Ik heb van daag voor het eerst een eigen print geetst met mijn eigen sullen.

- 8 * 15 W belichtings bak(twee babyliss gezichtbruiners )
- ontwikkelaar van brigatti potje van 18 gram ....
- etsbak 2 liter met Ammoniumpersuflat

belichting was van 50 tot 130 sec ( allemaal teveel volgens mij )

ontwikkelen na drie seconden zag ik bij alle belichtingen de sporen en 5 waren ze bijna allemaal weer weg :-(

etsen : shit, weet ik niet meer een minuut of 10, stopwatch loopt nu nog. :-)

http://members.chello.nl/b.keser1/tmp/firsttry.jpg

wat zie je hier,
- twee footprints van een 0.5 mm 50 pints connector en
- vias van 1 mm, 1.25 mm, 1.5 mm 1.75 mm.
- spoortjes en soldeer pats zijn 0.25 mm
- en een 0.25 weerstand

ik heb maar 1 zo'n connector met maar een aantal aaansluitingen nodig dus ik zie het wel zitten. :-)

Het potje ontwikkelaar was dacht ik voor 1 liter water.
kan ik dat zonder probeem verdunnen want met 5 seconden vind ik het dus wel heel critich ?

ik ga toch ook nog maar eens een test doen met 30 tot 50 seconden.

De oostindisch inkt heeft voor mij niet gewerkt alle inkt kwam weer van de sheet af. Maar als ik dit resultaat zie moet het toch wel lukken. moet wel op leten op vuil want ik zie op een paar plekken toch nog wat probleempjes.

ziet er erg netjes uit! Wil ik zelf ook nog een keer gaan doen. Wanneer zie je bij het ontwikkelen eigenlijk of je klaar bent? En heb jij de gezichtsbruiners nog omgebouwd?

Zelf etsen hardstikke leuk. Maar in mijn ogen geeft het teveel rommel (etsmiddel, belichten, printen, tekenen) :P Ik bak nog steeds op printplaaten met baantjes ;)

[Bericht gewijzigd door Boeip op ]

Heb alles uit de gezichtbruiner gesloopt en ben alle 8 de TL's naast elkaar gaan zetten en heb het op nieuw be draad.
daarboven op heb ik een bovenstuk van een HP scanner gemaakt
zit nog niet vast maar het werkt al wel. Ik moet ook nog een timmer maken gaat nu via een stop watch.

bbob1987

Gaat wat lastig met een 50 pins 0.5 mm pitch connector :-)

gewoon een kwestie van netjes solderen. Met SSOP (pitch 0.65mm) lukt het ook best om aan ieder pootje een kopervezeltje te solderen, moet hier dus ook nog wel gaan.

tweede keer ging minder
heb van 10 tot 55 deconden belicht, het is duidelijk dat
50 tot 60 seconden belichten toch wel goed is,
Maar het ontwikkelen ging nu dus niet goed had bij de ontwikkelaar het water verdubbeld, dit ging dus niet goed
na 20 seconden nog niks te zien. Heb toen maar even wat sterkere ontwikkelaar gemaakt en toen ging het
een stuk beter. maar toch denk ik dat nu het ontwikkelen het probleem is geweest. De goede verhouding moet ik dus nog zoeken, want die 4 seconde is toch echt veelste weinig.

Heb een foto van mijn belichtings bak en etsbak er bij gedaan.

http://members.chello.nl/b.keser1/tmp/etsen.jpg

http://members.chello.nl/b.keser1/tmp/bak.jpg

Is het misschien slim om toch maar een diffusor boven op de TL's te leggen of de afstand naar het glas te vergroten

Enkele bedenkingen over je verlichtingsbak: denk je ooit zulke grote printen te maken? Nee? Plaats dan de lampen zo dicht mogelijk tegen mekaar. Probeer ergens een spiegel op de kop te tikken, en plaats die achter je lampen.
Wat de ontwikkelaar betreft: gewoon de aangegeven hoeveelheden gebruiken. En er voor zorgen dat het spul noch te warm, noch te koud is. Ik verwarm het tot 25 á 30°C. De ontwikkeltijd is niet kritisch. Gewoon je print heen-en-weer bewegen in de ontwikkelaar, tot je er zeker van bent dat alle lak (die weg moet) er af is.
Belichten is wél kritisch, tenzij je layout op de zwarte delen helemaal geen spiertje licht doorlaat. Zelf gebruik ik kalkpapier, bedrukt met een laserprinter. Dat gaat prima, zolang ik de belichtingstijd maar respecteer (96 seconden in mijn opstelling).

Leuk etsbakje!
Waar gekocht?
Ik ben ook al een tijdtje aan het etsen,
Ets nu ook met natrium.. aleen mij oordeel:
Het is gouw uitgewerkt na een keer of 10 etsen was het bij mij al uitgewerkt :(
Ligt dit aan mij of het merk?
Niels

Ja, zou mooi zijn als je een uv bescherming hebt, want er recht inkijken is niet goed natuurlijk.

Blad er boven en kijken of welke hoogte het licht egaal is.

