Shock Media

Navigatie

rc auto op zonnepaneeltjes

Forum > Algemene elektronica > rc auto op zonnepaneeltjes 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
jeroen50

ik wil een rc auto op zonepaneeltjes laten gaan en de accu weg te gooien.
mijn vraag is nu maakt het uit dat je een laag ma hebt
en kan je zonnepaneeltjes parralel zetten?
ej_on_line

Een motortje is nu eenmaal iets wat een grote stroom nodig heeft om te draaien. Ik denk dat je dus een veel te grote oppervlakte nodig hebt waardoor het zo zwaar wordt dat het autotje niet meer rijd. Zeker niet wanneer je de batterij gewoon weg gooit. Mischien dat je op 12u of zo de batterij wel wat kan opladen en dan zo 1minuut rijden. Ik denk dat het moeilijk wordt dit tot een goed eind te brengen.

Mischien zo een mini rc autotje schaal 1/18e of 1/24e. Dat zijn kleine motortjes maar een iets groter ding dat met 7.2V batterijen werkt lijkt mij moeilijk.
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op 2 mei 2008 19:23:07]
jeroen50

hij werkt op 4.8volt en het is een truck die best wat gewicht aan kan
ej_on_line

Ik ben zelf helemaal geen expert maar het lijkt me vrij onmogelijk. Zie maar naar sommige heel kleine robotjes die toch nog op batterijen werken. De stroom die een motor(tje) trekt kan nooit door een zonnepaneeltje geleverd worden denk ik.

Een conrad zonnepaneeltje:
112259-89 174 mA 3,6 V 122 x 115 x 3 mm 16,95eur.

Een minimotortje met weinig kracht lukt wel nog maar voor een RC niet.
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op 2 mei 2008 19:33:21]
jeroen50

Ik ga voor deze de hele auto mee vol zetten kan wel denk ik dan heb ik miss genoeg ma

4.0V 20mA Solar Cell
High Efficiency Miniature Solar Cell, for a wide range of solar applications. Can be combined in series or parallel arrangements for increased voltage or current. Ideal for use with motors or other solar products.

Technical Data
• Monocrystalline Solar Cell
• Efficiency: 15.0%
• Color: Black
• Peak Voltage (Vmp): 3.88V
• Open Circuit Voltage (Voc): 4.4V
• Peak Current (Imp): 20mA
• Short Circuit Current (Isc): 21.6mA
• Dimensions: 40mm x 26mm x 2.8mm (LxWxD)

Order Now for $1.20

ej_on_line

Moest ik van jou zijn ik zocht eerst uit hoeveel stroom de motor trekt, ik heb zo een sterk vermoeden dat je anders wel eens teleurgesteld zou kunnen zijn. Vergeet niet dat je rekening moet houden als je zonnepanelen langs de zijkant zet deze in de schaduw kunnen komen te staan. En als het een stroom is boven de 100mA (99,99% kans) mag je het helemaal vergeten. Batterij en zonnecellen eventueel, alleen zonnecellen denk ik niet.
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op 2 mei 2008 19:40:51]
jeroen50

maar ik was van plan er een stur of 20 er van op te zetten dan heb ik 400 ma is dat niet genoeg dan

edit

hoe kan ik meten hoeveel ma die nodig heeft zondermeter
[Bericht gewijzigd door jeroen50 op 2 mei 2008 19:43:22]
ej_on_line

Een stroom meet je, kan jij een lijnstuk meten zonder meter? Ik ook geen stroom zonder multimeter. Kan dus niet. Maar een multimeter kost je mischien 10euro een heel goedkope en de kans is groot dat je die nog nodig hebt als je het toch bouwt.
jeroen50

en als ik hem nou op deze voed dan hen ik 2.6 ampere zal dat nog niet genoeg zijn
http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flN0YXRlP...~cookies=1

dan zet ik hem op het dak heb je meestal geen last van schaduw allleen wat is het voltage hiervan
[Bericht gewijzigd door jeroen50 op 2 mei 2008 20:48:19]
jeroen50

ik ben nu aan het zoeken voor een groter paneel het mag 30 cm bij 15cm zijn en het liefst 6 volt het mag ook 4.8 volt of 4.5 volt maar waar kan ik dit vinden
Technojunk
Member

weet je nu al hoeveel mA je motortje nodig heeft?
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect
jeroen50

nee dat is jiust het probleem maar het is er gewoon een uit de speelgoed winkel (bart smit ofzo) dus er zitten geen dure elektromotoren in
bvbart

