De doelstelling van dit forum is het verzamelen van informatie over verkrijgbare brandstofcel systemen op de Europese liefst Nederlandse markt voor het opladen van 12 en 24 volt accu systemen, met enig laadvermogen.
Is de brandstofcel de ultieme oplossing?
Is de brandstofcel de ultieme oplossing voor energie aan board van een schip, camper, caravan, tuinhuis of wat dan ook gebruik maakt van een 12/24 volt accu systeem? Ik denk het wel.
Van maart tot en met september is er voldoende zon energie in Nederland voor de dagelijkse energie behoefte. Voor een windmolen ben je te afhankelijk van een goede windrijke omgeving.
De conventionele generator maakt veelherrie, trilt en stinkt. De diesel generator is de enige energiebron die betaalbaar is in gebruik, dan nog op rode diesel of slaolie.
De brandstofcel zou de oplossing moeten zijn. De verkoop er van laat te wensen over. Een merk is dominant aanwezig de Duitse firma Efoy, het vermogen van verkrijgbare modellen is gering. 65 watt 5.4 ampère uur bij type Efoy 1600 het apparaat kost maar liefst €3500,-
Ik ben al maanden over het internet aan het surfen naar de verkrijgbare brandstofcellen je vind bijzonder weinig. Wat opvalt, is dat modellen in Amerika veel meer vermogen leveren. Zo vond ik laatst de site van protonex die brandstofcelen maakt van 30, 150 ,250 en 500 watt. Zie link http://www.protonex.com/
Dit wordt pas echt interessant. Jammer genoeg word ik van deze site niet veel wijzer, kan geen dealer lijst vinden waar ik dat ding kan bestellen. Ook vind ik geen websites waar protonex producten worden verkocht.
Heb naar dit bedrijf al diverse e-mails gestuurd, de eerste moet ik nog beantwoord worden.
Help mee met zoeken weet u een interessante link naar een website waar brandstofcel(en) word(en) verkocht plaats deze link dan in dit forum.
Graag zie ik de eerste nuttige link verschijnen.
nou ik denk dat het helemaal nog niet ideaal is..
gezien de brandstofcellen boot, die in friesland vaart,
één en al brandstoftank....(en accu's)
het probleem dus, opslag en vervoer van het waterstof.
rendement is lik-m.n-vestje stelt helemaal niets voor.
enig lichtpuntje... de Br.cellen worden beter, en goedkoper.
ik was bij de presentatie van deze boot, helaas was de technische kennis .. af fabriek ? zeer slecht, en en er werd mondjesmaat antwoord gegeven op eenvoudige technische vragen.
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Ik zou ook niet voor brandstofcellen gaan.
Zonne energie kan volgens mij als er maar voldoende zonnepanelen geïnstalleerd zijn.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Van Hool heeft een bus rijden op brandstofcellen, met twee electrische motoren van elk ongeveer 85kWatt. Bus bolt héél goed, enig nadeel: de brandstofcellen hebben nog maar een levensduur van 4000 uren. Vervangen is tot nu toe zeer prijzig. Hoeveel geld heb je er voor over? 
De brandstofcel ondergaat inderdaad nog een hele ontwikkeling. Protonex schijnt dus al modellen te maken met 500 watt vermoedelijk bij 12 volt.
Tja de levens duur, ook hierover heb ik nog niets gelezen. Stel dat dit inderdaad 4000 uur is. Ik zou de brandstofcel gemiddeld 300/400 uur per jaar nodig hebben om mijn accus vol te houden.
Dan zou ik ruim 10 jaar met een brandstofcel doen!
Ik teken er voor.
Heeft u interessante links van verkoop van brandstofcellen plaats ze dan in dit forum.
Graag geen links naar Efoy brandstofcellen.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
voila, gevonden, en in nederland
laat eens weten wat je er van vind
http://www.dewatersportwinkel.nl/Brandstofcel/274-algemeen/Brandstofce…
Dank u voor je link, Jammer genoeg gaat deze naar de wel bekende Efoy brandstofcellen, deze brandstofcellen zijn nogal prijzig en een opbrengst van 65 watt bij het zwaarste model is bedroevend weinig.
