Bij het zoeken naar nieuwe toepassingen voor mijn verschillende CPLD/FPGA modules ben ik bezig met een ontwerp om een moodlight via deze modules te sturen. Eerst even de globale opzet omschrijven:

Deze moodlight wou ik opbouwen met 100 leds in een matrix van 10x10. Omdat de bouw zelf vrij veel werk is, had ik gedacht om RGB leds te gebruiken ipv highbright leds zodat er meteen kleurmogelijkheid zou zijn. Om de schakeling niet helemaal komplex te maken zou ik de kleur informatie enkel horizontaal gemeenschappelijk aansturen. Wel is er de mogelijkheid nog om de helderheid per led te sturen. Eenzelfde basis kleur geeft dan toch nog een gradient.

De algemene opbouw zie je hier schematisch getekend:

http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/lichtspel4b.png

In de 10 colon drivers zit die kleur sturing ingebouwd waarbij de onderste transistor ( of fet) via een pwm de lichtsterkte kan regelen. Door de keuze van 10x10 matrix is de duty cycle 1/10 waardoor er een hogere piekstroom zal nodig zijn om dezelfde lichtopbrengst te bekomen. De scanrate van de pwm's zal vrij hoog moeten zijn omdat de pulsduur doorgaans begrenst wordt bij 100 usec en 1/10 duty bij 100 mA per led (ipv 20 mA). Via hardware pwm in een FPGA is dit geen probleem, een 8 bit pwm waarde kan dit met een clock van 4Mhz probleemloos aan.

Maar een eerste vraag rond die RGB leds is of de lichtopbrengst met 1/10 duty cycle nog voldoende zal zijn. Goede betaalbare RGB leds kosten algauw 1 euro per stuk terwijl hun llichtopbrengst zeker 3 tot 10 maal lager is dan de highbright witte leds. Ik heb testen gedaan met witte leds van 7000 mcd en met 1/10 duty geeft het toch behoorlijk resultaat.

De inbouw van de leds staat links op bovenstaande tekening. Iedere led is omgeven door een alu kokertje waarin de led komt te staan. De binnenkant werkt positief mee als reflector zodat de projectie op een mat oppervlak vrij egaal is. Ik heb dit getest met een gedraaid alu buisje van 10mm buitendiameter en 9mm binnen ongeveer zoals op de tekening. De projectie is dan rond maar dit kan ook met een vierkant buisje van 12x12mm buiten en 10x10mm binnen. De projectie is dan een vierkant en sluit beter aan bij de naastliggende dots.

Ik zou voor de lichtopbrengst ook met 3 afzonderlijke kleurleds kunnen werken. Maar de kostprijs zal niet veel lager liggen waarbij de lichtverdeling waarschjndelijk minder egaal is. Ik weet niet of er al zijn die hiermee ervaring hebben. Wel is het zeker dat afzonderlijke leds meer licht zullen leveren. Mijn dots worden dan wel groter maar dit is eerder een voordeel.

Nog wat over de aansturing van het geheel. Ik heb reeds vroeger data signalen op een van de audio stereosporen gezet. Die data signalen zijn audiosignalen manchester encoded en worden op de juiste plaats geplaatst waar je de commands wilt hebben tov de muziek. Alle commando bloks kunnen gemakkelijk als 1 geheel in een lengte die overeenkomt met een video frame (25 beelden/sec = 25 commands per sec)..Door dit formaat te gebruiken is het ook geschikt mochten er video beelden aan de audio gekoppend zijn.

Dit audiospoor gaat naar de dekoder en in de FPGA worden de manchester encoded bits weer omgezet ( is een vrij kleine schakeling van een 10 LE's samen met een klein digitaal filter). Het ganse formaat per blok bevat een sync header, een start marker, de nodige data bits en een end marker. Totaal bits was vroeger 60 bits per blok maar dit kan gemakkelijk opgetrokken worden tot 128 bits. Gebruik je video beelden dan kan er per beeldwissel een volledig command of moodlight informatie met patroon doorgestuurd worden.

Ga je over een DMX512 sturing dan is er zeker geen probleem want daar ligt de max haalbare snelheid nog hoger.

