Weer een vraagje (sorry)

Ik wil ca. 30 leds gaan voeden vanaf een 12 volts accu. De accuspanning kan fluctueren tussen de -pakweg- 10,5 en 14 volt.

Is het nodig om tussen de accu en de ledschakeling een spanningsregelaar/begrenzer aan te brengen zodat je (bij gebruikmakend van weerstanden) altijd een stabiele spanning hebt van 12 volt??

Zo ja, wat is de gemakkelijkste oplossing. Ik lees bij vrijwel alle regelingen dat de ingangsspanning 3 volt hoger moet zijn dan de uitgangsspanning. Dit haal ik dus niet.

Alvast bedankt weer.

Als je de serieweerstanden vervangt door een stroombron speelt die wisselende spanning geen rol. Als dat om één of andere reden niet doenbaar is, kan je een low-drop spanningsregelaar nemen.

Het liefste werk ik met een stroombron en zonder weerstanden ja...
Het schema wat jij laat zien had ik ook gevonden. Kun je parallel aan die ene led meerdere led's plaatsen?

Dan krijg je zoiets:

http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/ledvoeding.png

De BD137 kan over de DC 1,5A aan, over de Pulse 3A en over de base 0,5A.
Bij de BC548B heb je het echter over enkele honderden mA...

Een led moet je sturen door een bepaalde stroom er doorheen te laten gaan. Zelf bepaalt de led dan hoeveel spanning hij in dat geval wil heben.

Het schema van Theove is dus niet geschikt: als je 10 ledjes neemt, en dus 200mA door het geheel wilt sturen, zou het kunnen zijn dat er 1 led is die bij een iets lagere spanning al > 20 ma neemt. Het gevolg is dus dat de leds 1 voor 1 doorbranden, omdat er 1 het grootste deel van de stroom voor z'n rekening neemt. In de praktijk valt het enigszins mee: het zal er wel bij blijven dat er 1 ledje wat feller brand dan de rest. Dat is lelijk, maar niet onoverkomelijk.

Er is een schema hier op CO om 1 (witte) led op 1 enkele batterij te laten draaien. Dat is een spanning-omhoog en een stroom-limiteer schakeling in 1! Als je die eens opduikelt en wat aan de componenten waardes knutselt kan het wel eens goed komen.

Het allersimpelste is om gewoon de boel aan te sluiten. Als je iets hebt wat op 12V werkt, dan zal het wat minder fel worden bij 10.5, en wat feller op 14.

Het allersimpelste is om gewoon de boel aan te sluiten. Als je iets hebt wat op 12V werkt, dan zal het wat minder fel worden bij 10.5, en wat feller op 14.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als het een constructie met voorschakelweerstand is, dan moet die weerstand wel genoeg 'lucht' hebben. Heb hier wel reken voorbeelden voorbij zien komen waar toch wel 0.8V over de weerstand viel. Ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen dat 2V meer of minder op de voeding dan funest is.

@Theove: je stroombronschema is prima geschikt.
Je kunt steeds strengen maken van een stuk of drie seriegeschakelde leds. Elke streng krijgt ook een klein weerstandje om de boel te nivelleren.

Je kunt gewoon zoveel LEDs in serie zetten tot je nog een voldoende spanning overhoud (zelfs bij 10,5V) voor de stroomregelaar.
Hoeveel dat er zijn hangt van de kleur, soort en grootte van de LEDs af.
Als ze bijvoorbeeld, bij de gewenste stroom, 1.4V nodig hebben, zou je er steeds 6 in serie kunnen zetten, en dan houd je nog 2.1V (tot max. 5.6V bij 14V accuspanning) over voor de regelschakeling.

Ik zou zelf trouwens niet aarzelen een paar van die strengen gewoon weer parallel te zetten. Als ik de posts hier lees, lijkt het soms wel eens alsof LEDs een soort superzeners zijn, en dat er een wiskundig zwart gat ontstaat als je er twee parallel zet. Maar in werkelijkheid loopt de spanning/stroom karakteristiek helemaal niet zo steil. Dan zàl de ene 22mA nemen en de andere 18mA, dan heb je het zo'n beetje gehad ook.
Bij parallelschakelen van strengen (serieschakelingen) worden de verschillen zelfs nog minder.

Geinig die verschillende gedachten. Ik ga er vanuit dat het kan (komt mij ook beter uit)...

Onderstaand het schema wat van toepassing is op hetgeen ik wil gaan maken:
http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/ledvoeding2.jpg

De leds zijn 2,1V dus 4 in serie gezet; houd ik bij 10,5V nog 2,1V over en bij 14V nog 5,6V.
Ik dacht dat de truc van deze schakeling is, dat je geen voorschakelweerstanden hoeft toe te passen. Die heb ik in de strengen dus weggelaten.

