Iemand vertelde mij dat gelaccu's kunnen hersteld worden. Ik vind hier niets van op google. Heeft iemand hier al over gehoord?

Op 13 november 2008 12:51:54 schreef Evarist:
Iemand vertelde mij dat gelaccu's kunnen hersteld worden. Ik vind hier niets van op google. Heeft iemand hier al over gehoord?

Dat heb ik regelmatig gedaan door per cel een 1mm gaatje te boren en met een injectiespuit gedistilleerd water in te brengen De hoeveelheid hangt af van de celgrootte en de staat van de accu, e.a. experimenteel uitzoeken, maar begin met een paar cc. De gaatjes later met 2 componentenlijm dichten.

Lijkt me niet gezond.

Eventueel zou dat zelfs explosiegevaar op kunnen leveren.

Ik weet wel dat je gesoufleerdegesulfeerde platen enigszins vrij kan maken door met relatief hoge laadstromen te pulsen (puls van bv 1 sec, 3 sec rust, herhalen). Pulsen van bv 5 of 10A. Dat is ongeveer de orde van grotte die mij bekend is, tot accus van enkele tientallen Ah.

Defecte sealed accutjes krijg je niet meer goed,
Zeker als ze diepontladen zijn en zeer zeker als ze zo nog een tijdje op de plank gestaan hebben is het voer voor het chemopark.

-edit-

Hee wacht even ... het is Evarist ....

Dan vertel ik niets nieuws toch ?

Ik heb weleens twee accu's in serie gezet met de - polen aan elkaar en daar heb ik toen 30 volt wisselspanning op gezet. Eest liep er helemaal geen stroom en na enkele minuten liep er een flinke stroom. Daarna beiden normaal weer geladen en ze deden het weer. Is natuurlijk wel een lapmiddel en de capaciteit zal wel behoorlijk zijn terug gelopen.

Groetjes Hans.

Ja, natuurlijk, accus die lange tijd ontladen gestaan hebben willen ook niet meer bijladen, je krijgt er geen stroom door.
Dat komt omdat alle zuur in de platen is gaan zitten onder de vorm van loodsulfaat.
Het elektrolyt bevat nu te weing zuur om nog goed te geleiden.

Indien je nu met allerelei trucken er kunt in slagen om wat sulfaat om te zetten, geleidt het elektroliet weer en kun je de accu weer laden. Dat betekent niet dat de accu ook weer goed komt.

Ik had in mijn jeugd wat met moto's en auto's en heb alle mogelijke trucs uitgetest om versleten accus weer goed te krijgen.
Van exotische laadmethodes tot vervangen van het elektrolyt.

Uiteindelijk ben ik tot het besluit gekomen dat het nooit de moeite loont.

Het enige wat ik eraan overgehouden heb zijn gaten in mijn overall.

Bovendien laten "herstelde" accu's het volgens de wet van Murohy afweten op het moment dat je ze het hardst nodig hebt.

Op 13 november 2008 15:05:50 schreef elmowww:
Ik weet wel dat je gesulfateerde platen enigszins vrij kan maken door met relatief hoge laadstromen te pulsen (puls van bv 1 sec, 3 sec rust, herhalen). Pulsen van bv 5 of 10A.

Dat is het probleem niet. De accu's zijn kapot gegaan door in de hete zon te staan laden. Er is dus waterdamp ontsnapt.

Gezien ervarist altijd met accu's bezig is ;) hier nog een leuke PDF, bevat zeer veel nuttige info : http://www.victronenergy.nl/upload/documents/Book-NL-AltijdStroom.pdf

Deze kende ik al Shiptronic. Die had je me al gegeven.Ik heb dank zij CO al veel kennis opgedaan. :)

Op 14 november 2008 11:04:37 schreef Evarist:
Ik heb dank zij CO al veel kennis opgedaan. :)

Dat verwondert me voor iemand die niet snel iets aanneemt van een ander :-)

Je heb op Co al meerdere malen actief meegediscussieerd over defecte loodaccu's.
Het besluit was steeds: eens defect blijft defect.

toch start je een nieuw topic op met weer dezelfde vraag: "kun je een defecte accu herstellen?"

Nu schrijf je in je laatste post dat de accu's drooggekookt zijn in de felle zon.
Waarom heb je dat niet meteen in je openingspost vermeld?

Gezien de zon nu niet meer echt fel te noemen is, moet dat minstens 4 maand geleden gebeurd zijn.

