalgevers bijplaatsen) die in geval van alarm punt D hoog maakt. Hierdoor wordt ook de uitgang van N3 (E) hoog, en omdat die via D4 en R8 met de niet-inverterende ingang verbonden is, blijft hij hoog tot (sleutel-)schakelaar Sch1 gesloten wordt. Daarnaast wordt het hoog-niveau via C1 doorgegeven aan N4 (F, wiens uitgang de nodige toeters en bellen aan het werk zal zetten. Na verloop van tijd, instelbaar met P1, zal de spanning op F terug lager geworden zijn dan op de inverterende ingang van N4, waarna alles stilvalt en stil blijft tot de schakeling door Sch1 terug op scherp wordt gesteld.
Voor de voeding van het geheel kan je verschillende kanten uit: een loodaccu, die door een gestabiliseerde spanning van 13.8V gevoed wordt (daar zijn de aangegeven spanningen op gebaseerd) of een voeding rond een stel NiCd-accu's.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Daar kan ik zeker wat mee ja! Bedankt voor de tekening en uitleg.

Dus als ik het goed begrijp kan je met p1 de tijd regelen hoe lang F "aan" blijft? Je hoeft dus niet als het alarm afgaat het zelf uit te zetten met de sleutelschakelaar voor het geval je niet thuis bent?(niet dat het alarm over een paar seconden weer inkomt) Het alarm moet 1 keer afgaan voor een goede 30 - 45 seconden en daarna zelf uitschakelen tot wederinschakeling.

P1 dient idd. om de lengte van het "lawaaimaken" te beperken. Eens de spanning op F lager geworden is dan op pin 13 zal de schakeling nergens meer op reageren tot Sch1 gesloten en terug geopend wordt.

[Edit]
Ik bedenk net, dat er een kans bestaat dat de C1/P1 combinatie ontoereikend zou kunnen zijn. Ik had de schakeling even uitgetest op een breadbordje, maar daarbij een nieuwe elko gebruikt. Nu durven die dingen --als ze nieuw zijn of lang spanningloos geweest zijn-- wel eens lekken, wat de RC-tijd verlengt. Geen probleem voor de electronica-fanaticus; die trekt gewoon een schuifje open (sommigen hier hebben meer schuifjes met onderdelen dan ondergetekende haren op zijn hoofd heeft :-) ) en neemt een groter exemplaar. Voor een eenmalig project kan je beter een elko van 220µF nemen voor C1; de alarm-tijd kan je steeds verkorten door P1 een draai te geven.

[Bericht gewijzigd door pros op zaterdag 2 december 2006 19:54:21

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Helemaal perfect, mijn dank is zeer groot.