|
|
[GELUKT!] Nieuwe code voor Xantus nixieklok
| Naam |
Bericht |
Lucky luke
|
Beste mede-Co-ers,
Ik heb indertijd bij de SK van Xantus een nixiklok gekocht. In de allereerste SK, dus V1. Ondanks veel gepruts heb ik deze niet werkend gekregen. Hij liep te snel, wat vermoedelijk te wijten is aan de transformator die ik gebruik. Het is overigends de multiplexed versie.
Ik heb nu een plug-in bordje gemaakt met een PIC16F628A en een DS1307 Real Time Clock. Ten eerste omdat ik door de RTC (met backup batterij) de klok gewoon 's nachts uit het stopcontact kan halen, ten 2e omdat die RC gewoon stabiel loopt.
Alleen krijg ik maar niet de juiste cijfers op de buizen...
Naar wat ik begrijp uit de originele firmware, worden er 4 bits uitgeklokt op data1, data2 of data3
Data1 voor de secoden, 2 voor de minuten en 3 voor de uren.
Dit uitklokken word voorzover ik begrijp gedaan door clk_out laag te maken, een bit op de DATAx te zetten en CLK_out hoog te maken.
Na dit zelf geprobeert te hebben geeft dat wisselend resultaat. Als ik de stekker in het stopcontact steek, snel loshaal en terugsteek word er namelijk een ander cijfer gegeven dan dat er eerst stond.
na wat delays te hebben ingevoegd ziet mijn code er als volgt uit:
code:
Device 16F628A
XTAL = 4 'Internal xtal = 4 MHz
ALL_DIGITAL = On 'Set PORTA and PORTB to all digital
Config INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_ON, BODEN_OFF
'76543210
TRISA = %01101111
TRISB = %00000000
Dim i As Byte
Symbol CLK_IN PORTA.0
Symbol BUTTON1 PORTA.1
Symbol BUTTON2 PORTA.2
Symbol BUTTON3 PORTA.3
Symbol BUZZER PORTA.4
Symbol JMP PORTA.6
Symbol HV PORTA.7
Symbol CLK_OUT PORTB.0
Symbol DATA1 PORTB.1
Symbol DATA2 PORTB.2
Symbol DATA3 PORTB.3
Symbol MULT1 PORTB.4
Symbol MULT2 PORTB.5
Symbol MULT3 PORTB.6
Symbol MULT4 PORTB.7
Symbol LT MULT2 'left tube
Symbol RT MULT4 'right tube
Symbol DOT MULT3 'dots
Symbol ALRM MULT1 'alarm dot
Low HV ; alles uit
Low LT
Low RT
Low DOT
Low ALRM
High ALRM
High HV
DelayMS 500 ; even wachten tot HV stabiel is
Low LT
Low RT
Low CLK_OUT
DelayMS 5
High DATA2
High DATA3
DelayMS 5
High CLK_OUT
DelayMS 5
Low CLK_OUT
DelayMS 5
Low DATA2
Low DATA3
DelayMS 5
High CLK_OUT
DelayMS 5
Low CLK_OUT
DelayMS 5
High DATA2
High DATA3
DelayMS 5
High CLK_OUT
DelayMS 5
Low CLK_OUT
DelayMS 5
High DATA2
High DATA3
DelayMS 5
High CLK_OUT
DelayMS 5
High LT
High RT
End
De dingen die ik uitklok zijn (1011 in bovenstaand geval)
; 0001 / 2
; 0010 / 4
; 0011 / 0
; 0100 / blur of 8 na wat geklooi met de voeding
; 0101 / 4
; 0110 / 4
; 0111 / 7 (4 na klooien met de voeding)
; 1000 / 8 (0 na nog wat meer klooien met de voeding)
; 1001 / 9 (klopt) (8 na klooien met de voeding)
; 1010 / blur (kan, want meer dan buis kan weergeven, weet niet wat driver dan doet)
; 1011 / blur, maar alleen op DATA3. Data2 blank, na klooien met voeding ook blur.
; 1100 / blur
; 1101 / blur
; 1110 / blur
; 1111 / blur
het resultaat staat er achter.
