[PIC18F2580] Reset zichzelf

elmowww

Golden Member

Heren,

Ik zit hier met een nogal gek probleem (niet totaal onbekend): ik heb hier een printje die zichzelf nogal eens durft te resetten als ik met mijn vingers in de buurt kom.

Beetje jammer vind ik zelf.
Eigenschappen schakeling:
- 4layer pcb, de 2 inner layers zijn 5V cq GND.
- MCLR hangt via 10k aan de 5V. Ook met 100nf buffer geprobeerd.
- Interrupts zijn disabled (GIE = 0)
- Alle pinnen zijn digitaal ingesteld
- Interne RC clock wordt gebruikt
- Enkele 100nf buffercondensatoren zijn present
- Watchdog is disabled (maar wordt wel gecleared in de firmware)
- Voeding zowel met 9V blokje als labvoeding geprobeerd. In het eerste geval is de module totaal zwevend.

Het enige dat het programma momenteel doet is 2 ledjes afwisselend laten branden, pauze houden en de osccon clock bits modificeren (schakelen tussen 8MHz en 31KHz).

Iemand ideeen?

Hier ook 2 foto`tjes:
http://www.eje-electronics.nl/website/img/0042_1t.JPG

http://www.eje-electronics.nl/website/img/0042_2t.JPG

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 13 maart 2008 22:21:50 schreef elmowww: en de osccon clock bits modificeren (schakelen tussen 8MHz en 31KHz).

Van PIC's weet ik weinig of niets. Maar als mijn vermoeden juist is, wijzig je de frequentie v/d interne systeemklok. Moet dat niet in stapjes?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
elmowww

Golden Member

Volgens mij hoeft dat niet. Maar ik heb die stappen in de clockfreq er al uitgehaald. Geen effect op de storing.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
free_electron

Silicon Member

dus pikt hij toch iets op.
zeker van die MCLR ? heeft een pic nog andere reset bron ?

der zit toch nooit watchdog in ?

regelaar voor voeding stabiel ?

elcotje over batteirj gezet ? ( die 9 volt krengen zijn nogal hoogimpedant ... )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
elmowww

Golden Member

Op 13 maart 2008 22:46:16 schreef free_electron:
dus pikt hij toch iets op.
zeker van die MCLR ? heeft een pic nog andere reset bron ?

der zit toch nooit watchdog in ?

regelaar voor voeding stabiel ?

elcotje over batteirj gezet ? ( die 9 volt krengen zijn nogal hoogimpedant ... )

PIC heeft enkel MCLR als resetbron (officieel).
En in de meeste PIC`s zit wél een watchdog. Bij dezen is ie dus uitgeschakeld.

Ik zal zo eens een scoop aan de voeding hangen, maar dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk eigenlijk, maar voor de zekerheid :)

Er staat 100n over de batterij, zal eens wat groters toepassen. Achter de regelaar (LK115D50 van ST) zit nog een 3u3 elko, en dan bij ieder IC een 100nf`je.
Zou ik misschien door de hete lucht (tis een QFN2) schade veroozaakt kunnen hebben aan de uC?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Staat de PIC niet in LVP enabled. Dan gaat namelijk de PGM lijn ook meespelen. Officieel moet de PGM lijn altijd een pull-down van 100k hebben.

Het eerste dat ik zou doen: geef de PIC een simpele opdracht. Zoiets als "wacht een seconde na reset, en laat dan een LED oplichten". Dan kan je, eens de LED brandt, met een eindje draad 1 voor 1 z'n pinnen aanraken. Dooft de LED, dan heb je alvast iets om mee te beginnen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
elmowww

Golden Member

Bedankt :-)

* elmowww slaat zijn hoofd in met de mooie, aluminium blok die als geserve diende voor behuizing, en derhalve nog niet gefreesd is.

Oftewel: dat was em :)

Dank iedereen voor de hulp!

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
elmowww

Golden Member

Pros, zoiets zit er al in. In de init knipperen de ledjes op een kenmerkende manier.

Maar de pootjes zijn een beetje klein om aan te raken (QFN behuizing).

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
free_electron

Silicon Member

componentne die door hitte zijn beschadigd is meestal alles of niks ...

qfn durft nogla eens 1 'zwevende' poot hebben als je met de hand soldeert. vervelende krengen ...

dus twas toch een andere reset bron als ik het goed begrijp ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
elmowww

Golden Member

Inderdaad ja, ik dacht dit al gecheckt te hebben door de fuses anders te zetten :S

Maar het werkt nu. Zal in de overige modellen ook wel eventjes meten.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling