uZion
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Hi co's netals sommigen al weten ben ik bezig met de bouw van een robot. Het zal een rover worden. Ik dacht laat ik paar foto's sturen. Ik was al een tijdje geleden met de bouw van deze robot begonnen. Maar later dacht ik om hem toch inplaatst van met 2, met 4 wielen te maken. Dus moest ik toen helemaal opnieuw starten. Mijn inspiratie kreeg ik ook van deze site. Eenmaal op de site kun je op de home tab drukken om meer te zien. De robots die zijn erg duur. En die bestaan uit , behuizing wielen en drivers. Geen micro aan boord. Dat is al rond de $5000( dollar) Kijk de prijs eens. Dus dacht ik dat ik zelf eentje gaat bouwen maar wel voor minder geld.
Mijn robot mag ik wel duurder verkopen dacht ik. Want die heeft wel alles aan boord. Bovendien gaat ie "autonoumous" werken. Deze robots zijn echter ook geen echte robots maar ze zijn eerder een RC bestuurbare robot.
De robot van mijn die gaat ook een arm krijgen. Ik denk deze.
Een andere site waar je EOD robot kunt kijken is deze. Video kunnen ook gezien of gedownload worden.
Hieronder enkele foto's.

die arm die je wilt maken is toch de robot van de explosive opruimings dienst?
Maare,, vette robot. Dat kan vast niet iedereen hier.
leime
[Bericht gewijzigd door leime op (25%)]
Dat gaat natuurlijk wel behoorlijk wringen, zeker gezien het gewicht dat het uiteindelijk gaat krijgen.
Maar wel mooi gebouwd;)
Op 19 mei 2008 15:57:17 schreef uZion:...Dat is al rond de $5000( dollar) Kijk de prijs eens...
...Mijn robot mag ik wel duurder verkopen dacht ik. Want...
Opbouwende kritiek:
Als ik een robot koop >$5.000 dan verwacht ik geen assen van een stuk draadeind en raamzwengelmotoren voor de aandrijving.
Vuurkat
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
Dat wordt een geinig ding:p.
Je kan ook kijken naar hoe ze robots maken voor RobotWars, die zijn zwaar en moeten ook wendbaar zijn (en snel).
Daar nemen ze soms twee grote achterwielen (elke een eigen motor) en voorop twee draaibare wieltjes (die dingen die vrij kunnen draaien).
uZion
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Op 19 mei 2008 15:59:43 schreef leime:
die arm die je wilt maken is toch de robot van de explosive opruimings dienst?
Ja precies!!
Maare,, vette robot. Dat kan vast niet iedereen hier.
leime
Het is een kwestie van proberen durven en doen.!
Op 19 mei 2008 16:04:36 schreef Jan Bot:
mooi begin. Ziet er strak uit. hoe kan je sturen?
Many thanks!!
Op 19 mei 2008 16:05:26 schreef leime:
waarschijnlijk rechterwielen harder laten draaien om naar links te gaan. (en andersom)leime
Ja precies, hier wat video
Op 19 mei 2008 16:14:43 schreef - Bas -:
Dat gaat natuurlijk wel behoorlijk wringen, zeker gezien het gewicht dat het uiteindelijk gaat krijgen.Maar wel mooi gebouwd;)
Toch niet! al de video bekeken?..
Op 19 mei 2008 16:33:03 schreef GJ_:
[...]
Opbouwende kritiek:
Als ik een robot koop >$5.000 dan verwacht ik geen assen van een stuk draadeind en raamzwengelmotoren voor de aandrijving.
You wise guy!!! Ha ha ha ha!!!
Voor jou ga ik andere motoren gebruiken wat denk je van deze. Normalite wordt de motor direkt gekoppeld op de wheel.
wheel Maar zulke motoren ga ik niet kopen ze zijn te duur.
Op 19 mei 2008 16:41:06 schreef Vuurkat:
Dat wordt een geinig ding:p.Je kan ook kijken naar hoe ze robots maken voor RobotWars, die zijn zwaar en moeten ook wendbaar zijn (en snel).
Daar nemen ze soms twee grote achterwielen (elke een eigen motor) en voorop twee draaibare wieltjes (die dingen die vrij kunnen draaien).
