Is het waar dat ik voor het aansluiten van een RJ-45 connector maar vier draden hoef aan te sluiten? zie: http://www.hardwarebook.net/connector/network/ethernet10baset.html
Met andere woorden. Als ik maar deze vier draden aansluit en met deze utp-kabel mijn kabelmodem met mijn computer verbindt werkt alles dan nog goed? (De overgebleven draden kan ik dan voor iets anders gebruiken)

ja met standaart 10Mbit en 100Mbit wel ja, als alleen later upgreda naar 1000Mbit ofzo dan heb je soms wel meer draden nodig

Dit heeft niets met snelheid te maken.
Het klopt dat je maar 4 draden nodig hebt voor een netwerkkabel, maar de andere worden ook aangesloten en zeker bij grotere netwerken.

Draad 1|2|5|6 worden gebruikt voor een netwerkkabel.

Draad 4|5 wordt gebruikt voor Telefoon

De andere worden gebruikt voor ISDN en ADSL.

Zo kunnen ze direct omschakelen indien het breedband internet wegvalt, omdat een RJ11 connector in RJ45 contactdoos past.

Sommige bedrijven vragen soms om deze 2 tesamen te gebruiken (Telefoon en Netwerk) omdat dit een kabel minder is.

Je hebt ook Netwerkkaarten met modems ingebouwt, en dan heb je ze allemaal nodig.

Moesten we vroeger doen bij mijn werk (Telenet).

Dus voor een gewoon netwerk kan je 4 gebruiken, het is toch beter dat je ze allemaal aansluit, is trouwen ook handiger voor in de connector te krijgen.

Groeten David

Op 27 oktober 2003 16:19:38 schreef D-work:
Dit heeft niets met snelheid te maken.
Groeten David

Gigabit gebruikt 8 draadjes !
10 en 100Mb 4

Op 27 oktober 2003 17:20:19 schreef elektron_:

[...]

Gigabit gebruikt 8 draadjes !
10 en 100Mb 4

Zou kunnen, zal wat achter lopen.
Maar voor de rest klopt mijn verhaal.

Zal eens opzoeken morgen.

Klopt helemaal, 10 en 100Mbits gebruiken slechts 4 draadjes, je kan idd die andere gebruiken voor telefoon en dergelijke, maar dat hoeft niet.

Dus om duidelijk op je vraag te antwoorden, ja met 4 draden zal uw netwerk perfect werken.

Gebruik wel de echte UTP 5e kabel.( 8 aders, per twee getwist )
Kabel met 8 aders is zo in de winkel te krijgen, die met 4 aders moet je wel zoeken.Dus waarom moeilijk doen, denk aan de toekomst en evt draadbreuk.
Heb net zelf een netwerk aangelegd,100Mbits over 100mtr kabel zonder problemen.

[Bericht gewijzigd door eric van de cv op ]