probleem bij bouwen voeding elektuur

ik ben momenteel bezig met het nabouwen van een voeding uit elektuur...

http://sitevantobit.be/tim/elektronica/schema_voeding_elektuur1999.JPG

maar het wil maar niet lukken...

op de uitgang is mijn spanning niet regelbaar met de spanningsregelpot...ze veranderd alleen als ik aan de stroompot draai(dan gaat ze van ong 4.5V naar 0.3V, wnr de uitgangsspanning 0.3V is kan ik met de spanningspot een klein beetje regelen tss 0.3V en 0.5V)
Echter varieert de spanning wel van C3 van 0 tot ong 10V en van C2 van 0.8-0.9 naar 0V wanneer ik aan de spanningspot draai.

momenteel voedt ik de schakeling dmv een andere regelbare voeding die iets tussen de 19 en de 20V uitgeeft...

heeft iemand enig idee wat er fout kan zijn?
zelf heb ik al meermaals de transistoren gecontroleerd...

stukje uit de tekst van het artikel:

We zetten nog even de functie van de
potmeters op een rijtje.
Met potmeter P1 is de uitgangsspanning
regelbaar vanaf 0 V tot maximum.
Met instelpot P4 kan het maximum
worden ingesteld, waarbij de formule
geldt: Umax = 10 V x (1 + P4/R5). Bij P4
= 0 (loper aan Uuit) bedraagt het maximum
10 V en bij P4 = 25 k ligt die
waarde op 40 V.
Met potmeter P2 is de stroombegrenzing
regelbaar tussen 0 A en een met
P3 instelbare maximumwaarde. Met P3
= 0 (loper aan R6) bedraagt het maximum
ca. 2,5 A en met P3 = 250 k is de
maximum stroom ca. 0,5 A.

De spanning over C3 zou m.i. constant moeten zijn en 12,4V bedragen. Wellicht een defecte of verkeerd aangesloten T5/T6. Heb je de juiste weerstandswaardes voor R3 en R7 erin zitten?

het paardemiddel om fouten te vinden is Multisim 10 downloaden( www.ni.com), het schema invoegen en de "virtuele spanningen" met de echte vergelijken..

jan, efficiente man
ps pas op, dit lukt enkel als er minder dan 25 componenten in het schema staan!

Volgens mij heeft hij zijn P1 verkeerd erin staan, door te regelen sluit hij de spanning over C3 (gezenerd op 12.4V) minder of meer kort:

Op 29 december 2007 16:43:47 schreef Tim Blanckaert:
Echter varieert de spanning wel van C3 van 0 tot ong 10V en van C2 van 0.8-0.9 naar 0V wanneer ik aan de spanningspot draai.

Je moet een stabiele 12.4V over C3 krijgen, anders zal het nooit werken.
Dus ook P1 eens nakijken, waarschijnlijk loper verwisseld met een van de twee andere aansluitingen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

mijn excuses, bij vorige meting was ik vergeten mijn BD140 opnieuw in de schakeling op te nemen...

heb er hem dus ingestoken, en krijg nu op de uitgang 9.53V, is regelbaar tot 0.35V of zo dmv de stroompot P2

over C3 heb ik nu een constante spanning van 10.53V(mijn zeners hebben een afwijking, 10V is 8.53V, en 2V4 is 1.9V, ongeveer)

mijn P1(voor spanningregeling) is goed aangesloten...ik kan tussen loper en massa mooi regelen tussen 0 en +-10k

Op 29 december 2007 17:40:09 schreef jan lietaer:
het paardemiddel om fouten te vinden is Multisim 10 downloaden( www.ni.com), het schema invoegen en de "virtuele spanningen" met de echte vergelijken..

heb ik al geprobeerd, maar multisim werkt niet erg mee(geeft soms fouten), en andere keren is het daar dan perfect regelbaar

alvast bedankt

Ik heb juist de zelfde voeding gemaakt werkt perfect, bij mij en bij alle andere gasten in mijn klas, twas een schoolopdracht.
Kzou zeggen bekijk uw schakeling keer goe, elke component en alst nog niet lukt gewoon keer volledig opnieuw maken. Zoveel werk is da nu ook weer ni.

p.s. als ge een printschema zou willen, ik heb er een.

Henry S.

Moderator

Op 29 december 2007 19:00:27 schreef Tim Blanckaert:
heb ik al geprobeerd, maar multisim werkt niet erg mee(geeft soms fouten), en andere keren is het daar dan perfect regelbaar

Tja, dat is MultiSlim, er gaat met dergelijke schakelingen niets boven analoog beredeneren, en dan pas kan je IMHO een simulator correct gebruiken en intepreteren.