Ik ga kijken of ik zelfs een video kunt maken van mijn robot hoe hij draait. Ik heb dat eigenlijk al getest en berekent maar niet met deze pillow blocks. Ik zeg berekent want hoe smaller de robot is hoe moeilijker het draait tov een bredere robot. Op die video die ik ga sturen zal de motoren welgeen PWM krijgen. Dus die zullen direct 12V krijgen!!
Anoniem
Ik moet zeggen dat het erg mooi gemaakt is. Maar ik mis nog wel een kleinigheid.
Een karretje met vier wielen onder is nog geen robot.
Wist je trouwens dat robot een Russisch woord is? Komt van het werkwoord rabotte = werken.
Oorspronkelijk een zelfstandig werkend apparaat dat huishoudelijke en industriele klusjes kon overnemen. In de fantasie van de jaren 50 had een robot steeds een soort mensachtig voorkomen.
Anoniem
Ik moet zeggen dat het erg mooi gemaakt is. Maar ik mis nog wel een kleinigheid.
Een karretje met vier wielen onder is nog geen robot.
Wist je trouwens dat robot een Russisch woord is? Komt van het werkwoord rabotte = werken.
Oorspronkelijk een zelfstandig werkend apparaat dat huishoudelijke en industriele klusjes kon overnemen. In de fantasie van de jaren 50 had een robot steeds een soort mensachtig voorkomen.
Tjechisch werkwoord werken. Uit een toneelstuk uit de jaren 20 van Karel Capek "Rossum's Universal Robots"
Anoniem
Op 19 mei 2008 20:10:40 schreef GJ_:
Tjechisch werkwoord werken. Uit een toneelstuk uit de jaren 20 van Karel Capek "Rossum's Universal Robots"
Ja, Wikipedia geeft je gelijk.
Ik had het verhaal in Rusland gehoord, maar de Russen hebben ten tijde van de Sovjets letterlijk alles zelf uitgevonden.
Ik heb er nog een boekje gevonden uit de jaren 50 getiteld : "Popov, uitvinder van de radio." Terwijl wij aan deze kant van de muur dachten dat het Marconi was 
Ontopic: hoe fraai het er ook uitziet, ik vind dat een bakje met wielen geen robot is.
Ook al stop je er later wat elektronica in, het wordt dan een afstandbestuurd speelgoed autootje. Zelfs al zou je er een kraanarm opzetten. Ik vraag me af wie daarvoor 5000 dollar zal geven:-) Ik hoop dat het een grapje van je was.
Een robot moet voor mij toch wat meer aan boord hebben.
Het moet een opdracht deels zelfstandig kunnen uitvoeren, maar misschien komt dat nog.
Ik benieuwd.
Goed idee,om de vier wielen onafhankelijk aan te drijven, maar zal dat werken met vaste assen? ik denk dat je wielen eerder zullen slippen dan goed draaien.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (12%)]
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Leuk botje.
Klein offtopic vraagje: waar haal je die lagerhouders vandaan? zit ik zo af en toe nog wel is verlegen om.
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
zoek op lagerhuizen of lagerblokken
Anoniem
Hoe heb je de wielen op de assen bevestigd? Het ziet er uit alsof het gewoon geklemt zit tussen 2 moeren op je 'as'. Naar mijn mening niet echt geschikt voor een dergelijke robot waar waarschijnlijk toch wat kracht op wordt uitgeoefend.
Ik zie em al op Mars staan --> Houston, we have a problem, de assen slippen .... 
klein is fijn
Moderator
Waarom van die grote wielen? De ground clearance is toch drie keer niets met dat onderstel.
Neuh, kan niet echt zeggen dat ik dit een geweldig begin vind voor een 5000 dollar robot. Als iemand met zulke wielen aankomt verwacht ik een frame dat aan de goede kant van de assen zit, degelijke assen en behoorlijke motoren. Daarnaast, grote rubber banden en skid-steering gaan slecht samen. Dat gaat slijten waar je bij staat hetgeen ook nog eens een bak vermogen extra kost.
uZion
Op 21 mei 2008 22:25:31 schreef grotedikken:
Ontopic: hoe fraai het er ook uitziet, ik vind dat een bakje met wielen geen robot is.
Ik geef je gelijk. Maar deze robot is allang niet klaar. In principe gaat ie automatische werken (autonoumous). En ik zal ook erbij zetten dat je hem kan besturen met een laptop of een RC transmitter ( dat moet ik nog over nadenken). Ik denk dat ie wel mooi gaat worden. Nu ziet ie natuurlijk niet "zo mooi" uit(voor sommigen), maar ik wilde toch stap voor stap de foto's showen. Dat is toch leuk dacht ik.
