Hoi allemaal,

Ik heb vandaag 'even' zitten googlen naar een startknop voor in mijn auto.

Helaas zijn er alleen maar setjes te vinden waar naast de startknop ook een sleutel vereist is. Dit is niet helemaal naar mijn zin want wat ik wil is het volgende:

- Als ik in de buurt van mijn auto kom gaan de deuren van het slot.
- Als ik eenmaal op de startknop duw gaat de startmotor draaien totdat de motor gestart is.
- Als de motor gestart is en ik duw nogmaals op de startknop dan gaat de motor uit.

Ofwel: ik heb helemaal geen sleutel meer nodig maar een soort zender waaraan de auto herkent dat ik in de buurt ben.

Het enige risico wat ik hieraan kan ontdekken is dat het stuurslot onbedoeld (per ongeluk de auto uitzetten) erop kan schieten. De simpelste oplossing is het stuurslot verwijderen.

Mijn vragen zijn eigenlijk:
1. Hoe kan ik een zender/ontvanger maken (ongeveer 5 meter) die:
- Als de zender in de buurt is en het contact uitstaat de auto op contact zetten en de deursloten open doet.
- Als de zender uit de buurt is (dus geen ontvangst) contact afzetten en deuren op slot doen als dit nog niet het geval is.

2. een momentschakelaar zo maken dat:
- Als de motor uit staat de motor gestart wordt door contact te maken.
- Als de motor aan staat deze uitschakelen.

Ik vraag bij deze niet om schema's (nog niet ;)) maar om ideeen hoe jullie zoiets op zouden lossen.

Omdat dit een aantal zaken met zich meebrengt heb ik dit in Algemene electronica gezet. Als dit niet het goede topic is graag verplaatsen.

Renault/Peugeot/... nog wel andere ook waarschijnlijk hebben dat. Bestuurder heeft dan soort van bankkaart met een uitschuifbare reserve sleutel.

Vermoed dat dit met rfid ofzo werkt?

Kaart kom in de burrt van wagen deuren gaan uit slot. Maar je kan je auto wel pas starten als de kaart effectief in de wagen is. Ze op de voorruit leggen bvb is niet genoeg.

Simpel en robuust, niet perse het goodkoopste, zoals ik dat zou oplossen:
-standaard RFID lezer
-Siemens LOGO 12/24
en nog wat losse rommeltjes. Een klein dagje werk.

Zolas ik al zei: het kan waarschijnlijk goedkoper maar dit is wel een snelle en eenvoudige oplossing. En dat zou mij mooi uitkomen want ik ben liever lui dan moe.

Het is wel levensgevaarlijk als je zender opeens leeg/kapot is als je midden op de snelweg zit. Zeker de uitvallende stuurbekrachtiging (als je die hebt) kan voor nare verassingen zorgen.

Verder zou ik zoals GJ_ zegt een RFID lezertje gebruiken en een RFID kaart. Je zult wel iets moeten doen aan de beveiliging, anders kan je auto gestolen worden met een simpele replay-attack.

Nog iets om over na te denken:

een schakelaar op de pook die de startknop pas vrijgeeft als die in "vrij" of "neutraal" staat.
Ik heb als automaatrijder al eens gehad dat ik een schakelwagen startte die nog in de versnelling stond.......

Gelukkig heb ik een snel reactievermogen.

Het ongewenst uitvallen van de motor is iets dat je in je software natuurlijk goed moet controleren. Eventueel maak je iets wat met de pulsen voor de afstand detecteerd of de auto ook echt stilstaat, dat kan niet zo moeilijk zijn.
De auto moet natuurlijk niet uitvallen bij het wegvallen van de rfid, die gebruik je enkel voor het openen van de deuren en het starten.

naast de startknop ook een sleutel vereist is

Mijn auto kan ik alleen starten als EN de sleutel in t contact zit vanwege de chip die in de sleutel zit (startonderbreker) EN als ik de koppeling intrap. Dit soort grappen ga je steeds meer tegenkomen in moderne auto's, zoals ik in een eerder topic al eens schreef, Amerikanen die in de winter hun auto remote willen starten en hier tegenaan lopen hebben hier al hele fora over volgeschreven, Nederlanders krabben liever en hebben geen echte winters ;-)

Dus ik weet niet hoe oude de auto van TS is.

Het ongewenst uitvallen van de motor is iets dat je in je software natuurlijk goed moet controleren.

Er zijn autofabrikanten die met een gewichtssensor in de stoel werken.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (15%)]

Ben ondertussen druk bezig met RFID topics lezen :D Bij conrad heb ik inderdaad de tags gevonden, een kaart, hanger of leren sleutelhanger. Het lijkt me een leuk idee als je de kaart in je portemonnee hebt zitten en hij zou gewoon werken.

