Hallo
Mijn vraag : kan een schakelende voeding (smps) kapot gaan als je er onbelast netspanning op zet. Ik heb eens gehoord dat dat nogal slecht is voor de voeding (?). Kan het dan zijn dat ie in protectie gaat? Ik heb een voeding van een tft scherm waarbij ik op het schakel ic steeds een 'hikkende' spanning meet, dus hoog,laag,hoog,laag. in een vast ritme. Is dit misschien een beveiliging omdat er ergens de stroom te hoog oploopt (kortsluiting). Ik meet op vcc en gnd van ic, zit primair.
Dan nog een vraagje : Ik wil controleren of dit IC werkt en de mosfet aanstuurt op de gate. Ik heb gekeken met een scope op de DRV uitgang (die gaat naar mosfet) en volgens mij moet ik een pwm signaal zien , maar die zie ik niet een ik weet ook niet precies hoe die er uit zou moeten zien. Kan iemand dit uitleggen misschien. Veel vragen he 
oeps..ik zie dat ie in het verkeerde forum staat. Hij moest eigenlijk in algemene elektronica. Modje ?
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Sommige van die voedingen hebben een nullast detectie en schakelen compleet af. Andere van die voedingen gaan pulserend werken en zullen een blokgolf met hiaten produceren.
Gewoon belasten met een gemiddelde waarde waarop de voeding is berekend en dan meten.
In dat geval moet er een balk van pulsen zichtbaar zijn zonder hiaten.
De pulsbreedte wordt dan bepaald door de netspanning en de belasting.
Groetjes Hans.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
kan geen kwaad. voeding gaat dan in hysteretic mode. de regullus detecteert te hoge spanning en schakelt af.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Van ATX voedingen gaat het verhaal dat ze onbelast niet werken. De chipjes die je kunt kopen om een schakelende voeding te maken, hebben allemaal dat soort eigenschappen niet. Dus volgens mij hangt het van de opbouw van het schema af of hij het onbelast zou moeten doen. Eerst maar eens met 0.1 van de nominale belasting belasten?
rbeckers
Overleden
Over de vraag van het PWM verhaal. Als je een belasting op de uitgang zet, moet je dat wel kunnen zien. Zonder belasting krijg je meestal maar onregelmatig erg kote pulsen, naalden.
Afhankelijk van voeding krijg je een puls waarvan de breedte varieert.
Plaats anders maar een foto.
Het probleem is dat de voeding niet werkt, dus geen uitgangs spanning. Dus kan hem ook niet belasten dan (?).
Ik heb gemeten op de vcc van de pwm chip die de mosfet aanstuurt en die krijgt een te lage spanning. Waar zou dit aan kunnen liggen. Of kan het zijn dat ie in beveiling gaat ofzo? grote afvlak elco is in orde.
De voeding maakt ook een tikkend geluid. Start ie dan opnieuw op?
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Zo te horen gaat het ding in protectie, kan door een te hoge stroom ergens zijn, kortsluiting, kapotte halfgeleider, noem maar op. Hij probeert aan te leggen, merkt meteen een te hoge stroom en schakelt af, probeert daarna terug, en dit in een vast ritme.
Je kan al wat zaken controleren, als een gelijkrichtbrug, de afvlakelco, MOSFET die de spanning chopt, kapotte dioden secundair, etc.
- - big bang - -
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Ga hier nu niet in de fout! Dat die voeding niet werkt KAN komen doordat er een nullast detectie op zit!
Als dat het geval is, dan gaat het EVEN aan en binnen 1 seconde weer uit!
Conclusie is dan dat de voeding defekt is. FOUT!
Hang er een belasting aan en prik hem dan in het stopcontakt. Werkt het dan niet, dan is de voeding inderdaad defekt.
Verleden week nog zo'n geval gehad, een collega constateerde dat de voeding defekt was en begon daar gelijk aan te sleutelen.
Resultaat, een voeding die plofte en toen echt defekt was.
De uiteindelijke fout zat in de DC converter van het TV scherm, dus die voeding was in eerste instantie gewoon goed.
Groetjes Hans.