Ik ben van plan om een led kubus te maken. Echter wil ik beginnen met de led array. Mijn vraag aan jullie is. Ter voorbereiding van het maken van een led kubus, kan ik dan het beste gebruik maken van een multiplexer of een schuifregister? Uiteindelijk zal ik dus een van de twee gebruiken voor de ledkubus. Houd in gedachte dat dit een oefening is ter voorbereiding voor het maken van een ledkubus.
Ik ga gebruik maken van een Atmega32. Uiteindelijk zal ik een ledkubus van 5x5 gaan maken. Ik programmeer in C.
[Bericht gewijzigd door UneXisted op donderdag 25 december 2008 20:36:12 (10%)]
klein is fijn
Moderator
De elektor heeft een artikel op de site staan met een LED-cube van 5x5x5. Zit ook een AVR op (volgens mij een ATmega88) en de broncode valt ook te downloaden.
Ik heb zelf eens zitten kijken naar de haalbaarheid van een 8x8x8 cube, en die wilde ik eigenlijk grotendeels met schuifregisters aansturen. Met 8 stuks 74HC595 kan je dan een hele laag aansturen, plus nog een ULNnogwat om de juiste laag te selecteren.
Een uC op 4MHz is daar volgens mij snel genoeg voor, en gezien je ze kan opporren tot 16-20MHz moet dat wel lukken.
Wat is handiger voor deze klus? Mochten ze allebei even handig zijn. Dan kies ik op basis van bruikbaarheid. Ik wil echt iets leren van dit project, dus als het schuifregister vaak wordt gebruikt dan kies ik die liever natuurlijk. Aangezien ik een beginner ben kan ik daar niet echt over oordelen, vandaar dat ik jullie hulp nodig heb.
zie ook elektor van januari
staat 5 x 5 x 5 led matrix in
benleentje
Golden Member
Voor een 5 x 5 x 5 kubus moet je wel mutliplexen. Of ander moet je een schuifregister hebben van tenminste 125 uitgangen. Dat zijn bv 15 schuifregisters en 5 leds op de uC zelf.
Een gangbare manier is dan om 25 leds met de schuifregisters aan te sturen en dan de 5 lagen te gaan multiplexen.
Ik denk dat ik aan de hand van het Elektor artikel gebruik ga maken van multiplexen. Alleen zie ik nergens een ic staan voor de multiplexer. Maken ze gebruik van de atmega32 als multiplexer?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 26 december 2008 02:48:00 (51%)]
Wil je eens op je quote gedrag letten?
In de elektuur zetten ze 1 laag per keer aan en gaan dan de vorm van die ene laag op de poorten zetten. Vervolgens behandelen ze laag 2, t/m de laatste uiteraard. Dit wordt dan weer herhaald. Ze zetten dus eigenlijk niet alle lagen tegelijk aan. Moet je even in de broncode kijken, ze doen dit met een timer.
Om het juiste LEDje te selecteren heb je 25 kolommen. Deze kolommen zijn 'sinks', en worden door een transistor geschakeld.
Dit hele gebeure gebeurd zo snel dat je dit met het mensenoog geen storing ziet, en er gewoon een figuur op komt. In de elektuur staat dat ze op een rate van ~39FPS beelden weergeven. De klok voor het wegschrijven van 1 laag is 5x zo hoog (er zijn ook 5 lagen), dus 196Hz.
Schuifregisters heb je pas nodig als je aanstuurpinnen van je LED kubus meer worden dan de bruikbare pinnen van je microcontroller. Bijvoorbeeld een kubus van 8x8x8 heb je 8x8 kolommen, en 8 lagen. Je komt dan op 64+8 = 72 aanstuurpinnen. Anders moet je wel een erg professionele microcontroller gebruiken om dat direct te willen aan sturen. Schuifregisters inklokken kan misschien goeie oefening zijn, maar je microcontroller moet dan wel erg snel zijn.
Bedankt Hans. Ik heb het Elektor artikel grondig bestudeerd en ik begrijp de werking. Als ik mijn spullen van Niels binnen heb ga ik 2d matrix maken als test. Als dat goed gaat dan maak een 5x5x5 matrix.