Ik moet zeggen dat je er snel bij bent.
Vijgen na pasen noemen we zoiets.
Als er iets met een accu voorvalt is het zaak zo snel mogelijk in te grijpen.

Na vier maand valt er niets meer te repareren.
Ik betwijfel sterk of die opgedroogde gel opnieuw bijgevoegd water op normale wijze zal absorberen en terug actief worden.
Hoe dan ook de platen zijn vrijwel zeker kapot.

Hoor je de container niet roepen? "Feed me!" ;-)

Op 13 november 2008 22:48:08 schreef grotedikken:
Ja, natuurlijk, accus die lange tijd ontladen gestaan hebben willen ook niet meer bijladen, je krijgt er geen stroom door.
Dat komt omdat alle zuur in de platen is gaan zitten onder de vorm van loodsulfaat.
Het elektrolyt bevat nu te weing zuur om nog goed te geleiden.

Indien je nu met allerelei trucken er kunt in slagen om wat sulfaat om te zetten, geleidt het elektroliet weer en kun je de accu weer laden. Dat betekent niet dat de accu ook weer goed komt.
Ik had in mijn jeugd wat met moto's en auto's en heb alle mogelijke trucs uitgetest om versleten accus weer goed te krijgen.
Van exotische laadmethodes tot vervangen van het elektrolyt.

Daar zijn we het volledig mee eens. Je hebt dan wel alle elektrische en mechanische streken uitgehaald om ze erdoor te krijgen, ik stel me de vraag (aan de chemici hier onder ons, waar ik zeker niet bijhoor), is er geen chemische oplossing, een stof die je evtl zou kunnen vermengen met het elektrolyt in de strijd tegen loodsulfaat? Dat die zwavel kan geregenereerd worden en op de bodem neerslaat, er met het verversen van het elektrolyt eruit gehaald kan worden, of chemisch gebonden kan worden aan wat anders?
Tis maar een vraag.

- - big bang - -

als dat kan moet het prijs technisch ook zinvol zijn
zowel de chemicalien die je ge(ver)bruikt, als je uren die je er mee bezig bent, ik denk gevalletje economisch total-los

Op 14 november 2008 16:48:04 schreef big bang:
[...]
Daar zijn we het volledig mee eens. Je hebt dan wel alle elektrische en mechanische streken uitgehaald om ze erdoor te krijgen, ik stel me de vraag (aan de chemici hier onder ons, waar ik zeker niet bijhoor), is er geen chemische oplossing, een stof die je evtl zou kunnen vermengen met het elektrolyt in de strijd tegen loodsulfaat? Dat die zwavel kan geregenereerd worden en op de bodem neerslaat, er met het verversen van het elektrolyt eruit gehaald kan worden, of chemisch gebonden kan worden aan wat anders?
Tis maar een vraag.

- - big bang - -

Het probleem is dat het loodsulfaat geen ongewenste aanslag is die je kunt verwijderen.
Het maakt deel uit van het normale ontladingsproces. Bij een geladen accu bestaat de ene plaat uit loodperoxide en de andere uit sponsachtig lood. Bij het ontladen worden beide platen omgezet in loodsulfaat.
Dat loodsulfaat heeft een losse structuur, want gezien de chemische processen alleen aan de oppervlakte kunnen plaatsvinden moet de plaatoppervlakte kunstmatig vergroot worden door een sponsachtige structuur.

Wanneer je nu een accu volledig ontlaadt, wat op zich al niet aangewezen is, en in ontladen toestand laat staan, gaan de amorfe loodsulfaatmoleculen langzaam maar zeker
gaan uitkristalliseren. Dit proces is nagenoeg niet meer omkeerbaar. Moest je er al in slagen het sulfaat op te lossen, dan zijn je platen kapot want wat weg is kan nooit meer in de platen terechtkomen.

Bij mijn weten kan je dus een defecte accu niet meer betrouwbaar herstellen. En een loodaccu wordt typisch daar gebruikt waar je er van op aan moet kunnen. Noodverlichting, alarmsystemen, back-up voor servers, startbatterij voor een auto.

Aha, ok. Das duidelijk nu. Ik heb ondertussen ook eens gaan neuzen bij Wikipedia, bij de loodakku.

