Hallo Circuits online leden!
(Dit is ook mn eerste post
)
Ik heb dus een klein vraagje.
Ik maakte vandaag een simpel TL-schakelingetje in Praktijk.
Daarna moest ik de stromen en spanningen meten op de TL schakeling
Spanningen gingen goed (allemaal rond 5-15V)
Maar ik ben verward door de spanning te meten,Hij zei dat ik eerst iets moest doen voor dat te meten.
Hij zei dat ik eerst iets moest berekene voor ik de stroom mag meten,Iemand een idee?
Ik heb alleen de spanning dus hoe moet ik dan iets berekenen,Hij zei dat ik niets meer moest meten,alleen iets berekene,Kan er echt niet opkomen 
Bedankt.
Een tl werkt met een ballast om de stroom te beperken. Dus als je het vermogen van de ballast deelt door de spanning weet je de stroom die er moet gaan lopen. Dan kan je na meten of het klopt.
Iets anders kan ik niet verzinnen.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Spanningen rond 5-15V bij een TL-schakeling?! Lijkt me eerder een logische schakeling (TTL) maar dan met de CMOS 40xx-serie op 15V.
@Eredario: veel meer kan ik er ook niet van maken, hoor. Geef eens wat meer uitleg...
wel kan zijn dat de waarden een nulletje te weinig hebben?
ben niet zo goed met de multimeter
hij stond op 20V~ en er kwam meestal 8.59 op en 6.50
maar ik heb eens uitgerekend en als ik alle spanningen optel met een nulletje meer is het 400V totaal
eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
de ballasten zorgen toch voor een zeer hoge spanning zodat er overslag kan zijn?
15 Volt lijkt me nogal weinig om een overslag te berekenen, tenzij je natuurlijk voor de ballasten meet en niet erna..
MGP
LDmicro user.
Wij nog meer...
Meet jij nu aan een TTL schakeling of aan een TL schakeling? dat laatste is een fluorescentielamp...
8.56V , en laat je niet afleiden door dat TTL geneuzel
t'is laat, pros is een beetje de weg kwijt (lichtje is uit ?:) )
Ma-maar, daar staat toch enge 230V op enzo? en over de buis altijd nog 100V, of meer, als 't een grote is.
Op 15 september 2008 23:01:53 schreef Eredario:
Tl-schakeling.Je weet wel...Ballast/smoorspoel/schakelaar en een TL-lamp.
En wat/waar heb je nu precies gemeten?
Op het moment heb ik de spanningen gemetn over de schakeling,Je weet wel over elke verbinding de spanning meten
bv.
Van spanningsbron naar starter meten dan van starter naar lamp meten
maar Hoofdvraag was om de stroom te meten over de schakeling d.m.v berekening
[Bericht gewijzigd door Eredario op (38%)]
MGP
LDmicro user.
Op de lamp staat het vermogen van die lamp, je weet de netspanning of je kan die meten.
De rest is de wet van Ohm en je berekeningen kun je staven met de gemeten waarden.
Je kunt ook de spanningval over de lamp meten alsook de balast.
Van beiden kun je dan de weerstand/imperdantie berekenen enz... een hele bladzijde vol.
Eerst altijd goed nazien als het meetbereik van de meter op de juiste stand staat en AC of DC stand.
Idem voor de stroommeting.
Op 15 september 2008 23:14:32 schreef Eredario:
Gaat niet lukken... Stroom... over...
Op 15 september 2008 23:14:32 schreef Eredario:
Op het moment heb ik de spanningen gemetn over de schakeling,Je weet wel over elke verbinding de spanning meten, bv. van spanningsbron naar starter meten dan van starter naar lamp meten
Over zulke verbindingen had ik geen 5 à 15V verwacht. Eerder nul volt, als alles goed is.
NIET proberen 'over' de schakeling stroom te meten!! Dat kost je minstens een zekering, of anders erger.
Stroom kun je alleen meten dóór de schakeling. Dus met de meter in serie.
Over welke verbindingen had je het dan wel verwacht?
Dan begin ik te denken dat de multimeter niet helemaal meer werkt als die daar spanning meet
en wat bedoel je precies met door de schakeling stroom te meten met de meter in serie?
Op 15 september 2008 23:39:27 schreef Eredario:
en wat bedoel je precies met door de schakeling stroom te meten met de meter in serie?