Hieronder even een voorbeeld vergelijk gemaakt als je alleen met weerstanden werkt bij wisselende bronspanning:
http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/ledberekening.png

In voorbeeld 1 heb ik adhv 12V spanning de weerstand berekend.
In voorbeeld 2 heb ik de weerstand uit vb.1 gepakt en berekend wat er dan aan stroom door de led gaat als ik van 12 naar 14V ga. Het dubbele dus...
In voorbeeld 3 heb ik de weerstand bij 14 volt berekend.
In voorbeeld 4 heb ik de weerstand uit vb.3 gepakt en berekend wat er dan aan stroom door de led gaat als ik van 14 naar 12V ga. De helft dus (logisch natuurlijk)...
Pak ik de weerstand behorend bij 14V en breng ik de spanning terug naar 10,5V dan is de stroom door de led nog maar ca. 1/7 van de opgegeven max. waarde. Volgens mij brandt de led dan niet meer.
En als ik uitga van het worst case scenario dan zal ik de weerstanden moeten berekenen op de hoogste spanning dus 14V. Bij 12V "branden" ze dan op de helft vd aangegeven I waarde...

Al met al niet echt wenselijk (voor mij althans)..

Nu ben ik alleen vergeten te vragen of dit zo goed is..

Wat denken jullie ervan??

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]

Ik ben het met Frederick eens, maar ik zou toch een weerstandje van 33 Ohm in elke streng zetten. Om op safe te spelen en te voorkomen dat er toch lichtsterkteverschillen te zien zijn of dat er leds toch te veel stroom krijgen.

Als de ledjes van gelijke makelij/batch zijn zal het waarschijnlijk wel loslopen.

Je moet R2 nog de juiste waarde geven.
5 strengen van 20mA is 100mA. R2 wordt dan 68 Ohm.

Daarnaast zou ik die 10.5V als minimum accu-spanning maar wijzigen in 12V. Een accu met een klemspanning van 10.5V is meer dan leeg, en moet opgeladen worden ipv. er een boel LED's aan te hangen. Zelfs 12V is al te laag.

Mm, dat is ook eigenlijk wel zo. Nou, dan is er ook genoeg ruimte (qua spanning) voor een paar 33Ω vereffeningsweerstandjes. :)

Op 3 oktober 2008 14:07:20 schreef theove:
Nu ben ik alleen vergeten te vragen of dit zo goed is..

En de edit: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks

Altijd serieweerstanden gebruiken bij dergelijke parallelschakelingen.

Op 3 oktober 2008 19:11:00 schreef Zonnepaneeltje:
Als de ledjes van gelijke makelij/batch zijn zal het waarschijnlijk wel loslopen.

En dan nog zal je minimale verschillen zien, vooral met de goedkope Chinameuk.
Maar leds uit dezelfde batch... wie garandeert dat?

De weerstanden kosten een paar centen.

Op 3 oktober 2008 19:11:00 schreef Zonnepaneeltje:
......
Je moet R2 nog de juiste waarde geven.
5 strengen van 20mA is 100mA. R2 wordt dan 68 Ohm.

Kun je mij uitleggen hoe je daar aan komt?
In de originele schakeling is R2 39 Ohm. Dat is bij 20 mA??

Alvast bedankt weer!

(ben nu aan het stoeien met Lochmaster)

Als je over be van T1 0,6 volt wil bij 100mA, zal je toch r2 moeten aanpassen naar 6,8 Ohm en niet 68 Ohm

:+ Oeps, foutje van mij, Lukaje heeft gelijk.

Allemaal bedankt!!

Ben aan het stoeien geweest met LochMaster en heb m'n allereerste(experimenteer)print gebrouwd. Wat vinden jullie ervan??

http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/printledverlichting-1.png

Strak !

Nog wel even de foutieve aansluitingen van de BD137 wijzigen ;)

Ja, stom zeg |:-(

Inmiddels in het programma en bovenstaand tekeningetje gewijzigd..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (51%)]

Nou, m'n allereerste bak&braad projectje. Best wel lastig dat solderen op zo'n klein printje...
http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/IMG_0443640x480.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/IMG_0444640x480.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/IMG_0446640x480.jpg

Wat vinden jullie ervan?? Nog tips??

Netjes voor eerste bak&braad poging.

Hoe warm wordt de BD?

Refentie is m'n vinger dus gevoel..
Wordt iets warmer tov m'n vinger, Ik kan 'm gewoon blijven vasthouden.

Dit alles bij (aflezing vd voeding) Uin-max=14,5V. Imax is daarbij 0,26A.

Voor extra stevigheid ook nog even de eilandjes van de LED's solderen waar deze door de print komen, ook al is het voor het contact/schema niet nodig.

Heb je er nog aan gemeten?
Als 't goed is blijft de stroom keurig constant bij een ingangsspanning tussen 11 en 14 V.

De stroom blijft keurig constant...

En hier was het om te doen:

normale verlichting:
http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/IMG_0449640x480.jpg

verlichting met remlicht:
http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/IMG_0448640x480.jpg

print voor:
http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/IMG_0450640x480.jpg

print achter:

http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/IMG_0451640x480.jpg