Ik ben hier de hele dag (nouja, bijna dan...) mee bezig geweest en het wil niet werken
Wil een van jullie er even met een frisse blik naar kijken?
Het schema is hier te vinden. [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 10 mei 2008 20:26:50]
mijn homepage.
|
Arco
|
quote:
Als ik de stekker in het stopcontact steek, snel loshaal en terugsteek word er namelijk een ander cijfer gegeven dan dat er eerst stond.
Dat kan ik me voorstellen... Als je vreemde dingen doet, kun je ook vreemde resultaten verwachten. Zeker als je alle fail-safe opties (WDT, BODEN) hebt uitgezet!
Als je de MCU opstart terwijl de Vcc out-of-specs is, kan er van alles gebeuren...
Arco
|
Lucky luke
|
Oke, ik zal BODEN aan zetten. Maar dan nog, waarom krijg ik de verkeerde cijfers op m'n buizen?
Ik denk dat ik eens moet gaan meten op de uitgang(en) van de 4015 / de ingangen van die russische nixiedrivers of er wel op staat wat ik er heen klok.
mijn homepage.
|
Buzz
|
In navolging van je post in het Nixie-topic, heb ik even naar je schema gekeken.
Ik heb echt even vlug gekeken (niet veel tijd), dus e.e.a. is in deze post misschien niet heel uitgebreid uitgelegd. Omdat ik het schema van jouw plug-in-board niet ken, beschrijf ik e.e.a. even vanuit het originele schema, dat moet je zelf maar even vertalen naar jouw opstelling.
Op het eerste oog lijkt het me een 3 x 2-buizen multiplex-opstelling. Je moet twee zaken regelen om het juiste beeld op de juiste buis te krijgen:
1. De juiste data naar het juiste shift register sturen.
2. De enable-lijn van de buis die je wilt laten oplichten aansturen (hoog of laag maken, heb niet exact gekeken of 'ie laag-actief of hoog-actief is).
Enable-lijnen zitten op RB7...RB4 van de PIC en lopen via de MPSA42/92 transistoren naar SV4, SV5 en SV8 op de controllerprint (aan elke connector hang je de een printje). Twee van deze lijnen zijn waarschijnlijk om de decimale punten tussen de uu:mm:ss aan te sturen, verder is er een enable-lijn voor de linkse buis en eentje voor de rechtse buis van het buizenprintje.
De shift registers hangen elk op een eigen pin van de PIC (RB3...RB1) en hebben een gezamenlijke klok (RB0). Op de buizen PCB selecteer je met de jumpers SJ11-SJ13 welke pin op de PIC de data-poot voor dat shift register is.
Je moet je klok dus opdelen in twee stukken: links en rechts. Eerst klok je de correcte data voor de linkse buizen naar de schuifregisters, en na het laatste bit selecteer je de linker enable-lijn. Daarna maak je de enable-lijnen inactief en klok je de correcte data voor de rechter buizen naar de shift-registers. Na het laatste bit maak je de rechter enable-lijn actief.
Je stuurt dus tegelijk aan: H_:M_:S_ voor de linkse buizen,
en tegelijk _H:_M:_S voor de rechtse buizen.
Hiermee kun je dan een functie maken die alle buizen eens per x milliseconden aanstuurt. Zorg dat de multiplexfrequentie hoog genoeg ligt om flikkeren van de buizen te voorkomen.
Zoals gezegd: ik heb nu ff niet veel tijd, maar hoop dat je hier al wat mee aan de slag kunt! [Bericht gewijzigd door Buzz op 13 mei 2008 13:03:12]
|
Lucky luke
|
Dat kan ik aleen eerst even zorgen dat ik uberhaupt íets op de buizen kan zetten
Ik heb er een tijdje niet naar gekeken, echter wel nagedacht. Ik heb nu eens de shiftregisteruitgangen niet naar de nixiedrivers gestuurd maar naar led's op mijn breadbord. Vervolgens de pic elke seconde een hoger getal in laten klokken op die dingen. Werkt perfect!
daarvoor had ik ook al met draadjes de ingangen van de nixiedrivers van binair 0001 tm 1001 voorzien: werkte ook perfect.
