Hey allemaal,
Ik heb een relais nodig van 5V en ik moet 24V schakelen. Weet iemand misschien of je met een transistor een relais kan maken?
alvast bedankt
klein is fijn
Moderator
Het kan, maar of het ook kan voor jouw toepassing hangt af van de stroom en of het gelijk dan wel wisselspanning is.
Je kan niet met een transistor een relais maken maar wel eentje aansturen.
Transistor en relais op elkaar afstemmen.
Ik snap de vraag niet. Je hebt een relais van 5V nodig? En je wilt 24V schakelen? Met dat relais, neem ik aan. Maar dan heb je toch alles al, daar hoeft geen transistor bij.
Of bedoel je dit: je hebt een schakelspanning van 5V ter beschikking, uiteindelijk wil je 24V schakelen, de vraag is of dat met een transistor kan in plaats van een relais?
Voorzover de 5V en de 24V gelijkspanningen zijn, kan dat welzeker. Maar welke stroom moet die 24V leveren? En hoeveel stroom mag je uit die 5V verbruiken?
Hey
Ik ben bezig met een zelfbouw project, ik wil voor het contactslot een soort van relais maken. Alleen ik wil geen relais gebruiken, maar iets anders. Door middel van een PIC18F2420 wil ik het bekrachtigen.
Kan ik dit schema er voor gebruiken?
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/132
alvast bedankt
Nope, dat werkt alleen op wisselspanning, en volgens mij enkel op hoge spanningen. Post eens een schematische voorstelling van wat je van plan bent? Vermeld in ieder geval spanningen en stromen die je gaat schakelen. Wellicht kun je met een redelijke MOSFET iets doen, maar dat ligt aan je toepassing.
Waarom ben je zo omslachtig. Wees een duidelijk wat je wilt. Geef een schematische voorstelling en dergelijke meer. Alleen zo kunnen wij u goed op weg helpen.
Ik denk dat hij de Startmotor van de auto met een Pic wil schakelen... Dan zit je met een redelijk kleine stroom. Een BUZ10 is goed genoeg hiervoor (je hoeft alleen maar het startrelais te schakelen)
Dat ligt er helemaal aan wat voor vermogens etc je wil schakelen en waarmee. Geef eens precies aan wat je wil, zonder extra info kunnen we je niet verder helpen.