Ik vraag me af wie daarvoor 5000 dollar zal geven:-Ik hoop dat het een grapje van je was.
Dit is mijn prototype ik ga dit niet verkopen, later ga ik een echte maken en misschien ook verkopen. Op dit moment probeer ik dit toch zo goedkoop mogelijk te maken. Dus ik gebruik de spullen die ik heb.
Een robot moet voor mij toch wat meer aan boord hebben.
Het moet een opdracht deels zelfstandig kunnen uitvoeren, maar misschien komt dat nog.
Ik benieuwd.
Precies dat komt nog!!
Goed idee,om de vier wielen onafhankelijk aan te drijven, maar zal dat werken met vaste assen? ik denk dat je wielen eerder zullen slippen dan goed draaien.
De wielen die zullen niet onafhankelijk van elkaar werken. De rechter wielen die werken samen en de linkerwielen die draaien ook samen.
Het zal werken...heb je die videos niet gekeken? Ik weet niet hoe ik een video hier moet zetten anders had ik hem hier zelf gezet. Misschien kan iemand me hiermee helpen.
Op 22 mei 2008 00:30:01 schreef M14:
Hoe heb je de wielen op de assen bevestigd? Het ziet er uit alsof het gewoon geklemt zit tussen 2 moeren op je 'as'. Naar mijn mening niet echt geschikt voor een dergelijke robot waar waarschijnlijk toch wat kracht op wordt uitgeoefend.
De wielen zitten wel goed vast. In de wiel is een bepaalde mechanisme gemaakt, waardoor bij het draaien van moeren de inwendige mechanisme uitzet zodat het goed vast zit.
Op 22 mei 2008 00:51:18 schreef klein is fijn:
Waarom van die grote wielen? De ground clearance is toch drie keer niets met dat onderstel.
Valt toch mee. Als ik een voorbeeld op een auto mag nemen dan merkt je dat de clearance van een auto tov zijn grote ook niet zoveel is. Of niet?
De grote wielen, omdat dit robot gemakkelijk over stenen en alles kan rijden. Dat ik heb ik al getest.
Als iemand met zulke wielen aankomt verwacht ik een frame dat aan de goede kant van de assen zit, degelijke assen en behoorlijke motoren.
Ik vind deze assen perfect, natuurlijk bestaat er andere manieren om dit te doen, maar ik vind dit toch knap. Deze motoren hebben een torque van 15nm samen is dat 60nm. 60 nm is voldoende voor mij. Deze motoren hebben veel kracht. Dat ze van een ruiterwisser, raamzwengel motoren of dat ze een wc klep open maakt, maakt niets uit. Dat is gewoon een naam. Je zal verbaasd zijn wanneer je deze motor in een andere geadvanceerde systeem ziet werken. Deze motor bezit een wormgear. En wij weten allemaal dat worm gears krachtig zijn. En dat is wat ik nodig hebt. Vandaar deze motor. Ik heb bewustgekozen om de hele onderstel extern te maken zodat ik veel plaatst vrij krijgt om binnen andere onderdelen te plaatsen.
Daarnaast, grote rubber banden en skid-steering gaan slecht samen. Dat gaat slijten waar je bij staat hetgeen ook nog eens een bak vermogen extra kost.
Dat hangt meer af van de dimensie van je robot. Hoe breder je robot minder sluitage bij het draaien. Je hebt het toch over slijtage, wat denkt je van een track robot. Ik denk daar kunnen we wel praten over slijtage.
uZion
Ik denk Klein is fijn bedoelde dit. 4x4 rover
Maar je ziet ook duidelijk dat er geen plaats meer binnen is om niets te plaatsen. Vandaar dat we dit ook geen robot mag noemen, netals grotedikken ook eerder heeft gezegd.
Op deze site kun je ook video zien hoe het rijd. Laat me weten wat jullie ervan denken. By the way hebben jullie deze video al gekeken?
uZion
Hier meer foto's om te zien. Ik hoop dat jullie ervan genieten. Jullie input stel ik hoog ter prijze ( zeg ik dit goed??):-7
Wat ik laatst heeft gemaakt is de cards slots. Waar je de kaartjes insteekt. Ik heb toevallig een kaartje erin gestoken zodat jullie kunnen zien hoe het eruit ziet.
