Hallo,
Ik ben opzoek naar een schema voor een simpele voorversterker. Hij moet tussen een eindversterker en een DAC, dus in princiepe zijn de enige eisen dat hij een volumeknop heeft. Ook dat hij van goede kwaliteit zijn.
Actief of passief maakt in princiepe niet uit.
Zelf heb ik al gezocht, het enige wat ik wijzer ben geworen is dat de OPA2132 een goede pre-amp ic is.
Heeft iemand een schema voor mij die (bijna) aan mijn eisen voldoet ?
Bij voorbaat dank,
Fokko2
Hmm, daar had ik eens eerder van gehoord.
Conrad bied speciale ALPS stereo potmeters aan, zal daar eens naar kijken.
Nog even een vraagje:
Is het ook met 50K Ohm te doen ?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Als de DAC voldoende uitgangsniveau geeft om de eindtrap volledig uit te sturen, dan hoeft er natuurlijk niets versterkt te worden. Alleen een goede stereo log regelaar is dan alles wat je nodig hebt. Geheel passief dus.
Als er nog versterkt moet worden, dan moet er ook gevoed worden, actief dus, want de eerste passieve versterker moet nog uitgevonden worden. Voeding zou je uit de DAC kunnen halen.
De OPA2132 is inderdaad een topklasse opamp.
Op 4 september 2007 20:24:15 schreef Fokko2:
Hmm, daar had ik eens eerder van gehoord.
Conrad bied speciale ALPS stereo potmeters aan, zal daar eens naar kijken.Nog even een vraagje:
Is het ook met 50K Ohm te doen ?
25k, 47k of 50k, maakt niet uit.
Hallo,
Vandaag even langs de lokale electroboer geweest en even wat spulletjes gehaald. Na alles inelkaar te hebben gesoldeerd en aangesloten kwam mij een leuke verassing te staan. Als de potmeter "dicht" staat dan is de muziek nog redelijk hard te horen.
Ik heb 50K gebruikt, dit zou voldoende moeten zijn.
Een ander iets, ik heb nog een oude voorversterker staan, is iets van mijn moeders haar vroegere setje. Na het ding open te hebben gehad kwam ik erachter dat hij een 4885DA opamp heeft. Er is hier helaas niet echt een tech sheet van te vinden, wel vond ik het volgende:
http://www.rselectronics.com/Catalog/ViewPart.aspx?Part=4558DA&MFG…
Dus mijn vraag is: Zou veel helpen om bijvoorbeeld de opamp van zo´n versterker te vervangen ?
Volgens mij is een 4885 4558 [edit: oeps] nu niet bepaald high end, een soort 1458 als ik mij goed herinner.
Pak een NE5532, interresant veel beter worden opamps voor dergelijke audiotoepassingen imo niet.
Hoe heeft u de potmeter geschakelt ? Als u hem correct als spanningsdeler aansluit zou het heel redelijk moeten regelen..
Zeg maar jij 
Ik heb de input op de middelste pin, en de output op de rechter pin. Het is een stereo, dus er zitten 2 podmeters op 1 stokje om het zo even te noemen.
Een ander vraagje; zijn opams over het algemeen een beetje pin compatible ? Op het gebied van electro heb ik niet erg veel verstand. Dus als er nog grote schakelingen tussen moeten dan zal dat het wel niet worden.
Alvast bedankt voor uw moeite,
Ik mag dan niet een electro expert zijn maar het volgende komt volgens mij aardig overeen:
De NTE788A (Die volgens deze compatible is.)
http://www.nteinc.com/specs/700to799/pdf/nte778a.pdf
en de OPA2132:
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/texasinstruments/opa2132.pdf
Kwa pins zijn ze volgens mij compatible zoals het lijkt dan.
Nog even een bij vraagje; Het is een gedateerde versterker, is het verstandig om die er in te solderen of kan ik beter een NE5532 printje pakken en die inelkaar solderen, en dan eventueel er nog een OPA2132 ic erop plakken.
Wat is wijsheid in dit geval ?
Bvd,
Dual-opamps zijn vaak pin compatibel, maar niet iedere opamp werkt evengoed in iedere schakeling, ook al blijf je binnen de specs. Bij snellere opamps is enige compensatie vaak zinvol.
Maar een al dan niet correcte opbouw van dit soort schakelingen zal al snel meer invloed op de prestaties hebben dan de toegepaste opamp, dus als je weinig ervaring hebt zoek je denk ik het best een min of meer compleet ontwerp.
Een potmeter als volumeregelaar aansluiten gaat als volgt:
(live)------+
^ |
\[ ]
IN [\]------ (live)
[ ] OUT
|
(return)----+------- (return)
Van voren gezien: linker poot return (gnd), middelste uit, rechter signaal in. Of zie aan de ingang van een van de versterker ontwerpjes hier op Co.
@ 4##5; bedoelde u nu de 4558 of de 4885 ?
Mijn fout, sorry.
Het gaat om een 4558DA.
Ik zal zo de soldeerbout weer even opwarmen, dat van mij klopt dus totaal niet 
[Bericht gewijzigd door Fokko2 op (50%)]
zover ik weet is de tl07* serie ook wel goed.
de tl072 is de dubbele opamp en is bij dick best minder dan 50 cent
Toch liever een NE5532 ipv een TL072 ivm de JFET ingangen van de laatste.
Leesvoer: http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/webbop/opamp.htm