Echter: alles bij elkaar werkte (voor ik ging meten) niet, en daarnet, na de meting, wél. Ik heb niks aan hard of software veranderd in de tussentijd... alleen de iC's uit hun voetjes gehad. Wss ergens een niet-al-te-best contactje dus. Voor het meten had ik wel een andere code gemaakt, maar die werkte ook niet. en na het meten opeens wel.
Ik ga er weer mee door en houd jullie op de hoogte.
EDIT: als ik de nixiedriver op het linkerbordje eruit haalde werkte het rechterbordje opeens wel?
EDIT: juist: bij al de gepruts beweegt de bedrading. fout globaal gelocaliseerd, morgen maar eens alle bedrading nakijken/hersolderen/vervangen.
EDIT: fout meer exact gelokaliseerd: in dedraad voor de voeding van beide 4015 zat een draadbreuk. echter als ik dat door verbind werkt de linkerprint nog steeds niet goed. Er is dus nog een fout.
edit: ook die fout is gevonden: de 4015 op de linkerprint maakt niet altijd even goed contact met zijn icvoetje, vooral op pin 8 (GND) en pin 2 en pin 12
EDIT:
nog even geconteroleerd en dit waren ze inderdaad allemaal
(volgens mij waren losse posts overzichterlijker geweest, maar het is binnen 24 uur...)
EDIT (nog steeds binnen 24 uur):
Porta.1 geeft altijd een 1, ook als er 0V op staat :S. daardoor kan ik nu niet verder. Analoge gedoe staat uit. wel heb ik ooit vcc en vss omgedraaid bij deze PIC...
Afgezien daarvan:
ik kan nu de buizen aansturen, muxen, en afhankelijk van de waarde van een variabele dezelfde waarde op een buis zetten. schakelaars lezen lukt door dat porta.1 gedoe nog niet, buzzer werkt, semicolons etc. werken. RTC kan ik eigenlijk pas testen als porta.1 probleem is gefixed... [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 20 augustus 2008 17:23:46]
mijn homepage.
|
Lucky luke
|
Ik heb geprobeert porta.1 en porta.0 om te draaien (dus de buzzer op porta.1 zetten en de sw1 op porta.0) Blijkt porta.1 helemaal niets meer te doen, ook niet als output. rest van de pic werkt echter nog OK, alleen porta.3 en porta.4 heb ik nog niet getest (dat zijn sda en scl van de software i2c voor de RTC, wat ik nog moet testen. Ik zal er bij het foutzoeken rekening mee houden dat de poorten misschien domweg niet meer werken)
de buzzer gaat dan maar naar porta.6, is de enige pin die nog "over" is (daar zat eigenlijk de jumper om te kiezen tussen mux. of gewoon, maar ik was toch niet van plan daar om daar iets mee te gaan doen). Desnoods nog porta.5 voor de SW1 gaan gebruiken... (MCLR)
Interesant... Zal er wel op uitlopen dat ik ergens de PIC vervang, maar het is een plug-in boardje op gaatjesprint dus een hoop spaghetie, en ik heb geen zin dat allemaal opnieuw te moeten solderen als ik er ook omheen kan werken...
de pic zit niet in een voetje omdat dat qua afmetingen niet meer uitkwam. [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 21 augustus 2008 18:56:02]
mijn homepage.
|
Lucky luke
|
Ik heb de pic vervangen, en ben druk bezig code te schrijven. Het buizenaanstuurprobleem is iig opgelost.
Leest er nog iemand dit topic? Ik ga me met drie post onder elkaar wel erg eenzaam voelen... er was ooit een topic "elektronica, een eenzame hobby", waarin aan een soort gezamelijk project gewerkt werd. staat vol typische free_electron-posts trouwens, dus leuk leesvoer
Moet ik jullie nog in dit topic op de hoogte houden van de vorderingen? Of moet ik een nieuw topic openen daarvoor omdat het probleem is opgelost? Of moet ik een van de modjes vragen de titel te wijzigen?