Een elektromotor hoeft niet duur zijn om veel stroom op te nemen. Koop jezelf toch een goedkope multimeter, zonder kan je niet. Soms zijn er aanbiedingen en kosten ze maar €5.(is dan wel geen topkwaliteit maar je kan dan toch al meten) Als w niet weten hoeveel het motortje verbruikt is het bijna onmogelijk om je te helpen.
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
jeroen50

en nogg een ding maakt het uit of je te veel zonnestroom hebt
en ik zal wel kijken of me vader een multimeter in de schuur heeft
[Bericht gewijzigd door jeroen50 op 3 mei 2008 10:50:38]
bvbart

Als je teveel stroom ter beschikking hebt is dit zeker niet erg. Liever teveel dan te weinig(behalve bij spaanning anders is je motertje naar de knoppen).
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
jeroen50

ok ik weet zeker dat het dit motortje is dat er in ligt
Type 2025-22 Unom (V) 1,5 Uwerk (V) 1,5 - 3,0 Onbelast: Toerental (omw./min.) 8000 Onbelast: 0,20 I (A) 5700 Bij max. belasting: 0,50 Toerental (omw./min.) 0,04 Bij max. belasting: 0,24 I (A) 31,4 Bij max. belasting: Draaimoment (Ncm) 18 g
hij zit er twee keer in een voor sturen en een voor rijden
[Bericht gewijzigd door jeroen50 op 3 mei 2008 11:07:31]
bvbart

Je UBB code klopt niet.

EDIT: nu wel

Welk motertje?

[Bericht gewijzigd door bvbart op 3 mei 2008 10:59:56]
jeroen50

oow sorry ik zal hem even aanpassen

heeft deze maar 0.2 ampere nodig of dus 200 ma of zie ik het nou fout
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 3 mei 2008 23:34:01]
ej_on_line

quote:
Op 3 mei 2008 12:35:18 schreef jeroen50:
heeft deze maar 0.2 ampere nodig of dus 200 ma of zie ik het nou fout

200 mA wanneer je de auto zou opheffen en de wielen dan laten draaien, dus zonder last. Wanneer de auto echter bergop rijd om het simpel voor te stellen, trekt hij tot 500mA. Als je dat wil realiseren met die zonnecellen die tot 20mA leveren moet je er, 500/20 = 25 minstens! liever wat meer voor de zekerheid plaatsen.

Denk nog maar eens na of je niet iets anders kan bouwen met zonnepanelen dan of zo
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op 3 mei 2008 12:53:30]
jeroen50

ok dat word dus 1 ampere
ej_on_line

quote:
Op 3 mei 2008 13:00:17 schreef jeroen50:
ok dat word dus 1 ampere

1 Ampere uit zonnecellen halen en dat op een RC wagen? Dan heb je 50!! van bovenstaande zonnecellen nodig.
50x40x26 = 52000mm² = 520cm² = 5,20m² nodig. Dat krijg je mishcien net op een echte auto!
Lucky luke

die 4v is alleen in volle zon, dus nog meer!

Gebruik gewoon een acu/battterij en laad die op met zonnecellen. anders word het niet haalbaar.
mijn homepage.
ej_on_line

quote:
Op 3 mei 2008 13:26:36 schreef Lucky luke:
die 4v is alleen in volle zon, dus nog meer!

Gebruik gewoon een acu/battterij en laad die op met zonnecellen. anders word het niet haalbaar.

Inderdaad, had ik nog geen rekening mee gehouden. Maar 1A heeft hij dan ook weer niet nodig, ik wou gewoon eve duidelijkmaken dat het onhaalbaar is omdat hij nja, niet opgeeft
jeroen50

1 ampere is zeker wel haalbaar
http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=374598
die even 2 keer

EDIT:

als ik er daar 4 van parralel doe dan valt het gewicht en afmeting ook heel erg mee en heb ik rond de 3 ampere ga nu ff testen of die op eebn 6 volt 200 ma adaptertje rij dan weet ik zeker dat die ook op 3 ampere rijdt
[Bericht gewijzigd door jeroen50 op 3 mei 2008 16:08:41]
MmjM

Wordt lekker gerekend hier. 4x5 cm paneeltjes en daar 26 van is inderdaad 520 cm2. Maar dat is toch echt GEEN 5.2 vierkante meter (gevoel voor verhoudingen: leg eens 26 van die dingetjes op tafel neer....) 520 cm2 is ongeveer 20x25cm een A4-tje dus.

Wat mij veel logischer lijkt om te zien hoeveel paneeltjes je nodig hebt, is om eerst eens na te gaan hoe lang je met een volle accu kunt rijden.

Op die accu staat de capaciteit in mAh. Als de capaciteit bijvoorbeeld 1500 mAh is, en je kunt een half uur rijden, ga er dan maar van uit dat je auto 1500mAh/0.5h = 3000mA = 3A aan stroom trekt (continu, piekstroom kan vele malen hoger zijn). En ga dan eens berekenen hoeveel paneeltjes je nodig hebt.
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>