[IA] FPGA development board

http://www.greenbird.info/bluebird/bluebird.png
Het Blue Bird FPGA Development bord is een klein feature rijk FPGA bord dat dient als introductie in de wereld van FPGA's en CPLD's.
Het bord is voornamelijk bedoeld voor zij die nog geen, of weinig ervaring met FPGA's/CPLD's hebben. Maar door de vele features is het zeker ook geschikt voor de meer zij die meer ervaring hebben.

Met een max snelheid van 250MHz en 92kb RAM kan het bord voor veel uiteenlopende toepassing worden gebruikt, zoals softcore processor, DPS en nog veel meer.

Voor een kleine preview van de uiteindelijke PCB:
http://www.greenbird.info/bluebird/pcb_small.png
Foto's van het proto bord staan hier. Foto's van het bord in werking komen volgend weekend (16-05).

Een greep uit alle features die op het bord zitten:
http://www.greenbird.info/bluebird/functions.png

De prijs van van dit alles is €64,45 bij 10 stuks (incl BTW, S&H, etc). Hier komt alleen nog verzendkosten van mij naar jullie bij á €3,26 (schatting).

Voor meer info kan je vragen stellen in dit topic of op samenkopen.net , waar de verdere afhandeling ook zal worden gedaan,

[Bericht gewijzigd door xantus op maandag 4 juni 2007 01:41:57

lijkt me interesant. Ik heb me nog niet echt in het fpga verdiept, maar de voordelen spreken me erg aan.

Tqfp is nog net te solderen gelukkig :)

vergeten erbij te zeggen. De PCB zal professioneel gemaakt worden met gold plating en zal dubbelzijdig zijn.

free_electron

Silicon Member

die ram ,flash en spi zijn er teveel aan.

das haast nutteloos. je hebt niet genoeg cellen om daar iets nuttig mee te gaan doen.

en als je dat display naar 8 digits brengt heb je exact wat ik gemaakt heb :p

kzallet straks posten. tis blijvne liggen...

voorzie je ook ene programmer ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Als ontwikkelingsboard vind ik ook dat er te weinig LE blokken beschikbaar zijn. Voor vele kleine toepassingen is dit wel voldoende. Zodra je extra extern geheugen gebruikt heb je heel wat meer I/O's en LE's nodig.

Vandaar dat die DE1 kit als ontwikkelingboard veel beter geschikt is. Dat je nooit niet alles gebruikt is helemaal niet erg. Maar daar heb je 19.000 LE's terwijl er slechts 1270 zijn in de grootste MAXII.

32 leds zijn ook vrij veel, ik zou eerder opteren voor een aantal transistor uitgangen, deze geven je betere buffering met de buitenwereld en zijn automatisch level omvormers. Nu dit is gewoon kwestie van indeling. Trouwens in veel gevallen kun je zoals bij free_electron kiezen tussen extra leds of zevensegment display's.

Om een lage prijs te kunnen houden lijkt die MAXII wel een goede oplossing maar dan zie ik ook minder het voordeel van het extra geheugen juist omdat je daarvoor vrij snel een boel LE's verbruikt.

Het grootste probleem voor een starter zal het solderen blijven van de TQFP behuizing. Maar dit heb je in alle type chips die je wenst te gebruiken. Dus ook voor cycloneII chips.

Een USB aansluiting zou idd wel wenselijk zijn maar dat kom je volledig op het voorstel van free_electron zoals hij als eens een bestukkingsschema heeft geplaatst. Een LCD display is wel aan te raden gezien dit vrij lowcost is en heel veel mogelikheden geeft.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar waarom zouden een SRAM aansluiting zoveel ELs gebruiken? Zoveer ik zie is het simpel 4 bits zetten en het adres (en mogelijk data erin proppen). Zou toch niet meer dan een mux en een kleine state machine hoeven te zijn. Ze bent idd wel iets van 20 IO pinnen kwijt.

De SPI interface voor het flash zou idd best veel ELs innemen.

LCD display lijk mij net zoveel ELs in te gaan nemen als een SPI interface voor de flash

Dat 1270 ELs te weinig is ben ik het niet helemaal mee eens. Ik zeg niet dat het veel is, maar ik ben hier bezig met een hele auto pilot voor mijn helicopter in een 2.880 ELs FPGA (acex 1k50, zie foto in start post, 3 voor $5 op ebay :)). En test alles eerst op een 128 ELs CPLD.

[Bericht gewijzigd door xantus op zaterdag 3 maart 2007 18:41:50

Het gaat mij vooral over het begrip "ontwikkelings" board, niet zozeer over een "experimenteer" boardje die vooral voor starters mooi is.

