Hallo, in vorige forums sprak ik over een werkende AVR programmer ISP print met seriele communicatie / parrallele programmer , die makkelijk in gebruik is
enfin hier is ze DL if you want ..
http://users.skynet.be/fa296995/AVRprogrammer.rar
http://users.skynet.be/fa296995/Avrprogrammer2.sch
http://users.skynet.be/fa296995/Avrprogrammer2.brd
Als je ze gebruikt geleve dan eens dank u te zeggen, want er was veel werk aan.
Wat ik ook verwacht van een forum zoals dees zijn meer dingen zoals ik doe. Kant en klare projecten posten, met print design enzo, dat er niet te veel voorbereidend werk is.
HERE YOU GO, ENJOY (ontworpen voor AT90S2313/Attiny2313) maar kan gerust voor alle 20 pin's AVR µC gebruikt worden
Leuk, maar de links werken hier nog niet helemaal optimaal:
You don't have permission to access /users.skynet.be/fa296995/&&&/&&&/users/2/web/00/00/26/37/58/&&&/1/&&&/0/&&&/Avrprogrammer2.sch on this server.
klein is fijn
Moderator
Op 9 mei 2007 20:11:39 schreef Yarule:
Hallo, in vorige forums sprak ik over een werkende AVR programmer ISP print met seriele communicatie / parrallele programmer , die makkelijk in gebruik is
Jaja, werkende.. Lekker je parallele poort rechtstreeks aan een AVR knopen met zelfs de DB25 connector nog op de print noem ik geen ISP programmer hoor. 
Even een screenshot van de enige werkende file om wat uit te leggen:
Ik zie geen ontkoppeling, beveiliging, of iets van spanningsregeling.
Ik zie wel een heel slecht geroute print..
Wat ik ook verwacht van een forum zoals dees zijn meer dingen zoals ik doe.
Stop eens met kakelen en kijk eens wat verder om je heen, ik heb laatst nog de AVR programmer van deze site geupdate en een printontwerp gemaakt. Dat mensen niet huizenhoog staan te schreeuwen betekent nog niet dat ze niets doen. Andersom vaak wel.
Aan de breedte van de printspoortjes te zien vraag ik me af of dit printje ooit wel eens geetst is. Neem dat kruip-door-sluip-door baantje bij die DB25 connector: no way dat je dat als hobbyist goed geetst krijgt. Zelfde verhaal voor die 3 diagonaal lopende dunne printspoortjes. Als je dat wel gelukt is: petje af.
Slecht gerout, dat zou ik niet zeggen, heb jij al eens de dichtheid van de baantjes bekeken? Dit is geen auto rout maar zelf gelegt. Met een beetje 'n goeie ontwikkelaar lukt dit zeer goed. Die weerstanden moeten er toch niet zitten, werkt perfect zonder. Simpel voor de andere mensen dat je je print gewoon met een LPT kabel naar je PC kan leggen.
;; getest en werkt ;;
Versta ook niet waarom m'n skynet server geen .sch en .rar bestanden ondersteund zal nog eventjes achter zoeken
>>Stop eens met kakelen en kijk eens wat verder om je heen, ik heb laatst nog de AVR programmer van deze site geupdate en een printontwerp gemaakt. Dat mensen niet huizenhoog staan te schreeuwen betekent nog niet dat ze niets doen. Andersom vaak wel.
Heb je mss wel gelijk in .. sorry
EDIT geen beveiliging? Er is een ompoolbeveiliging met een diode, ik denk dat iedereen wel doorheeft dat er niet meer dan 6VDC op mag ..
Op 9 mei 2007 20:41:57 schreef alex278:
Aan de breedte van de printspoortjes te zien vraag ik me af of dit printje ooit wel eens geetst is. Neem dat kruip-door-sluip-door baantje bij die DB25 connector: no way dat je dat als hobbyist goed geetst krijgt. Zelfde verhaal voor die 3 diagonaal lopende dunne printspoortjes. Als je dat wel gelukt is: petje af.
Hartelijk dank, maar op school gebruiken wij een ontwikkelaar met vacuum pomp, zodat je transparant zeer dicht tegen de print ligt, en dit lukt perfect, baantjes van 0.5mm zijn geen uitzondering, mss zelf iets dikker maken naar je zin ?
Op 9 mei 2007 20:43:59 schreef Yarule:
[...]
Hartelijk dank, maar op school gebruiken wij een ontwikkelaar met vacuum pomp, zodat je transparant zeer dicht tegen de print ligt, en dit lukt perfect, baantjes van 0.5mm zijn geen uitzondering, mss zelf iets dikker maken naar je zin ?
Fijn hoor, maar ik heb geen ontwikkelaar met vacuumpomp staan.
klein is fijn
Moderator
Op 9 mei 2007 20:42:22 schreef Yarule:
EDIT geen beveiliging? Er is een ompoolbeveiliging met een diode, ik denk dat iedereen wel doorheeft dat er niet meer dan 6VDC op mag ..
Ik doel meer op de weerstandjes tussen AVR en parallele poort. Als het programma in de AVR geladen is dan maakt ie gewoon de reset weer hoog, waarna het programma begint te draaien. Terwijl de AVR nog aan de parallele poort hangt. Wat dus rustig je poort op kan blazen, die AVR kan wel meer dan 10mA hebben.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Nou, mijn ontwikkelaar wordt bewaard in een harmonika-fles, zodat je de lucht kan wegdrukken voor je de stop er op schroeft. 't Is misschien niet 100% vacuum, maar 't komt toch in de buurt... 
Op 9 mei 2007 20:54:01 schreef pros:
Nou, mijn ontwikkelaar wordt bewaard in een harmonika-fles, zodat je de lucht kan wegdrukken voor je de stop er op schroeft. 't Is misschien niet 100% vacuum, maar 't komt toch in de buurt...
