Beste CO'ers,
ik heb een labvoeding gemaakt alleen deze is niet met succes afgerond, ze werkt namelijk niet, meer info kan je hier op mijn site vinden. De voeding geeft namelijk geen spanning uit ook niet bij belasting, iemand die me misschien kan helpen bij het oplossen van dit probleem?
Anders ben ik opzoek naar een schema van een dergelijke voeding met dezelfde eigenschappen, maar met liefst iets minder componenten, om de fout makkelijker te zoeken als ie defect moest gaan:
spanning en stroom instelbaar (0V - 30V 0-3A)
kortsluitvast
ik zou wel graag de elco's (voor de afvlakking) en de transfo behouden. De labvoeding van deze site heb ik ook al bekeken, maar die valt eruit omdat ik dan een transfo met middenaftakking nodig heb.
mvg
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Je hoeft toch niet gelijk een andere te gaan bouwen, zonde hoor.
Meet eens een paar spanningen op die print, is de negatieve hulpspanning aanwezig, krijgen de ic's hun voeding.
En je kunt de spanning op de basis van de stuurtor eens meten.
@Pietdepiet liever geen voeding met middenaftakking.
@Zonnepaneeltje Vind ik ook zonde, ik heb de voeding ook al eens mee naar school genomen, daar een heel aantal lessen aan besteed, niets gevonden, thuis heel de print op sluitingen gemeten, niets gevonden. Na een tijdje weet je het ook niet meer.
Ik wil gerust allerlei punten nameten, maar ik ben nog maar een beginner (had ik misschien eerder moeten zeggen)
De torren zijn allemaal oké de weerstandswaardes kloppen ook allemaal, condensators ook, ... de opamps heb ik toen in het school nagemeten en die regelden ook allemaal perfect.
de stand hoe de zaken nu staan:
de opamp regelen niet meer (via GND en pin 6 gemeten)
u1: 10.9V
u2: 0V 33V
u3: 33V
mooi voedingkje trouwens, hou wel van die blauwe accenten 
basis tov de gnd dan meet ik wat ik op de uitgang meet. Als ik volledig opendraai (met P2) 16 a 18V en zowat in het midden iets van een 33V dus de volledige spanning.
BE 0.6V is normaal
BC 15 - 33V
als ik u2 eruit haal, dan kan ik de spanning van 0-10V regelen, zou het dan niet aan u2 liggen?
[Bericht gewijzigd door vdbeke op (20%)]
P2 is de stroomregelpot. Die kun je het beste in het midden laten staan. Dan moet je met P1 de spanning op de uitgang van U2 kunnen regelen.
In het starttopic zei je dat er helemaal geen spanning uit kwam en nu wel?
Ik ben de draad kwijt....
ja, ik ben zelf in de war denk ik, het is idd P1 de spanning blijft dan ook rond de 32 33V.
in de starttopic had ik u2 er nog niet uitgehaald, ik heb hem er eventjes uitgehaald en toen kon ik de uitgangsspanning mooi regelen van 0 tot 10.2V!
het is eventjes geleden dat ik die voeding nog eens onderzocht heb en er zijn ondertussen weer een aantal dingen verandert en vandaar de verwarring, mijn excuses hiervoor.
Vreemd, aan welke potmeter draai je dan?.
Kijk eens bij U2 of er geen kortsluiting tussen printspoortjes is.
Als ik volledig opendraai (met P1) 16 a 18V en zowat in het midden iets van een 33V dus de volledige spanning.
hetzelfde als voorgaande dus
Ik zie/ meet geen sluitingen.
ik wil eventueel wel een foto maken van de onderkant van de print
Als ik dit zo zie
krijg ik toch een gevoel dat er toch nog ergens sluiting tussen wat sprintsporen zit of je hebt er een paar teveel door gekrast.
amai goei ogen, daar heb ik zo al lang achter moeten zoeken
maar die is verwijderd.
dat was de schuldige waardoor de voeding niet werkte, toen die sluiting onderbroken was, werkte ze weer en de dag erna niet meer, tot nu dus dat ze nog niet werkt.
Op 5 februari 2008 14:31:14 schreef vdbeke:
Beste CO'ers,ik heb een labvoeding gemaakt alleen deze is niet met succes afgerond, ze werkt namelijk niet, meer info kan je hier op mijn site vinden. De voeding geeft namelijk geen spanning uit ook niet bij belasting, iemand die me misschien kan helpen bij het oplossen van dit probleem?
Anders ben ik opzoek naar een schema van een dergelijke voeding met dezelfde eigenschappen, maar met liefst iets minder componenten, om de fout makkelijker te zoeken als ie defect moest gaan:
spanning en stroom instelbaar (0V - 30V 0-3A)
kortsluitvastik zou wel graag de elco's (voor de afvlakking) en de transfo behouden. De labvoeding van deze site heb ik ook al bekeken, maar die valt eruit omdat ik dan een transfo met middenaftakking nodig heb.
mvg
Kan je eens dat schema posten en de print layout bedankt daarvoor