Ik ben aan het zoeken geweest om een 6V wisselspanning te converteren naar 12V gelijkspanning.

Ik heb een tip gevonden om een LM1577 te gebruiken. Als ik in de datasheet kijk dan moet er volgens mij e.e.a. aan componenten bij plaatsen.

Een andere is de Villard schakeling. Ziet er super eenvoudig uit en is gemakkelijk toepasbaar omdat de massa niet gescheiden hoeft te worden.

Ik zoek alleen naar de juiste condensatoren. De wisselkant heeft een Pmax van 45W. Aan de DC zijde is de last ca. 500 mA..

De 12V moet redelijk stabiel zijn. Nog een spanningsregelaar erachter??

Wie kan mij helpen en wie kan mij uitleggen hoe je de waarde van een condensator bepaalt??

Alvast bedankt,

http://www.uploadarchief.net/files/download/amp_supply.png

kijk eens naar het rechter schema. neem voor de elko's voor elke mA 2uF dus in jou geval 2 elco's van 500uF dan heb je een spanning van bijna 17 volt.

gebruik vervolgens een 7812 om de boel stabiel te houden.
zoiets...
veel succes.

Ik neem aan dat dit voor een brommer is en dat je dus niet de mogelijkheid hebt om de spanning te veranderen.
Op deze site staat een spanningsverdubbelaar, trippler, quadler dus kies maar uit weat je nodig hebt.

http://www.play-hookey.com/ac_theory/ps_v_multipliers.html.

Normaal neem je 1000uF voor 1A aan uiitgangsstroom vooor een normale situatie. Omdat de spanning verdubbeld wordt wordt elke condensator maar voor de helft van de tijd geladen en moet je de condensatoren dus ook verdubbelen. Hoeveel het precies moet weet ik echter ook niet.

Ik schat voor 500mA output een condensator van 1500uF tot 3300uF.

Voor een stabiele spanning is een spanningsstabilisator wel nodig.
Ook kan je de massa niet meer gebruiken als massa voor de gelijkrichter dus moeten er 2 draden naar waar die 12V nodig is.

Moet dat 12V zijn? Ik bedoel is dat een gekocht apparaat of is dat een schakeling die eventueel aanpasbaar is? Anders kan je het misschien aanpassen om op 5V te werken. Bv, een aantal ledjes die in serie staan kan je ook in parallel zetten, misschien dat dan de led schakeling wat minder effectief is maar dan is de AC-DC stap misschien makkelijker en/of efficiënter.

Het is een kant en klare printplaat met ledjes.

En kan je niet ergens de weerstanden vervangen? Als er een IC op zit dan is dat meestal ook blij met 5V dus misschien is dat een interessante mogelijkheid?

Ik zeg maar iets, ik denk dat een aantal weerstandjes vervangen makkelijker is als een 6V AC 10V DC converter te maken. Maar ik kan de print natuurlijk niet, het kan zijn dat er wel wat meer aangepast moet worden om het op 5V te laten werken. Al is er soms wel een 5V-15V range of zo dat het kan werken dat kan ook. Maar dan zullen de ledjes 9/10 zwakker branden.

[Bericht gewijzigd door kluyze op (31%)]

Het gaat om een seriematig geproduceerd achterlicht/remlicht. Dit is op 12V gemaakt. Veel oude brommers hebben echter een 6V AC lichtspoel. Om ook die te kunnen voorzien van spanning wil ik een convertor maken. Zo is ie toe te passen bij 12V accuvoeding én 6V wissel zonder de mogelijkheid om een accu te monteren en zonder de print (wat vrijwel onmogelijk lijkt) te wijzigen.

Ik heb je het antwoord al gegeven dus ga voor het schema in het hoofdstuk Rearranging the Doubler Circuit.

Als condensatoren neem je voor c1 2200µF en voor c2 1000µF Daar een 7812 achter. Over de 7812 2 * 100nF voor onstoring van deze en je hebt een mooie 12V.

Als je tot 1A wilt gaan moeten C2 en C2 2 keer zo groot.

@benleentje; hartelijk bedankt, het werkt prachtig!