Hallo allemaal,

Ik zie het ene na het andere schema voor labvoedingen langskomen hier. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een LM317 regelaar, maar weet niet hoeveel je die kunt overclassen met een transistor in parallelgebruik. De LM317 zou zelf 1,5A kunnen uitsturen.
Mijn ingangsspanning DC is 38VDC (2x27V trafo). De maximale stroom die de trafo kan leveren is 4,3A. Ik wil een dubbele regelbare voeding maken die ik ook nog als symmetrische voeding zou kunnen gebruiken.

Kan in weze elke transistor parallel gezet worden aan de regelaar om een grotere uitgangsstroom te kunnen geven?

Vaak zie ik bij grotere stromen of grotere aantallen regelaars of transistoren dat er opamps bijgeplaatst worden. Dit is in principe niet wenselijk. Het liefste zou ik alles opbouwen met zo weinig mogelijk componenten.

Alle tips zijn dus welkom.

Groeten,
Mischa

[Bericht gewijzigd door mischa op (15%)]

Een paar opamps zijn imho de eenvoudigste oplossing om een labvoeding met dergelijke specificaties op te zetten.

Ik begrijp uw redenatie niet.

Met een tor krijg je geen labvoeding. Trouwens idc = 0.62iac dus 4.3 = 2.66. Dat delen door 2 = 1.33A per kanaal. Een lm317 kan het dus aan.

Minimale vereisten labvoeding is:

Instelbare spanning
Instelbare stroombegrenzing.

Zit je straks lekker te spelen met je labvoeding, maak je kortsluiting ergens. Gaat er een mooie stroom van 1.5A lopen. Rara wat gebeurt er?

Ik zou een ontwerpje a la elektuur 82 pakken en daar 5 / 6 eindtorren pakken en een zwaardere stuurtor (bd911). Zoek maar wat rond hier.

Waarom zo weinig mogelijk componenten? Een goede voeding is belangrijk voor al je projecten dus echt iets waar je NIET op moet besparen.

Maar goed als je het simpel wilt houden. Een l200 kan tot 2A. Genoeg dus. Met 4 weerstanden en een opamp heb je regelbare spanning en stroom. Voor 4 euro aan onderdelen ben je klaar. Leuk koelblokje bij dick halen (die krengen van 1.25 ofzo,) lijm er 2 aan elkaar voor de zekerheid en klaar.

Hmm, 60w is misschien wat veel voor een zielig lm200tje. Wat kan zo'n ding hebben? Misschien de to3 versie?

Het opamp en 723 idee is imo bijna hetzelfde als de elektuur 82.

Hum. Een kleine 60W in een TO220 ? :+

Aan de andere kant heb je niet zo vaak 1V bij 2A nodig, maar toch.

Een paar opamps kan, maar als je een stevige lineaire voeding wil bouwen kan je ook haast niet om de goeie ouwe 723 heen...

Op 7 december 2008 12:57:50 schreef bassie-:
Trouwens idc = 0.62iac dus 4.3 = 2.66. Dat delen door 2 = 1.33A per kanaal. Een lm317 kan het dus aan.

Verklaar je nader.

Overigens is het niet willen gebruiken van opamps eigenlijk nergens op gebaseerd. Zijn voor de verschillende schakelingen ook nog pcb´s beschikbaar of is dat allemaal experimenteerprintwerk?

O ja, geen U aub !!

Op 7 december 2008 13:07:52 schreef maartenbakker:
Een paar opamps kan, maar als je een stevige lineaire voeding wil bouwen kan je ook haast niet om de goeie ouwe 723 heen...

Daar zat ik ook al aan te denken, maar daar zie ik meestal niet zo´n heel grote stromen aan de uitgangstorren.

Op 7 december 2008 12:57:50 schreef bassie-:

Instelbare spanning
Instelbare stroombegrenzing.

Hoe de spanning ingesteld en afgelezen wordt snap ik wel, maar hoe lees ik af welke max stroom ik ingesteld heb?

Groeten,
Mischa

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

Als je een wisselspanning gelijkricht en afvlakt komt de spanning ongeveer 1.4x hoger te liggen. Dat weet je zelf ook. Maar als de spanning hoger wordt kan de stroom toch niet hetzelfde blijven?

eerst had je 1A bij 27V, nu 1A bij 38V er is dus ergens 11watt magisch bij gekomen.

