big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Over die goten, ik heb ze destijds ook al eens hier en daar moeten hangen, heten hier DLP goot van Legrand. Het is een prijzig maar mooi systeem, zeker als je wat blijvends wil bouwen, ze hebben niet alleen WCD's en schakelaars om erin te bouwen, maar ook seriële connectoren zoals Sub-D 9 en SUB-D 15, netwerkaansluiting en telefoonaansluitingen, misschien ondertussen ook USB.
Noodstop is wel iets handig en veilig, werk je over een breder bereik dan kan je er een tweede (evtl een derde) bijzetten, in serie, valt er 1 weg dan schakel je uit.
Plaats voor meetapparatuur, want indien je interesse in elektronika hebt, gaat alles in je hobby alleen maar groeien, niet krimpen!
- - big bang - -
Bedankt voor alle antwoorden jongens:). Wat die goot en verliesstroomschakelaars en dergelijke betreft ga ik vooral kapaza en andere online veilingen in het oog houden. Ik moet nog beginnen aan het hout gedeelte dus das niet voor meteen.
Vandaag nog geen tijd gehad om verder te tekenen maar normaal komt er vanavond of morgen wel een schetsje. Zo kunnen jullie je idee geven over plaatsing.
Wat die noodstop om de x meter betreft dat is geen probleem. Ik heb maar een meter om te zitten (ik weet het vrij klein maar meer kan er gwn niet binnen en anders zit ik hele dagen in de kelder das niet zo aangenaam) dus aan 1 heb ik voldoende
.
Plaats voor meetaparatuur is er ook voorzien, aangezien het een hoek is met een breed bureau kan ik maar aan de helft zitten, de ander helft is dus leeg om te zetten wat ik wil. Het stuk waar ik effectief aan kan werken wordt iets van een 40cm diep en 85cm breed. Niet groot maar dieper/breder gaat niet of ik moet mijn bed of de kast buiten gooien 
Voor die stopcontacten en dergelijke was ik inderdaad vanplan een kabelgoot met WCD's bovenaan het einde van het werkblad dus waar het rechtopstaande deel begint en langs de onderkant elk 1 goot te plaatsen.
Nog eens een vraagje voor het hout. Kan ik beter gebruik maken van balken voor de structuur en daar dan mdf tege vijzen langs bijde kanten om vanalles in weg te werken, of gewoon 2platen mdf tegen elkaar met wat tussenruimte en daar dan 4 stukken rond als 'tafelpoot'.
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (10%)]
Je ik heb een houten balk, zelfde als mijn bureau verticaal vanachter tegen geschroefd. In die balk loopt met door een zaagsnede kabels voor de stopcontacten een extra aardingsdraad die naar buiten wordt gebracht met stekerbus voor eventueel de soldeerbout, of mijn geaarde armband. Helemaal in het begin is er een dubbelpolige schakelaar. En het belangrijkste detail is dat er 16 stopcontacten voorzien zijn die afgenomen worden van 1 stopcontact:+!!! onverantwoord maar zoveel stroom trek ik niet. En met 18 stopcontacten kom ik nog niet toe. (ook nog 2 onder het bureau) ik probeer zo dadelijk een foto te maken als ik het bureau naar voor kan schuiven. Ik bedank mijn pa voor het goede idee en de uitvoering:D

de rest van de foto's:
- gereedschap rekje, enkel het meest gebruikte
http://www.uploadarchief.net/files/download/gereedschap%20rekje.jpg
- aarding:
http://www.uploadarchief.net/files/download/stekerbusaarding.jpg
- en de UTP-kabel via een kabelgootje naar beneden gebracht. (komt uit het plafond)
http://www.uploadarchief.net/files/download/kabelgoot.jpg
- het geheel:
http://www.uploadarchief.net/files/download/werkplek1.jpg
(laatste is een oude foto, nu staat er heel wat troep bij. En is het onordelijk, durfde geen foto van de situatie nu te maken. Met de examen is alles aan de kant geduwd en liggen de boeken tussen de transistoren,...)
[Bericht gewijzigd door flush op (34%)]
Voor het probleem dat je hele huis eruit klapt als je eigen aardlek ingrijpt: tweede aardlek achter een scheidingstrafo zetten.
Verder: een stopcontact waarbij een gloeilamp in serie staat met fase of nul. Handig om sluitingen in apparaten te onderzoeken zonder zekeringen te verslinden.
Ja ik denk dat ik gebruik ga maken van 2 stopcontacten. 1 voor voeding en dergelijke. En de andere voor meetaparatuur en computer. Dan moet ik toch niet alles op 1 zetten. Als ik nu mijn labvoeding inschakel hoor ik de plof in mijn boxen.
voor zekeringen dacht ik wel aan van die (kleine) automaten. Glaszekeringen lijkt me niet echt doenbaar als je mij begrijpt;)
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (21%)]
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 18 juni 2008 19:06:56 schreef smsmonster:
Voor het probleem dat je hele huis eruit klapt als je eigen aardlek ingrijpt: tweede aardlek achter een scheidingstrafo zetten.
