| Naam |
Bericht |
Jasper91
|
Hey Allemaal,
Ik ben van plan een 7*7*7 led cube te gaan maken. Nu snap ik het idee etc wel van per 'level' ledjes aan/uit zetten en dat in 1/25 sec. zodat het menselijk oog het verschil niet ziet. Maar als je een led dus maar 1/25/7 sec. (7 level's in 1/25 sec.) laat branden, krijg je dan niet dat je het ledje nauwelijks ziet branden??? En helemaal als je alle led's op een level wil laten branden, dan moet je ze om de beurt aan zetten omdat het anders niet meer klopt met je weerstand! Dan krijg je dus dat 1 ledje maar 1/25/7/7 sec. aanstaat!
Hoort dit of hebben ze hier ook een oplossing voor?
Alvast bedankt,
Jasper
'The purpose of my life, is to invent warp drive'
|
lampjes
Special Member
|
Als je een led maar heel kort aanstuurt mag je er een grotere stroom doorheen sturen en dus meer licht. Kijk maar in de datasheet
...
|
pros
|
Een mogelijke aanpak is deze: je hebt 7 x een 7 x 7 x/y grid, dat je via multiplexing aanstuurt (een x-buffer en een y-buffer). De 7 x-rijen komen één voor één aan de beurt, waarbij telkens de bijpassende y-kolommen al-dan-niet actief zijn. Daaruit volgt, dat elke rij maar 1/7e v/d tijd actief is.
Nu heb je voor een kubus 7 van dergelijke vlakken nodig, maar dat verandert niets aan het bovenstaande, zolang je voor elk vlak een x- en een y-buffer voorziet. Je kan immers de buffers van het bovenste vlak instellen, vervolgens die van het vlak daaronder, enz. Terwijl je met een vlak bezig bent, behouden de buffers v/d overige vlakken hun stand, en blijven de LED's oplichten.
Dat kost je 2 x 7 = 14 (8-bits) buffers, en de sturing blijft eenvoudig.
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
|
Jasper91
|
Ey pros
Zover als tot 'van dergelijke vlakken nodig' was ik ook al gekomen. Maar daarna volg ik je niet helemaal meer 
Ik heb nu via 5 schuifregisters alle kolommen beschikbaar. Maar daarnaast zet je alleen een tijdje een vlak 'open' als alles in het schuifregister staat omdat je niet met meerdere vlakken tegelijk kan werken (zouden ook led's oplichten waarvan je dat niet wilt). Dus vandaar dat ik de zin 'Terwijl je met een vlak bezig bent, behouden de buffers v/d overige vlakken hun stand, en blijven de LED's oplichten.' niet. Want dat kan in principe dus helemaal niet (tenzij ik jouw buffers fout opvat).
|
pros
|
Wat ik in gedachten had, zijn 2 8-bits buffers per vlak, en dat 7 x.
Er zijn uiteraard legio manieren om een LED-kubus aan te sturen, gaande van 43 buffers (elke LED afzonderlijk aangestuurd) tot het absolute minimum, waarbij elke LED slechts een heel korte tijd aan de beurt komt. 14 buffers lijkt me een gulden middenweg...
|
Jasper91
|
en dat je dan de 'grounds' per 3 led's kan doen bedoel je zeker. Is idd wel een slimme want als je ze dan allemaal aan wilt zetten hoef je nog maar 2/3 tijd in te leveren per keer ipv 6/7!
Ik denk dat ik idd maar voor deze oplossing ga, al gaat me dat wel veel soldeerwerk opleveren  . Dan krijg je namelijk 6 schuifregisters voor de kolommen, 14 voor de 'grounds' en daarbij dus 14*8 uitgangen = 112 bits = 112 transistors!
bedankt iig!
Edit: Ik ga toch maar voor de 6*6*6.. dan is het tenminste nog een beetje te doen
Mag dit trouwens op deze manier?? Dat zou me namelijk 112 weerstanden solderen schelen: http://img254.imageshack.us/img254/7701/circuitic0.png [Bericht gewijzigd door Henry S. op 31 augustus 2008 02:25:33]
|
Babylon
|
Je krijgt dan een grote basisstroom, en dat wil je juist voorkomen.
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
|
pros
|
Welnee, de basisstroom wordt beperkt door de aanwezigheid van een emitterweerstand. Die zorgt er voor dat de transistor niet meer basisstroom opneemt dan nodig.
Die manier van schakelen is zondermeer bruikbaar.
|
Jasper91
|
ik bedacht me net dat als je de weerstanden voor de led's per kolom verdeeld, je helemaal geen last hebt van mijn probleem! Je moet dan alleen wel een wat 'stevigere' transistor gebruiken om de vlak aan of uit te zetten maar meer niet! Dat scheelt weer 105 transistors [Bericht gewijzigd door Jasper91 op 29 augustus 2008 11:11:07]
|