De werking van het moodlight zou ik ook voorzien om met vaste patronnen te werken die in het flash geheugen opgeslagen zitten. Met 1 zelfde patroon kun je dan variatie's maken door extra kleur informatie te sturen, sequentie wissel van patroon frame, volg orde van patroon, frame, shift in alle richtingen enz. Bijgevolg 1 opgeslagen patroon kan bijna eindloze combinaties figuren op het moodlight plaatsen. Natuurlijk kunnen meerdere patronen in de flash. Een doorgestuurd commando moet in dat geval enkel een patroon nummer sturen. Stuur je dit via een DMX512 lijn dan heb je dezelfde mogelijkheden om snel het volledige patroon per videoframe wijzigen.

Het leuke van deze commando's op een audio spoor te plaatsen naast de muziek of gewone klank is dat hij perfect gekoppeld blijft, 100% synchroon en het afspeel medium speeld geen de minste rol, mag zelfs een MP3 player zijn als je maar een van de audio kanalen waar de commands opzitten naar de moodlight module brengt. Nadeel is dat je audio slechts mono overhoud gezien het andere stereo kanaal bezet is.

Ik zit dus met een probleem van onzekerheid. Al die leds kosten vrij veel geld ( RGB leds zouden samen 100 euro zijn) en ik twijfel nog een beetje of ik geen andere optie's moet kiezen door totaal andere LEDs of lights in het algemeen te gebruiken.

Ik kan het natuurlijk gaan testen op kleine schaal maar mogelijks zijn hier al een boel mensen die met dergelijke leds ervaring hebben. De opbouw van het lichtvlak moet je zien als een soort kunstwerk blok of design liever 15cm dan 10cm maar er moet voldoende lichtopbrengst zijn dat het ook overdag behoorlijk mooi is om aan te kijken.

Het blokschema van de controller zie je hier:

http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/lichtspel_controller.png

Hmmmm interessant project voor het Terasic bordje. Ik houd het in de gaten ;)

Op 22 augustus 2007 20:49:50 schreef ZX6RR:
Hmmmm interessant project voor het Terasic bordje. Ik houd het in de gaten ;)

Ik zou het op het kleine MAX II boardje gebruiken omdat het heel klein is om in te bouwen. Maar het kan ook op het xantus boardje mits de onboard zevensegments display te gebruiken met de druktoesen onboard. Er zullen wat extra I/O lijntje daar te weinig zijn maar als je de dipswitches op een voetje plaatst om die signaaltjes naar buiten te brengen moet het lukken. Anders een 8x8 matrix maken ipx 10x10 dat spaart ook wat lijnen. Of monochroom.

Op een DE1 board wordt het natuurlijk super deluxe want daar heb je alles onboard, heel grote flash, software om hem te laden, serieele lijn kant en klaar en een zee van I/O lijnen....

[Bericht gewijzigd door fotoopa op (13%)]

Ja die 8x8 matrix is vrij goedkoop. Zou idd perfect passen om te testen. Voor het aansturen heb ik wel liever mijn oplossing.

Door de konstruktie wil ik grotere dots. Dan begint de moeilijkheid natuurlijk. Maar zo een maxtrix zou me wel enorm helpen tijdens mijn ontwikkeling. De meest tijdrovende montage taak hoef ik dan niet uit te voeren.

Update:

Ik denk dat deze superflux RGB leds geschikt zouden zijn. Ze hebben heel grote lichtopbrengst bij 50 graden openingshoek ( heel belangrijk voor lichtverdeling) en zijn op standaard raster te monteren op gaatjesprint. Ik denk dat het zou gaan om 6 raster vierkant te maken per lichtdot wat 15.24mm zou zijn. Het nuttig lichtvlak zou dan 152.4mm x 152.4mm worden. De stukprijs is 1.19 euro bij 100 stuks afname. Deze leds kunnen wat meer stroom kontinu verdragen. Ik zou de duty cycle eventueel nog opsplitsen in 2x5 blokken. duty cycle wordt dan 1/5 waardoor de piekstroom lager mag zijn. Kost mij wel extra 10 colon driver trappen ( 40 extra transistors of fets).

[Bericht gewijzigd door fotoopa op (52%)]

Vandaag heb ik het ontwerp wat bijgewerkt ( vooral tijdens mijn fietstocht van 50 km had ik voldoende tijd voor deze nieuwe gedachten). Omdat superflux RGB leds toch vrij duur zijn, vooral als je er zoveel van nodig hebt, heb ik besloten mijn matrix wat kleiner te nemen.