Of interreseert het jullie gewoon allemaal geen biet en moet ik maar gaan bloemschikken  ?
de klok kan inmiddels de tijd weergeven, loopt ook, de tijd is in te stellen, voor weergave kan gekozen worden tussen UU:MM en MM:SS. De semicollon kan aan, uit of knipperen. Er is een lampentest bij het opstarten, die meteen laat zien dat iedere buis afzonderlijk word aangestuurd. Een wekkerfunctie en eventueel een datumfunctie zijn in de maak, een buizen uit na xx uur is eigenlijk niet nodig, aangezien met de RTC gewoon de stekker uit het stopcontact kan, maar dan werkt uiteraard ook de wekkerfunctie niet meer, dus misschien dat ik toch iets maak.
Alles word bestuurd met 2 knopjes.
EDIT: typos verwijderd. En ik zie dat ik eigenlijk nog 15 minuten en 7 seconden had moeten wachten met posten ivm de "binnen 24 uur? -> editten" regel. Sorry mods... [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 22 augustus 2008 18:43:55]
mijn homepage.
|
free_electron
|
quote:
pfff. nixies. das zo last century he jongen ... als het nu nog ene telepatische klok geweest was .. als je in de buurt komt vertelt een stemmetje in je hoofd je hoe laat het is ..
DAT zou pas interesse opwekken !.
Tijd voor mijn dosis valium dan maar weer zeker ...
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
|
Lucky luke
|
Hehe, het is juist dat last century wat er zo leuk aan is. En die mooie oranje glow natuurlijk. Ik ken geen led die die kleur geeft als een neonlampje / nixie.
Telepathische klok? Dan moet ík aan de kalmeringsmiddellen...
Een pratende klok nog tot daar aan toe... maar telepathish...
Maargoed, f_e, regel maar iets bij ST dat ze iets gaan doen met neonoranje smd leddisplays en stuur me een sample  Liefst gelijk met een klok-ic, spanningsregelaars enzo in "vliegenscheet package" erbij + de benodigde tools om het te solderen  En voor de lol een nieuwe moderne 160Gb solid-state flash-harddisk ofzo. Dan bouw ik wel iets wat niet outdated is.
Statusupdate van de nixieklok:
Als ik even wat bugs fix hebben we een wekkerfinctie + word de wektijd, het "is de wekker aan bit" en de status van de semicolons opgeslagen in het NVram van de RTC.
EDIT: wekker werkt. Bétarelease van de code:
http://www.uploadarchief.net/files/download/klok0_1.bas
omschrijving:
Redelijk Béta, maar werkende code voor de nixieklok van de Xantus kit. Er zijn wat dingen hardwarematig aangepast, en dit is nieuwe software, written from scratch, die gebruikmaakt van een RTC. De buttons zijn beter debounced, de buizentest is opgeleukt, en er zijn wat functies veranderd (zie code). Dit is niet de definitieve, maar zeker al een zeer bruikbare versie. done betekend dat de functie bestaat, done indien bugvrij betekend dat de functie wel bestaat, maar nog niet getest is, en waarschijnlijk nog niet nuttig bruikbaar is omdat er nog bugs inzetten. Zo is het b.v. min-of-meer mogelijk de datum weer te geven, maar het is nog niet mogelijk om 'm in te stellen.
Misschien leuk voor hen die ook een xantuskit hebben en wat willen knoeien? [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 23 augustus 2008 22:19:58]
mijn homepage.
|
Lucky luke
|
de buizen uit laten gaan op een ingestelde tijd werkt ook
deze tijd word ook onthouden in NVram (voor als de strooms 's nachts uitvalt ofzo), net als de wektijd, het gedrag van de semicolon en of de wekker al dan niet moet afgaan.
de buizen worden weer ingeschakeld op de wektijd, óók als de wekker niet af hoeft te gaan (en dus ook niet af gaat)
Nog even wat bugs er uit halen en de nieuwe code komt ook hier.
Datumfunctie begin ik steeds meer aan te twijfelen of ik die zal maken. opzich heb ik nog coderuimte zat, maar het kost tijd om het te programeren en ik betwijfel of ik het vaak zal gebruiken. Is er iemand anders van plan deze code te gaan gebruiken? Zoja: wil je een datumfunctie?