Voor de elektuur 82 is een kompleet pcb te vinden.
Voor de l200 staat het schema in de datasheet. Kwestie van printje tekenen en door iemand laten maken (zie v&a).

Je kan het natuurlijk ook op experimenteer print doen.

Als de uitgangstorren in een schema niet genoeg stroom kunnen leveren pak je toch gewoon zwaardere? Misschien dat je de stuurtor en wat weerstanden aan moet passen.

Gebruik de edit knop is.

Max ingestelde stroom uitlezen is wat lastiger. Omdat je meestal alleen de stroom meet die er loopt. Wat je kan doen is de uitgang kortsluiten en dan aan de stroom instelling draaien en een schaal maken.

[Bericht gewijzigd door Bas Smit op (15%)]

Op 7 december 2008 13:22:14 schreef bassie-:
Als je een wisselspanning gelijkricht en afvlakt komt de spanning ongeveer 1.4x hoger te liggen. Dat weet je zelf ook. Maar als de spanning hoger wordt kan de stroom toch niet hetzelfde blijven?

Oke, helder, dat wist ik ja, maar waar komt dan die factor 0,62 vandaan? Delen door 1,4 is gelijk aan x 0,707 toch?

Oke, het opzetten van een labvoeding met uitsluitend instelbare regelaars zal ik dan maar uit mijn koppie zetten. Ik zal eens op zoek gaan naar het schema uit 1982. Is deze schakeling beter dan met bijvoorbeeld een uA723?

Nou, ik wil de Elektuur 1982 labvoeding gaan maken, maar wil daar ook meteen een mooie print voor laten maken. Is er ergens een pdf van de pcblayout beschikbaar van deze print?

Groeten,
Mischa

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]

Voor een simpele voeding blijft dit een hele goeie :

http://www.elv-downloads.de/service/manuals/22532_Universelle_Netzteil…

Met dissipatie begrezing en paneelmeters :

http://www.elv-downloads.de/service/manuals/24065_DPS9000/24066_DPS900…

Daar heb ik pas nog een mini voeding mee gebouwd :

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/mini/IMG_1145.JPG

En een 30V 3A bak
http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/KIF_2783.JPG

Zoals je ziet een dual opamp en wat randcomponenten, op het printje zitten ook nog eens de extra 5V voedingen voor de paneelmeters en een extra schakeling rond een opampje om een trafo wikkeling bij te schakelen boven de 15V uitgangsspanning.

Als je zelf geen printje wilt bakken kun je ze bij ELV voor iets van 8 euro bestellen.
http://www.elv.de/Universelle-Netzteilplatine,-Komplettbausatz-(Ohne-N…

Bedankt voor al jullie info. Ik heb zojuist een pdf van de elektuur labvoeding gevonden hier op het forum die ik naar een aardige CO-er heb gestuurd voor een prijsbepaling voor een pcb.

Ik wilde in eerste instantie graag een symmetrische voeding maken van 3-5A, maar realiseerde mij dat ik zelden een syemmetrische voeding nodig zal hebben die meer dan 1,5A kan leveren. Daarvoor zal ik gewoon 2 kleine LM317 voedingen die ik nog in ruwe vorm heb liggen in de kast erbij plaatsen.

Groeten,
Mischa

Nog even een andere vraag:
De trafo die ik heb is 27V, ca 8,5A. In hoeverre kan ik de voeding in ongewijzigde vorm bouwen? Dat de maximale uitgangsspanning wat lager is is geen enkel probleem.

Kan ik in plaats van de 3 2N3055´s gewoon bv 6-8 van deze torren plaatsen? In hoeverre moet de schakeling dan aangepast worden? Ben er helaas te lang uit om dat zo te zien.

Groeten,
Mischa

Als je een symmetrische voeding wilt bouwen heb je een 337 en een 317 nodig.

Bij de elektuur 82 heeft elke tor zijn eigen emitter weerstand nodig.

Ipv de 711 zou ik een 911 pakken als stuurtor. Maar dat zou ik ook doen met 3 torren.