ALSTUBLIEFT GEEN LINKS NAAR EFOY BRANDSTOFCELLEN.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
Op 28 juni 2007 17:49:07 schreef lex2:
[...]DUS GRAAG GEEN LINKS NAAR EFOY BRANDSTOFCELLEN.
ola man, u niet opblazen e
ik had die zin deze morgen niet zien staan(mss stond hij er ook niet)
Op 27 juni 2007 23:47:50 schreef cosphi:
Ik zou ook niet voor brandstofcellen gaan.
Zonne energie kan volgens mij als er maar voldoende zonnepanelen geïnstalleerd zijn.
Ik heb 12 zonnepanelen op mijn boot, veel overcapaciteit in de zomer, hoopte hiermee ook de wintermaanden te kunnen overbruggen, niet dus.
Mijn ervaring is dat na september de opbrengst met een noodgang naar beneden gaat. De opbrengst van 12 panelen is op een bewolkte winter dag 2 tot 3 ampère-uur. Donkerbewolkt zelfs minder dan 1 ampère-uur. Breekt het zonnetje er doorheen kan het oplopen tot n nog 10 / 12 ampère-uur. Zomers levert mijn systeem meer dan 45 ampère-uur.
Verder zijn de dagen in de wintermaanden kort. Als je ook de wintermaanden met zonnen energie wilt overbruggen heb ik het drie dubbele aan panelen nodig. Mijn boot is niet zo groot dat ik er 36 panelen op kwijt kan. Ook mijn portemonnee laat dit niet toe.
DE oplossing zou een brandstofcel zijn met toch enige capaciteit. Geruisloos, reukloos, zuinig.
Ach, alles heeft zijn tijd en zijn Carmen, als er geen of onvoldoende stroom is dan gezellig een kaasje op tafel geeft licht en warmte.
Minder of niet computeren en tv kijken meer lezen en de radio zachtjes aan.
Lex
Je bent er hopelijk zelf al achter dat je helemaal niet veel vermogen nodig hebt? Met zo'n 65W ding heb je 120AH per dag! Met een kleiner model kom je waarschijnlijk ook wel toe.
Anders... windmolentje? Niet ongebruikelijk op een boot!
Het is mij bekend dat efoy systeem Efoy 1600 130 ampère per dag kan leveren.
Ik wil niet meer gaan bezuinigen op stroom, lekker een douche kunnen nemen. Dan heb ik een generator nodig die voldoende stroom levert. Hieronder een korte opsomming
Boiler met 500 watt element om te douchen. +/- 1 uur 50 ampère uur
Koffieset apparaat. 3x per dag 4 minuten 15,9 ampère uur
Manerton 6 minuten 6,6 ampère uur
Notebook 16 uur 72.0 ampère uur
Overige diverse 15,0 ampère uur
Totaal 159,0 ampère uur
159 X 12= 1908 watt een 500 watt brandstofcel zal de accu binnen 4 uur weer vol hebben.
Dan is die 130 ampère natuurlijk veel te weinig.
De windmolen daar kom ik nog op terug.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
Ik heb weer een interesante link gevonden
http://www.axane.net/gb/products/auxipac/auxipac.html
Heeft u interessante links van brandstofcellen plaats ze dan in dit forum.
Graag geen links naar Efoy brandstofcellen.
Het zou leuk zijn als er reacties komen.
U hoeft niet per se een link te hebben om te mogen reageren. Als u vragen heeft over een brandstofcel of zelf ervaring heeft met een brandstofcel dan hoor ik dat ook graag.
Ik heb bij toeval weer een link gevonden van 300 watt brandstofcel
http://www.geosenergie.nl/PortableBrandstofcel.htm
Jordi
Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
protonix verkoopt geen eindproducten. zij ontwerpen die cellen voor andere bedrijven.
kijk eens of je er gene kan kopen bij vectrix. das een electrische scooter en daar zit zo een 500 watt cell in
Weer een interesante link gevonden voor die gene die aan 100W voldoende hebben. Practig apparaat voor $999,-
+/- €750,-
Super goedkoop als je het gaat vergelijken met het zwaarste model EFOY 1600 wat €3500,- moet opbrengen.