Superflux leds hebben het voordeel dat ze met een lichthoek van 50 graden gemakkelijker een groter projectie vlak kunnen belichten bij dezelfde afstand. Kleinere afstand beduid meer licht. Anderzijds zijn deze superflux leds helderder dan de klasieke RGB leds vanwege hun betere bouw.

Ik zou de leds opstellen in een matrix van 8 x 8 wat in totaal op 64 leds komt. Maar de matrix zou ik niet als 8x8 sturen maar als 2x32 matrix. En omdat iedere led nogs eens 3 kleuraansluitingen heeft wordt de stuurmatrix eigenlijk 2x3x32.

Door deze oplossing te nemen heb ik 24 bit kleur bij 8 bit pwm resolutie. Ik heb wel 32x6 pwm's nodig maar dat is helemaal niet erg in een FPGA.

De duty cycle wordt nu 1/6. Horizontaal heb ik bijgevolg 6 powerdrivers nodig die maximaal 32 x een leds stroom kunnen leveren. De max piekstroom indien begrenst tot 100 usec pulsbreedte is volgens de specs 100 mA per led. Met de omgerekende duty cycle wordt de gemiddelde max stroom per led ongeveer 16.7 mA wat ruim voldoende is.

Hier het aangepaste blokschema:

http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/lichtspel5.png

Merk op dat ik maar 1 weerstand per colon driver nodig heb omdat er op ieder moment slechts 1 van de RGB kanalen power krijgt, vandaar die duty cycle van 2x3 rgb = 1/6.

Door deze nieuwe aanpak wordt de kostprijs sterk verminderd, blijft toch nog behoorlijk maar is nu haalbaar en het geheel heeft nu het voordeel dat iedere dot zijn eigen kleur bekomt uit max 16.000.000 kleuren ( 24 bit)

Ik ga 100 van deze RGB superflux leds bestellen, dit is iets meer maar laat mij toe ze te testen op gelijkheid qua lichtopbrengst ( hoewel ze reeds als geselecteerde versie's geleverd worden maar ik kan de spreiding hierdoor nog wat verlangen of groeperen).

Voor de resterende leds kan ik nog een extra design functie bedenken want het is de bedoeling iets mooi's van deze opstelling te maken zodat het decoratief wordt om te gebruiken.

Vergeet niet dat deze led aan de achterkant nog veel licht doorlaten. Het kan zijn omdat ze zo dicht bij elkaar staan dat het licht van de led die brand een kleur geeft in de led die niet brand. Zie op de foto, de print is ook goed belicht. Het is maar een tip, zodat je niet in de problemen komt.
http://i18.tinypic.com/4xvhbt1.jpg

Bedankt voor de tip. Ik zal er zeker mee rekening houden. Zijdelinks is er geen probleem omdat ik iedere led in een afzonderlijk gedraaide alu koker zal plaatsen. Die dekt ook het grootste gedeelte onderaan af. Enkel juist onder de led zelf zal ik nog iets moeten voorzien maar ik denk daar een zwart papier tussen te plaatsen en de aansluitingen dan door te prikken op de gaatjesprint. Ik maak daar geen pcb van.

Ik vermoed dat je gebruikmaakte van de gewone RGB leds als ik je soldeervlakken zie. Superflux leds zijn vierkant van bouwvorm maar het zou ook kunnen zijn dat zij nog onderaan doorstralen. Ga ik zeker eerst testen.

Het zijn de vierkante die ik gebruikt hebt.

Op 25 augustus 2007 10:50:52 schreef reddevil:
Het zijn de vierkante die ik gebruikt hebt.

Oké, dan ga ik zeker iets onder de leds moeten plaatsen. Ik zal eerst een testopstelling maken.

Ik werk nu eerst aan de FPGA programmatie. Intussen denk ik verder voor de uitbouw van de design. Die ligt zeker nog niet vast, enkel het princiep hoeveel leds ik ongeveer zal aansturen. Vandaar dat ik de FPGA nu eerst programmeer ter kontrole.

