Shock Media

Navigatie

wie kent deze hoogspannings voeding

Forum > High Voltage > wie kent deze hoogspannings voeding
Naam Bericht
fred101
Golden Member

Ik heb deze voeding thuis staan. Het type is AN1006, Hij zit vol Philips buizen. De achterste rij bestaat uit EL360 buizen waarvan er een mist. Hij is regelbaar als het goed is dmv 3 schroeven op het front waar dikke draadpotmeters achter zitten. Met de schakelaars kies je volt of Ampere aflezing. De gelijkrichterbuizen zitten op frames met een connector aan het chassis welke je er als een soort computerboard uittrekt.
Achterop zitten een stel connectors met heel veel pinnen waar de plug wordt vastgezet door er een beugel over te trekken. Ik heb echter geen idee van de aansluitingen. Hij heeft een netsnoer wat op de trafo is gesoldeerd door iemand maar als ik er (na variacbehandeling) 230V op zet dan komt er meer dan 400V uit dus ik vermoed dat de netsnoer fout zit. Er staat niets op de enorme trafo en nergens is een merk te vinden.

Fred

foto

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op 27 mei 2008 19:30:00]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Sine
Moderator

Mooi bakkie fred !

De meters lijken gossen en zekering houders philips ..

Het zou me niets verbazen als dit een professionele eigenbouw doos is.

Het ziet er modulair uit .. drie aparte regel chassi ?

-edit-

ik heb er even een linkje van gemaakt ... is wat aardiger voor onze Beligsche data gelimiteerde vrienden

[Bericht gewijzigd door Sine op 27 mei 2008 19:30:48]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
fred101
Golden Member

Klopt inderdaad, knap dat je dat zo ziet. De draadboom is enorm en alle draden zijn wit. Het zijn drie rijen. De achterste bevat een rij EL360 buizen (mis er een), de tweede het trafobakbeest en een berg elco's. De voorste bevat de drie modules met elk 4 buisjes.

Heb ook deze jongen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/rus_psuklein.jpg

Enige wat ik weet dat hij groot zwaar en russisch is en in iedergeval om en nabij de 350V moet doen volgens het trafo opschrift. De connectors zijn waarschijnlijk om een ontvanger en zender aan te sluiten maar ook voor de bediening want hij gaat alleen aan als een relais wordt bekrachtigt waarvan de spoel naar de linkse connector gaat.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Hugo Welther
Moderator

Een mooie bak, die voeding, Fred.

Als ik zo de voorkant en het type meters bekijk lijkt dit een "van der Heem" apparaat. Een Philips dochter-onderneming uit Den Haag.

Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
fred101
Golden Member

Moet een nederlands ding zijn want de trafo voor de andere buisjes is van rotterdam's fabrikaat.

Ik heb vanmiddag zitten kijken en meten. De voeding zat niet goed aangesloten waardoor de regelbuizen zonder spanning zaten. Na de aansluitingen te hebben uitgevonden en de EL360 verplaatst te hebben deed hij het. De schroeven zijn om hem een paar volt bij te regelen. Ze leveren nu alledrie 300V. De eerste is -300V en geeft volgens de meter maar 80mA ipv 400mA. Daarom heb ik daar die ene EL360 gezet (ze staan per 2 parallel).

Vraagje: ik heb dus nu 2 meters waar -300 en 1 meter waar +300 bij staat. Onder iedere meter zitten twee bussen waar + en - bij staat. Ik snap dat - 300V niet.
Kan ik nu die drie in serie zetten voor meer volt, of twee van de drie. Vreemd twee keer negatief en maar 1x positief en dan ook nog verschil in Ampere.

Fred

De rus doet het ook weer en die heeft ook zo iets. Een +300 naar massa en -100V naar massa uitgang. Zet ik de meter over die twee dan heb ik dus 400
rbeckers

Mooie voeding Fred.
Meet, als de voeding uit staat, of de uitgangsbussen doorverbonden zijn. Bijv. dat alle - busen aan elkaar hangen.
fred101
Golden Member

Er is niets met elkaar onderling doorverbonden. De drie voedingen liggen ook helemaal geïsoleerd tov het chassis. Op de hoofdtrafo zitten 3 wikkelingen. Voor elke voeding een wikkeling, dus twee aansluitingen per voeding.
Een unit bestaat uit een trafo wikkeling, twee EL360's special quality, en een insteekmodule met 4 buisjes. (Een precisie stabilisator, een ECC83 en 2 maal een EF80.) Deze unit heeft dus de 150V nodig die de tweede trafo maakt en die was niet aangesloten. De gelijkrichting gebeurt met gewone diodes, de eclo's zitten op buisvoeten. Elke elcobuis bevat 3 elco's. Ziet er allemaal erg degelijk uit. De voeding blijft ook erg strak op zijn spanning staan als de buisjes warm zijn.
Zat er aan te denken om die ene waar ik een EL van mis te verbouwen zodat ik ook een regelbare heb. Het liefst met een buis natuurlijk. Schijnt te kunnen door G1 of G2 te regelen ofzo. Moet ik nog eens induiken. Heb ik nog geen verstand van.

Fred
Fred

Dit in tegenstelling tot de rus, daar ligt het begin van de wikkeling aan massa en wordt er een positieve en negatieve spanning gemaakt door spelen met aftakkingen en diodes.

Zoeken in topic