Ik heb een bouwlamp met een halogeen van 500W.Ik heb begrepen dat je daarmee kan belichten(fotoprint,natuurlijk),maar is dat wattage vermogen genoeg?

En geeft een oude lamp meer of minder UV-licht?

Beste theramin.

Graag de woorden wattage en amperage enz niet meer gebruiken ik en ook andere storen ons eraan.
Het correcte woord is vermogen.

Een halogeen bouiwlamp geeft GEEN of nauwelijks UV licht af wat geschikt is voor printen te belichten.

Je hebt voor bouwlampen wel speciale UV buizen, maar die hebben een eigen voorschakelapparaat. Deze zijn 400W.

Een gezichtbruiner geeft wel geschikte UV straling.

Ook zijn er speciale UV tl-buizen waarvan de korte van 18W goed bruikbaar zijn. Er zijn er ook van 80 en 100W maar die zijn voor armaturen waar normaal die hele lange tl buizen ingaan.

Als UV-lampen verouderen geven ze uiteraard ook minder UV lichtaf

Oh,ik wist niet dat dat een probleem was.Excuus.
(Ik heb het veranderd).

Dat van de gezichtsbruiners wist ik ,maar heb ook wel eens iemand op het forum over een halogeen bouwlamp gehoord.En die had ik liggen.
En de zon,maar die schijnt niet meer zo hard.

Bedankt voor je reactie.

Het is een "vermogen" van 500W, en ik denk dat 500W een beetje overkill is ik heb al gehoord dat een aantal tl's van gezichtsbruiners kunnen gebruikt worden en dat komt niet eens boven de 100W uit.

Ik weet niet hoeveel verschil er zit met een halogeen maar een gewone gloeilamp dus geen met halogeengas heeft 0.25% UV licht volgens bepaalde bronnen wat dus heel weinig is, nu is een halogeen wel witter van kleur (minder rood, dus meer naar het blauw tov een normale gloeilamp dus misschien meer uv) Maar ik denk niet dat het met een halogeen gaat werken.

Nee, belichten met gloeilampen/halogeenlampen gaat niet, heb dat heel vroeger ook eens getest met een kleine skytracer. Ze hebben gewoon een veel te klein UV aandeel.

- - big bang - -

Ik was echt van mening dat ik er iets over had gelezen.Ik weet alleen niet meer waar.
Het zal een eenling zijn geweest die er resultaten mee heeft geboekt,denk ik dan.En ik trap erin.
Wishfull thinking.

Heren,erg bedankt voor jullie mening.
Ik moet maar opzoek naar de vertrouwde gezichtsbruiner.

[Bericht gewijzigd door theramin op (19%)]

Een beetje vreemd dat je je stoort aan het woord wattage benleentje. Wattage staat net als bijvoorbeeld voltage en kilometrage gewoon in de Van Dale, het zijn dus bestaande hedendaagse woorden.

Je kunt in plaats daarvan beter proberen je eigen spelfouten te onderdrukken. Daar storen namelijk (en nu terecht) anderen zich weer aan.

En binnenkort zullen ze amperage en ohmage ook wel opnemen. En toch kan ik me wel vinden in de opmerking van benleentje. In de Van Dale worden wel meer woorden opgenomen 'omdat ze zoveel gebruikt worden'. We zitten hier echter op een technisch forum en dan mag je m.i. best verwachten dat men gewoon de grootheid gebruikt in paats van die rare afgeleiden van een eenheid.

Voltage is overigens nog wel te begrijpen en komt ook wat makkelijker m'n strot uit omdat het uit het Engels (Frans?) is overgenomen. Maar zelfs dan kun je merken dan het niet klopt. Ik denk dat niemand ooit zal zeggen: kijk uit met die draden, daar staat voltage op.

Als voor jou het criterium is dat een woord kan en mag wanneer het vanuit het Engels is overgenomen, zou je ook amperage moeten goedkeuren. Amperage is namelijk ook vanuit het Engels overgenomen (in het Engels met een accent grave op de e). Zie woordenboek Engels-Nederlands.

Alle betogen die ik op dit forum heb gelezen over de weerstand tegen bijvoorbeeld het woord amperage zijn zo krom als een hoepel. Ik heb nog geen goed onderbouwd argument gelezen waarom het woord amperage niet door de beugel zou kunnen. Het is bestaande, hedendaagse, Nederlandse spreektaal, met een ondubbelzinnige betekenis. Niets mis mee naar mijn mening.

Nogmaals, de vele spelfouten in sommige posts storen mij veel meer.

Was niet de bedoeling om een discussie uit te lokken maar eerder gewoon even een kleine correctie. Maar dit is toch wel een technisch forum waar je mag verwachten wat de juiste grootheden zijn.

En dat het in de dikke van dale staat wil dus eerder zeggen hoeveel mensen die fout maken en dan kunnen opzoeken wat ze wel kunnen gebruiken.

En wat spelfouten betreft ik doe mijn best en als er te veel staan haal ik er wat uit.

@ tor een hoop offtopic gezwets heeft de TS niets aan.

Er zijn ook wel al wat projecten met UV ledjes voor als men een heel kleine belichter wil gebruiken voor kleine printjes.

Toch nog wel even zeggen voor de beginner dat je altijd moet opletten met UV, zeker met leds.
De meesten weten wel dat ze UV buizen moeten gebruiken in bvb. een lichtdichte bak, maar met UVleds is de kans op 'onbeschermd' experimenteren wel groter, men sluit ze aan, kijkt er eens recht in om te zien hoeveel licht ze eigenlijk wel geven, valt meestal tegen, want het aandeel UV kan je gewoon niet zien. M.a.w. die leds stralen veel meer uit dan je ziet en je kan er je ogen mee kapotkrijgen.

Dus opletten a.u.b., een vlugge blik kan geen kwaad, maar erin staren daarentegen.

Nog iets, heeft iemand ooit al eens gebruikt gemaakt van UV-EPROM wisser buisen? Volgens mij moet dat ook goed werken.

- - big bang - -

Nog iets, heeft iemand ooit al eens gebruikt gemaakt van UV-EPROM wisser buisen? Volgens mij moet dat ook goed werken.

UVC-licht heeft een veel te korte golflengte (290-100 nm) om PCB's te kunnen belichten (plus het feit dat het super-schadelijk/gevaarlijk voor ogen en huid is).

Fotogevoelige PCB's zijn voornamelijk gevoelig voor UV-licht rond de 350-400 nm (UVA-licht, 400-320 nm).

Aha, ik wist niet dat die wisserbuizen zo'n korte golflengte bezaten, maar O.K., niet te gebruiken dan.

- - big bang - -

Hallo,

ik hoop dat de informatie niet te laat komt, maar ik ben
3 weken buiten het land geweest.

De juiste kleur voor het belichten van printen is `05`.
Wanneer je Buizen besteld, vraag dan naar kleur 05, en je krijgt
de juiste. De twee die ik nu (nog steeds) gebruik zijn reeds
c.a. 20 jaren oud, en voldoen nog steeds goed.
Afstand tot de print c.a. 5 cm, tijd 5 a 6 minuten.
Ik heb twee stuks van 20 (18) W parallel, op c.a. 10 cm van elkaar.

En wat die grootheden betreft.... Kom dan niet in Duitsland, want
daar hoor ik, van niet-technici, woorden als..... houd je vast...
nu komt het.... die Wattzahl, oder Voltzahl.....
Of bij autos: Die PS-Zahl.....
wacht effe mense... mot kotze !!

Bye!

Eddie