@pompopom: Starten mag wat mij betreft ook vanbuiten de auto, als de kaart x aantal meters bij de auto vandaan is gaat het contact af dus de auto uit.

@GJ_: De RFID lezer heeft me inderdaad aan het denken gezet, De Siemens setjes kende ik niet maar als ik kijk waar het voor bedoeld is lijkt me dat zwaar te ver gaan.

@EddyDean: Stuurbekrachtiging heb ik niet dus dat hoeft geen punt te zijn. Rembekrachtiging wel maar die werkt ook niet als je midden op de snelweg motor uitval krijgt. Qua diefstal ben ik niet echt bang. De auto is niet veel waard maar het projectje an sich lijkt me gewoon mooi om te doen.

@KT88: Niemand rijd in mijn auto en ik start nooit zonder koppeling ;) Daarnaast natuurlijk wel het overwegen waard uit veiligheidsoverwegingen: Je zult maar per ongeluk die knop induwen...

Allen bedankt voor de reacties en ik sta open voor meer ideeen. Ik blijf nog een poosje RFID topics doorlezen.

edit:
@bprosman: Mijn auto is van 92 en kan op dit moment zelfs wegrijden op de startmotor (als het zou moeten) dus jou punt geld niet voor mijn auto. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Op 16 mei 2008 14:38:01 schreef Jan Schouten:
@pompopom: Starten mag wat mij betreft ook vanbuiten de auto, als de kaart x aantal meters bij de auto vandaan is gaat het contact af dus de auto uit.

@KT88: Niemand rijd in mijn auto en ik start nooit zonder koppeling ;) Daarnaast natuurlijk wel het overwegen waard uit veiligheidsoverwegingen: Je zult maar per ongeluk die knop induwen...

En als je de auto nou wegzet in zijn 1, wat ik zelf altijd deed toen ik nog schakelwagens reed?

Op 16 mei 2008 15:00:08 schreef KT88:
[...]
En als je de auto nou wegzet in zijn 1, wat ik zelf altijd deed toen ik nog schakelwagens reed?

Vandaar mijn laatste zin: Toch het overwegen waard ivm het per ongeluk induwen van die knop. Dat blijft de enige manier om die auto te starten..

Op 16 mei 2008 14:38:01 schreef Jan Schouten:

@GJ_: .... De Siemens setjes kende ik niet maar als ik kijk waar het voor bedoeld is lijkt me dat zwaar te ver gaan.

Dat valt nogal mee. Je kunt er de hele logica eenvoudig inprogrammeren en je hoeft niet zelf iets in elkaar te knutselen. Dit zijn solide en stabile controllertjes die bv ook in landbouwmachines gebruikt worden.
Voor de prijs hoef je het denk ik niet te laten: ongeveer 115 euro excl BTW

@GJ_: Daar heb je een punt. Je hebt kans dat je met zelf in elkaar knutselen misschien nog wel meer kwijt bent maar het is in mijn ogen toch leuker om zelf te doen. Daarnaast geloof ik niet dat het zo moeilijk is dat je er jaren mee bezig bent.

De schakeling opzich lijkt me niet moeilijk, het was meer de bepaling of ik (tenminste mijn kaart dus) in de buurt ben.

Als ik zo alle topics/verhalen over RFID lees dan begrijp ik dat dit over een afstand van ongeveer een halve meter werkt? of tenminste, als toepassing werd de skilift genoemd en daar moest ik altijd het kaartje net iets dichterbij houden..

Mogen jullie van de Nederlandse APK zelf knutselen in de wagen?

Hier in België zijn ze niet zacht wat betreft zulke dingen hoor.

Ach, wat niet mag is juist leuk. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee. Een vriend van mij is APK keurmeester en die regelt altijd mn APK.

Op 16 mei 2008 15:27:37 schreef tuningheaven:
Mogen jullie van de Nederlandse APK zelf knutselen in de wagen?

Hier in België zijn ze niet zacht wat betreft zulke dingen hoor.

In nederland mag een hele hoop de apk is alleen een keuring met de betrekking tot veiligheid en mileu.

De rest zal ze een zorg zijn zoek maar eens naar de nederlandse APK richtlijnen.

verlagen/velgen/rare banden maten/lampen/uitlaten/turbo`s/lege kats geen probleem in NL met de keuring.

Op 16 mei 2008 16:26:00 schreef -chefke-:
[...]

In nederland mag een hele hoop de apk is alleen een keuring met de betrekking tot veiligheid en mileu.

De rest zal ze een zorg zijn zoek maar eens naar de nederlandse APK richtlijnen.

verlagen/velgen/rare banden maten/lampen/uitlaten/turbo`s/lege kats geen probleem in NL met de keuring.

Lege kats? Niet helemaal, ze doen toch ook een viergasmeting?

Kant en klaar kopen is misschien ook een optie.
Dit wordt een "(Remote) keyless entry system" genoemd.