TS heeft 't zo te lezen over een belichtbak met vacuum.
Ik ga ook eens beginnen om een eigen ontwikkelaar te maken. Weet dat dit niet makkelijk is, maar zeker niet onmogelijk..
Zal misschien dan even een paar 330 Ohm R's tussen de parrallelle en µC steken, maar de praktijk geeft aan dat dit (voor mij toch) geen probleem vormde. Wat wel noodzakelijk is , zijn die 2 R's die je op de print steekt, te bestukken met een van 1kOhm tot 10kOhm, zijn de TxD en Rxd lijn. Als je deze echter gebruikt in je programma als output dan ... (snap je wel
)
Btw dank voor te zeggen van die weerstanden , wist niet dat deze zo belangrijk waren, ik ga morgen van deze print er een groot aantal maken (voor vrienden)
[Bericht gewijzigd door Yarule op ]
@Yarule voordat je dat doet, zorg voor de netheid dat je tracks allemaal recht zijn met 45graden hoeken.
Ik zie nu allemaal blokkerige tracks. FF inzoomen en rechtmaken.
pros
Op 9 mei 2007 20:56:12 schreef alex278:
TS heeft 't zo te lezen over een belichtbak met vacuum.
Jawel, maar ik kan me goed "van den onnozele" houden als dat in mijn kraam te pas komt... 
@Yarule: een ISP-programmer is een buffer (mogelijk voorzien van een eigen voeding) die tussen parport en µC geplaatst wordt.
Het kan ook met louter wat weerstanden, maar dan kan je IMHO niet meer van een "programmer" spreken...
>> Print aangepast en nu is ook het schemabestand te downloaden. Als je er iets aan veranderd wil je dit dan ook posten? Morgen wil ik perfecte printjes die ook veilig zijn, mijn eerste etsing was een succes (maar blijkbaar niet veilig)
Ik heb wss een verkeerd idee over ISP, ik bedoelde hier in dit geval mee dat je als je parrallelle connector aangesloten is, de schakeling kan herprogrammeren als deze in werking is. Dit is een testprintje eigenlijk, een experimenteerbord zeg maar, Geen bakje ofzo tussen schakeling en PC.
http://users.skynet.be/fa296995/Avrprogrammer2.sch
http://users.skynet.be/fa296995/Avrprogrammer2.brd
[Bericht gewijzigd door Yarule op ]
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Kan je schema en lay-out niet bekijken hier, heb geen eagle. Maar om je par poort te beschermen wordt er een 74hc244 tussen de par poort en de isp connector geplaatst. Zo blaas je je par poort niet op.
Op 9 mei 2007 20:33:26 schreef klein is fijn:
[...]Stop eens met kakelen en kijk eens wat verder om je heen, ik heb laatst nog de AVR programmer van deze site geupdate en een printontwerp gemaakt. Dat mensen niet huizenhoog staan te schreeuwen betekent nog niet dat ze niets doen. Andersom vaak wel.
Enige frustratie, KIF? 
pros
Op 9 mei 2007 21:17:53 schreef Yarule:
Ik heb wss een verkeerd idee over ISP, ik bedoelde hier in dit geval mee dat je als je parrallelle connector aangesloten is, de schakeling kan herprogrammeren als deze in werking is. Dit is een testprintje eigenlijk, een experimenteerbord zeg maar, Geen bakje ofzo tussen schakeling en PC.
Daar is niets mis mee, als je tenminste telkens een weerstand (470R) tussen parport en AVR plaatst. Dan hoef je op de AVR-print enkel plaats te voorzien voor 4 weerstanden en 5 aansluitpinnen. Vervolgens maak je een kort kabeltje, dat enerzijds een D25-connector heeft, en anderzijds een connectortje dat op die 5 pinnen past.
Werkt perfect, of toch bijna. Als je de programmeerpinnen wil gebruiken kan het zijn dat je telkens de ISP-kabel moet afkoppelen. En dan is een buffertje, dat door de PC hoogohmig wordt gemaakt na het programmeren, wel handig.
@Marco69: frustratie vanwege het gebruik van een DIL-component, bedoel je? 
Op 9 mei 2007 21:28:28 schreef pros:
[...]
Daar is niets mis mee, als je tenminste telkens een weerstand (470R) tussen parport en AVR plaatst. Dan hoef je op de AVR-print enkel plaats te voorzien voor 4 weerstanden en 5 aansluitpinnen. Vervolgens maak je een kort kabeltje, dat enerzijds een D25-connector heeft, en anderzijds een connectortje dat op die 5 pinnen past.
Werkt perfect, of toch bijna. Als je de programmeerpinnen wil gebruiken kan het zijn dat je telkens de ISP-kabel moet afkoppelen. En dan is een buffertje, dat door de PC hoogohmig wordt gemaakt na het programmeren, wel handig.
Feit
en dat is die 74HC.. dan ?
pros
Ja. die heeft Enable-ingangen, waarmee de uitgangen van de buffer hoogohmig gemaakt kunnen worden. Die uitgangen hebben dan geen invloed meer op hetgeen er op aangesloten is.
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Op 9 mei 2007 21:31:42 schreef Yarule:
[...]
Feiten dat is die 74HC244 dan ?
klein is fijn
Moderator
Op 9 mei 2007 21:28:24 schreef Marco69:
[...]Enige frustratie, KIF?
Kan je gerust zeggen. Maak je eens wat leuks conform standaarden van de fabrikant (de ISP stekker), zien mensen het (nut) niet..
pros
Tja, mijn ISP-pinnen staan altijd op een rijtje. Of ik "ze" nog op een rijtje heb staan, is een andere vraag...