EDIT: bugs zijn eruit, pic zit 65% vol qua code en 19% qua variabelen, en dit is de code:
http://www.uploadarchief.net/files/download/klok_v1_release.bas
Omschrijving:
eerste relaeseversie van mijn versie van de nixieklokfirmware voor de "Xantus-kit" nixieklok. Functies: Tijd UU:MM tijd MM:SS Lampentest Wekker Buizen uit na xx uur Semicolon kan aan, uit, of knipperen alle instellingen blijven behouden bij stroomuitval, de tijd blijft in dat geval ook gewoon doorlopen. Er is gebruikgemaakt van een DS1307 Real time clock. Deze software is geschikt voor nixieklokV1 en 2, met enige aanpassingen aan de hardware. De DS1307RTC zit op een los plug-in bordje, samen met een back-up batterij.
Wie interesse heeft in de .hex code (en die niet zelf kan compileren) mag me mailen, wie vragen heeft ook (of stel ze gewoon hier). Mocht je iets aan de code hebben zou ik het ook erg op prijs stellen als je me dat even mailt of hier post, maar dat hoeft niet.
@ mod's: topictitel dekt de lading niet meer, mag 'ie renamed worden? Of zal ik 'n nieuwe openen waar ik de codes in post?
Indien rename:
"[GELUKT!]Nieuwe code voor Xantus nixieklok" lijkt me wel wat, maar als jullie iets goeds weten is dat ook goed.
@Iedereen
Iedereen, vooraal Buzz en Arco, die me geholpen heeft (hebben) het buisaanstuurprobleem op te lossen deze code te schrijven heel erg bedankt! [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 25 augustus 2008 16:09:16]
mijn homepage.
|
Buzz
|
Kijk, mooi dat het nu gelukt is!
Ik was al bang dat je het bijltje erbij had neergegooid...
Ik denk dat er zeker wel een aantal gegadigden zullen zijn voor werkende code in combinatie met een duidelijk overzicht van hardware-aanpassingen. Als ik me niet vergis was er nogal wat gedoe rondom de Xantus-kit... Heb hem zelf overigens niet; ik wilde het from scratch zelf bouwen, maar moet inmiddels m'n PCB nog steeds ontwerpen...
Eerst een ander klok-projectje afronden...
Post anders eens een schema of een overzichtje van exacte hardware-wijzigingen bij je code, dat is meteen overzichtelijk voor de mede-hobbyisten!
En zoals altijd: een foto'tje of filmpje van het werkend geheel is een leuke aanvulling!
In ieder geval: Goed werk!
|
Sine
Moderator
|
Done
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
Lucky luke
|
Schema staat op bladzijde 11 van deze manual:
Linkje naar Xantus' site
Aanpassingen:
Uitgaande van een multiplexed klok, met alleen een urenprint en een minutenprint:
4017 weglaten, button3 weglaten, buzzer aan de header direct naast de pic (in het verlengde van het ICvoetje bij pin1), Button1 naar porta.0.
Porta.3 word de Sda lijn naar de DS1307
Porta.4 de scl lijn naar de Ds1307
DS1307 circuitje is verder gewoon opgebouwd als in de datasheet van de ds1307.
DS1307 circuitje is opgebouwd op een langwerpig stukje printplaat, waarop ook een rij pinheaders zit die precies in het ICvoetje van de pic passen. De pinnen die voor Sda en Scl worden gebruikt worden weggelaten, of omgebogen zodat ze niet in het voetje komen.
Bovenop deze pinheaders 1 op 1 een PIC16F628A solderen, sda, scl en voeding doorlussen naar Ds1307.
Dat was het geloof ik wel qua hardware.
Gebruiksaanwijzing is ook veranderd uiteraard. Met button1 berijk je nu het menu, en met button2 wissel je de weergave.
als je de klok voeding aanbied word eerst de ds1307 geinitialiseerd (seconden op 0 gezet en oscilator aan), daarna gaat de lampentest lopen op de urenprintplaat. De ene buis telt van 9 naar 0, de ander tegelijkertijd van 0 naar 9. Daarna precies hetzelfde op de minutenPCB, maar dan met de buizen omgewisseld.
Vervolgens kun je het menu in met button1, of van weergave wisselen met button2.
button2 wisselt de weergave van UU:MM naar lampentest, en daarna automatisch naar MM:SS. van MM:SS kun je met nog een keer drukken weer naar UU:MM.
Button1 geeft het menu. Indrukken van welke button ook geeft een piepje zolang de button ingedrukt blijft. Dat maakt menunavigatie makkelijker.
