Hallo
Ik heb een wandlamp gekocht, helaas is de kabel te kort om hem naar het stopcontact te geleiden. Nu heb ik wel ervaring met 12v kabels verlengen (kabel doorknippen / strippen / kroonsteen / verlengen).
Maar werkt dit ook zo met een 230v kabel?
Een stekkerblokje ofiets is in deze situatie niet mogelijk
Nou, als je met kroonstenen loopt te prutsen, neem dan maar gewoon een verlengsnoer.
Voor een kroonsteentje zijn 2 plaatsen: de vuilnisbak of om een plafondlamp aan installatiedraad te frutten.
Als je het netjes doet: krimpen of solderen / krimpkous.
Op 5 juli 2007 09:22:54 schreef DE OLDE:
Je mag van een toestel niet onbeperkt het snoer verlengen, koop een tafelcontactdoos
Een metertje erbij lijkt me nooit een probleem.
Ik het niet mogelijk om gewoon een hele nieuwe snoer aan die lamp te maken in plaats van te verlengen?
6foot6
Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming
Op 5 juli 2007 08:53:56 schreef Marco69:
Als je het netjes doet: krimpen of solderen / krimpkous.
ongelijke draadeinden gebruiken zodat de lassen niet naast elkaar liggen
Strippen, draadjes door elkaar draaien, stukkie doorzichtig plakband eromheen. 
Serieus:
Lamp open - huidige kabel eraf - langere kabel eraan - lamp dicht.
Kroonsteen is wel een probleem. Als niet je wilt dat je constant de schroefjes hoeft aan te draaien, moet je gewoon de verbinding solderen/stukje krimpkous eromheen.
De verbindingen met kroonstenen, gaan na verloop van tijd steeds minder vast zitten, op een gegeven moment vallen de draadjes eruit, en dat wil je niet neem ik aan 
ok het worden kroonstenen dus.
Constant schroefjes aandraaien? ik weet niet in welk huis jij woont maar als je hem 1x goed aandraait en er nooit aankomt dan blijft het een aantal jaartjes liggen hoor.
Of de kabouters meoten ze los draaien
Kroonstenen zijn zeker niet bedoeld en geschikt om kabels te verlengen en dan "achter de bank" te gooien.
Deze zijn zoals eerder aangegeven bedoeld om lampen aan te sluiten (vandaar de naam kroonsteen / lusterklem). De kroonsteen is dan verder buiten bereik van allerlei levende wezens zoals katten, kinderen en dergelijke voor welke kroonstenen niet echt veilig zijn.
Als ik echt heel eerlijk ben moet ik wel toegeven dat er hier ook ergens wel een kabeltje met kroonsteen te vinden is.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (14%)]
Op 5 juli 2007 10:12:55 schreef GreenBeauty:
Constant schroefjes aandraaien? ik weet niet in welk huis jij woont maar als je hem 1x goed aandraait en er nooit aankomt dan blijft het een aantal jaartjes liggen hoor.
Als je hem inderdaad 1x goed aandraait, is de helft van je aders door ja... Ondingen zijn het.
* Marco69 schat voorzichtig aan zo in dat je geen adereindhulsjes gebruikt
GreenBeauty, voor een paar euro heb je 10 meter kabel. Schroef je lamp open, kabel erin, stekker eraan en klaar.
Zo veilig en mooi krijg je het met een kroonsteentje niet.
Meerdere mensen zeggen hier dat een kroonsteentje niet slim is, maar jij wilt deze toch gebruiken?? Waarom?
[Bericht gewijzigd door Babylon op (24%)]
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 5 juli 2007 10:12:55 schreef GreenBeauty:
Na talloze, nutteloze pogingen... Laat hem.
Ik weet wel in welk huis mensen met kroonstenen wonen, ze hebben soms als eens problemen met slechte kontacten, zaken die af en toe maar meer werken en in het slechtste geval een stuk uit de muur gebrand.
