Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
beste mensen
ik ben op zoek naar een schakeling, dat als ik mijn bovenfrees start dat de stofzuiger aan gaat,en weer uit als ik de frees weer uitschakel. maar weet niet egt hoe het heet, of het wel mogenlijk is
zouden jullie mei kunnen helpen bij voorbaat dank. 
(bij dubbel posting sorry daarvoor)
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Een "netslaaf", bedoel je? Daar zal wel een engelse benaming voor bestaan, maar daar kan ik je niet mee helpen.
Wil je het zelf bouwen? Kijk dan hier voor een voorbeeld.
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
master/slave schakeling noemt men dat
en zit zo en zo in bepaalde stekkerdozen
en zit ook nog weleens in bepaalde stofzuigers voor werkplaatsen
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Die netslaaf is wel behoorlijk ingewikkeld voor hetgeen wat hij moet bereiken.
Ik heb het ooit zelf gemaakt met alleen onderdelen uit de rommelbak; Een stuk of 4 diodes in serie geeft een spanningsval van 2.4V, met een weerstandje aan de LED van een optocoupler, een diode anti-parallel er overheen om de sperspanning te beperken, aan de uitgaande kant een weerstand en condensator om te voorkomen dat je een 50Hz blokgolf krijgt, en daarmee weer een triac open sturen. Alles bij elkaar een stuk of 12 simpele onderdeeltjes. Je moet er alleen rekening mee houden dat de diodes groot genoeg zijn voor de stroom die de master trekt, en dat je zo'n 2.4 volt verliest (lekker belangrijk). Voor kleine apparaten werkt dat prima, maar je moet er geen 10A doorheen trekken.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
En wat is er mis met een gewone meer polige magneet schakelaar en een start/stop knop? Volgens mij de meest simpele oplossing.
Groetjes Hans.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Proxxon heeft zoiets: de AS/E, voor apparaten van 220-240 Volt, 25 tot 500 Watt opgenomen vermogen en een stofzuigervermogen tot 1.500 Watt. Prijs slechts 25 Euro bij Kruis.nl.
gewoon een relais achter de schakelaar van de bovenfrees aansluiten en hierop de stofzuiger op aansluiten.
dit heb ik ook gedaan op mijn zaagtafel:
achter de bediening naar de motor een relais bij aangesloten en hier een extra stopcontact aangezet voor de stofzuiger.
nadeel je kan dit alleen voor dit aparaat gebruiken.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Een bovenfrees is hand gereedschap. Daar ga je dus geen relais of grote start/stop knoppen op bouten. Bovendien wil je na het frezen ook nog wel even met een schuurmachine erlangs. En die wil je natuurlijk ook op de stofzuiger aansluiten.
De meeste bouwstofzuigers, bv van festo hebben al zo,n master slave schakeling in gebouwd. Frees in de stofzuiger inpluggen en go. Jammer genoed zijn de stofzuigers wel behoorlijk aan de prijs.
pompopom
The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
't zelfde met de HILTI VCU40.
Tip: Makita hebben net dezelfde (alleen kleur/prijs is verschillend
)
Maar effectief: blijven dure dingen. Pros zijn oplossing werkt gewoon.
Tinus016
Op 26 mei 2008 22:17:23 schreef pros:
Een "netslaaf", bedoel je? Daar zal wel een engelse benaming voor bestaan, maar daar kan ik je niet mee helpen.
Wil je het zelf bouwen? Kijk dan hier voor een voorbeeld.
pros bedankt voor je antword hier kan ik wel wat mee.
ene de rest natuurlijk ook bedank voor jullie hulp.
Tinus016
zou ook nog kunnen, maar dan blijft de stofzuiger aan als ik de bovenfrees uitschakel. ik wil eigenlijk dat de stofzuiger dan ook uit gaat.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
Tinus016
ja dat begrijp ik. maar dan alls ik de contactdoos inschakel dan gaat mijn frees aan de wandel,(en de stofzuiger gaat naartuurlijk aan) omdat ik die dan nog niet vast heb 
of moet ik de contactdoos aan mijn frees tapen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
er bestaan tafelcontactdozen met een master/slave schakeling.
bijvoorbeeld deze kan max. 2300 W schakelen. Kan zijn dat je een heel zware stofzuiger hebt, maar de meeste zijn hiermee wel te bedienen. Bovenfrees in de master, stofzuiger in een van de 5 slaves, en klaar.
