Ik wil onderdelen op een printplaat solderen en ik heb een antistatische armband gekocht. Nu is mijn vraag waar kan ik deze het beste aan bevestigen?
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
2N3055, het is niet verboden om nuttige opmerkingen te plaatsen hoor...
Ikzelf zou hem waarschijnlijk bevestigen aan de verwarmingsbuis, aangezien die hier thuis nog overal van metaal is. Tegenwoordig schijnen er echter ook plastic verwarmingsbuizen toegepast te worden. Als dit het geval is, zal je wat meer moeite moeten doen; zoals de aarding via een geaard stopcontact regelen (stekker met alleen een aarddraad eruit bijvoorbeeld). Hoe het officieel hoort, weet ik echter niet.
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
En of ik gevoel voor humor heb. Jouw reactie was simpelweg niet grappig, maar zeer flauw (nog flauwer dan soep zonder zout).
Zomaar je antistatische armband aan aarde of verwarmingsbuis hangen is niet zo verstandig. Als je met je andere hand iets beetpakt wat onder spanning staat krijg je een levensgevaarlijke situatie. Gebruikelijk is het om zo'n armband met 1 Mohm aan aarde te leggen. Als je het goed wilt doen heb je ook nog een antistatisch matje nodig.
Ik kon er wel om gniffelen.
Het lijkt me het belangrijkst dat de polsband in ieder geval verbonden is met je werkstuk. Het is tussen werkstuk en hand/gereedschap dat je geen potentiaalverschil wilt.
Zo'n matje is daar ook een oplossing voor; dat verzorgt dan de verbinding (als de aarde van matje en polsband aan elkaar zitten).
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 25 oktober 2008 22:08:51 schreef Frederick E. Terman:
Ik kon er wel om gniffelen.
ik ook 
Zo'n matje is daar ook een oplossing voor; dat verzorgt dan de verbinding (als de aarde van matje en polsband aan elkaar zitten).
Als je zo'n matje gebruikt. Laat je soldeerbout er niet tegen aankomen.
Als je soldeerbout een aardpunt heeft aan de voorkant is het aan te raden die ook te verbinden met je werkstuk.
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 25 oktober 2008 22:05:46 schreef floppy:
Zomaar je antistatische armband aan aarde of verwarmingsbuis hangen is niet zo verstandig. Als je met je andere hand iets beetpakt wat onder spanning staat krijg je een levensgevaarlijke situatie. Gebruikelijk is het om zo'n armband met 1 Mohm aan aarde te leggen. Als je het goed wilt doen heb je ook nog een antistatisch matje nodig.
De bijgeleverde kabeltjes bevatten een ingebouwde 1M weerstand, Goede uiteinde eraf knippen en krokobekkie aan solderen, vervolgens aan aardpunt plakken.
Zoals al eerder vermeld; het gaat erom dat je je eigen lichaamspotentiaal gelijk maakt aan het potentiaal van je werkstuk.
Je kan rustig een statische spanning van 10.000 Volt op je vloerbedekking hebben en dus ook op je lichaam, als je je werkstuk dan ook op datzelfde potentiaal aansluit via je polsbandje dan kan je veilig aan je werkstuk werken, maar raak intussen niet toevallig je verwarmingsleidingen of de randaarde van je wcd aan, dan gaat het wel fout natuurlijk.
Nog een ideetje, zorg dat je soldeerbout geisoleerd is zodat deze zich aan de werkspanning kan aanpassen, bijv. door je polsbandje met de soldeerbout te verbinden.
Eigenlijk toch allemaal heel logisch, niet waar??
Kortom, de vuistregel is:
- voor de veiligheid van de onderdelen moet alles aan elkaar verbonden zijn.
- voor je eigen veiligheid, doe dit via weerstanden.
In de leiding van het polsbandje zit er al een. Het antistatisch matje heeft van zichzelf een geschikte weerstand.
matje en armband van 1Mohm zorgen dat ze aan elkaar zitten.
Ik heb gewoon een stekker(speciaale! dus zonder 2pinnen) die ik in het stopcontact steek (met randaarde off course) en daar kan ik ze op aan sluiten met een bananenplug. Heel handig dus! ook als je b.v bij andere mensen komt (pc reperatie of dergelijke) kan je hem aan de kast hangen en evt. nog aan de aarde. Dat is ook heel simpel te maken. Maar zorg ervoor dat je product/werktstuk allemaal aan elkaar zit.