halo

ik wil 16 ampere 230 volt door een 5 aderige kabel laten lopen van 5 * o.75 mm dus 2 aders voor nul en 2 voor fase en 1 voor aarding het is flexibele kabel het is jobarcoflex cc 5 x 0.75 mm2 ce de kabel wordt 10 meter lang.
kan dit ??????????????????????????

al vast bedankt mzll stefan

Natuurlijk 'kan' dat.

De vragen zijn:

hoe lang (tijd)?
kan de kabel de opgewekte warmte kwijt?
wat is de omgevingstemperatuur?

Natuurlijk kan dat. Maar het is erg onverstandig:

1) als een van de aders losraakt merk je het pas als de ander afbrand.
2) de aarde zou minstens zo dik moeten zijn als de andere aders.

Niet doen, gewoon een 3x1,5mm kopen.

een uur of 5 achter elkaar een stroom van 13 tot 16 ampere wisselen een beetje
en die aardign maakt niet uit voor mij
maar is 2 * 0.75 mm net zo sterk al 1 * 1.5 mm ??

en die aders soldeer ik wel goed aan elkaar
en hij kan zijn warmte goed kwijt kabel licht gewoon los op de grond
en omgevings temp ik denk 20 tm 25 graden

alvast bedankt

Wat is je toepassing? Er is ook nog een verschil tussen 'het kan' en 'het is verstandig'.

het is voor een dj aan voerstroom voor licht kast
wordt 2 x 16 ampere dus 2 x 10 meter 5 aderig 0.75 mm
dus moet wel 16 ampere per kabel houden
en kan er door een ader van 0,75 mm tog 8 ampere ?????
en het moet dus ook wel vijlig zijn

en alvast bedankt

mzl stefan

kabel licht

Dat zou inderdaad best eens kunnen gebeuren...

Koop toch gewoon een stuk 2.5mm2.

Dan nog een vraagje he: als jij die aders aan elkaar soldeert zoals je zegt, wat voor stekker komt daar dan op en hoe monteer je daar de draad aan?

gewoon 2,5mm nemen... het moet 'vijlig' blijven...
als de weerstand niet exact gelijk is gaan er ook verschillende stromen lopen...

kracht stroom stekker en dan gewoon die 2 gesoldeerde draden
vastschroefen in die stekker gaat wel gewoon 220 volt door dus

en dan nog een vraag hoeveel ampere kan VEILIG door een ader van 0,75 mm ????????? en hoeveel ampere moet ik die zekeren ?????

en over die verschilende stromen dat maakt tog niks uit als het maar een beetje binnen de perken blijft

en de twee aders zijn exacht even lang en worden goed gesoldeerd en dan goed vast gezet in 380 stekker

en mischien zet ik wel zekeringen tussen elke ader dan kan er niks fout gaan

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]

Ik denk dat je over tijdelijke installaties voor deze toepassing beter wat advies kunt vragen op een licht- en geluidstechniekforum.

Er zijn heel veel vrijheidsgraden, een goed advies lijkt mij simpelweg niet creatief te willen zijn en even wat nieuwe gepaste kabels te kopen of huren.
Daar behoort gewoon voldoende budget voor gereserveerd te zijn, de rest van de installatie is ook niet gratis .. ;)

Tevens raad ik je aan *iets* aan je spelling te doen, we zijn hier niet streng oid, maar men zal je zo niet erg serieus nemen :+

Nog maar eens: niet doen.
10m 3x1.5 is niet zo vreselijk duur, niet duur genoeg om te gaan lopen klooien.
Bovendien blijf je met jouw oplossing nog steeds met een dunne aarde zitten. Het is een klunsoplossing.

ik heb al 20 meter 3x 2.5 mmm gekocht

maar ik heb nog stuken o.75 mm kabel lopen die ik niet kan vervangen.
die wil ik graag zekeren maar hoe zwaar moet die zekerig zijn ??????????????
ik dacht aan 6 ampere.

alvast bedankt stefan

je zegt aarde niet belangrijk...?
ikzelf ben geluidstechnicus in opleiding en zou het niet fijn vinden als de boel onder spanning staat hoor!

alles is ook goed ge aard via andere stroom aanvoer

Op 1 november 2007 16:15:39 schreef stefan123:
...o.75 mm...
ik dacht aan 6 ampere.

Maximaal.
Denk erom dat die 1,5mm die je op die manier maakt normaal ook op 10A afgezekerd word.
Uitzondering hierop zijn kabels met maar twee belaste aders (en dus geen 4). Die kunnen normaal gesproken ook op 16A afgezekerd worden.

dat de apparatuur goed geaart is is zeker heel belangrijk
mijn neefje dj vaker
hij heeft een "brug" met lampen aan
maar ik kan je zeggen
daar wil je niet met je handen aanzitten
want dan krijg je echt een opdonder

Geaarte apparatuur ?! Hum.. :D

Omdat dit topic weinig kans lijkt te maken op een serieus antwoord kondig ik voorzichtig aan het te gaan sluiten als dit nog even zo door gaat.

