Regelbare voeding met een geschakelde voeding

Ik wil zelf een regelbare voeding maken ca 2x 0-20V en 3A.

aangezien ik student ben heb ik geen super groot budget. ben al langer aktief maar dit is de eerste keer dat ik ook echt gepost heb heb veel informatie van deze site af gehaald.

ik heb het artikel al uit de elektuur wat mij zeer aanspreekt maar het project heeft een niet super groot budget wat door de trafo's meteen al te duur wordt.

heb nog wel 2 geschakelde voedingen liggen 24V en xxA komen uit een industriele borduur machine. alleen ik zie dat bijna alle schema's een negatieve spanning gebruiken en wat ik op andere forums hoor is dat dat niet kan met een geschakelde voeding?

is het mogelijk om op een manier toch de op amp van de elektuur voeding te voeden met een negatieve spanning?

het gaat om de LT1491. welke ik dus moet aansturen met een negatieve spanning

kan dit met het schema op CO.net waar door uit een voeding een negatieve voeding bouwt. en welke van de schema's is hier het beste voor geschikt dan?

hier het gedeelte zoals hier de negatieve spanning wordt opgebouwt. kan denk niet het hele schema posten ivm dat het auteurs rechtelijk beschermd is. De negatieve spanning wordt opgebouwt tussen pen 4 en 11. IC1.

ik ben al een hoop schema's tegen gekomen op internet maar allemaal werken ze of met een negatieve spanning

http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html

of ze schijnen nogal slecht / onbetrouwbaar te zijn zoals deze
http://www.tuxgraphics.org/electronics/200506/article379.shtml
*ik weet dat free_electron? een nieuwe zo ontwerpen maar door tijd gebrek hier niet aan toe is gekomen.

eventueel een ander schema wat wel werkt op een geschakelde voeding mag ook.

wie kan mij hiermee helpen?

bij voorbaat dank

EDIT: zie net dat die in een verkeerd sub forum terecht is gekomen, hij kan denk ik beter staan in elektronica algemeen? als iemand hem zou willen verplaatsen graag.
Henry S.

Moderator

Done.

Hoeveel negatieve stroom vraagt die LT1491?
Welk Elektuur artikel?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 13 februari 2007 23:03:42]

Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
gooi net de datasheet dicht, ik ga weer even kijken.

elektuur november 2001. Nauwkeurige labvoeding 25V / 2,5A

zal zo vermelden wat de datasheet vermeld

EDIT: +/-25mA / +/-30mA
Henry S.

Moderator

Goedkoper dan de diode truuk kan denk ik niet.

Als ik je goed begrijp wil je de trafo/gelijkrichter vervangen door een geschakelde module.

De truuk is het creeeren van 0,7V negatief tov de massa, je kan de truuk nog steeds toepassen maar dan heb je een verschil tussen modulemassa en voedingsmassa. Geen probleem opzich, isolatiebusjes er tussen.

Anders is http://www.circuitsonline.net/circuits/view/139 een optie: D1/C5 weglaten, even mee experimenteren, de spanningswaarde is niet het belangrijkste zolang de totale spanning maar binnen de specs blijft. Spelen met de spanningsdelers moet je toch al.

Wil je echt -0,7V hebben dan zet je een weerstand en diode (in geleiding) in serie over de negatieve voeding en tapt -0.7V af over de diode. Een soort zener zeg maar, weerstand goed bepalen want de diode moet niet gaan roken.
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
hmm ik volg hem even niet,

isolatiebusjes wat bedoel je daar mee?

de 2de optie werkt deze ook met 24V?

optie 3:
weerstand met een diode in geleiding. heb je hier een bereken methode van? bedoeling is dat je de stroom terug draait naar minimaal?

edit: hij gebruikt dit wel in het schema wat de spanning controleert en dicht gooit. dus weet niet hoe belangrijk de -0,7V precies is.

mijn kennis is nog niet zo heel erg hoog.

[Bericht gewijzigd door veenie op 13 februari 2007 23:47:58]

Henry S.

Moderator

Op 13 februari 2007 23:44:30 schreef veenie:
hmm ik volg hem even niet,

isolatiebusjes wat bedoel je daar mee?

Kunststof busjes. 5 en 10mm lang zijn standaard maten, gat geschikt voor M3. Anders nylon steunen van de bouwmarkt.

de 2de optie werkt deze ook met 24V?

Oeps, vergeten te vertellen dat je die het beste met 5V voedt, LM7805 er voor. Anders komt er aan de andere kant wat te veel spanning uit.

optie 3:
weerstand met een diode in geleiding. heb je hier een bereken methode van? bedoeling is dat je de stroom terug draait naar minimaal?

De Wet van Ohm, stroom door de weerstand genoeg om de opamp te voeden čn de diode in geleiding te houden.
De door jou genoemde stromen zijn maximalen, de normale stroom zonder belasting ligt in de uA's.

mijn kennis is nog niet zo heel erg hoog.

