Truuk met de gloeilamp

klein is fijn

Moderator

Het oude bord zal zeker anders zijn dan het nieuwe. Anders zou dit niet op de website staan:
E-mail us or write for details about updating a previously purchased board.
Nee gene cola geven!
Op 9 augustus 2007 19:30:43 schreef Bart Hiddink:
De gloeilampen werken zoals bij een smartboard. Haal je er een weg dan wordt dat geregistreerd. In dit geval gaat dat elektrisch. Er kunnen hele normale gloeilampen worden gebruikt.
De voorwaarde voor het verwisselen is dat de als eerste verwijderde lamp als laatste wordt terugplaatst.

Ergens op de helft van het filmpje draait hij geel als eerste eruit, en meteen in een ander gat... Dus dat gaat ook niet op
Op 9 augustus 2007 20:52:35 schreef klein is fijn:
Vooral uit het feit dat het ook werkt met vier gewone gloeilampen waar je gekleurde kaartjes voor legt zeg ik kleurherkenning.

Het ding bestond al in 1988. Maar kleurherkenning was toen al geen nieuwigheid meer. En een Z80 of 6502 kon het werk doen.
Maar waar zitten de opnemers?
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
Jochem

Golden Member

Op 9 augustus 2007 20:56:36 schreef Sine:
Nop, je kunt volgens de beschrijving het publiek willekeurig lampen en kappen laten wisselen.

Nou, das wat kort door de bocht. Er staat:
The spectators can decide the position of the bulbs and the switch caps and even flip the switches
Verwisselen van lampen en kapjes wordt dus niet van gezegd dat het door het publiek wordt gedaan, maar ze mogen wel beslissen op welke positie ze komen. Schakelaars mogen ze wel zelf omzetten.

't Blijft grappig
If the plural of mouse is mice, wouldn't the plural of spouse be spice?
shit, dat die dan even 3 lampen tegelijk losmaakt is wel lullig opzich . Geen meting op 2 lampen.

Maar met die kapjes er zitten extra sterke neodiummagneten in.

Maak daar minstens 2 magneten van en je hebt 4 verschillende codes.

NN
NZ
ZZ
ZN

Nou dit kan je wel meten met een spoeltje, van mij part een ander magneetje dat bij aantrekken en afstoten 2 verschillende schakelaars raakt.
LED there be light
Sine

Moderator

bij die grote ? moet kunnen, simpelweg met reed contactjes zelfs, ik dacht dat ik daar al uit was.

Totdat ik deze zag ...

Aan de prijs van het ding te zien, zitten er wel dure of speciaal gefabriceerde onderdelen in. Een plank met een set lampjes en schakelaars heb je al voor minder dan 10€.
Ik stel voor dat iemand dat ding koopt en uit elkaar haalt en zegt wat er in zit
Nu ik de foto van Sine gezien heb denk ik er niet meer zo over, maar in eerste instantie dacht ik aan 4 fittingen achter elkaar. Dit zie je toch niet op video, en hij kan dan gewoon de goede lamp in de goede fitting draaien.
Dit dan alleen voor het eerste deel van de video.

Gr Milux
ik dacht net aan kleurherkenning met een uC maar dat kan ook niet aangezien bij de lampen nix opvallends kan zitten...

bovendien werkt dat niet waneer de lampen uit zijn

ben benieuwd of men er nog achter komt

mischien als ik geld overhoud ff zon bord kopen en slopen

edit:

verdacht hier lullen ze iets over scripts

http://themagiccafe.com/forums/viewtopic.php?topic=214749&am...;start=0#1

[Bericht gewijzigd door Electrogek op 9 augustus 2007 23:16:11 (20%)]

Sine

Moderator

Hmmm

The routine moves along a fairly specific path in terms of actions and events but as the advertising copy states, there are a lot of places throughout where the spectator makes totally free choices.
Volgens mij zijn er "sense" weerstanden in de lampen gebouwd, aangezien je de lampen als set los extra kan bestellen.
Nu heb ik het idee dat er in de individuele schakelaars comparators o.i.d. zijn ingebouwd, zodoende "herkent" de schakelaar de (bijbehorende) lamp.
Dan is er nog het probleem met de kapjes, als je goed kijkt zitten er aan de schakelaar (dus zonder kapjes) twee extra contacten aan de weerszijden van de tuimelaar (die zijn natuurlijk daar aangebracht om de dekseltjes vast te houden, haha)...
In de kapjes zit ook wat gemonteerd, een precisieweerstand o.i.d. die kontakt maakt met die twee kontakten op het schakelaarhuis.