Deze morgen nog een uurtje tijd gehad om mijn 192 pwm's te programmeren in de CPLD. Om het aantal LE's te beperken gebruik ik slechts 9 bits (3x3) per RGB led voor de data. Hiermee kan ik 512 verschillende kleuren weergeven per led. Om alle 64 leds te sturen hoef ik geen pwm te maken per led. De 8 gedekodeerde levels van de pwm per kleur beschikbaar te stellen is voldoende. Een demultiplexer gaat dan telkens de 3 bit data decoderen uit de 8 levels ( 8 naar 1 dekoder) om die pwmlevel dan op de R, G of B aansluiting van de leds te sturen. De origineele pwm heeft een resolutie van 8 bit waardoor ik die 8 gedekodeerde levels heel nauwkeurig kan bepalen zodat ze een maximaal linair verloop op de leds weergeven ( verloop is niet lineair).

Omdat ik nieuwe data zou kunnen inbrengen terwijl de voorgaande data gebruikt wordt is er voorzien in een extra dregister buffer voor alle data. 64 leds * 9 bit = 576 data bits. Hiervoor gebruik ik een shift register van 576 bits en nog eens voor 576 bits dreg voor de opslag.

Alles heb ik gecompileerd voor de EPM2210F324 chip en zie dat ik 1664 LE's verbuik voor deze volledige schakeling. Mijn chip is voor 75% gevuld, er is nog wat ruimte voor andere kleine details die nog moeten gemaakt worden.

Hieronder het blok schema hoe 1 RGB led op de hardware aangesloten zit. Is maar het princiep want vb de scanning staat hier niet getekend.

http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/mood_light_pwm.png

Mooi. De winter komt eraan. Tijd om weer eens iets te gaan doen.
Fotoopaatje: ik heb hier in mijn achtertuin mijn onafgemaakte "kunstwerk" staan.
Dat ding bestaat uit een metalen bak (30x30x30cm) Door de bovenkant heb ik gaatjes geboord (27 st). Door die gaatjes steken pijpjes omhoog. In elk pijpje zitten 4 draadjes voor de RGB-LED die boven op zijn pijpje zit. Om het geheel waterdicht te krijgen én voor het goed verdelen van het licht van de LED is een pingpong balletje eraan vastgelijmd. Dus: 27 pingpongballetjes, boven op een stokje. De aansturing van de LED's zit onder in de metalen bak (PIC's). Het programmeren van de vermalledijde PIC's heeft wat voetjes in aarde gehad (ben niet verder gekomen dan 6 kleuren, zonder pwm) en op het einde van deze zomer heeft water een -voorlopig- einde gemaakt aan mijn kunstwerk (groene prints met doorgebrandde PIC pootjes).
Dat water is in de aansturing gekomen omdat een aantal pijpjes tijdens de afgelopen winter water gebroken. Stom mechanisch probleem dus.
Pijpjes waren van styreen 6x5mm. 0,5 mm "vlees", te weinig.

Wat was mijn bedoeling: het geheel moet interactief worden met zijn omgeving. Is het warm, dat overheerst rood. Koud: blauw. Waait het hard, dan wiegen de pijpjes en de pingpongballen zwiepen in wilde kleuren door de lucht. Bij veel wind moet er iets gebeuren, bij regen, geluid, noem maar op.
Ik had gedacht dit met PIC-ken te doen.
Het pijpjes/vochtprobleem heb ik, denk ik onder de knie. De donkere dagen komen eraan, tijd genoeg om me op asm en pwm te werpen.
En dan zie je, stom toevallig fotoopa's topic.
Das bijna wat deze jongen in mind heeft.
Maar dan, als ik het goed begrijp, een behoorlijk stuk flexibeler (én makkelijker??) dan met een aantal PIC's.
En dan zit ik me hier met een reusachtige handicap: ik snap de jota van CPLD's, FPGA en wat dies meer zij.
Ik las ook je topic over Terasic's MAX II Micro Kit.
Met een beetje doorbijten zou ik het in de vingers kunnen krijgen.
En zou dat boardje van Terasic voor mijn toepassing goed genoeg zijn?
En zo ja: zou ik er maar eentje bestellen?
En: vind ik ergens een beginnershandleiding van welke hardware/software minimaal nodig is om te starten?
En: zouden er nog meer gegadigden zijn?

