ik zit met een vraag:

als je een kapotte li-ion batterij hebt, wordt die dan beter als je ze in de vriezer laat voor een paar uren of dagen ?

ik hoor de ene kant roepen ja en de andere nee op een forum.

dit is een elektronicaforum, hier zullen ze het wel weten :)

Klik, en klik.

Tsjah.. ik weet 't niet zeker hoor, zou wel handig zijn als het waar is :D

Opsturen naar Mythbusters hehe.

[Bericht gewijzigd door happyhippo op woensdag 23 april 2008 22:18:37 (12%)]

Scheef_schaap

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Dikke zever, alreeds veel geprobeert.. NOPPES
Feitje wel dat je LiPo accu z'n interne weerstand een beetje dropt door in de freezer te liggen, waardoor ie ff wat meer stroom kan leveren (bij lipo stijgt de interne R door aging, veroorzakende dat hij reeds cutofft terwijl er nog degelijk charge inzit) enfin, door 'm zo koud in je laptop te steken, zal ie ietske langer draaien (geen uren, mss enkele minuten)

Videomodulator

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Dit komt van mensen die dingen door elkaar slaan. Bij Ni-MH (en als ik me niet vergis bij Ni-CD ook) helpt het daadwerkelijk om de batterij een nacht in de vriezer te stoppen (waterstofbellen aan de electroden worden dan wat kleiner).
Bij Lithium-batterijen heb ik nog nergens gehoord dat dit enige invloed zou hebben, anders dan het miniem verminderen van de veroudering (hoe warmer lithiumbatterijen hebben, hoe sneller ze verouderen).

Zorg dus dat je weet waar de klepel hangt, als je de klok hoort luiden ;)

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

mijn niMH werd er idd beter van: ipv na 3 seconden uitvallen, viel mijn laptop toen na 5 seconden uit!

60% improvement!

BROODJE AAP VERHAAL VOOR ALLE ACCUS!

laatst ook al zo;n klant in de bouwmarkt.. ja als je je accus lang niet gebruikt moet je ze in de vriezer leggen..

Man o man.. gewoon je accu regelmatig gebruiken 1x per maand minimaal daar haal je het meeste levensduur mee.

Ben_

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Het koelen van lithiumcellen heeft wel degelijk nut als je veroudering wilt tegengaan als je ze langdurig niet gebruikt.

De beste manier van bewaren is half ontladen en in de koelkast (dus niet de vriezer) - pas wel op met vocht! Uiteraard heeft het alleen zin als je ze langdurig (maanden of langer) wilt bewaren.

lol het zijn wel veelzijdige antwoorden hier ook, ik ga het toch eens proberen, ik heb een armada e500 met kapotte batterij en ik ga het vandaag eesn testen, een nachtje in de vriezer steken ik hoop dat hij het nu toch wat langer uithoud :)

JoWi

Golden Member

Ignorance is bliss

Een accu repareren met een vriezer lijkt mij onwaarschijnlijk. Wel is de zelfontlading kleiner bij een lagere temperatuur: Dus opgeladen batterijen kan je het best in de koelkast/vriezer bewaren. Het dashbord kastje van de auto is zeer ongeschikt.

we zullen zien, het is echt zo een punt waar niemand het zeker weet, de ene zegt het werkt, de andere niet ik zal binnen een paar dagen het antwoord posten :)

Martijn v

KIS!!: Keep It Simple

mijn telefoon doed wat langer met zn accu als ie warm blijft, (s'winters in de buitenzak van jas, en stukje motorrijden, dan issie al uit als ik mn helm af doe. )
ook Li-Ion..

ik heb een site gevonden waar mnesen bevestigen dat het werkt :) ik krijg er meer en meer vertrouwen in dat dit gaat werken :)

http://www.heritage-tech.net/746/reviving-a-dead-notebook-battery/

hmm. verdiep je eens in de werking van een batterij.. het enigste wat het verlaagt *tijdelij* is de interne weerstand hierdoor kan je je accu verder leeg trekken..

als dit echt zo zou werken he.. waarom zou de industrie zich hier niet aan wagen???

a dead battery dont want to be saved anymore.. its not dead for nothing..

if you die would you like be reincartenated *or what ever* to stay alive...

wat ik dus wil zeggen is dat als een accu dood is is het vergooide moeite om je accu nieuw leven in te blazen.

voor de mensen die het niet WILLEN gelove zal ik een test gaan doen..