Een uController, ldr's e.d. geloof ik niet zo, is te complex en aangezien dit al een gedateerde truuk is (1988) lijkt het mij sterk dat men dat heeft gebruikt.
Het "Magic" effect zit meestal in de eenvoud van de truuk, niet de complexiteit.
In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.
nou benk t zat ik ga die pipo uit dat filmpie is ff mailen xD
mischien wil die wel een beetje uitleggen hoe t zit
Jouke

Golden Member

Met geld moet je creativiteit bekopen.
klein is fijn

Moderator

Nu zie ik het! Geniaal! Nu zit ik me alleen nog even af te vragen of ik jullie ook de oplossing vertel..
Nee gene cola geven!
Op 9 augustus 2007 23:40:00 schreef klein is fijn:
Nu zie ik het! Geniaal! Nu zit ik me alleen nog even af te vragen of ik jullie ook de oplossing vertel..

Dat is gemeen, kom maar op met je idee!
heb het ook gevonden. Heeft niks te maken met lampen, kleuren,...

na het wisselen van 1 of meerdere lampen steekt men steeds de lampen aan van links naar rechts. Eenmaal alle lampen aan zijn gestoken, weet de controller welke lamp door welke schakelaar bediend wordt & kan men dus in random order deze aansteken
pointers don't kill programs, programmers kill programs
klein is fijn

Moderator

Hey ik was net aan het typen hier.

De truuk zit hem in de volgorde waarop de lampen aangaan. Let maar goed op het filmpje, de lampen gaan altijd van links naar rechts aan, altijd in dezelfde volgorde. Het is dus simpelweg een kwestie van de schakelaars in de goede volgorde overhalen. Na 1 keer alle lampen aan gehad te hebben weet de schakeling welke schakelaar bij welke lamp zit.
Door middel van het uitdraaien van een lamp (stroommeting bij lage spanning waardoor je niets ziet) of het eraf halen van een schakelaarkapje (magneetje / reedrelais) wordt de schakeling gereset.
Nee gene cola geven!
Ik denk dat we dicht in de buurt komen. Dat van links naar rechts aanzetten om zo de plaats te bepalen geloof ik wel. Maar het reseten van de schakeling gaat volgens mij door de lampen per 2 uit te schakelen.
Hoe simpel eigenlijk .

Ben het met xantus eens. Waarschijnlijk komt het bord ook wel door een inspectie van een nieuwsgierig persoon - dus aan de schakelaars en hoesjes mag niets te zien zijn. Bij het inschakelen is het een bepaalde volgorde die een rol speelt, dan zal het resetten ook zoiets zijn denk ik, zodat van buitenaf echt niets te zien is.
klein is fijn

Moderator

Dacht ik ook eerst, maar daar heb ik geen regelmaat in gezien. De ene keer gaat er 1 lamp als laatste uit, de andere keer twee tegelijk.

De drukkracht kan je overgens ook vrij makkelijk meten door een druksensor onder de schakelaar te monteren. Hij drukt er flink hard op om die dingen weer op z'n plek te krijgen.
Nee gene cola geven!
Sine

Moderator

Getverdemme .... daar hebben jullie een punt.

ActiveHouse zat op pagina drie al ERG dicht bij met dat ze in die volgorde werden ingeschakeld, en inderdaad, de 1e keer inschakelen is altijd van links naar rechts.

bij het wisselen van de schakelaars ditto, de enige truuk daar is hoe krijg je het ding zover te snappen dat je op moment X de doppen gaat wisselen ( en hij de volgorde opnieuw moet inlezen )
Kif Knap geobserveerd het klopt als een bus.
Lamp 1 gaat altijd als eerste aan ongeacht de knop.

Bij de tweede run lijkt hij pas random in te schakelen.
ook het activeren van de leermode klopt als een bus.

Maar nu de kapjes nog, het enige dat nodig is is een reset.
Ik denk dat er reed contacten in de schakelaars zitten.