- - big bang - -

een stukje uit de PDF

De levensduur
Afhankelijk van de bouw en het gebruik varieert de levensduur van een accu van enkele jaren tot
10 jaar of langer. De belangrijkste redenen waarom accu's verouderen zijn:
- Massaverlies. Intensief cyclisch gebruik (= ontladen en opnieuw laden van de accu) is de
belangrijkste reden waarom dit gebeurt. Het effect van de herhaalde chemische transformatie van de
actieve massa in de platen heeft de neiging de cohesie te verminderen en het actieve materiaal valt dan
uit de platen en zinkt naar de bodem van de accu.
- Corrosie van het rooster van de positieve plaat. Dit gebeurt wanneer een accu wordt geladen,
vooral aan het einde van de laadcyclus als de accuspanning hoog is. Het is ook een langzaam maar
voortdurend proces bij het onderhoudsladen van een accu. Corrosie doet de interne weerstand
toenemen en zal uiteindelijk resulteren in het uiteen vallen van de positieve platen.
- Sulfatering. In tegenstelling tot de twee hierboven genoemde verouderingsprocessen is
sulfatering te voorkomen. Wanneer een accu ontlaadt wordt de actieve massa in zowel de positieve als
de negatieve platen in zeer kleine sulfaatkristallen omgezet. Indien een accu niet snel weer geladen
wordt hebben deze kristallen de neiging om te groeien en te verharden en vormen dan een
6/16/2006 11
ondoordringbare laag die niet opnieuw in actief materiaal kan worden omgezet. Het resultaat is
capaciteitsverlies, totdat de accu onbruikbaar is geworden.

nogmaals die PDF staat voor een ieder zeer intersante informatie in, ik heb er veel uit geleerd, ik zat pas nog te twijfelen om een oude heftruck te kopen, met een defect, de accu's werden me verzeker waren "nieuw", dat wil zeggen maar een paar keer gebruikt, en dan zeker 2 jaar lang nier meer geladen, volgens hen is hij "ooit" vol weggezet, en moesten de accu's eigenlijk nog volzijn ;).Ik heb dat even snel getest, maar er komt geen spanning meer van de cellen af, ga ik er dus maar vanuit dat hij leeg is weggezet, zou laden mischien een optie zijn ?
hier op het forum dus ook maar eens gevraagt hoe het zit, en werd me dan ook zwaar afgeraden.

na het lezen van de PDF, werd me duidelijk dat dat totaal geen zin meer heeft, deze zijn gewoon omzeep, als hij al die tijd aan een goedelader had gestaan was er mischien nog een beetje hoop.

De accu soort die zich het langst goedhoud in geheel ontladen toestand, is 1 Maand,in geladen toestand geeft hij na 1,5 jaar de geest, en die periode is al lang verlopen ;)

gezien het prijs kaartje van allemaal nieuwe accu's koop ik voor dat geld wel een LPG of diesel heftruck, die hoef je niet op te laden en doen het altijd ;) tank leeg ? even vullen en 5 min later ga je weer verder, accu leeg ==> eerst een paar uur wachten voor je verder kan :(

Op 14 november 2008 18:41:54 schreef shiptronic:
...gezien het prijs kaartje van allemaal nieuwe accu's koop ik voor dat geld wel een LPG of diesel heftruck, die hoef je niet op te laden en doen het altijd ;) tank leeg ? even vullen en 5 min later ga je weer verder, accu leeg ==> eerst een paar uur wachten voor je verder kan :(

Dat is wel zo, maar elektrische hebben ook hun bestaansredenen, vb. voeding? En als je veel te stapelen en herstapelen hebt in een klein magazijntje, ga je bij een LPG of Diesel ook wel met hoofdpijn naar huis.
Tis dus maar voor wat je hem gebruikt.

- - big bang - -

maar heel af en toe zal hij worden gebruikt, dus met accu's niet gebruiks vriendelijk. gezien je dus ook zelf op moet letten het ding niet ergens een maand leeg laten staan terwijl je hem niet gebruikt. BV buiten omdat je binnen de ruimte nodig hebt

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (97%)]

Dat heb ik regelmatig gedaan door per cel een 1mm gaatje te boren en met een injectiespuit gedistilleerd water in te brengen

@PA0FRI: Hoe was het resultaat daarna?

Op 14 november 2008 18:59:08 schreef daen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/67246

En gezien je nog steeds niet de regels hebt gelezen, laatste waarschuwing. Er staat toch duidelijk in dat crossposten niet toegestaan is: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#dubbeltopics

Op 14 november 2008 16:45:39 schreef grotedikken:
Dat verwondert me voor iemand die niet snel iets aanneemt van een ander :-)

Hangt er van af wie. :)

Je heb op Co al meerdere malen actief meegediscussieerd over defecte loodaccu's.
Het besluit was steeds: eens defect blijft defect.