In het menu is de eerste setting het gedrag van de semicolon. Door nogmaals op button1 te drukken word deze instelling gewijzigd. Op de "tien-uren-buis" valt te zien welke instelling gekozen is: 0= semicolon uit, 1 = semicolon aan, 2 = semicolon knipperen. De knippersnelheid is onafhankelijk van de seconden. De gekozen instelling is direct zichbaar.
Je kunt naar de 2e setting door op button2 te drukken.
De tweede setting zijn de minuten van de weer te geven tijd. Door button1 in te drukken word hier steeds een minuut bij opgeteld. Er word weer naar 0 gesprongen bij 60 (58->59->00 dus).
met button2 naar de volgende setting:
De uren van de weer te geven tijd. Ook deze weer instellen met button1. Ze springen van 24 naar 00 (dus 22->23->00). 12-uurs modus is niet beschikbaar (kan wel gemaakt worden, de DS1307 ondersteunt 't, dus als je handig bent met proton+, ga je gang)
Met button2 naar de volgende setting:
de minuten van de wektijd, werkt verder hetzelfde als de minuten van de gewone tijd.
Button2, volgende setting:
Uren van de wektijd. Werkt hetzelfde als de uren.
Button2, volgende setting. De wekker word nu aangezet als 'ie uit stond of uit als 'ie aan stond. het ALRM lampje op de urenprint gaat branden als de wekker aan staat. De buizen gaan sowiso aan op wektijd, of de wekker nu aan staat of niet.
daarna valt met button1 het uur waarop de buizen uit gaan in te stellen. Dit werkt weer hetzelfde als de uren.
vervolgens met button1 weer terug naar de tijdweergave: alle instellingen worden weggeschreven naar het NVram van de Ds1307 en blijven bij stroomuitval bewaard.
Mocht het niet wenselijk zijn dat de wekker afgaat, doorloop het menu dan nog een keer, de wekker word dan gedeactiveert.
Mocht het niet wenselijk zijn dat de buizen uit gaan, haal dan de stekker uit het stopcontact (geef de klok even geen voeding meer) en plaats deze weer terug. alle instellingen zijn nu alsnog onthouden, zelfs de tijd waarop de buizen uit gaan, alleen gaan ze nu niet meer uit. (kijk in de code naar het buisuit-bit). Om de buizen alsnog uit te laten gaan: doorloop het menu een keertje. Houd er wel rekening mee dat ook de wekkerfunctie dan weer getoggled word (aan->uit of uit->aan).
Alle buttons zijn goed debounced, bij de originele klok moest je voorzichtig drukken dan ging het wel, bij deze versie kun je ook een kruising tussen een pittbul, een stekelvarken, een voetbalhooligan en een goudvis erop loslaten en het blijft goedgaan. ik heb dit getest.
als de buizen uit zijn valt alsnog door de menu's te bladeren, alleen zie je niet meer wat je doet. op het gevoel valt zo dus alsnog de wekker aan/uit te zetten, of de weergave te wijzigen. Deze functie is alleen voor ervaren gebruikers  .
Vragen? Post ze hier of mail me!
Fototjes:
Er is echt geen LED display dat mooier kan zijn dat dit [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 26 augustus 2008 12:50:29]
mijn homepage.
|
Buzz
|
Ziet er goed uit! toen je foto's het nog deden
Wat voor behuizing heb je gebruikt?
|
Lucky luke
|
Geen flauw idee wat het precies is. Het was iets van een "... vooraad bus" van de HEMA. Stevig, doorzichtig en groot genoeg.
Sine, thanks voor de rename.
@all: ik ga nu een update testen die het makkelijker maakt om de wekker aan/uit te zetten en die het mogelijk maakt de buizen handmatig aan/uit te zetten. Als het werkt post 'ik 'm hier, met een uitbreidinkje op de gebruiksaanwijzing.
EDIT:
De update
Hetzelfde als de vorige, met de toegevoegde functie dat je de wekker makkelijker aan/uit kan doen en de buizen makkelijker aan/uit kunt doen.