Even kijken of je de stroom meet weerstand niet wat zwaarder moet maken, misschien is 10w wat beter.

Persoonlijk zou ik een andere trafo pakken. 8.5A bij 30V is 240W aan vermogen dat je in het ergste geval weg stookt in je koelblok. Dus een gigantisch koelblok van 0.5-0.1C/W heb je nodig.

En je gaat een flinke buffer elco nodig hebben om de rimpel een beetje fatsoenlijk te krijgen, richting de 50mF is minimaal wel nodig denk ik (50 000uF).

Ik zou opzoek gaan naar een 2/3A trafo. En dan later is opzoek naar een goed schema voor 8.5A. Een goede voeding is nodig, en om het jezelf nou gelijk extra moeilijk (en duur) te maken lijkt mij niet handig.

@bassie:
Bedankt voor je goeie raad, maar trafo, gelijkrichting en buffers heb ik al. Ik hoef niet zo´n zware symmetrische voeding te hebben. Ik heb 2 voedingen van 1,25-37V (ongeveer). Daarmee kan ik ook een symmetrische voeding maken als ik die aan elkaar hang.

Waar zie jij 711 staan? Ik zie een BD241 als stuurtor, maar ik weet niet of die 8 torren kan aansturen. Een koelprofiel dat dat weg kan koelen is wel te maken met een geforceerde koeltunnel, maar ik weet niet of die BD241 in staat is om 8x de 2N3055 aan te sturen.

Verder ken ik de voeding niet goed genoeg om te weten op welke manier de rest van de schakeling dient te worden aangepast voor deze maximale uitgangsstroom.

Waarschijnlijk zal ik niet snel de volle stroom uit de voeding trekken, maar de extra kosten lijken me niet op te wegen tegen de extra robuustheid van de voeding.

@sine:
Daar ga ik ook eens naar kijken, al is het maar als kleine extra voeding om mee te nemen. Heb je toevallig ook foto´s van de bouw van die blauwe? Specs zijn ook welkom.

Groeten,
Mischa

Even in de war. De bd241 vervangen door een bd911.

Aan het opamp deel van het schema hoef je niks te veranderen. Je moet even naar de stroom meet weerstand kijken. Even kijken of je niet teveel vermogen erin verstookt.

Ik heb zojuist nog eens even de specs bekeken van die 2N3055, maar die kan 15A aan als collectorstroom. Waarom worden er in een voeding van 3A dan 3 parallel gezet? Is dit om de dissipatie per tor bij lage uitgangsspanning bij een hogere stroom te verdelen of is er een andere reden?

Ben er inmiddels achter dat ik met mijn trafo ca 0-30V en 6A kan aanhouden. Ik moet nog eens goed in de schakeling kijken wat ik nog meer aan moet passen, of is het omzetten van de BD241 naar een BD911 voldoende om die 6A te kunnen leveren?

Ja, uiteraard moet ook de weerstand worden aangepast waarmee de uitgangsstroom gemeten wordt, maar dat is bijzaak.

Zou ik ook het deel rond de stuurtor, de powertorren en de emitterweerstanden gewoon kunnen verdubbbelen (en in de andere kant van de voeding tegen een koelprofiel plaatsen) en zo de stroom verdubbelen? Of zou de uA723 niet voldoende stroom kunnen leveren om 2 van die banken aan te sturen?

Groeten,
Mischa

Men gebruikt inderdaad in de eerste plaats meerdere torren om de dissipatie te verdelen.

Ik zie de toegevoegde waarde van zulke zware labvoedingen niet zo snel, of vergis ik mij dan ? Als ik iets moet testen dat 150 W lust hoort daar meestal al een voeding bij.. ;)

Je het helemaal gelijk Aart, maar ik heb een trafo liggen die dit aan kan en ik zou het zonde vinden om slechts een deel van de capaciteit van deze trafo te gaan gebruiken of een nieuwe te kopen terwijl er hier een ligt.

Groeten,
Mischa

Zo, ben bezig met het ontwerp van de frontplaat van de voeding en vraag me af wat ik er nog meer in kwijt zou kunnen wat nuttig is. Ik wil er eigenlijk geen multifunctieapparaat van maken, maar als dat handig is, zou het wel een overweging kunnen zijn.

