Hallo,

Ik zit met een vervelend probleem, namelijk mijn Bosh koelkast met vriezer zo in 2 apparte delen (zoiets: http://shop.mikro.nl/catalog/images/artikel/016804.jpg) heeft het begeven..

-motor of compressor draait niet
-verlichting en alle elektronica (led lampjes) werken wel

Ik heb hier op het forum al eens gezocht en vond dat het misschien iets met het startrelais te maken had maar ik kan die niet terugvinden.. daarom heb ik van alles foto's genomen in de hoop dat jullie mij kunnen helpen
http://users.telenet.be/plat_muisken/

alle hulp is welkom

bedankt!

De compressor wordt dus niet aangestuurd.

Welke code staat er op het onderdeel links op de print (met het koel plaatje) ?

bedankt voor je reactie

de code is

BT139
600E
PHm9636
PHILIPPINES

hopelijk ben je er iets mee!

Dat is dus een Triac

http://www.nxp.com/acrobat_download/datasheets/BT139_SERIES_4.pdf

Deze zal vast en zeker de compressor schakelen.

Ik zou pen 1 en 2 van deze Triac kort doorverbinden, om te kijken of de compressor dan gaat draaien.
Maar nu weet ik niet of je voldoende vertrouwd bent met elektro om dit te doen !

Hier staat NET Spanning op, en het is dus levensgevaarlijk !!!

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (47%)]

Ik hoor dit steeds vaker: defecten in stuurelektronica van koelkasten. Vroeger zat hier een mechanische thermostaat in. Levensduur 5-10 jaar. Tegenwoordig alles met elektronica. Een veel voorkomende klacht is de de slecht ontworpen "voeding" van deze stuurprinten. Soldeerverbindingen scheuren ook vaak uit.

On-topic:
1] Stekker uit stopkontakt
2] (reeds opgemerkt) 3-benig componentje pootje 1 en 2 voorzichtig doorverbinden (voorkom sluiting naar het andere pootje)
3] stekker weer erin

Indien de compressor aanloopt en begint te koelen mag u er wel vanuitgaan dat die BT139 defect is--> vervangen.
Hij zal ongeveer 2 euro kosten ofzo.
Zeker het proberen waard.

Als hij gerepareerd is, ook slim om de "grote dikke" componenten even na te solderen.

suc6

bedankt aan allen! Het probleem is toevallig opgelost geraakt..
om de gevraagde code te kunnen lezen heb ik die printplaat losgekoppeld. Ik wou toepassen wat jullie zeiden, dus heb ik de printplaat terug aangsloten. Maar even dacht ik van 'je weet maar nooit' en stak ik de stekker in en hop alles schoot in gang!!

bedankt voor de hulp ik heb alweer bijgeleerd :-)

Dan heeft er dus een of andere stekker losgezeten OF er is een soldeerverbindings slecht.
Toch het advies om de print nogmaals los te nemen, en alle soldeerverbindingen van stekkers en grote componenten nogmaals na te solderen.

Ok ik ga het nog eens nakijken / bijsolderen!

Groetjes

Dit is een reeks met 2 NTC-voelers, de ene voelt de temperatuur in de koelruimte, de andere aan de verdamper (geloof ik). Deze laatste durft wel eens kapot gaan, maar omdat hij ingeschuimd zit kan je er niet bij om 'm te vervangen. Die voelers zitten aangesloten met het stekkertje dat je rechts ziet zitten op foto HPIM1719.JPG. Als ik me niet vergis is die zwarte draad wat dikker (dat is de gemeenschappelijke). Tussen deze en het pinnetje er vlak naast op de connector zit die ingeschuimde ntc aangesloten. Die NTC moet je overbruggen, m.a.w. een kortsluitingkje maken. Dat kan je doen op de print, ofwel die twee draden doorknippen en alles aan elkaar hangen.

Moest hij het dus weer opgeven weet je waar gezocht.

Een goeie NTC meet een paar kOhm, een defecte veel meer.

bedankt, ik sla dit op voor indien er zich later nog problemen voordoen!

tja het was te mooi om waar te zijn dat het juist een slecht contact was...
hij deed het even weer en viel toen weer in panne!

ik heb aan die triac pen 1 en 2 doorverbonden en idd hij startte direct de compressor / motor. Ik ga die nu vervangen.

denken jullie dat dit het enige is dat vervangen moet worden?

Op 5 juli 2008 20:30:08 schreef Stefaan Van Slycken:
Dit is een reeks met 2 NTC-voelers, de ene voelt de temperatuur in de koelruimte, de andere aan de verdamper (geloof ik). Deze laatste durft wel eens kapot gaan, maar omdat hij ingeschuimd zit kan je er niet bij om 'm te vervangen. Die voelers zitten aangesloten met het stekkertje dat je rechts ziet zitten op foto HPIM1719.JPG. Als ik me niet vergis is die zwarte draad wat dikker (dat is de gemeenschappelijke). Tussen deze en het pinnetje er vlak naast op de connector zit die ingeschuimde ntc aangesloten. Die NTC moet je overbruggen, m.a.w. een kortsluitingkje maken. Dat kan je doen op de print, ofwel die twee draden doorknippen en alles aan elkaar hangen.

Moest hij het dus weer opgeven weet je waar gezocht.

Een goeie NTC meet een paar kOhm, een defecte veel meer.

dit moet ik pas doen het vervangen van de triac niet helpt? ik verkies dan de methode door de draden te verbinden maar welke draden moet ik dan exact met elkaar verbinden? die zwarte is idd de dikste. bij de bruine heb je 1 zeer dunne en de andere bruine is dikker

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (60%)]

Stekkerverbindingen schoonmaken en een beetje zuurvrij vassaline aan de stekker kontakten.
Niet gaan solderen aan de vlakjes om ze dikker te maken!!
Vooral de laatste foto bij je vingers.

Op 7 juli 2008 13:49:16 schreef plat_muisken:
[...]

dit moet ik pas doen het vervangen van de triac niet helpt?

De kans is klein dat het die triac is, bij deze reeksen is het meestal die NTC.
Kan je eens meten tussen die dikke zwarte en de andere 2 draden en posten welke weerstandswaarden je meet? (Je moet dus 2 waarden nameten: tussen zwart en dunne bruine, en tussen zwart en de dikke bruine).

Je moet normaliter de draad die het dichtst tegen de zwarte zit, aan die zwarte doorverbinden. Alzo:

--zw----|--------------
--br----|--------------
--br-------------------

Waar die verticale streepjes staan, verbind je door. Je moet dus 4 draden aan elkaar verbinden...

Ik heb eergisteren de triac vervangen en sindsdien doet die frigo zijn werk perfect..
Bedankt voor uw laaste post, Stefaan. Ik bewaar deze topic voor als ik nog problemen heb in de toekomst, dan weet ik meteen waar beginnen zoeken! Hopelijk blijft het werken natuurlijk :-)

Nogmaal dank aan allen jullie waren van grote hulp!

toch eens nagemeten voor het zekere :-)

tussen zwarte en dikke bruine : 6.8 kOhm
tussen zwarte en dunne bruine: 11 kOhm

normale waarden?

die waarde van 11 kOhm bleef tijdens het meten steeds 'stijgen' maar een beetje maar

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]

Dat zijn normale waarden; moest er een bijzijn van meer dan pakweg 80kOhm dan is daar een probleem. Dus voorlopig kan je 't zo laten.
't Zijn NTC's dus dat die waarde wat verandert, dat is normaal.

Tiens, op die modules heb ik die triac nog niet kapot gehad. Maar je ziet maar weer: "zeg nooit nooit"...