Via Paul Nieuwkamp op het forum van SamenKopen kwam ik de VS5000 PC scope serie tegen van Rigol.
http://www.rigol.com/images/VS5000a.jpg

Ze lijken qua specificaties op de DS1000 serie maar dan natuurlijk in PC scope vorm. De DS1000 serie leek mij ook geweldig en hoewel goedkoop voor z'n specificaties (600-1600 ex BTW voor 25-100MHz) toch een hoop geld om voor een hobby uit te geven.

Is er iemand die iets weet over prijzen en beschikbaarheid van de VS5000 serie? Het lijkt mij dat zo'n scoop zonder halve PC al ingebouwd nog wel een stuk goedkoper kan zijn maar helaas is er bijna niets over deze serie te vinden.

Even een schaamteloze copy/paste van Samenkopen.net:

voor de scope ze zijn nog niet klaar. zijn nog in R&D status. ze verwachten dat het misschien end volgende maand klaar voor productie zijn. ze kosten ongeveer het volgende:
5022 kost ongeveer een 320 euro
5042 kost ongeveer een 425 euro
5062 kost ongeveer een 600 euro
5102 kost ongeveer een 800 euro

Als ik dan de prijzen van Conrad en Elquip van de DS1*** ipv de VS5*** erbij pak en daar wat percentages uithaal wat de LogicAnalyzer variant extra op moet brengen kom ik op
5022D voor 411 euro
5042D voor 524 euro
5062D voor 789 euro
5102D voor 1102 euro

De richtprijs van de VS5 is
25 MHz: 49% lager
40 MHz: 53% lager
60 MHz: 55% lager
100 MHz: 62% lager
dan de gemiddelde prijzen voor de DS1 bij Elquip en Conrad.

[Bericht gewijzigd door Paul Nieuwkamp op ]

Interessante prijzen, is dat inclusief of exclusief BTW?

Elquip is ex, Conrad in inclusief en Ledsee lijkt me ex alles vanaf China of net waar hij zit. De enige mensen die tot dusver bij hebben moeten betalen via de Samenkopen-aties van Niels waren Belgen.

Dan komt er inderdaad nog BTW bij. Met die SK acties gaat het om kleine bedragen met gewone post, dan heb je niet zoveel kans op BTW. Maar zo'n scoop laat je toch liever met een koeriersdienst versturen en krijg je vrijwel zeker BTW erover. Op zich ook gewoon terecht.

Scheelt wel redelijk wat met de 'complete' PC-loze scopes maar aan de andere kant is stand-alone ook wel weer erg handig.

De kleinere (25MHz) scopes zijn zeker goed betaalbaar maar het lijkt me ook dan weer een beetje zonde om dan niet voor een wat hogere bandbreedte te gaan als je toch zoiets koopt (niet dat ik dat direct van plan was). Ze hebben wel allemaal dezelfde sample rate dus ik weet niet of het echt zoveel verschil maakt. Voor snelle digitale logica heb je toch weer meer aan de logic analyzer dan aan de scope lijkt me.