Wat er nu in zit:

Labvoeding 0-30V 6A
Voeding 1,2-30V 2A
Voeding 1,2-30V 2A
230V netaansluitingen in de zijkanten van de kast.

De kast is een oude 19" kast met een hoogte van 220mm die wat mij betreft vol mag. Ik wil een aantal zaken vooruit zien, omdat ik achteraf liever niet teveel meer aan het front wil werken om beschadiging van de overige componenten te voorkomen.

Groeten,
Mischa

Op 25 december 2008 14:42:37 schreef mischa:
Labvoeding 0-30V 6A

Voor dit alleen is je trafo al te licht.

Voeding 1,2-30V 2A
Voeding 1,2-30V 2A

Moeten die tegelijkertijd met de eerste voeding veel stroom leveren dan kom je ook in de knel.

Ik kom helemaal nergens in de knel, hoe kom je daarbij? Mijn trafo levert belast 27,1V bij 4,8A continue. Dat is dus nog iets meer dan ik zelf in gedachten had. Met 9,6A voor de gelijkrichting zou ik dus puur theoretisch na de gelijkrichting 9,6/sqrt2 = 6,8A moeten kunnen afnemen (Pin = Puit). Mijn aangifte van 6A is dus zeker realiseerbaar. Verder hebben de kleine volledig gescheiden voedingen een eigen trafo en gelijkrichting, dus ook daar kom ik zeker niet mee in de knoei.

Overigens was dat ook niet mijn vraag.

Groeten,
Mischa

Op 13 december 2008 22:14:14 schreef mischa:
@sine:
Daar ga ik ook eens naar kijken, al is het maar als kleine extra voeding om mee te nemen. Heb je toevallig ook foto´s van de bouw van die blauwe? Specs zijn ook welkom.

Dat staat hier al ergens in een van de show your projects topics.

Maar hier komen ze nog een keer :
http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/mini/IMG_1112.JPG
http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/mini/IMG_1116.JPG
http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/mini/IMG_1123.JPG

Specs 0-24V 0-1000mA
Ik hoop niet dat hij te snel stuk gaat, want hij moet gedeeltelijk uit elkaar om overal bij te komen.

Zo, die is strak ! Ik hoop inderdaad voor je dat hij nooit stuk gaat. Is dit hetzelfde ontwerp als van die Duitse site? Gewoon het schema nagebouwd op gaatjesprint?

Ziet er overigens zeer netjes uit.

Nog tips mbt mijn voeding? Misschien één van de kleine voedingen gebruiken als reisvoeding en zelf een symmetrische in elkaar knutselen? Ik werk vaak met audiocircuits, vandaar dat ik ook graag een symmetrische voeding wil, al hoeft die niet extreem veel power te hebben. 1-2A is meestal rijkelijk voldoende. Deze hoeft ook niet vanaf 0V te werken.

Groeten,
Mischa

Jup die is volgens het ELV schema :
http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/mini/IMG_1129.JPG

Dubbel is zeker geen gek idee ... ik heb een dubbele psu op mijn werkbank staan, en ben al tijden bezig aan een drie dubbele die maar niet af wilt komen.

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/overzicht.JPG

En dan meteen met ingebouwde handigheidjes zoals tracking, de tweede en derde voeding kunnen zo ingesteld worden dat ze stroom en spanning van de eerste volgen, en een schakelaar om alle uitgangen in/uit te schakelen.

Dat laatste is trouwens een aanrader op alle voedingen.

Bedoel je het separaat in- en uitschakelen van de complete voeding of alleen de desbetreffende uitgang?

Hoe bereik je overigens die tracking? Moet je dan al met een controller aan de gang of is dat met discrete componenten te verwezelijken?

Trouwens wel erg mooi, dir triple-variant. Ik ben dus niet de enige met zo´n idee. Waarschijnlijk ga ik dan 1 van de kleine voedingen gebruiken om er een mobiele variant mee te bouwen van 1,25-30V/1A en de andere komt dan in de kast naast de labvoeding en eventueel een symmetrische.

Groeten,
Mischa