Shock Media

Navigatie

Onthoudt accu in welke laptop hij hoort ?

Forum > Algemene elektronica > Onthoudt accu in welke laptop hij hoort ?
Naam Bericht
50 Hertz

Een nieuwe accu in een Amilo D7830 gezet. Geladen en werken maar. Niets aan de hand.

Ik koop nog een Amilo D7850 waar hetzelfde type accu in past.
Omdat de accu van de laatste op was stopte ik er tijdelijk de accu van de D7830 in.

Wat gebeurde er toen ik de D7850 opstarte: Je zag het beginscherm met het logo van Fujitsu-Siemens en daarna ging de laptop uit en liet zich ook niet gelijk weer inschakelen.
Starte ik echter op met aangesloten netadapter was er niets aan de hand. OOK niet als ik de netspanning ontkoppelde als het OS net begon op te starten.

Ondertussen nieuwe accu besteld (zelfde type). Deze gelijk in de Amilo D7850 gezet, geladen en..... werken maar.

Ik heb eens iets vergelijkbaars over een IBM T30 gelezen.
Na een bios upgrade weigerde de (nieuwe) accu dienst. Na een bios downgrade naar dezelfde versie als VOOR de upgrade bracht weer "leven" in dat notebookje.

Conclusie: een accu in een notebook schijnt te onthouden bij welke notebook/bios hij hoort en weigert anders dienst.
Is deze conclusie juist en zo niet waarom niet ?
[Bericht gewijzigd door 50 Hertz op 24 augustus 2008 18:53:24]
ThinkPad

Nee.

Ik heb hier een ThinkPad T40, en een T42, en kan de accu's onderling gewoon wisselen.

Ook met Dell Latitude X300 hetzelfde, kan ze onderling gewoon wisselen.

Het lijkt me eerder dat er wat met de accu van je D7830 aan de hand is.
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op 24 augustus 2008 09:58:16]
6502

Het werkt eerder andersom: de laptop onthoudt gegevens van de accu. Dit onder andere om de op- en ontlaadtijden goed te kunnen inschatten.

Overigens zijn de meeste accu's tegenwoordig wel voorzien van heel slimme elektronica en wordt er over en weer aardig wat informatie uitgewisseld over de status van het een en ander.
SparkyGSX

in het accupack van een notebook zit tegenwoordig vaak een stukje intelligentie, die via een seriële verbinding communiceert met de notebook. Het zou kunnen dat het protocol veranderd is of zo, waardoor het niet meer werkt. Het is natuurlijk ook mogelijk dat de fabrikant dit met opzet heeft gedaan, om marketing redenen.
ThinkPad

De accu's van tegenwoordig zijn inderdaad aardig slim.

Vaak zit er een chip in zoals een BQ2040, BQ2060, en een 24C01. (Ik hou me wel eens bezig om de lithium ion cellen te vernieuwen, en dan moet de elektronica eigenlijk ook ge-reset worden).

De laptop praat met de accu via het I2C protocol.
Ben_

quote:

in het accupack van een notebook zit tegenwoordig vaak een stukje intelligentie, die via een seriële verbinding communiceert met de notebook. Het zou kunnen dat het protocol veranderd is of zo, waardoor het niet meer werkt. Het is natuurlijk ook mogelijk dat de fabrikant dit met opzet heeft gedaan, om marketing redenen.

Dat gebeurd niet veel. Meestal is het zo dan wanneer een accu fysiek past, het electronisch ook werkt.

Overigens is het wel zo dat er soms accus met verschillende capaciteit in omloop zijn met dezelfde formfactor (bijv een 4 en 6 cells). Dat verschil merk je meestal wel aan het gewicht.
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
remy

niet altijd overigens.

Zo zijn verschillende toshiba en acer batterijen uitwisselbaar qua passing. Maar zodra je de acer accu in de toshiba stopt krijg je inderdaad wat de TS zegt, start op en zegt dat er een verkeerde accu in zit en gaat vervolgens uit.
Ben_

Je bedoelt dan wanneer je een accu van merk 1 in een notebook van merk 2 steekt?

Dat zal inderdaad marketing zijn, waarbij ze handig genoeg dezelfde formfactor gebruiken, maar de batterijen wel een merkopdruk hebben (neem ik aan).
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
50 Hertz

Volgens de accu fabrikant (Uniwill)welke hilarisch genoeg ook de moederborden van de D7830 en D7850 maakte, zou de accu geschikt zijn voor zowel de 7830 als 7850.

De eerste accu heeft een capaciteit van 5200 mAh, de tweede 4400 mAh.
Ik heb trouwens maar niet getest of de tweede ook in de 7830 normaal zou werken.

Ik zie als reacties wat meer genuanceerde info dan op GOT, waar ik in eerste instantie het "probleem" heb voorgelegd,waarvoor mijn dank.

De bios van de betreffende laptop communiceert bij de initialisatie met de accu. Omdat de laptop op zich geen probleem heeft met verschillende fabrikaten. Mag ik dus concluderen dat de electronica van de accu in dezes de "schuldige" is.
Thinkpad noemt het resetten van de electronica: hoe doe je dat ?
[Bericht gewijzigd door 50 Hertz op 24 augustus 2008 18:51:31]
ThinkPad

http://www.sweb.cz/Frantisek.Rysanek/battery.html

Maar dat moet je alleen doen als je er nieuwe cellen in stopt. Hij reset de elektronica in de accu naar nieuwstaat.

Als je dus nogsteeds de oude cellen erin hebt zitten krijg je incorrecte tijdweergave e.d. (de elektronica weet dan niet meer hoe lang de accu nog mee gaat)
50 Hertz

Thanks !
Zoeken in topic