Een differentieel zetten achter een scheidingstransfo brengt niets, die gaat er nooit uit omdat er geen faseverbinding meer is achter de transfo die een stroom kan laten lopen naar aarde. Achter een scheidingstransfo heb je potentialen die geen verband meer hebben met aarde. Je hoeft een stopkontakt niet te aarden als er een scheidingstransfo voor zit.
- - big bang - -
edit: @flush: een herkenbaar Hameg scoopje!
Hoezo niet? Een aardlek meet toch het verschil tussen nul en fase? Er kan toch gewoon 30mA verschil zijn tussen nul en fase na de scheidingstrafo?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]
big bang
Er zijn verschillende soorten voedingsnetten, maar wat bijna altijd voorkomt in gewone huizen bij een monofasesysteem is een fase en een geaarde nulleiding.
D.w.z. de fase voert spanning tegenover de nulleiding en dus ook tegenover aarde.
De stroom die in de fase vertrekt door de differentieel, via een verbruiker, terug naar de nulleiding, terug door het differentieel laat hem niet afvallen, er is geen verschil(=differentie!) tussen vertrekkende en aankomende stroom.
Wanneer echter de stroom van een fase, via een fout weglekt naar bvb. een metalen chassis, dat geaard is naar aarde, dan is er een vertrekkende stroom maar geen terugkomende, dan gaat het differentiaal uit.
Nu, op een scheidingstransfo sluit je wel de fase en nul aan op de primaire, maar op de secundaire heb je geen fase of nulleiding meer, gewoon 2 draden waartussen 230V staat.
Zet op de secundaire een differentieel, steek de ene of andere secundaire aan aarde en er gebeurd niks.
- - big bang - -
Precies, een aardlek achter een scheidingstrafo gaat niet werken, tenzij je de trafo gaat aarden ( aan een pool die van dat moment af de "nul" is, of aan de centertap van de trafo ( 110-0-110 net )
Maar het mooste is een echte isolatie bewaking, die meet de weerstand van het zwevend net tov aarde, komt die onder een ingestelde waarde -> trafo uit.
-edit-
Oke bedankt:). Ja die isolatie bewaking kan ik dus al niet gebruiken aangezien er geen aarding is. Aangezien de zekeringkast nog zo een oud geval is, geen din rail ga ik gewoon zorgen voor differentiaalschakelaar (aardlek) aan de labotafel. Ik ga me nu aan het tekenen zetten
.
Is het niet zo, dat je de secundaire kant (bij wet) niet eens mag aarden?
(Verbeter me als ik fout ben, maar ik meende me het zo te herinneren)
kluyze
The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Op 18 juni 2008 19:05:26 schreef flush:
...En het belangrijkste detail is dat er 16 stopcontacten voorzien zijn die afgenomen worden van 1 stopcontact:+!!! onverantwoord maar zoveel stroom trek ik niet. En met 18 stopcontacten kom ik nog niet toe...
In Belgie mag je volgens het AREI tot 8 wandcontactdozen op 1 groep zetten op een 20A automaat is het dan zeker. En als ik me niet vergis kan/mag 1 contactdoos tot 5 contacten hebben. (van die 5 ben ik niet geheel zeker maar het waren er in elk geval meer als 1) Dat geeft dus 40 per groep. Dan kan je dus wel maar 0,5A gemiddeld per stopcontact trekken.
Als er in de muur 2.5mm² zit mag die kring (stopcontacten dus geen lichtkring) altijd met 16A afgezekerd zijn, of zijn er nog bijkomende voorwaarden? Want het is hier een soepje, sommige kringen met 10 sommige met 6 sommige met 16. Ik geraak er niet echt meer aan uit. Ga dat nu samen met de labtafel wel eens inorde maken. 6A is ook wat weinig als ik een zware voeding wil aansluiten. Ik weet niet juist met hoeveel mijn kamer is afgezekerd maar ik denk 10A. Ik denk dat er gewoon vroeger eens een zekering moest worden vervangen (sommige zijn nog smeltzekeringen
) en dat er toen gewoon 1 met een lagere stroom is ingegaan.
BoudewijnEctor
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Als je met SMD wil gaan werken:
Waarom ook niet een aansluiting voor perslucht? (Compressor voor heteluchtbout).
Op 18 juni 2008 21:13:55 schreef dreamscape88:
Is het niet zo, dat je de secundaire kant (bij wet) niet eens mag aarden?
(Verbeter me als ik fout ben, maar ik meende me het zo te herinneren)
Dat ligt er helemaal aan wat je met dat net wilt gaan doen.
Hmm de labtafel komt natuurlijk wel in een slaapkamer dus dan moet er al een compressortje komen ook. Natuurlijk als ik toch bezig ben kan ik beter nu al een koperen buisje door leggen dat ik daarom nog niet aansluit maar als ik later de tafel hiervoor weer uit elkaar moet gooien das nog veel slechter.