ik gooi 1 lege batterij in de vriezer. 1 volle batterij in de vriezer.

voor ik dit doe laad en ontlaad ik ze eerst volledig.

dit gebeurt door een professioneel laad station uit de modelbouw op de mA nauwkeurig.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een Li-Ion batterij die kapot is door te ver ont- of opladen is niet meer te herstellen. Er komt dan een chemisch proces op gang in de batterij wat niet meer is om te keren...

is testen hé
jupla li-ion batterij lekker in de vriezer!!
(batt is van mn oude pentium 1 laptop (goed voor een krachtige 120MHz processor!)

ok :S mensen oppassen met li-ion batterijen dat je zeker niet zoiets krijgt :(

http://nl.youtube.com/watch?v=WeWq6rWzChw

Op 24 april 2008 17:38:29 schreef Martijn v:
mijn telefoon doed wat langer met zn accu als ie warm blijft, (s'winters in de buitenzak van jas, en stukje motorrijden, dan issie al uit als ik mn helm af doe. )
ook Li-Ion..

dat heeft een andere reden, als je je verplaatst moet hij vaak opnieuw verbinden met de communicatietorens, dat neemt wat meer accu, zelfde als je mobiel aanlaten in het vliegtuig.

Martijn v

KIS!!: Keep It Simple

nou.. ik bedoelde, met koud weer dat is de telefoon na 1 gesprek al leeg, doe ik hem in mn binnenzak, dan kan ik veel langer bellen.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Iedere batterij doet het slechter als het koud is. Dat is ook logisch. De chemische processen in de batterij verlopen dan trager...
(Als ik bij -20 graden buiten loop loop ik ook langzamer... :) )

Op 24 april 2008 21:51:46 schreef Arco:
Iedere batterij doet het slechter als het koud is. Dat is ook logisch. De chemische processen in de batterij verlopen dan trager...
(Als ik bij -20 graden buiten loop loop ik ook langzamer... :) )

Nis van, dan loop ik sneller, wil niet koud worden :7
Offtopic.
Ontopic : Lition mag je niet leeg bewaren, daarvan gaan ze stuk.
Temp. maakt geen ene barst uit, altijd vol bewaren wel.
Zie de gsm's die altijd aan de lader worden gehangen, ze doen het altijd en hebben nooit problemen.
Diegene die er wel problemen mee hebben zijn degene die ze met lege accu weglegd, en ja die gaan stuk daardoor juist.

mvg

dames en heren mag ik u met veel plezier aankondigen dat de vriezer tip een FEIT is :) ik heb m'n laptop batterij een 15 uur in de vriezer laten liggen, laten ontdooien en opgeladen :p.

voreger hield m'n laptop het nog geen 2 minuten uit momenteel heb ik dit kunnen optrekken naar ongeveer een 20 minuten :)

ik ga nu een paar laadcyclussen doen en zien of dit m'n accu weer op capaciteit brengt :) indien niet zo hop terug de vriezer in voor een dagje of 2

free_electron

Silicon Member

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

als je liion afkoelt mindert hun capaciteit !

bekend fenomeen : digitaal fototoestel met LiIon : in tropen : 600 fotos op 1 batterij . in alaksa : 100 fotos en ze is plat. zelfde batterij terug naar tropen : weer 600 foto's.

Olympus en Canon vermelden dat ook uitdrukkelijk in de handleiding ( Heb net een e510 gekocht met ene 600mm lens erop :p )

Als het al een positief effect heeft op de accu zal het dusdanig gering zijn dat de kosten van het koelen er niet tegenop wegen, vermoed ik zo.

Voor iedereen die het wil onderzoeken: gewoon uitproberen, zou ik zo zeggen.

Voor zover mijn technisch inzicht mij toestaat zal een dergelijke afkoeling niet resulteren in een duurzame verbetering van de capaciteit. Maar ik ben niet echt op de hoogte van de details van een Li-Ion accu en chemie is een ingewikkeld vakgebied.

Werkt dit allen met li-ion? Ik heb nog een 9V(250mA) blokbatterijtje dat het niet meer doet, kan dat hier ook?

DO NOT TRY THIS AT HOME

Really DONT!

http://nl.youtube.com/watch?v=KpUXuEg3fNE

REALLY DONT DO THIS AT HOME

http://nl.youtube.com/watch?v=z3o_2mwRPdw&feature=related

[Bericht gewijzigd door veenie op zaterdag 26 april 2008 20:02:50 (35%)]