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
plus een tankje van $449 (voor de kleinste) waar je eigenlijk twee
van moet hebben zodat je kan wisselen.
en een vulstation van $599 (voor de kleinste)
dat is dus ongeveer €1500
Het is mij nog niet geheel duidelijk hoe dat refill station werkt? Maakt deze van de omgeving aanwezige lucht waterstof gas. Of moet hier een hogedruk cilinder fles op worden aangesloten met waterstofgas?
En als dat apparaat een fles gaat vullen hoeveel stroom heeft hij daar dan voor nodig?
Op zich een leuk systeem voor de recreatie
voer,vaartuigen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
The FillPoint requires a hydrogen gas supply in order to fill
N-Stor canisters.
doe mij dan maar een kannetje metanol.
Inderdaad, voor kleine systeemen wel ja.
Wel stukken goedkoper dan Efoy modellen. Zag zelfs dat de prijzen waren vehoogt in plaats van waren verlaagt. De EFOY 1600 kost nu bijna €3700,- voorheen €3500,-
Ben aan het overwegen om het systeem van Axane model auxipac te kopen. Deze brandstofcel kan 230 volt bij 2500 watt leveren. Dat is wat ik nodig heb.
Wasmachine, airco, boiler, natuurlijk niet te gelijk en het belangrijkste als acculader voor mijn hoofd accu.
Ben aan het rekenen, dat ding werkt 5 uur op een kilo waterstofgas. In een grote fles zit 15KG
Een fles kost €25,- inclusief bezorging.
Dat is dus 34 cent per uur of ter wel 2500 watt.
Interessant
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
kijk ook eens naar brandstofcellen die op methanol kunnen lopen.
of anfders : verplaats je boot dichter bij de evenaar.
dan ben je vanal die boilers vanaf. twater is daar toch 31 graden ...
Klikt heel leuk, denk alleen niet dat mijn baas een privéjet wil gaan betalen. Ach, en ondanks dat wordt de reistijd toch wel erg lang.
Hier in Nederland werken mijn celletjes ook goed als er maar zon is. Van maart tot september kan ik mij redelijk goed redden.
Metanol systemen zijn nauwelijks te koop kan alleen dat peperdure systeem van EFOY.
Iedereen die ervaring(en) heeft met brandstofcel plaats gerust uw bevindingen.
Weet u interessante links plaats ze gerust.
Alstublieft geen links naar EFOY brandstofcellen die dingen leveren bedroevend weinig stroom en kosten een vermogen.
Mod-edit: Denk om onnodige quotes!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]
Ik hen weer een interesante link gevonden. http://www.fuelcellmarkets.com/fuel_cell_markets/1,1,1.html
Nog geen tijd gehad om hier uitgebreid op te neuzen.
Henry. Ik probeer zo veel mogelijk zijstraten te vermijden, soms neemt het verkeer een andere wending.
Ik zou nog even terug komen op een windmolen.
Al sinds 1994 heb ik diverse windmolen gehad. Ik begon met een Rutland 910 windmolen 12 volt 75 watt maximaal.
Later Airanne dacht 400 watt binnen een week ging deze weer terug deed te weinig ondanks veel wind. Toen kocht ik mijn oude gouden windsheeker 600 watt maximaal.
De laatste storm van januari heeft hij niet overleefd. Met een klap donderde de gehele "getuide" mast en installatie op mijn gangboord. Oorzaak hoofd tuidraad gebroken. Afgebroken als een stukje touw.
De schade was enorm, Staart zwaar beschadigt en rotor totaal naar de filistijnen. Een raam van mijn boot kapot.
deuk in mijn dak.
Kortom een windmolen aan board van een schip is leuk, gratis energie, je kunt de accu(s) er mee volhouden minds de locatie windrijk is.
maar heeft ook zijn minpunten.
Lawaaierig harde brom. Bij veel wind nog meer herrie, hoog toerental.
Bij veel wind is de installatie ook een windvanger, als de installatie op een schip staat kan deze flink bewegen.
Er is een goede windrijke locatie nodig. Of hoge stevige geruide installatie van 150/30 meter "afhankelijk van de locatie".
Een windmolen is leuk als je hem op de kant kan tuien. Op een ijzeren schip niets dan ellende.
Ik heb het boek windmolen dichtgeslagen.