Tip: Staar je voor jou project niet blind op de openingshoek van je LED's. Belangrijker is dat je de juiste frequenties hebt van je RGB, én dat frequentie een niet te grote spreiding heeft. (Anders moet je, om een goed resultaat te krijgen, elke LED afzonderlijk gaan trimmen.
Een beetje teveel rood bij de een en een beetje te weing bij de ander geeft zichtbare verschillen. Dat is namelijk het verschil tussen de dure en goedkope merken: een consistente produktie over de batches heen.)
Pak een pingponbal, los 'm op in een beetje aceton en doop daar je LED diverse malen in. Was ook een stomme "Google-tegenaanloop-toevalligheid". Styreen (waar de ballen van gemaakt zijn, was een van de algemeen toegepastte kunsstoffen. Vooral in verlichting. Omdat het de eigenschap heeft om ontzettend goed licht egaal te verdelen. Totdat er links en recht wat brandjes uitbraken. Want styreen fikt als de hel. En dat was toch wat lastig met gloeilampen. Maar tegenwoordig hebben we LED's die niet warm worden.
Bij mijn pingpongballen kun je niet zien waar het LED-je zit. Het ding is mooi egaal verlicht (waarbij je natuurlijk de naad ziet, dat is wat minder. Seamless zijn echter wat duur om in de tuin te zetten)

Holala, dit is iets dat dit boardje zeker aankant, zelfs nog veel meer. Je geeft hier heel wat mooie tips om iets te realiseren. Ik ben nog maar gekomen aan de sturing, de praktische artistieke realisatie, daar ben ik nog volop aan het dromen.

Ik ben bewust van de kleurafwijkingen van de leds. Vandaar dat die nog niet besteld zijn. Juist om deze problemen werk ik nu eerst wat verder de sturing uit. Er staat hier nog maar een gedeelte online. Immers nog iedere dag wijzig ik het aantal mogelijkheden.

De opbouw van de sturing zie ik eerder als een module. Die module kan max 64 x 3 lichtbronnen sturen ( samen goed voor 192 stuurpunten. de matrix opstelling is 2x3 horizontaal terwijl vertikaal er 32 stuurpunten zijn. Ik zou fets gebruiken voor de aansturing zodat ik niet eens gebonden ben aan leds. Fets van 200V/10A kosten niet veel zijn veilig aan te sturen met de MAX-II CPLD board en kunnen zelfs heel hoge vermogens aan indien nodig.

Omdat de kleur afstelling een probleem kan zijn heb ik per kleur afzonderlijke pwm's gemaakt elk 8 bit resolutie ( maar kunnen evengoed veel hoger zijn moest het nodig zijn). Daar kies ik 8 levels uit die pwm reeks zodat ieder kleur aansturing over 8 verschillende waardes (3bit) beschikt. Totaal wordt dit 3x3x3 = 9 bit kleur of 512 kleuren per aanstuurpunt (of RGB-led als je wilt). En tot 64 RGB-leds kan het boardje aan.

Het sturen van de data kan serieel, I2C, SPI of om het een welk protocol. Zelfs manchester encoded kan want dan moet je maar 1 signaal lijntje hebben als input op de controller dit gezien de clock in de data verwerkt zit en weer uitgehaald wordt aan de controller. Ook is het mogelijk een afstandsbediening te gebruiken via het RC5 protocol. Die oplossing heb ik ook kant en klaar beschikbaar in verilog.

Gebruik je iets minder dan 64 RGB-leds of lampen dan kan er een rotary encoder bijgeplaatst worden ( kan ook op afstand bediend worden) om het licht te dimen hetzij per kleur, hetzij voor 1 of meerdere kleuren samen. Via hardware multiplay wordt dan per kleur een nieuwe stuurwaarde berekend realtime tijdens de uitsturing.

Ik gebruik een zeer hoge refresch rate ( 10 Khz) maar als die lager moet kan natuurlijk iedere gewenste waarde. Er worden nu 192 kanalen voorzien van pwm.

Dit alles is nu reeds geprogrammeerd, klaar om in de CPLD te laden en te testen. Maar ik zou eerste enkele RGB-leds moeten hebben zodat ik direct de resultaten kan zien.

De mogelijkheden zijn eigenlijk bijna eindeloos. Aansturen kan op zoveel mogelijke manieren. Ik voorzie daar een 2de MAX-II boardje of iets anders voor. Het is gewoon wat je maar wilt en omzetten in de CPLD of FPGA.

Het boardje van Xantus van de SK is ook perfect geschikt voor deze functie, daar zitten iets minder I/O's op maar als je het aantal RGB-leds zou beperken tot 2x24 =48 dan heb je daar nog meer LE's blokken ter beschikking voor je gekste realisatie's.

