Sinds kort blijft de motor van de afzuigkap lopen en maakt een brommend geluid, ondanks dat de uitknop is gebruikt. De electronica bestaat uit twee eenheden; een hoofdprint en een schakelprintje. De schakeleenheid bestaat uit een drietal microswitches, een +, een - en een 0 (uit stand) met daaraan 5 led's gekoppeld welke de afzuigsnelheid aangeven. Door op de plus te drukken start de motor in stand 1 en kan eindigen in stand 5 (de snelste stand). Alle standen functioneren, ondanks dat je in de eerste 3 standen het brommen er bovenuit hoort. Korte onderdelenlijst hoofdprint: a) trafo (PS101B); b) gelijkrichter; c) elco 2200uF 25V; d) 2x BT138 600E; e) L7805CV; f) IC 0547 MOC3063; g) IC K3023PG; h) IC PIC16F84-10/P; een spoel en wat condensatoren (keramisch, tantaal) en weerstanden. Extern aan de print zit nog een condensator van het type SINTEX 45M.B2D 4uF AC 500V.
De onderdelen d, e, f, en g zijn reeds vervangen; helaas zonder resultaat. Weet iemand waarom de motor blijft draaien, ondanks dat nul-stand (neutrale stand) is geselecteerd?
Ik vermoed dat de condensator 4uF/500v gekoppeld is aan een hulpwikkeling in de motor en of niet word uitgeschakeld of in de verkeerde lijn zit waardoor hij gaat brommen, het draaien komt omdat hij een zetje in de juiste richting heeft gehad.
Draai de stekker in de wcd eens om.
BT138 misschien kapot(sluiting??) (sorrie ik zie net die had je al vervangen zie ik , ik houd me stil)
[Bericht gewijzigd door DE OLDE op (51%)]
Het probleem heb ik kunnen oplossen.
Ik had het vermoeden dat er sprake was van een "lekspanning" (of lekstroom). Ik ben gaan zoeken en ontdekte dat de oorzaak wel eens bij de grote condensator type SINTEX 45M.B2D 4uF AC 500V kon liggen. Heb deze vervangen en de motor loopt niet meer in de "uit" stand (tevens geen brom-geluid meer).
Bedankt voor jullie hulp 
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Dat is zeldzaam.
Vlak voor de ontploffing vervangen.. 
Meestal exploderen ze eerst en dan worden ze vervangen.
Onze afzuigkap (Siemens LC 80950) heeft precies dezelfde symptomen, 100% gelijk als hierboven beschreven. Dus brommen in uit-stand, t/m 3 brom nog te horen en bij 4 en 5 niet.
De SINTEX 45M.B2D 4uF AC 500V condensator heb ik vervangen voor exacte hetzelfde type (bij Siemens besteld).
Helaas is het probleem niet verholpen. Dan kan het eigenlijk alleen nog de hoofdprint zijn.
Iemand een idee welk onderdeel het zou kunnen zijn? Een geheel nieuwe print bestellen is nogal kostbaar...
Oja. De afzuigkap werkt verder wel gewoon, dus je kunt gewoon met de schakelaars de verlichting bedienen, stand 1 t/m 5 (en P) kiezen, uitzetten etc.. Hoewel ik niet zeker ben dat ie goed zuigt in de lagere standen. Ook is het wellicht handig om te weten dat dit brommen eerst sporadisch voorkwam en in de loop van tijd (jaren) is geworden tot het probleem wat het nu is, dus continu brommen.