Ik ben wat aan het stoeien met een klapschakelaartje; oud ontwerpje uit Elex (heb maar een deel gepost vanwege mogelijke copyright perikelen).
Het is een redelijk simpel ontwerpje en ik heb het vrij goed werkend op een breadboardje (heb alleen de LS vervangen door een klein electret microfoontje).
Op de 'uitgang', punt 6 rechts, heb ik een derde BC547 torretje met een basisweerstand van 1K zitten dat een LEDje aanstuurt.
Het werkt op zich goed: T2 spert initieel, dus (6) is hoog en mijn Ledje brandt.
Klap in de handen (of roep's wat , T2 komt kortstondig in geleiding, en het LEDje dooft even, tot C2 zich weer heeft opgeladen (en T2 spert, uiteraard).
Het eigenaardige fenomeen doet zich echter voor dat (6) soms laag blijft en mijn schakeltrapje dus gesperd blijft.
Het gebeurt ook in vrijwel alle standen van P1 (maximaal, halverwege of dicht tegen 0 aan).
Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen?
(Ik zoek naar een oplossing dat 'ie altijd weer terugvalt naar de 'uit' stand.)
MGP
LDmicro user.
Is normaal.. die T3 + 1K basisweerstand neemt zoveel stroom af dat elco C2 zich niet kan opladen via een 100K weerstand (R10).
Als je een ledje aanstuurt neem dan een >220K basisweerstand.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Wat meet je in zo'n geval op (4) en op (5)?
Zowat doelloos aan die potmeter draaien lijkt me ... euhhh... doelloos.
MGP
LDmicro user.
Nog iets, een electret is in dit geval geen vervanger voor een LS.
In zo'n electret zit een fet en die moet spanning hebben om te werken.
Raar dat dit werkt zoals je schrijft.
Bedankt voor het meedenken.
@pros: analoog is niet mijn forté. Dus daar waar ik aan kan draaien, draai ik aan hè
Ik dacht dat het kon liggen aan IC2, die zichzelf na omklappen in omgeklapte stand hield, door die terugkoppeling via P1.
Dus vandaar een beetje ermee pielen.
Punt (4) zit op 2V in 'hangende' toestand. Normaal 8V.
Punt (5) zit op 1V in hangende toestand.
(Heb maar een simpel analoog meterke.)
Oh ja, schakeling wordt gevoed met 9V.
@MGP: heb het met een 220K geprobeerd naar de basis van het extra trapje. Het hangen treedt nu nog steeds op.
Opmerkelijk is wel dat de LED veel geleidelijker weer aan gaat, alsof C2 zich nu veel langzamer oplaadt.
Over die electret: je hebt natuurlijk gelijk.
Die electret wordt gevoed door extra een R-tje naar de plus en gaat van via C1 naar de inverterende ingang van IC1.
Ik heb er ook eerst een klein LS'je aan gehad.
Dat werkte ook prima, maar met hetzelfde 'hang-effect'.
[edit]
Heb inmiddels iets dat werkt, maar vraag me niet waarom.
Ik heb het instelpunt van IC2 wat naar boven bijgesteld: R4 vervangen door 15K.
Nu werkt het wel