Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Als eindwerk heb ik gekozen voor een frequentiemeter, met PIC, en een LCD uitlezing.
Nu ben ik op zoek gegaan naar een manier om mijn ingangsspanning (hoe klein ze ook is!) op te gooien tot 5V waar de PIC iets mee kan doen zodat ik de timer kan gebruiken.
In een van de schemas die ik heb gevonden maakten ze gebruik van de NE592, dit is een video versterker, met differential output.
Nu heb ik er al wat mee zitten prutsen, en de eerste keer lukte dit, maar toen ik mijn schakeling terug opbouwde (we moeten iedere keer alles afbreken, zeer irritant!) werkte hij niet zoals ik wou.
Nu, met het oog op hoe ik dit oplos, wil ik me hierin natuurlijk verder verdiepen, ik vind op google veel maar zie niet echt meer waar te beginnen hoe dit component werkt.
Als er iemand een goede link heeft of wat info kan geven waar ik verder op kan denken/zoeken zou ik enorm geholpen zijn!
Bij voorbaat dank,
HT
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
De NE592 is een differential input en differentieel output video amplifier.
Deze is identiek aan de UA733 van texas instruments.
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/ua733.pdf
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/NE592-D.PDF
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/17988/PHILIPS/NE592.ht…
In alle drie de datasheets staat het inwendige van het IC beschreven, dus dat moet je aan kunnen sluiten lijkt mij.
Je moet sowieso beiden ingangen van de juiste bias spanning voorzien.
Als je hem single ended wilt gebruiken dan stuur gewoon enkel op 1 ingang en pak je het signaal op 1 van de 2 uitgangen af, afhankelijk van welke faze je wilt gebruiken.
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Dus eigenlijk gewoon 1 ingang gebruiken, maar in al die schema's sluiten die de andere ingang ook nog aan op het ingangssignaal op de een of andere manier! soms met een weerstand in serie ervoor, dat weer op de +5V ofzo, heeft dit een nut? het voorkomen van oscilaties ofzo? of mag je die ook gewoon los laten?
Bedankt voor je hulp al!
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Je moet de ingangen van een bias niveau voorzien, in geval van een symetrische voeding wordt er meestal een weerstand naar massa gebruikt.
In geval van een enkelzijdige voedingsspanning stel je deze meestal ergens rond het midden in, ligt een beetje aan het ingangsbereik dat je wilt hebben.
Probeer voor jezelf maar eens uit te zoeken hoe de interne werking van het IC verloopt.
De versterker bestaat in principe uit een differnetiaal versterker (long tailed pair) met daarachter nog een differentiaal versterker welke 4 afzonderlijke emittervolgers aanstuurt.
De differentiaal versterkers worden in de tweede trap gebruikt voor de fazedraaing van 180 graden voor het aansturen van de 2 afzonderlijke uitgangstrappen.
Monster_Henry
ok, in het eerste deel herken ik al zeker dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_amplifier
is inderdaad gewoon een verschilversterker, deze gaan naar nog zoeen (de long tailed pair) deze sturen respectievelijk Q4=>Q6 aan en Q3=>Q5 aan
Die Bias bij een enkelvoudige voeding wordt dus gewoon gemaakt door bv ingang twee met ong de helft van de voeding in te stellen?
en de uitgang maakt eigenlijk niet veel uit, moet je gewoon zien welke faze je nodig hebt?
Bedankt voor al de hulp tot nu toe, als ik ergens verkeerd zit, zeg het maar en zal het verder bestuderen!!
Maar nu gaan slapen, want moet morgen werken!
HT!