20 extra pinnen zijn wel veel. Het zou spijtig zijn als je daardoor je aantal I/O's te veel zou beperken. Als ik iets moet bouwen heb ik al snel een boel inputs en outputs nodig.

Een LCD display, ik geloof ongeveer 80 LE's maar een display kun je bijna altijd gebruiken in iedere toepassing. Bij toepassing op batterij is een LCD te verkiezen boven 7 segments display, meer info, minder verbruik en ook low cost.

Voor een SPI heb ik geen probleem want met een paar I/O pinnen is het oké.

Ik zou het dan liever experimenteer printje noemen, bij een ontwikkelings board mag je niet zo snel tegen de limieten aanlopen.

Maar buiten deze naamspeling heb ik geen probleem met je voorstel.

Waarom neem je niet direct een FPGA? een van de goedkoopste kost 11 euro (EP2c5-8) en bevat iets meer dan 4000 LE's (en niet EL's :P)

Zit in een 144 TQFP verpakking en is nog prima met de hand te solderen.

Dit is al een stuk goedkoper dan een max II en heeft heel veel voordelen (interne DSP elementen, meer LE's ).

Nadeel is wel dat je de configuratie elke keer moet uploaden maar daar heb je dan weer een config rom voor...

Op 3 maart 2007 20:42:30 schreef surge_me:
Waarom neem je niet direct een FPGA? een van de goedkoopste kost 11 euro (EP2c5-8) en bevat iets meer dan 4000 LE's

Dit is idd een van de beste prijs/prestatie's. Die config prom is opzich geen de minste probleem. Vroeger gebruikte ik de cyclone maar nu is de cycloneII een betere oplossing.

Voor di config prom zet je beter een pic in, volgens mij zijn die proms maar 1 maal te beschrijven en een pic (of AVR, wat jij wilt) hebben ruimte genoeg aan boord en kunnen meerdere keren overschreven worden en zijn goedkoper.

een configuratie van een ep2c5 (kleinste cyclone II) kost 152.998 bytes ( http://www.altera.com/literature/hb/cyc2/cyc2_cii51013.pdf pagina 3 van de PDF)

dus in een pic met 2kb geheugen kun je makkelijk 5 configuraties "kwijt".

edit ik heb denk ik niet helemaal gelijk,
EPC1441LC20N

bij digikey is deze 2.70 euro en bied plaats aan 53KB en dat zijn dan weer een stuk of 50? configuraties.

[Bericht gewijzigd door surge_me op zaterdag 3 maart 2007 21:05:29

Op 3 maart 2007 20:55:32 schreef surge_me:
Voor di config prom zet je beter een pic in, volgens mij zijn die proms maar 1 maal te beschrijven en een pic (of AVR, wat jij wilt) hebben ruimte genoeg aan boord en kunnen meerdere keren overschreven worden en zijn goedkoper.

Nee hoor dat klopt niet! Het zijn flash eprom's en die kun je eindeloos her programmeren via de jtag standaard connector met de byteblasterII of met de USB blaster. Er is zelfs een auto compressed mode waardoor je in een kleinere flash meer data kunt plaatsen.

free_electron

Silicon Member

Op 3 maart 2007 20:55:32 schreef surge_me:
een configuratie van een ep2c5 (kleinste cyclone II) kost 152.998 bytes ( http://www.altera.com/literature/hb/cyc2/cyc2_cii51013.pdf pagina 3 van de PDF)

dus in een pic met 2kb geheugen kun je makkelijk 5 configuraties "kwijt".

wat heb jij onlangs gerookt ?
152 kilobyte laden in ene pic met 2K .... daar gaat een STRAFFE compressor voor nodig zijn denk ik ....

die serial config proms kosten niks en zijn duizenden malen flashbaar.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 3 maart 2007 23:20:10 schreef free_electron:
[...]

wat heb jij onlangs gerookt ?
152 kilobyte laden in ene pic met 2K .... daar gaat een STRAFFE compressor voor nodig zijn denk ik ....

die serial config proms kosten niks en zijn duizenden malen flashbaar.

hmmzz ik zat denk ik te slapen ;)

Bookmarked - Daar ben ik zeker voorstander van !

slimme mensen vinden oplossingen, genieën vinden problemen.
High met Henk

Special Member

ik heb ig intresse, wil me altijd al eens op FPGA's toe gaan leggen, net als op beter software schrijven...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een cyclone is idd misschien wel een beter idee dan een MAX. Dan heb je gelijk 4x zo veel LEs en al een klein beetje RAM onboard.