2x 0,75mm2 mag je niet zien als 1,5mm2. Als je 2 aders als 1 wil gebruiken dan moet je dat met de factor 1,6 doen.
1,6 x 0,75mm2 = 1,2mm2.
Maar wat je absoluut niet moet doen is een enkele ader van 0,75mm2 als aarde gebruiken. De aarde moet op zijn minst even dik zijn als de andere aders.

Een DJ opstelling, dus vaak opbouwen en afbreken, er wordt "lomp" omgegaan met de apparatuur, veel trillingen en mechanische stress. Ook ga je voor langere duur de kabel zwaar belasten, en mag hij niet falen (of je zit zonder licht, zware afgang bij een fuif/feestje).
Gelukkig heb je dan toch deftige kabel gekocht.

Voor de stroom: een goeie query in google zet je zeker op weg, in belgië zegt het AREI dat je 0.75mm² moet afzekeren met 4A smeltzekeringen of met 6A automaten.

Ook het domste wat je kan doen is om eerste de aders te solderen en dan te gaan schroeven.

Een gesoldeerde ader mag NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOIIIIIIIT onder een schroef. De soldeer brokkelt onder de druk van de schroef af en gaat zich dus loswerken. GEvolg is dus slecht kontakt. Het soldeer vloeit weg door de warmte en weg is de verbinding.

Als je het doet wind ze dan samen en zet ze dan samen onder een schroef.

De aarde moet even dik zijn als de rest. Omdat bij kortsluiting dan door de fase en de aarde dezelfde stroom moet lopen en dat is ca 500A - 900A bij een kortsluiting met 16A zekering

Op 1 november 2007 14:36:03 schreef Jochem_S:
Dan nog een vraagje he: als jij die aders aan elkaar soldeert zoals je zegt, wat voor stekker komt daar dan op en hoe monteer je daar de draad aan?

Op 1 november 2007 15:42:36 schreef stefan123:
kracht stroom stekker en dan gewoon die 2 gesoldeerde draden
vastschroefen in die stekker gaat wel gewoon 220 volt door dus

Vandaar mijn vraag, ik was er al bang voor. Net wat benleentje zegt: NOOOOIT vertinde draden onder een schroef. In een ruige omgeving geldt dit alleen nog maar meer.

En waarom kun je die 0.75 kwadraat niet vervangen? Waar is die toegepast? Je hoeft hem niet persé apart af te zekeren natuurlijk, het ligt eraan hoe hij gebruikt is. Ik heb in huis her en der ook 0.75 kwadraat naar een schemerlampje liggen en die zeker ik echt niet apart af, ik zet er alleen geen grote verbruikers op.

Op 1 november 2007 16:38:42 schreef Aart:
Geaarte apparatuur ?! Hum.. :D

Ik geloof dat rond de 5-10% van de bevolking "dyslectisch" is. In een forum als deze is het percentage hoger: dyslectische mensen hebben een groter-dan-gemiddelde interesse voor technische dingen. Bij sommigen heeft dat "rare" spelfouten tot gevolg. Veilig <-> vijlig is daar een typisch voorbeeld van. Als je niet dyslectish bent, haal je het niet in je hoofd om het zo te schrijven.

Kortom, gewoon accepteren dat iem. dyslectisch is, en gewoon zelf netjes spellen....

Omdat dit topic weinig kans lijkt te maken op een serieus antwoord kondig ik voorzichtig aan het te gaan sluiten als dit nog even zo door gaat.

Serieus: Het is beter/veiliger om NIET 2x0.75 te gebruiken voor 16A. Gewoon een kabel met aders van 1.5 of 2.5 mm^2 is beter. Maar het zal het wel een paar uur uithouden. Geen domme dingen doen, en de boel een beetje in de gaten houden.

Er roepen hier mensen: "afzekeren op 6 of 8 A" over de 0.75 mm^2 kabels. Ik kan me herinneren dat ik meer dan 20 jaar geleden een kabel heb gekocht die volgens de verpakking 10A mocht hebben. Was volgens mij 0.75mm^2. Zijn de regels aangescherpt?

Ik mocht vroeger ook het 'tweelingsnoer' van de Praxis gebruiken voor m'n 230V wandspotje, tegenwoordig mag ik er alleen nog maar laagspanning mee aansluiten volgens de verpakking. Blijft dezelfde kabel...

@benleentje:
Ja, solderen en dan vastschroeven is idd extreem link. Kan zelfs gewoon in z'n geheel afbreken.
Ik neem aan dat *passende* adereindhulzen hier wel toegepast mogen worden en dat dat zelfs nog wat netter is?
btw: Als je die dingen eenmaal in huis hebt is het een soort van verslaving.

@stefan123:
Als ik jouw reacties zo lees zou ik absoluut niet met sterkstroom gaan klooien. Je hebt meerdere formaten sterkstroom stekkers die elk een bepaalde stroom kunnen leveren (3x16A, 3x32A, 3x64A) en ook als zodanig afgezekerd worden. Als je daar gewone 230V apparatuur achter zet, zul je dat dus netjes op 16A moeten afzekeren. Even stekkertje wisselen als het niet past kan echt gevaarlijke situaties veroorzaken.

Wat je voorstelt is gewoon hartstikke gevaarlijk en je hebt echt geen idee waar je mee bezig bent. Je kunt beter een kant-en-klare verdeelkast kopen.