Je schakeling: Het is logisch dat Uuit reageert op stroompot, zet die op volle Uout.

T5/T6 is een verschilversterker, het verschil staat over R2 en stuurt daarmee via T4 de serieregelaar aan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Leuk dat je een voeding getransistoriseerd bouwt, maar waaroom zou je dat nog doen tegenwoordig ?

Op 29 december 2007 20:31:02 schreef Henry S.:
[...]
T5/T6 is een verschilversterker, het verschil staat over R2 en stuurt daarmee via T4 de serieregelaar aan.

dan hiervoor...
er was een slecht contact bij T6, dat is nu opgelost, dus de spanning is regelbaar van ong 9.5V tot +-0.3V of zo

echter vind ik het heel raar dat ik maar 9.5V max op de uitgang krijg(die regelbaar is met de spanningspot P1 maar ook met de stroompot P2 :(), terwijl ik de schakeling met 19V voedt...
iemand een idee¿

Op 29 december 2007 19:00:27 schreef Tim Blanckaert:
mijn zeners hebben een afwijking, 10V is 8.53V, en 2V4 is 1.9V, ongeveer

Die afwijking is te groot.
Ofwel meet uw meter niet juist (batterij?), ofwel is de stroom door de zener te klein.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Op 30 december 2007 14:23:52 schreef Pertinax:
[...]
Die afwijking is te groot.
Ofwel meet uw meter niet juist (batterij?), ofwel is de stroom door de zener te klein.

dat is nu opgelost...

zener van 10V geeft nu spanning tussen 8.96 en 10.13V(veranderd als ik aan P1 draai, ook beetje als ik aan P2 draai), 2V4 is continu +-1.96V

Als ge ombelast meet zou de P2 de stroomregelaar geen effect mogen hebben (P2 wel altijd een klein beetje opendraaien), dus daar moet ergens een fout zitten.
En die 9,5V is ook maar weinig. kzou keer voor T1 meten daar moet de uw ingangspanning zitten en achter T1 als hier meer dan enkele volt verschil op zit is er iets fout met T1 (of zijn aansturing). Ook een over R4 meten en kijken ofdat hij wel zeker 0.56 is en ni meer bij dit geval zou er veel spanning over deze weerstand te komen staan en een klienere uitgangsspnning bekomen.

En verder kan ik maar zeggen als ge zeker weet dat de schakeling juist is vervangt uw trasistoren of meet de gebruikte uit om zeker te zijn dat ze nog werken want met een schakeling prutsen en keer spanning op zetten en dan weer uit en weer wa aan werken kant er wel keer een transistor kapot gaan zonder het te weten.

Tis te hopen dat daarna werkt e

BD140 zat verkeerd...

uitgang is nu regelbaar met spanningspot, maar ook met stroompot :(

ik voed nu met 24VDC, en toch blijft er maar max 10.2V uit komen(onder belasting van 240mA)

T5/T6 vormen een verschilversterker die probeert de spanning op beide bases gelijk te houden. Als de spanning op de basis van T6 10V is en P4 = 0, dan zal de uitgangsspanning dus ook 10V worden. Dan is de spanning op de basis van T5 immers ook 10V.
Wordt P4 opengedraaid, dan daalt de spanning op de basis van T5. Hierdoor gaat door T5 meer stroom lopen. Dit lukt alleen als door T6 minder stroom gaat lopen. De spanning over R2 neem dus af. T4 wordt hierdoor afgeknepen. Hierdoor gaat T3, en daarmee ook T2 en T1 geleiden en de uitgangsspanning neemt toe totdat de spanning op de bases van T5 en T6 weer gelijk zijn.
Bij een grote uitgangsstroom valt er veel spanning over R4 en dus ook over P3, R6 en P2. Deze spanning kan zo groot worden dat T7 gaat geleiden, waardoor T4 wordt opengestuurd en de uitgangsspanning (en dus ook de -stroom) lager wordt.

Jouw eerste probleem is dat de uitgangsspanning te laag is. Zet eerst P3 en P2 dicht zodat de stroombeveiliging niet meer meedoet. Verwijder desnoods T7 even. Neemt de uitgangsspanning nu toe met het opendraaien van P4?

Dat de uitgangsspanning ook daalt met het opendraaien van P3 en/of P2 is normaal. Zoals gezegd zal de schakeling een overstroom proberen op te lossen door de uitgangsspanning te verlagen.

Hopelijk kom je hier wat verder mee. Succes!

@TS: kun je mij toevallig vertellen om welk artikkel het gaat en uit welke elektuur deze komt?
ben ook aan het rond kijken om en labvoeding te bouwen namelijk...

alvast bedankt!

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||