Alleen heb ik zelf geen ervaring met het gebruik van die config PROM. Ik zelf gebruik een PIC + MMC card om hem steeds te proggen. MMC crad erin, pic wordt wakker en flashed de FPGA en gaat weer slapen totdat hij weer nodig is (vlucht data op de MMC card te zetten).

Op 3 maart 2007 23:20:10 schreef free_electron:
[...]

wat heb jij onlangs gerookt ?
152 kilobyte laden in ene pic met 2K .... daar gaat een STRAFFE compressor voor nodig zijn denk ik ....

Hij heeft natuurlijk dat compressiealgoritme van jan sloot gekraakt. Dan is zoiets een eitje.

Zou dat nou een techneutenhack zijn geweest om Pieper te kijk te zetten als nitwit?

32 leds zijn ook vrij veel, ik zou eerder opteren voor een aantal transistor uitgangen, deze geven je betere buffering met de buitenwereld en zijn automatisch level omvormers. Nu dit is gewoon kwestie van indeling. Trouwens in veel gevallen kun je zoals bij free_electron kiezen tussen extra leds of zevensegment display's.

De bedoeling zou zijn dat je kan kiezen tussen leds of io door middel van een jumper. Zo raak je dus niet 32 pinnen kwijt en heb je genoeg leds om allemaal dingen op weer te geven door het simpel setten van een jumper.

Het schijnt dat er inmiddels een Xilinx Spartan met niet vluchtig geheugen is.
Bron, FPGAJournal.com

Op 4 maart 2007 11:58:37 schreef xantus:
Een cyclone is idd misschien wel een beter idee dan een MAX. Dan heb je gelijk 4x zo veel LEs en al een klein beetje RAM onboard.
Alleen heb ik zelf geen ervaring met het gebruik van die config PROM.

Het programmeren van de flashprom is volledig transparant. Als gebruiker merk je het niet eens. Hoe je die flash moet gebruiken staat heel mooi beschreven op deze link . Je kunt zowel de cycloneII direct programmeren als indirect doorheen de cycloneII naar de configuratie flash. Het ene geval is tijdelijk, het andere is definitief ook na powerdown.

De keuze van 32 leds of 7 segment display's is idd heel goed. Dat "beetje" ram in een cyclone is al een heel beetje hoor. Zelden heb je zoveel RAM nodig en als je hem nodig hebt haalt hij heel hoge snelheden waarbij je gemakkelijk kunt lezen en schrijven waarbij het als het ware gelijktijdig mag gebeuren. Ik denk hierbij vooral aan fifo toepassingen. Met externe ram liggen die snelheden beduidend lager.

Zet mij er ook maar op:) voor 50 euro wil ik ook wel is hier en daar wat proberen. Ben wel met fotoopa eens dat je het allemaal niet te beperkt moet houden. Iets meer dan 50 euro is ook een mooie prijs, en je baalt als je ergens mogelijkheden tekort komt.

Op 4 maart 2007 13:28:03 schreef xantus:
[...]
De bedoeling zou zijn dat je kan kiezen tussen leds of io door middel van een jumper. Zo raak je dus niet 32 pinnen kwijt en heb je genoeg leds om allemaal dingen op weer te geven door het simpel setten van een jumper.

Dus dan kun je elke keer 32 dip switches of jumpers om gaan zetten :P

127 kb ram is idd best veel (had verkeerd gekeken).

Die jumpers omzetten lijkt meer werk dan het is, meestal ben je toch met 1 project bezig en heb je ze in een bepaalde stand staan. Anders moet je zelf weer een of ander board maken om iets op weer te kunnen geven.

Op 4 maart 2007 17:58:26 schreef xantus:
Die jumpers omzetten lijkt meer werk dan het is, meestal ben je toch met 1 project bezig en heb je ze in een bepaalde stand staan. Anders moet je zelf weer een of ander board maken om iets op weer te kunnen geven.

Kan dit niet met 1 jumper, ze mogen toch aan de andere kant blijven hangen. Zelf met een transistor zou je ze vanuit de FPGA kunnen selecteren! Die moet wel de totale stroom kunnen verdragen.

Ohja bijna vergeten, ik zou een TSOP1736 voorzien op de print. Dit verbruikt slechts 1 I/O pin en je hebt een volledig keyboard mogelijkheid via een afstands bediening. Je kunt ook allerlei commando's op die manier doorgeven. Dit werkt echt goed en neemt vrij weinig LE's in beslag. Je bent niet verplicht om dit te bestukken indien je het echt niet wenst, dan kun je die pin voor iets anders gebruiken.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op zondag 4 maart 2007 18:19:51