Hallo allemaal,

Vandaag heb ik tot mijn grote verbazing opgemerkt dat ik elco's 100x sneller kan opladen als ik de stroom meet ;) Het laden van 7 elco's met een totale capaciteit van zo'n 11.000 uF duurde een half uur. Toen ik daarna de stroom ging meter (in serie uiteraard) laadde de elco's ineens in 20 seconde op!

Ik snap hier zelf helemaal niets van, aangezien de RC-tijd nooit gedaald zou kunnen zijn.

Wie heeft een verklaring voor mijn waarneming?

Waren de elco's wel volledig ontladen toen jij je Ampère meter ertussen knoopte?

Op 29 januari 2009 20:00:29 schreef Piet elektro:
Waren de elco's wel volledig ontladen toen jij je Ampère meter ertussen knoopte?

ja, die waren volledig ontladen, anders had ik het zeker gevoeld. Maar ik bedenk me nu tot mijn stommiteit (en bevuiling van dit forum) dat ik wellicht bij de eerste keer opladen de draden zo beroerd heb verbonden, dat ze maar met 2 van de 15 draadjes of iets dergelijks contact maakten met de aansluitpoten van de elco. dan is de weerstand natuurlijk ook een heel stuk hoger, daarmee de RC-tijd.

Het lijkt me inderdaad dat de elco's niet leeg waren toen je voor de tweede keer ging meten. Theoretisch mag een (perfecte) stroommeter geen invloed hebben, in de praktijk is die invloed er wel, maar in de meeste gevallen zeer minimaal. De elco's zouden dan een klein beetje langzamer moeten laden.

Maar eh, 11.000uF, in combinatie met je andere 2 topics, een indicator voor als ze een spanning van 310V hebben bereikt, en de vraag waar je 2mm dik geëmailleerd koperdraad kunt kopen, klinkt wel heel erg als iets wat op CO niet toegestaan is...

Het lijkt me verstandig dat je even uitlegt dat je van plan bent. Bedenk daarbij ook dat je een opdonder van een condensatorbank van 11.000uF op 325V (gelijkgerichte 230VAC, neem ik aan) met een beetje pech niet gaat navertellen.

Wil je ook nog wat uitleg over thyristors en lichtsluisjes?

11.000µF in een half uur, dat is een serieweerstand van ongeveer 30kΩ. Dat is niet meer een slecht aangesloten draadje.

Dikke elco's en wikkeldraad ... een coilgun maybe ?