Hallo,
Ik ben bezig met een scope de GOS-3310, deze geeft te veel aan.
Heb hem al diverse keren getracht af te stellen, en krijg de ingang wel in balance aleen dan gaat hij te veel aangeven.
Dit doet hij op elke stand dus ook als er geen voorschakeling voorgeschakeld zit.
Heb de twee weerstanden al vervangen en dan zit er alleen nog de de fet en de potmeter van de gain nog voor.
De gain potmeter is ook goed.
Voedingspanning is ook goed.
Blijft alleen nog de fet 2SK40C over.
Een tor kan ik wel meten maar hoe controleer je een Fet.
Als je een tor kunt meten, en je weet hoe een fet werkt, kun je ook een fet meten. Gewoon drainspanning erop en drainstroom meten terwijl je de gatespanning varieert, en kijken of het verloop een beetje hetzelfde is als in het datablad.
Of een andere oscilloscoop pakken (lenen) en in- en uitgangssignalen bekijken en aan de hand van het schema controleren of het klopt.
rbeckers
Overleden
Kun je een schema, of link naar een schema, plaatsen?
Bij de meeste scoops is de ingangsfet een buffer met een versterking van (bijna) 1. Deze fet geeft dus geen spanningsversterking.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
FET:
oneindige weerstand tussen gate en drain, en gate en source. Wel enige capaciteit.
Bij een fet moet de weerstand tussen drain en source groot zijn als de spanning tussen gate en source klein (<Vth) is. S en G aan elkaar knopen dus.
Als die spanning groter is, moet de weerstand afnemen.
Niet boven de Vgs max gaan zitten, dan slaat de oxidefilm tussen je gate en de rest door.
Heb wel een plaatje van het schema zal even uitzoeken hoe ik dat hierop krijg.
Maar de fet eruit solderen en met de ohmmeter kijken of hij goed is gaat dus niet begrijp ik hier uit ???
Nou ja, als je van gate naar source of drain in beide richtingen een lage weerstand meet, is hij wel stuk natuurlijk. Dat weet je dan wel.

VR201 DC Balance instel pot
VR203 DC Balance instel pot
VR207 positie instel pot
VR202 gain stel je de waarde in die hij moet aangeven staat nu minmaal en nog te veel.
VR203 de knop variable aan de voorkant.
Voedingsspannigen zijn goed weerstanden hebbende goede waarden Q201 2SC1815 is goed.
Blijft Q202 over ????
Als ik de knop op 5mv zet dan komt de spanning van de BNC rechtstreeks op R211 binnen zonder er iets tussen zit.
Glenn.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
jongens. hallo .. we hebben het wel over ene J-FET hier ... tussen gate en drain moet je ene diode meten ! ( of gate-source )
als je de gate loslaat zit ie rond de 400 ohm normaal tussen drain en source
Vandaar "in beide richtingen". 
In dit schema staat de FET als sourcevolger. Een spanningsvariatie op de gate moet er dus praktisch net zo op de source weer uitkomen. Dus als je, zeg maar, in de stand 5mv/div een spanning van 50mV aanbiedt, moet je de source ook 50mV omhoog zien springen (of omlaag, als het negatief was).
Die 50mV kun je even maken met een penlite batterijtje met een weerstandsdeler.
De CB van Q201 staat hier te sperren; bij normale ingangsspanningen doet hij niets. Bij grote negatieve spanningen (meer dan ruim 8V negatief) gaat hij geleiden. Bij te grote positieve spanningen gaat de GS van de FET zelf wel geleiden. 
Oke weer wat geleerd ...
Zal morgen eens meten wat ik verlies aan spanning tot R218 en R219.
Heb op de scope een Cal spanning van 0,25V waar ik mee test.
Doe dit 1:1 op 50mv en 1:10 op 5mv heeft op beide de zelfde afwijking, de 5mv stand wordt op R211 aangeboden.
Heb ondertussen de Fet gemeten.
S>D en S<D beide keren 530 Ohm
S>G en G<D geen weerstand
G>D en D<S 5 MOhm is dat niet een beetje veel????
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Ik gebruik voor zoiets de compo tester. Één pen aan de source en de andere aan de drain. Dan mag er niets gebeuren, dan van drain naar gate, geeft een winkelhaak patroon en daarna weer naar de drain. Dan is een rechte lijn te zien en door steeds één pen van gate naar drain te verplaatsen zullen verschillende patronen te zien zijn.
Nooit mag er een schuine lijn te zien zijn, in dat geval is hij lek.
Groetjes Hans.
Hoi Hans,
Heb die functie ook op de andere scope zitten zal eens uitzoeken hoe dat werkt.
Je schijnt er allerlei onderdelen mee te kunnen testen.
Heb deze scope net een paar dagen omdat de oude kuren had.
Ontopic, iemand nog een idee waar ik het zoeken moet, de potmeters zoal in het schema zijn de enigste voor het instellen voor het meten van de spanningen.
Groeten Glenn.
rbeckers
Overleden
Plaats anders het hele schema op http://www.uploadarchief.net/overview.html
Als je een tweede scoop hebt en een funktiegenerator, plaats een blok op de ingang en volg met de 2e scoop het signaal in de 1e scoop.
Hoeveel teveel geeft de scoop aan?
http://www.uploadarchief.net/files/download/gos-3310.jpg
Hier het schema van het vertikale gedeelte.
Had inderdaad het cal punt al gecontroleerd met de andere scoop en andersom, gekeken of hij bij de cal signaal van de andere scope het wel goed aangaf ...helaas niet.
Zal zo eens gaan meten en de metingen in het stukje schema verwerken.
Kom hier straks op terug.
Groeten Glenn.
Hallo,
Heb de eerder genoemde fet er weer uit gehad en gemeten met de comp tester van de andere scoop en hij geeft de juiste afbeeldingen op de scoop.
Handige optie is dat!!
Voor de meting heb ik het volgende gedaan.
Heb van de goede scoop het cal signaal 1Khz/0,2V gepakt.
De scoop met de afwijking hier op gezet met de probe op de stand 1:10 hierdoor kan hij op de 5Mv stand en valt de voorschakeling weg.
In de bijgaan de tekening heb ik de waardes er bij gezet waar ik gemeten heb en de uitkomst ervan.
Na het balance gedeelte is de schakeling symetrisch opgebouwd en had verwacht dat daar de aangeboden spanningen gelijk zouden zijn, hier zit een groot verschil tussen.
(De balance is goed in balance afgeregeld met de variable op cal en de ingang op GND.)
http://www.uploadarchief.net/files/download/gos%20gemeten.jpg
Heb ondertussen Q203 tot en met Q208 eruit gehaald en gemeten helaas alles goed.
Ga het toch weer zoeken in het stukje schema dat hier afgebeeld is in dit topic.
Mocht iemand nog ideeén of opmerkingen hebben hoor ik dat graag.
Ben ook maar een herintreder na euh 15 jaar 
Mijn laatse project was de signaal generator uit de elex nou dan weet je het wel.
Ik ben er uit, een poot van VR203 aan de kant van R215 maakt geen contact meer met de koolstof baan van de potmeter.
Heb er even zolang een van 10k in gezet en nu kan ik de gain wel goed regelen.
Bedankt iedereen voor de nodige reactie,s
Groeten Glenn.
Mag slotje op...
[Bericht gewijzigd door Glenntronics op (10%)]