En of het moeilijk is, nee hoor, ik snap geen jota van die pic's veel te moeilijk, hardware is veel veel eenvoudiger als je een CPLD of FPGA gebruikt. Die ganse pwm hier voor die 192 aanstuurpunten, de pwm's, de matrix scanning dit alles heb ik op een paar uur klaar gemaakt. Ik zit momenteel rond de 1800LE's op het kleinste boardje (van de 2210) Op het xantus boardje heb je meer dan 5800 LE's en op mijn DE1 terasic board heb ik 20.000 LE's maar ook nog heel veel flash ( voor opslag van de meest bizare patronen die je kunt uitdenken) Maar op zo een DE1 board zit ook een audio DAC,Heel veel SRAM, een SD kaartje kun je ook inpluggen met variable data enz...

[Bericht gewijzigd door fotoopa op (10%)]

Vandaag heb ik de volledige afrekening gekregen van dit MAX-II nano CPLD boardje. De totale kostprijs inclusief verzending, BTW en douanekosten komen op €65.00. Ik had 2 boardjes besteld plus een kleine voeding.

Ondertussen heb ik mijn design aangepast van schema entry naar verilog. Reden hiervoor is dat de verilog versie eenvoudiger kan gebruikt worden door andere gebruikers. Ik heb al de nodige files gezipt en de zipfile staat hier online ter beschikking.

Om het volledige project te kunnen compileren doe je het volgende:

maakt een map met de naam: mood1v
plaats daar de zip file in en unzipt het.
Maakt in Quartus een project met de naam mood1v.
Voeg alle xxxx.v files toe via de project wizard en
selecteer als device: MAXII type EPM2210F324C3.

Dan kun je alles compileren.
Het geheel gebruikt 43 pinnen en 1731 LE's. Er zijn 32 output voor de colon sturing en 6 pins voor de row sturing. In totaal kunnen 64 RGB-leds aangesloten worden die allemaal individueel 512 verschillende kleuren kunnen weergeven. Iedere Led en kleur wordt door een pwm gestuurd.

Het programa is nog in beta toestand maar nieuwe gebruikers kunnen het al in Quartus inladen en compileren en/of bekijken om ervaring op te doen. Om de leds aan te sturen moeten er 576 bits ingeschift worden. Na het inschiften moet 1 loadpuls de data gelijktijdig voor alle leds overnemen. Nieuwe data kan ingeschoven worden zo snel of traag dat je wil via de shift_in, shift_clk en shift_ena.

Ik gebruik Quartus versie 7.1 maar de iets oudere versie's zullen ook wel werken. Ik heb zoveel mogelijk de nieuwe syntax gebruikt zoals aanbevolen door "free_electron" en dit werkt idd perfect.

update:

Je mag natuurljk ook afzonderlijke leds gebruiken ipv RGB leds. Dan beschik je over 192 leds die je individueel kunt aansturen met een 3 bit code. Dit zijn 8 levels. In de PWM is een afzonderlijke tabel voorzien voor de R, G en G power lijnen zodat je de kleuren kunt afstellen indien je dat wenst. Voor ieder level in de groep kleur heb je afzonderlijke getallen die vooraan in het programma gedefinieerd staan. Gewoon die waarden wijzigen en hercompileren.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op (12%)]

Ok, ok.
In ben geloof ik overtuigd.
Dat van die eindeloze mogelijkheden doet 't 'm.
Zal ik dan maar hier http://www.fpga4fun.com/FPGAinfo1.html
beginnen?
Begrijp ik dat het programmeren van je systeem voor diverse fabrikanten met dezelfde software kan?
Dus geen 20 verschillende talen, met elk hun eigen nukken en kuren?
Dat zou een reusachtig voordeel zijn.

Ja die hebben ook heel mooie boardjes en vrij goedkoop. Ongeveer hetzelfde systeem als deze van terasic. Als je daar besteld moet je best de pluto-3 cyclone versie nemen. Die is nog krachtiger. Kost $70 zonder verzending, MAX-II kost $49 zonder verzending.

De software is voor alle versie's dezelfde "Quartus" Is een all in one programma. CTRL l en alles compileert. Direct downloaden via de ingebrouwde programmer naar keuze via parallel of USB volgens je interface. Voordeel van Terasic is bij de MAX-II board dat die USB programmer ingebouwd zit. Dit bespaart je 55 euro!