Geniet ervan!!!
Laat me weten hoe het eruit ziet. Opbouwende kritiek mag ook!!
mvgr Uzion

SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 22 mei 2008 04:41:32 schreef uZion:
[...]
Deze motor bezit een wormgear. En wij weten allemaal dat worm gears krachtig zijn. En dat is wat ik nodig hebt. Vandaar deze motor.
[...]
Ja, maar we (in ieder geval de werktuigbouwkundige onder ons) weten ook dat wormwiel vertragingen een uitermate beroerd rendement hebben, en slijten als de ziekte, omdat de worm langs het wormwiel glijdt, en dus wrijving ondervindt.
Deze motors zijn niet bedoelt voor continue bedrijf, en zijn ontworpen voor een beperk aantal korte cycli. Het zou mij ook niet echt verbasen als hier een kunststof tandwiel in zit, en dat ze, bij een flinke belasting, snel heet lopen en stuk gaan.
Wat je nodig hebt, zeker als je zoveel geld wilt vragen voor een dergelijke constructie, zijn duurzame motoren met (tweetraps) planetaire vertragingen.
Fire_IC
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Als werktuigbouwkundige vindt ik dit ook een akelige constructie. Je misbruikt draadeindes voor assen die je vervolgens door veel te grote lagerblokken laat lopen. Tevens blijf ik me afvragen van welk gerecycled apparaat het frame is gemaakt. Maar dat terzijde.
Heb je niet de mogelijkheid om een lasapparaat en een ijzerzaag te kopen? Dat lijkt mij toch erg handig als je met dit soort dingen bezig bent. Het is nu zegmaar elektrische schakelingen maken zonder soldeerbout 
Maar laat je door deze kritiek of die van andere niet ontmoedigen. Als je er plezier in hebt moet je mooi door blijven werken. En al doende leert men.
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Op 19 mei 2008 16:33:03 schreef GJ_:
[...]
Opbouwende kritiek:
en lagerhuizen die met slotbouten en gewone bouten zijn vastgezet (slotbouten ook te kort
)
klein is fijn
Moderator
Op 22 mei 2008 19:44:20 schreef uZion:
Opbouwende kritiek mag ook!!
Ow, dus we mogen nog ever verder. Dan geef ik eerst even kritiek op je driedubbelpost. De edit geldt ook voor jou.
Die accu's, volgens de meesten kan je ze in alle mogelijke posities monteren, maar volgens de fabrikant kan er nog wel eens wat druk ontsnappen uit zo'n ventieltje. Als dat gebeurt terwijl het ding op z'n kant staat, dan komt er geen damp maar zwavelzuur uit. Niet handig in zo'n robot. Daarbij, zwaartepunt laag houden dus accu's niet rechtop zetten.
Je bent nou eenmaal met iets bewegends bezig, en ik zie daar kabels door metalen gaten gaan waar geen tule in zit. Dat gaat vanzelf een keer fout.
Wat jij zegt over die rover klopt volledig. Kijk naar een normale auto. De hele voorkant en de halve achterkant zitten vol met aandrijving en brandstof, terwijl de boordcomputer onder de bijrijderstoel ligt. Hetzelfde met een robot, aandrijving en batterijen nemen veel meer plek in dan een beetje aansturing. Je moet geen grote robot bouwen met de gedachte om de ruimte 50-50 te verdelen. 80-20 of 90-10 komt meer in de buurt. Accu's en motoren zijn nou eenmaal lomp en groot, terwijl je elektronca superklein kan maken.
En ja, dan kijk ik ook met een schuin oog naar dat enorme lege stuk gaatjesprint wat ik daar zie.
uZion
Op 22 mei 2008 23:44:48 schreef Fire_IC:
Als werktuigbouwkundige vindt ik dit ook een akelige constructie. Je misbruikt draadeindes voor assen die je vervolgens door veel te grote lagerblokken laat lopen. Tevens blijf ik me afvragen van welk gerecycled apparaat het frame is gemaakt. Maar dat terzijde.
niet opbouwend
Heb je niet de mogelijkheid om een lasapparaat en een ijzerzaag te kopen? Dat lijkt mij toch erg handig als je met dit soort dingen bezig bent. Het is nu zegmaar elektrische schakelingen maken zonder soldeerbout
niet opbouwend
ander keertje mag je weer proberen.
mvgr uzion