Nieuwe voeding picsels regelt 'traag' terug

Ik had een adaptertje over en ben begonnen aan een nieuwe (lab-) voeding.
Basis hiervoor is het recht toe rechtaan april '99 ontwerp in elektuur (zie ook dit topic).
Deze zit nu op een 15V/1,9A adaptertje, maar de dimensionering is zo dat er tzt nog een zwaardere trafo in kan.
De eerste foto's (meer volgen zodra de inbouw gereed is).

Voeding onderdelen:
http://www.xs4all.nl/~galand/picsels/voeding_comps.jpg

En de mini-voeding voor de paneelmeters:
http://www.xs4all.nl/~galand/picsels/meters_voeding.jpg

Nu werkt de testopstelling prima; spanning en stroombegrenzing zijn redelijk nauwkeurig in te stellen.
Maarrr...

Hoe kan het dat terugregelen zo traag gaat?

Als ik potmeter P1 terugdraai van 15V (maximale uitslag) naar halverwege, zie ik hem op het display 'aftellen' en na een seconde of 10 staat 'ie dan op 7V.
Hogere spanning instellen gaat wel snel.

Ter info: ik heb een vrij grote elco aan de uitgang (1000uF).
Dit naar aanleiding van de opmerking in de beschrijving dat deze uitgangselco ongeveer 1/10 van de capaciteit van de afvlakelco's moet zijn (daar zit zo'n 9400uF in, zie de eerste foto).

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Als die uitgangselko zich enkel kan ontladen via P4 en R5, kan dat wel enkele seconden duren. Of regelt hij ook traag terug als er een belasting aangesloten is?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb het artikel hier zo snel niet, maar 1000 uF aan de uitgang van een labvoeding lijkt me onprettig veel.

De stroombegrenzing werkt niet op stroom die deze elco kan leveren als je iets aansluit.

free_electron

Silicon Member

das normaal. is ontlading van uitgangs elco.

zet over d eklemmen van de voeding ene permanente belasting. bijvoorbeeld 1k 3 watt.

als je snelle STROOM regeling wilt. : sense weerstand NA de uitgangs cap plaatsen

en eignelijk is 1000 u F te veel

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@pros: heb het spul nu losliggen vanwege inpassen in een behuizing.
Zal dit nog eens checken.

@Aart/FE: 1000uF was de 'vuistregel' uit het E. artikel.
Is een kleinere waarde sowieso aan te raden?
Bijv. 470 of 'maar' 10uF?

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Afvlak elco is ook aan de grote kant. 4700uF zou al voldoende zijn. Bij zwaardere trafo is natuurlijk een grotere afvlak elco wel goed, maar dan moet ook o.a. het koellichaam groter worden.

Ik gebruik aan de uitgang van een voeding 100nF parallel aan een antiparallel geschakelde diode, bijv. 1N5404.
Soms ook een elco van 10uF, hangt een beetje af van de voeding.

Alsnog bedankt voor de tips; ze hebben gewerkt.
Ik heb de 1000uF vervangen door een 250uF versie en nu regelt de voeding makkelijk en snel terug.

Elco's zijn wat aan de zware kant, maar dat is ter eventuele vervanging van de trafo door een zwaarder exemplaar.
Nu is e.e.a. begrensd op 15V/1,5A.

De voeding is inmiddels gereed en de foto's staan in het 'show your projects' topic.

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...