Buizen uit:
button1 indrukken en ingedrukt houden, button2 indrukken, beide buttons loslaten
Buizen aan:
Zelfde handelingen als buizen uit
Wekker aan/uit:
Button2 indrukken en ingedrukt houden, button1 indrukken, beide buttons loslaten.
EDIT2:
Als de wekker afgaat kun je deze uitzetten met een willekeurige toets, maar de eigenlijke functie van die toets word dan ook uitgevoerd, dus het is niet zo handig het met de menutoets te doen. Dit is geen bug, dit is een feature  . [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 27 augustus 2008 13:52:20]
mijn homepage.
|
19roland70
|
Is er misschien iemand die deze printjes nog te koop aan bied of tegen een vergoeding wil etsen?
ik heb IN14 nixies
|
Jochem_S
Golden Member
|
Kun je eens een foto maken van die semicolon waar je het tig keer over hebt? Ik zie 'm niet.
|
Lucky luke
|
dat is het "puntje" tussen de buizen. Die is het best te zien op die foto met "18". het ding rechts naast de 18 is de semicolon, het ding links is de alarm-indicator. Dat zijn ook een soort nixies / speciale neonlampjes.
quote:
ik heb nog een paar IN16 waar ik "ooit" iets mee wil gaan doen...
Misschien valt er (uitgaande van Xantus' ontwerp) iets te fabrieken waar allebij die buisjes op kunnen, al vraag ik me dan af waarom hij dat zelf nog niet gedaan heeft, want hij had beide buizen in zijn SK. Sowiso kun je eens op zijn site kijken, volgens mij staan de printontwerpen er op. Er was iig een IN16 en IN14 buizenprint. daar zit dan een schuifregister op en 1 of 2 nixidrivers (al naar gelang of je muxed of niet). De mpsa_nogwat (mpsa42 geloof ik, maar pin me er niet op vast) transistors voor de multiplexing etc. zaten op de hoofdprint.
profesioneel laten maken is vooral duur door de startkosten, dus word pas interesant bij grotere aantallen.
Technojunk ets tegen vergoeding, verder geen ervaring mee met wat voor kwaliteit 'ie afleverd, maar zal wel goed zitten. KiF heeft eens een printje voor mij ge-etst en dat was erg goed. Nog vertind ook  . Alleen zit 'ie nu in japan (Kif, niet het printje) dus je moet geen haast hebben. En Niels woelders (bekend van SK.net) heeft een printproductiebedrijf in China, daar kwamen de oorspronkelijke printen van Xantus' sk vandaan. Goed spul, mooi ook. Maar dus startkosten.
EDIT: 'k heb even gekeken, maar board layout staat niet op greenbird (Xantus' site). jammer, het leken me handige bordjes om iets met die in16 te gaan doen. Het schema staat er wel, en erg complex is het gelukkig niet. Ik ben een beetje aan het prutsen in eagle om iets gelijkaardigs te tekenen en er een boardje van te maken. 'k weet niet of ik dat echt netjes af ga ronden tot een complete print, maar vond 't leuk om ff wat te prutsen in eagle.
Nog een edit extra, ook als reactie op 19roland70 hieronder:
Ik heb nog in16, en dat is waarvoor ik dit printje ontwerp. Ik ben niet van plan op korte termijn iets met die in16 te doen, en dit printje ontwerpen staat niet eens op mijn todolist. zelfs als het er zou staan is nog geen garantie dat ik het sucsesvol afrond, maar dat terzijde.
Het zou leuk zijn een universele print te ontwerpen en iets van een SK te doen, ik moet alleen wel tijd hebben. (vakantie is helaas voorbij). Op de (middel)lange termijn wil ik wel iets met die IN16 gaan doen, nixies zijn mooi <punt>. [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 31 augustus 2008 19:34:09]
mijn homepage.
|
19roland70
|
Als er misschiem meer mensen interresse hebben kunnen we misschien samen printen laten maken
|
Jochem_S
Golden Member
|
quote:
Hm, ok.. Een semicolon is namelijk het engelse woord voor 'puntkomma', niet echt wat ik op die foto zie. Maar als het neonnetje wat je daarvoor gebruikt nou eenmaal door iedereen een 'semicolon' wordt genoemd dan snap ik wat je bedoelt. Wel vreemd overigens.
|
|
|