Op 28 januari 2007 20:07:34 schreef pros:
Enkele bedenkingen over je verlichtingsbak: denk je ooit zulke grote printen te maken? Nee? Plaats dan de lampen zo dicht mogelijk tegen mekaar. Probeer ergens een spiegel op de kop te tikken, en plaats die achter je lampen.
Wat de ontwikkelaar betreft: gewoon de aangegeven hoeveelheden gebruiken. En er voor zorgen dat het spul noch te warm, noch te koud is. Ik verwarm het tot 25 á 30°C. De ontwikkeltijd is niet kritisch. Gewoon je print heen-en-weer bewegen in de ontwikkelaar, tot je er zeker van bent dat alle lak (die weg moet) er af is.
Belichten is wél kritisch, tenzij je layout op de zwarte delen helemaal geen spiertje licht doorlaat. Zelf gebruik ik kalkpapier, bedrukt met een laserprinter. Dat gaat prima, zolang ik de belichtingstijd maar respecteer (96 seconden in mijn opstelling).

Ik gebruik sheet's maar fit wordt niet mooi zwart.. :(
Waar haal je dat kalkpapier?

Bij de plaatselijk papierhandel. Wordt verkocht in mappen met 10 A4-vellen.

Oke en hoeveel kost dat ongeveer?>

Laatst 2.60 euro betaald. Oh ja, d'r zitten 12 vellen in een pak.

> De ontwikkeltijd is niet kritisch.

in 4 tot 5 seconden was hij bij mij de eerste keer al helemaal goed en moest ik er rap voor zorgen dat ik hem afspoelde. van de 5 test plaatjes bleef alleen de gene met de kortste tijd over( 50 s belichting ). de rest was weg.
vond ik heel kritisch

ik print met laser printer op overhead transperant gaat best goed had alleen gehoopt dat ik met oostindich inkt het pik zwart kon maken.

op de belichtings bak zit nog een deksel om hem dicht te doen is een scanner geweest.

Dan heb je de print IMHO te lang belicht. Ik kan probleemloos de print nog 30sec of langer in de ontwikkelbak houden nadat de ontwikkelaar zijn werk heeft gedaan, zonder schade aan de lak die moet blijven zitten.
Het blijft altijd wat experimenteren, vooral omdat iedere belichtingsbak weer anders is...

hoi amigob,

chque belichtingsbak gemaakt, de lampen staan netjes langs elkaar, maar ik zou een zilvere folie onder de lampen leggen, dit om een egaalere lichtverdeling te krijgen. een difuuser mag ook natuurlijk, maar da houd volgens mij redelijk wat licht tegen, dus langer belichten dan.

de belichting is idd wel redelijk belangrijk, en van lichtbak en gebruikte toepassingen afhankelijk.

ik druk ook af op transparant, en smeer die dan in met chineese inkt, effe laten drogen en de resten wegvegen. ik heb dan een pik zwart resultaat.

belichten duurt bij mij ca 90 tot 100 sec.

ontwikkelen die ik met een dopje WC-ontstopper in lauw water (ca 30°) en daarna in dezelfde etsbak dan op jouw foto :p

't heeft bij mij in het begin ook wel wat moeite gekost, maar eens je de juiste hoeveelheden en tijden weet, is't wel fijn om printen te etsen.

Groetjes Kris

Op 29 januari 2007 01:02:49 schreef hobbyelektro:
hoi amigob,

ontwikkelen die ik met een dopje WC-ontstopper in lauw water (ca 30°)

Wat ik altijd doe (ik maak altijd minder dan een liter ontwikkelaar met goodsteenontstopper aan) is je print plaat iets groter nemen (paar milimeter) dan je uiteindelijke print moet worden.

Als je nu na het belichten dat "te grote" stukje voorzichtig in de ontwikkelaar doopt zie je of de fotolak er te snel, te langzaam of presies met de juiste snelheid af komt.

Als het te snel gaat kun je de oplossing nog verdunnen en hoef je niet gelijk je hele print weg te gooien (omdat het te snel ging en je je hele afdruk kwijt bent).

Voor mij werkt dit altijd prima, omdat ik niet echt een held ben in het schatten van hoeveelheden (en ik dus soms te veel soms te weinig heb en bijna nooit precies goed zit met de hoeveelheid gootsteenontstopper).

Ik hoef ook maar 5 seconden te ontwikkelen maar mijn printen zijn wel zo goed als altijd superstrak. Ook met smalle lijntjes.

nu heb ik dus een nieuwe printer HP p2015dn

http://members.chello.nl/b.keser1/tmp/secondtry.jpg

hier is beduidend beter resultaat mee te halen
ook weer de 0.5 mm pitch 0.254 mm paths

ik snap alleen niet waar de vervuiling van daan komt ik zie twee grootte punten en als ik zie dat er rond om die punten alles weg geetst is kan ik alleen maar concluderen dat het aan de print met foto gevoelige laag lich en niet aan vervuiling.

Iemand een ander idee waar die vervuiling vandaan kan
kommen. Op de sheet en glasplaat zit het niet.

AmigoB

Ziet er uit als een korreltje in de sheet. Het licht wordt anders gebroken op dat punt en je krijgt zo'n effect.