Perspectieven en mogelijkheden.....
Dollar staat laag niet?
Fotoopa: jij bent (wat ik ervan gezien heb bij circuitsonline) een soort gangmaken voor FPGA's.
Zouden er meer gegadigden zijn voor een MaxII? Ik bedoel om de verzendkosten te drukken. Gezien de verhouding tussen bord- en verzendkosten. Maakt mij niet uit om even te wachten. Kan ik me intussen meer in de materie verdiepen.

Dollar staat ( stond) laag, is aan het stijgen. Ik heb 1.36 koers op mijn visa en 1.3779 voor BTW berekening.

Ik denk dat er voorlopig minder belangstelling is voor een groepsaankoop gezien de lopende actie's van xantus. Daar zitten de meeste nieuwe gebruikers ( ik ook wacht op 2 boardjes + 1 extra afzonderlijke print)

Verzending is idd vrij duur vandaar dat ik er altijd 2 bestel voor dezelfde verzendkost. Voordeel van terasic is wel de snelle levering, maar ook hun kwaliteit is niet te vergelijken met wat je zelf maar kunt realiseren ( minstens 4 laags multilayer met nog eens blinde gemetaliseerde gaten voor de FBGA chip. Die ene chip alleen kost bij digikey $51, zij vragen $49 voor alles..... Maar er zit nog een CPLD op en USB controller voor de programmer functie. Je moet het een beetje afwegen, het aantal LE's, het aantal I/O's, ram, flash, afwerking enz. Cyclone II is beter dan cyclone maar je moet het voordeel kunnen gebruiken of nodig hebben. ik ben gemakkelijk, ik heb ze allemaal kiezen is dus niet moeilijk voor mij.

Als ik mijn 27 RGB's kan pwm kan aansturen en hou daarbij nog een paar ingangen over (en misschien nog 8 stuks van de op de print zittende led's) dan ben ik voorlopig tevreden. Is lekker klein, zit een USB verbinding op. Gemak dient de mens.

27 RGB leds gaan zeker gemakkelijk. De opgegeven zip file bevat 64 RGB leds. Je spaart meer dan de helft van de LE's, dus daar kun je nog heel veel functie's bijplaatsen of gewoon het aantal kleuren hoger nemen, vb 4 bit/kleur is al direct 4096 kleuren per led.

Er is dan zeker ruimte genoeg om de interne flash op te vullen met een paar mooie patronnen, extra figuren of lightspel kun je dan via serieele input verwerken.

Tsja ik sta eigenlijk ook op het punt om het printje van Terasic aan te schaffen. Maar eerlijk gezegt moet ik nog even een goede site of tutorial vinden om met Quartus en de programmeertaal aan de slag te gaan.

Simpele voorbeelden zoals het aansturen van een LCD display-tje, drukknoppen, i2c interface e.d. zullen toch ergens te vinden/leren moeten zijn.

Quartus kun je zo downloaden en starten. Programma is niet zo moeilijk. Voorbeeldjes van LCD, matrix keyboard, toetsen, leds RC5 dekoder, rotary encoder enz kan ik allemaal direct geven. Ik heb ze reeds in gebruik. Door die modules te nemen werkt het zo direct.

Ook xantus geeft voorbeeldjes, het maakt niets uit voor welk boardje ze geschreven zijn, enkel de juiste pinnen moet je opnieuw opgeven.

Goed.
Ik denk dat ik eruit ben en me maar eens ga verdiepen in Quartus II en wat dies meer zij. Bordje bestellen is zo gedaan en het kleinste van de hobbels die ik ongetwijfeld nog zal tegenkomen.
Als ik eerst maar eens de zaak aan de gang krijg.
Luxe frutsels met meer inputs en effecten kan dan altijd nog.
Ik heb er weer een klein zorgje bij. Het is vanavond wat koud. En één van mijn twee experimenteer-vervang-dun-styreen-pijpje (van plexiglas) trekt nu al krom als de neten. Grrrr. Stijver, en dus rechter maken lukt me. Maar dat gaat weer ten koste van het zwiepen.

mocht je gaan bestellen coco3 of zx6rr laat het even weten hier is in principe ook nog wel intresse(als ik een richtprijs heb)