Niet eerst meettheorie gehad vóór het meten? Of sponsort een bedrijf jullie meters?
Maar nu even heel wat anders, dit is een dubbelaccount en heette je eerst Infusion.
Je hebt natuurlijk de regels gelezen en weet dus ook dat maar 1 account is toegestaan. Dit account gaat op slot, heb je vragen dan mail je.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]
Ik heb de stroom nog niet gemeten
Enkel de spanning,Dat os bedoeling van vraag.Wil eerst zeker zijn voor iets verkeerd gaat
[Bericht gewijzigd door Eredario op (40%)]
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
En waar heb je die 8 volt nu gemeten? Lijkt me niks van aan. Over de buis staat ongeveer de helft van de spanning en that's it. Stond het ding wel aan? Hing een van de meetpennen in de lucht? Was je tussen fase en je brooddoos aan het meten? Zat er geen starter in misschien en was de buis nog gedoofd?
Ik vind het maar een raar verhaal. In een gewoon TL schema zijn er maar 5 plaatsen waar je kan meten en toch slaag je er in om dat onontcijferbaar te maken.
Ik was al dadelijk met pros mee en dacht dat je het over TTL had en daar AC metingen op aan het doen was.
Op 15 september 2008 23:39:27 schreef Eredario:
Over welke verbindingen had je het dan wel verwacht?Dan begin ik te denken dat de multimeter niet helemaal meer werkt als die daar spanning meet
Over geen enkele verbinding verwacht ik spanning. Ja, een millivolt ofzo. Dat is dus niks.
Dat is namelijk de clou van verbindingen, weet je wel.
En geen enkele meter, hoe stuk ook, gaat opeens spanning aanwijzen als je hem op -geen- spanning aansluit.
Nu stop ik ermee, want ik denk dat je ons een beetje aan het voor de gek houden bent.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Is dit competentie gericht onderwijs ?
Paar simpele zaken :
A. Onduidelijk is hoeveel spanning je meet.
Het verschil tussen 8,85 en 88.5 volt is niet alleen 10 x zo veel, maar 88,5 volt kan dodelijk zijn.
B. Bij stroommeting heeft je meter een lage weerstand, oftewel, als je verkeerd meet, veroorzaak je een kortsluiting.
C. Van belang is van te voren te weten hoeveel stroom of spanning je kan verwachten. Anders stel je wellicht je meter zo in dat er iets stuk gaat. Vandaar de vraag van de leraar.
F.E.T. : Ik hoop het.
Ja Eredario hier met vele antwoorden.
@ Moderator,Sorry voor multi accounting maar Infusion is van mijn broer en hij was gisteren heel de tijd weg en ik wish z'n paswoord niet.
@De spannings vraag,Echt HEEL domme fout,Kan hem niet echt uitleggen maar weet gewoon dat het een hele domme was.
De juiste waarden (gemeten)
Op smoorspoel:210V
Op Starter:60V
TL-lamp:60V
Bron:230V
Dat is alles,nu voor de stroom te meten moet ik eerst de stroom berekenen met de Vermogen waarden die op de smoorspoel,starter en TL staan?
Nu ben ik niet zeker over de starter z'n vermogen
Afbeelding starter die ik gebruik: http://www.handwerker-versand.de/images/product_images/popup_images/la…
Er staan verschillende waarden op dus wat is het correcte vermogen?
dan op m'n ballast stond er 20,22 ou(frans voor of)25 W,Welke moet ik gebruiken om de stroom te berekenen?(P=UxI Dus I=P/U)
Bedankt en sorry voor de hele verwarring!
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Je bent nu op eens VEEL duidelijker !
Volgens mij loopt er door de starter geen stroom meer als de lamp eenmaal aan is ( behalve door het condensatortje wat er in zit ) dus het vermogen is vermoedelijk het vermogen wat deze kan schakelen bij starten.
Spanning op de lamp is dan gelijk aan spanning op de lamp ( deze heeft in feite 4 aansluitingen....) _
De stroom door de TL is niet in fase met de spanning. Dus alleen aan de spanning heb je niet genoeg om de stroom te bepalen. Simpele benadering is ongeveer Plamp = Unet x I net
Stel deze is 30 watt , I is dan 30/230 Ampere.
Zou ik denken.