Optie 1 is dan het eenvoudigste. zorg dat er geen verbinding is tussen geschakelde voedingskast en je nieuwe voedingsmassa.
eenvoudigste oplossing is dus optie 2?

de ne555 schakeling met een 7805. werkt dit ook zo direct of moeten er nog aanpassingen gebeuren verder?

snap ik alleen de logica nog niet helemaal van de isolatiebusjes wat is daar de gedachte achter dat is wat ik bedoelde met mijn vraag

[Bericht gewijzigd door veenie op 13 februari 2007 23:57:08]

Henry S.

Moderator

Optie1!

De kast van zo'n industieele voeding zit aan de massa,-pool.
Maar die is straks geen 0V meer tov de nieuwe voedingsmassa.

Met alles lekker aan elkaar vastbouten sluit je de diode kort... Dat is niet de bedoeling. Busjes er tussen en kunststofringen anders maak je alsnog kortsluiting via de bouten.

Edit: Het komplete schema plus software is nog steeds te vinden op de site van de auteur: http://www.pic-basic.de/

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 14 februari 2007 00:18:06]

oke,

maar goed dat met de ne555 timer werkt direct of moet ik nog dingen hiervoor aanpassen?

de condensator 10000uF!? heb ik deze ook nodig aangezien ik al een stabiele voeding aanlever?

deze zit 2x afgebeeld.

of zou ik deze ook kunnen vervangen met een lichtere condensator?

het display is 16x1. is hier ook een 16x2 aan te sluiten? deze kan ik goedkoop inkopen namelijk.
de pic16fl84A-04/P
de pic16fl84A-04/IP

zijn deze te gebruiken voor dit schema?
Henry S.

Moderator

Ja, zie de datasheet.
Op 14 februari 2007 00:43:12 schreef veenie:
maar goed dat met de ne555 timer werkt direct of moet ik nog dingen hiervoor aanpassen?

Ja, werkt opzich direkt maar ik blijf bij optie 1.

de condensator 10000uF!? heb ik deze ook nodig aangezien ik al een stabiele voeding aanlever?

deze zit 2x afgebeeld.

of zou ik deze ook kunnen vervangen met een lichtere condensator?

Er staat niet twee keer 10.000uF, artikel goed lezen aub!
Zijn niet meer nodig maar gebruik 10x 100uF parallel om schakeltroep kwijt te raken.

het display is 16x1. is hier ook een 16x2 aan te sluiten? deze kan ik goedkoop inkopen namelijk.

Dat kan, of het het mooi is vraag nr 2.

Denk je er om dat de software gemaakt is voor 20V/1A of 25V/2.5A, eventueel de software aanpassen.

Persoonlijk zou ik gewoon een normale trafo gebruiken, zoveel kost die ook weer niet. En vooral als je niet weet hoe je iets aan moet passen het verschil tussen een goed of een halfbakken project.
software modificaties staan later op de planning heb via school 4 pics geregeld zijn besteld komen binnenkort.

wil een dubbele voeding gaan bouwen.

ik ga denk toch voor optie 2. maar jij had het erover om deze op 5V te laten werken? en d1 en c5 te laten vervallen

begrijp ik dat zo goed?

en de volgende onderdelen kan ik nergens vinden bij conrad..

4mhz kristal keramisch resonator
0,51Ohm 1/2W weerstand

en het lcd display zal wel werken alleen zal deze dan maar 1 regel gebruiken bedoel jij of gooit die alles door elkaar heen.
de zenerdiode kan ik wel vinden maar deze is 1W in plaats van 1,3W. is dit erg of verkoopt conrad wel de juiste?

[Bericht gewijzigd door veenie op 15 februari 2007 01:38:45]

Henry S.

Moderator

Op 15 februari 2007 01:35:32 schreef veenie:
software modificaties staan later op de planning heb via school 4 pics geregeld zijn besteld komen binnenkort.

wil een dubbele voeding gaan bouwen.

ik ga denk toch voor optie 2. maar jij had het erover om deze op 5V te laten werken? en d1 en c5 te laten vervallen

begrijp ik dat zo goed?

Dat staat in de post...

en de volgende onderdelen kan ik nergens vinden bij conrad..

4mhz kristal keramisch resonator
0,51Ohm 1/2W weerstand

Tja, Conrad, kampioen puzzels maken van sites.
-De resonator: Dat spul hebben ze bijna niet, pak een 4MHz kristal en leg tussen zowel pootje 15 als 16 een 22pF condensator naar de massa, kan prima met SMD maar met normale componentjes past het ook nog wel.
-De weerstand: Rotwaarde... 2x 1Ω 1/4W parallel, met 1% types goed te doen.

en het lcd display zal wel werken alleen zal deze dan maar 1 regel gebruiken bedoel jij of gooit die alles door elkaar heen.

Wat denk je zelf, is een half gebruikt display mooi?

de zenerdiode kan ik wel vinden maar deze is 1W in plaats van 1,3W. is dit erg of verkoopt conrad wel de juiste?

Typisch Conrad... Lees de bijbehorende datasheet eens.