Voordeel, je kunt het ook nog gebruiken voor de schuurmachine, of eender welke andere combinatie.
Tinus016
hey das nog mooier. dan hoef ik het niet zelf in ekaar te knutselen. thanks
ik denk dat ik die maar ga kopen 
(maare pros toch bedankt!!)
pros
Voor die prijs kan je 't zelf niet maken. Maar bestaan zulke dingen niet met 6 masters en 1 slave? Dat zou handiger zijn voor die decoupeerzaag, de bandschuurmachiene, en weetikveel wat je daar nog allemaal hebt.
Enkel de stofzuigerslang zal je met de hand moeten verplaatsen van het ene apparaat naar het andere, vrees ik. Dat wordt hier al eens vergeten, en dan vraag ik me af waarom dat stof zo rondvliegt. De stofzuiger draait toch? 
een 6-voudige stekkerdoos in de master-aansluiting misschien ? en daar dan de apparaten in die je wilt gebruiken.
Maar als je dr stofzuigerslang van het ene in het andere apparaat moet verplaatsen, waarom dan niet eenvoudig de stekker van het apparaat mee insteken ? kan het niet meer gebeuren dat je de stofzuigerslang 'vergeet'
pompopom
Enkel de stofzuigerslang zal je met de hand moeten verplaatsen van het ene apparaat naar het andere, vrees ik. Dat wordt hier al eens vergeten, en dan vraag ik me af waarom dat stof zo rondvliegt. De stofzuiger draait toch?
Daarvoor heb ik in de werkplaats buis (type afvoer) 30mm opgehangen. Elk apparaat hangt er gewoon aan vast (nuja, alle niet verlaatsbare apparaten) Hilti stofzuiger aan de andere kant en centraal stofzuigsysteem is klaar 
pros
Op 27 mei 2008 18:33:23 schreef pompopom:
Daarvoor heb ik in de werkplaats buis (type afvoer) 30mm opgehangen. Elk apparaat hangt er gewoon aan vast ...
Heb je daarbij nooit hinder ondervonden van statische elektriciteit?
Hier staat de stofzuiger (zo'n groot beest) in het zolderkamertje naast de "schrijnwerkerij". Omdat de oorspronkelijke darm iets te kort was om overal bij te komen (en vrij dik is), heb ik die verlengd met een eind goedkope stofzuigerdarm van normale diameter.
Dat werkt handig, maar op zeker ogenblik gaf me dat toch een vonk toen ik vrij lang aan een stuk met de bovenfrees aan de slag was. Met de frees was niets mis, zoals ik eerst vreesde. De enige verklaring die ik er voor heb, is een ontlading van statische electriciteit. Dat eind goedkope stofzuigerdarm bevat waarschijnlijk geen koolstof, zoals het hoort.
Ik heb dan maar een blanke koperdraad aan de binnenkant van de darm aangebracht, en die geaard. Dat blijkt te helpen, want sindsdien werkt alles vonkloos.
pompopom
Heb je daarbij nooit hinder ondervonden van statische elektriciteit?
Buis hangt met metalen beugels vast onderaan een metalen kabelgoot die op zijn beurt geaard is.
Mss daarmee dat ik er nog nooit problemen mee had? Feit is dat ik daar op ogenblik van montage niet bij heb stilgestaan.
Omdat probleem zich niet stelde (door de "toevallige" aarding) nooit verder bij stilgestaan.
Was nog even vergeten te vermelden:
Geen "bochtstukken" gebruiken maar je buis plooien terwijl je ze licht verwarmd en zo grote bochten maken. Komt de zuigkracht ten goede en vermijd verstoppingen.
Tinus016
Op 27 mei 2008 21:41:07 schreef erik1234:
Misschien mosterd na de maaltijd;Gr.
Erik
uuuuh hee mensen zit de travo niet toevalig verkeertesom
.
(voor schema zie link hier boven)
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nee, juist niet!
De truc is als volgt: als er stroom loopt door de master, valt er 1.4V over die diodebrug. Dat wordt getransformeerd naar 1.4 / 12 * 220 ~= 25V. Dat wordt enkelzijdig gelijkgericht en afgevlakt, en gebruikt om het solid state relais open te sturen.
Ik vind het wel slim gevonden, eigenlijk. Lekker simpel, mits je een SSR hebt liggen.
Tinus016
aha oky dus hij zit goed om dan gaan we die eens proberen. geloof dat ik nog wel een solid state relais heb leggen. ff zoeken