Ik schreef dat ik NU gehoord heb dat het gedaan wordt

Nu schrijf je in je laatste post dat de accu's drooggekookt zijn in de felle zon.
Gezien de zon nu niet meer echt fel te noemen is, moet dat minstens 4 maand geleden gebeurd zijn.
Ik moet zeggen dat je er snel bij bent.
Vijgen na pasen noemen we zoiets.

Het was op 3 october. Toen was het 27°.En nu ga jij controleren op de site van KMI dat het niet op 4 october was.Dat is 5 weken en geen 4 maand.
Mierenneuken noemen we zoiets.

Verneukte & vermassakreerde accu's blijven verneukt & vermassakreert!

De platen trekken krom, de sulfatering zorgt ervoor dat je platen afbrokkelen & intern kortsluiten, je zuur is verdwenen in de platen,
kortom KAPPOT!

Dan hebben ze me wat wijsgemaakt, scheef-schaap!

Ik heb het ook al een aantal malen geprobeerd..
Schud eens met je accu's, als je er brokjes in hoort klutsen is het een verloren zaak.

Wat is er nu eigenlijk aan de hand met je accu?
Als je cel in een UPS constant opgeladen heeft gezeten, dan is het zeker een verloren zaak, al het zuur in opgelost in het lood, waardoor afbrokkeling veroorzaakt, en een dikke laag PBSO4 op je platen dat slecht geleidt.

Als de cel té diep is ontladen kan deze misschien (mits verlies van capaciteit) iets te herstellen zijn. Kijk even naar zijn klemspanning, ligt er een cel kortesloten > vuilbak. Zoniet ligt er ook een dikke laag PBSO4 op de platen, waardoor als je er je lader opzet er praktisch geen stroom vloeit. Voer je de spanning op dan gaan de platen bruisen en zal je loodsulfaat er ook gaan afbrokkelen, niet doen dus.

De beste manier hiervoor is een stroombron maken (max. zo'n 100mA) deze voeden met een hoge spanning dat de stroom ook daadwerkelijk kan lopen, en deze spanning gaan schakelen (PWM) op je accu, en zorgen dat je celspanning niet boven de 13,2V (gemiddeld) komt..
Zo werken die fameuse 'accu revitalizers'

kans op herstel is vrijwel laag..

Hier een elektuur artikeltje:
Copyright!

Kan je eens proberen, maar het is volgens mij pure tijdverspilling.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]

Op 16 november 2008 12:58:18 schreef Evarist:
[...]Hangt er van af wie. :)

Jammer. Ik heb toch wel wat ervaring met accu's.
Blijkbaar heb je het me nog steeds niet vergeven dat ik hier ooit een opmerking maakte omdat je je bij een plaatselijke politica ingelikt had als groene-energie-expert terwijl je op dat gebied nog een volkomen newbee was.:-) Doe haar eens de groeten, zeg maar van "het Varken", ze zal het wel snappen:-)
[...].

Ik schreef dat ik NU gehoord heb dat het gedaan wordt
.

Ene Amina had daar ooit een liedje over :
"c'Est le dernier qui à parlé qui à raison" :-)
[...].

Het was op 3 october. Toen was het 27°.En nu ga jij controleren op de site van KMI dat het niet op 4 october was.Dat is 5 weken en geen 4 maand.
Mierenneuken noemen we zoiets.

Dat had je evengoed meteen kunnen vermelden, dat had slijtage van onze klavieren kunnen voorkomen.

ALs het 4 maand geleden was, waren ze met zekerheid voor het stort, nu zullen ze ook wel kapot zijn, maar het kost niets om een gaatje van een mm te boren en met een injectiespuit het water terug op peil te brengen.
Ik vrees echter dat je Schnabbeltje met tweedehandsaccu's niet door zal gaan :-)

Ik betwijfel trouwens dat de hoge temperatuur de enige oorzaak van de defecte batterijen is.
Ik heb hele sets gelaccu's nog vier maand aan één stuk onder druppellading gezet bij een constante temperatuur van 65°C, om de levensduur te bepalen.
Er is namelijk een chemische wetmatigheid die een lineaire relatie geeft tussen de omgevingstemperatuur en de levensduur van een batterij. Je kunt namelijk geen 5 jaar wachten om te weten hoe lang zo'n ding zal meegaan.
Na de test was er alvast géén enkele drooggekookt.
Maar wie zet nu accu's vlak in het zonlicht onder lading?