Wie zijn achterste brandt....
- - big bang - -
Op 5 juli 2007 23:50:35 schreef big bang:
[...]Wie zijn achterste brandt....
- - big bang - -
Is blij dat hij niet andersom stond? 
Anoniem
Even iets over kroonsteentjes, groot en klein, en heel groot, in Frankrijk zul je in elke centraaldoos kroonstenen aantreffen en geen lasdoppen zoals bij ons hier in Nederland.
En ik vind dat heerlijk werken, het aanleggen van de installatie in ons Franse onderkomen is hierdoor een makkie, je kunt ook veel eenvoudiger iets veranderen als met lasdoppen, en helemaal met die krengen waar je de draadjes in moet steken naaste elkaar, rommel is dat.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Voor mij zijn er nog altijd die de beste verbindingen maken, die ouderwetse Conex lasdoppen met zo'n spiraaltje er in. Al die klemblokjes, en die conische doppen zijn gewoon k*t! Die conische gaan los zitten als je de draden in de doos wegwerkt en die klemblokjes fikken weg als er wat vermogen door gaat.
Ook kroonstenen kunnen dat probleem hebben. Alles wat wordt geklemd heeft maar een beperkt raakvlak en overgangs weertand, dus warmte ontwikkeling.
In het bedrijf waar ik vroeger heb gewerkt is destijds een nieuwbouw aangebouwd met een parallel voeding van 2X 70mm2 en 2X 180 Amp.
De kabelschoenen van de nulleider waren klem schoenen en binnen 1/2 jaar waren ze weggefikt. Ik heb daar toen de echte soldeer exempleren op gezet en dat blijft wel heel.
Maar ik geloof dat we afdwalen en dat is niet de bedoeling.
Terug on topic!
Groetjes Hans.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 5 juli 2007 09:35:09 schreef fritsuitoosterstreek:
Kroonsteen is wel een probleem. Als niet je wilt dat je constant de schroefjes hoeft aan te draaien, moet je gewoon de verbinding solderen/stukje krimpkous eromheen.De verbindingen met kroonstenen, gaan na verloop van tijd steeds minder vast zitten, op een gegeven moment vallen de draadjes eruit, en dat wil je niet neem ik aan
Ik weet niet wat voor kroonstenen je gebruikt, maar ik heb er nog nooit een gehad die zomaar loskwam. Heel belangrijk is dat je draden voor een kroonsteen niet vertind.
Nouja, kroonsteentjes vind je in iedere ophangbare lamp.
Is ook niet meer als normaal hier in Nederland.
Maar om 'r een verlengkabel van te maken is te gek.
Komt de norm weer om de hoek, jasses.
Draden dus masief 1,5 en/of 2.5 quadraad, lasdoppen.
Losse kabels, dus buigbaar met kroonsteentjes, maar dit alleen ter plekke, dus niet als verlenging.
Maar met 230volt, informeer eerst, dan doen.
mvg
p.s. de kroonsteen mag dus wel geplaatst worden tussen masief draad en kabel, dit om verbinding te maken.
Zoef de Haas.
Heel belangrijk is dat je draden voor een kroonsteen niet vertind.
Leg mij dat eens uit, als de draad niet is vertind, zal er altijd een gedeelte zijn wat geen goed contakt maakt en vloeit de stroom door een gedeelte van de beschikbare kabeldoorsnee.
Vooral als er wat vermogen gevraagd wordt zullen op den duur in de geleider onderbrekingen optreden.
Ik heb echt snoeren gezien welke geen stroom meer door lieten terwijl aan het begin er niets van te zien was.
Stripte je dan zo'n kabel af en trok je aan de geleiders, dan kwamen er een heleboel draadjes uit die op verschillende plaatsen waren doorgebrandt.
Met vertinnen gebruik je dus wel de gehele kabeldoorsnede.