Ah ja, ik ga ook proberen zoveel mogelijk met moeren en bouten proberen werken en niet met houtschroeven. Zodat wanneer ik de tafel eens uit elkaar wil halen (moet halen) dat nog kan. Houtschroeven die willen na de 2e of 3e keer al wel eens zot draaien.
BTW ben volop aan het tekenen 
BoudewijnEctor
Ik heb thuis tussen de stopcontacten nog een schakelaar gezet zodat je alles echt uit kan zetten. blijf je niet constant stekkers er uit trekken.
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 18 juni 2008 18:38:47 schreef Henry S.:
[...]
Alleen nieuwbouw.Bespaar niet op WCD's, ik dacht aan 10 genoeg te hebben, dat worden er nu 2 keer zo veel.
En zet ook WCD's onder de rand aan de voorkant, lekker bereikbaar en ideaal als je aan het bouwen/meten/testen/ repareren bent.
En gebruik aub ook niet de goedkoopste bouwmarktrommel, het sluit slecht aan en de stekkers vallen er zo uit...
ik heb bij m'n werkplek aan 3 stekkerdozen van 6 wcd's nog niet genoeg. Bij m'n volgende werkplek maak ik gewoon 1 rits ter lengte van m'n tafel boven de tafel en nog eentje met wat meer ruimte tussen de wcd's boven de meetplank.
verder: een draaitafel is bruut handig als je met zware dingen werkt. Scheelt nogal in omdraaien enzo
.
goede verlichting is een must! Liefst tl-balk boven de werkplek of halogeenspotjes als je niet tegen tl's kunt.
Zorg voor een handige plek voor de dingen die je het meest gebruikt (soldeerbout enzo). En zorg dat je een tegeltje oid hebt waar je soldeersol op kunt gooien zodat niet je hele tafel eronder komt te zitten of je sponsje binnen no time vol zit (erg veel last van).
heb je een pc en werk je veel met 230 met kans op kortsluiting? ==> USP (moet ik hier nog steeds aanschaffen, was vandaag weer raak...)
een audio installatie waarmee je audio apparatuur kunt testen. Dus aux aansluiting, digitaal aansluiting, versterker, boxen aansluiting dat soort dingen. Radio als je met hf bezig bent handig?
afin, ik kan wel ff doorgaan, bedenk van te voren goed wat je er gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt. Houdt een oogje op de toekomst en laat goed veel ruimte vrij.
Wat een slaapkamer met compressor te maken heeft? Ik zei dat mijn labtafel in mijn slaapkamer komt. We moeten toch ergens een lijn trekken. Anders kan ik mischien nog een zaagtafel, spuitcabine, zandstraalmachine, slijpmachine, frees, draaibank, hogedrukreiniger, ... in de slaapkamer bij zetten. Oké een compressor is nu wel niet hetzelfde, was sterk overdreven van mij maar dat maakt toch ook wel wat lawaai en zo. Het is geen garage waar ik in werk, dat bedoel ik
.
Ja schakelaars komen er ook om (een deel) volledig te kunnen uitschakelen. Ik ga de WCD's in 2 groepen opdelen, een vast gedeelte voor PC, meetaparatuur en zo. En een gedeelte voor de labvoedingen en dergelijk, het experimenteer gedeelte zeg maar.
Ik moet nog even uitzoeken of mijn kamer door 2 groepen wordt voorzien. Als dat het geval is kan ik het vaste gedeelte voor PC en zo op een andere kring hangen dan het experimenteer gedeelte. Indien niet inderdaad een USP maar die ga ik niet in de tafel inbouwen. Omdat de pc toch een 2m verder komt zorg ik gewoon voor een stekkerblok en usp.
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (19%)]
BoudewijnEctor
Mja SMD solderen is wel zo fijn met hetelucht.
En ja er zijn ook boutjes met ingebouwde compressor, maar daar staat geen Weller op
.
Ja maar perslucht is ook handig om vanalles uit te blazen. Wel geen 10 bar dan of ik mag altijd heel mijn kamer kuisen na 1x blazen
en die wellerbout dat zie ik zo meteen niet gebeuren, die tafel gaat al een aardige brok uit het vakantiebudget nemen
.
big bang
Op 18 juni 2008 23:00:33 schreef BoudewijnEctor:
Mja SMD solderen is wel zo fijn met hetelucht.
En ja er zijn ook boutjes met ingebouwde compressor, maar daar staat geen Weller op.
Geen Weller hotairpencil met ingebouwde compressor? Allez, de WR3M, voila, gene compressor nodig, die heeft persluchtpompje en vacuumpomp aan boord.
- - big bang - -
Op 18 juni 2008 23:04:46 schreef ej_on_line:
Ja maar perslucht is ook handig om vanalles uit te blazen.
In een slaapkamer... vergeet dat maar.