Groetjes Hans.
klein is fijn
Moderator
Op het moment dat je een vertinde draad in een kroonsteen steekt en aandraait heb je het tin zo vervormd dat er van die "amper weerstand" niets meer over is. 
Je drukt het meteen vol met scheuren, en na een tijdje en drie keer bewegen wordt het tin korrelig en valt het er tussenuit. Dan zit je kabel pas echt goed los.
Als je het op de nette en duurzame manier doet dan gebruik je gewoon goed geperste adereindhulsjes, die je om aders heenperst waar je niet eerst met je vette vingers aan gezeten hebt.
En als je dan toch krimpverbindingen aan het maken bent, pak dan meteen een paar doorverbinders om die twee kabels aan elkaar te krimpen. 
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 6 juli 2007 00:54:22 schreef Zoef de Haas.:
[...]Leg mij dat eens uit, als de draad niet is vertind, zal er altijd een gedeelte zijn wat geen goed contakt maakt en vloeit de stroom door een gedeelte van de beschikbare kabeldoorsnee.
Vooral als er wat vermogen gevraagd wordt zullen op den duur in de geleider onderbrekingen optreden.
Ik heb echt snoeren gezien welke geen stroom meer door lieten terwijl aan het begin er niets van te zien was.
Stripte je dan zo'n kabel af en trok je aan de geleiders, dan kwamen er een heleboel draadjes uit die op verschillende plaatsen waren doorgebrandt.
Met vertinnen gebruik je dus wel de gehele kabeldoorsnede.Groetjes Hans.
Lood "kruipt" Dit wil zeggen dat als je er krachten op laat werken het op de lange duur vervormd zelfs al ga je niet over de elasticiteitsgrens. Als je dus kabeleinden die je aansluit op een gevezen bananenklem of lusterklem eerst vertind , dan zitten die na enkele weken los, hoe hard je ze ook had aangedraaid. Draai je ze opnieuw aan, dan komen de vijsjes na enkele maanden weer los enzv. Vertin je de draad niet, dan blijft het voor jaren goed.
Anoniem
In de jaren 60 werd er veel gebruik gemaakt van de zg. ribbenbuis kachels als verwarming voor tijdelijke onderkomens, vooral bij de Klu was dat het geval, toen we dus op een kwade dag 's morgens bij het bewuste gebouw kwamen troffen we een rokende berg hout aan, oorzaak na lang zoeken een aansluiting van de bewuste kachel met vertinde draden in een kroonsteen.
Tien jaar terug had mijn vrouw de opmerking dat de frietpan rare geluiden maakte, bij onderzoek bleek ook hier de aansluitkabel met vertinde einden in een kroonsteentje zaten (tefal)
Draden vertinnen en dan in een kroonsteen NOOIT DOEN ! ! !
Zoef de Haas.
Een ieder zal wel een beetje gelijk hebben, maar mijn mening is een andere. Die krimpbusjes zijn natuurlijk het mooiste, maar bij gebrek aan zal ik toch de pook er even tegenaan zetten.
Groetjes Hans.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
In deze moet ik je tegenspreken, Hans. Op school heb ik ook geleerd van de draadjes eerst te vertinnen alvorens ze aan te schroeven in een kroonsteen of bananenklem. Omdat die allemaal los kwamen (ik merkte vooral op bij ohmmetingen op lage weerstanden dat er ergens een slecht kontact was, even schudden met de draad en het was weer ok...)
'k heb toen een experiment opgezet met 20 vertinde en 20 niet vertinde geschroefde verbindingen. Conclusie: de gesoldeerde verbindingen hebben reeds vanaf het begin een hogere weerstand dan de niet gesoldeerde. Na enkele dagen, weken lossen de gesoldeerde allemaal.
wat jij beschrijft, gesmolten koperdraadjes in een geschroefde verbinding, bewijst dat er een zéér grote stroom door die verbinding gelopen heeft en dat is helemaal niet de bedoeling van een kroonsteenverbinding dus dit geld niet om jouw mening te staven.