Dag allen,

Eigenlijk een vraagje waar pros zeker het antwoord op weet, maar je weet nooit of er nog zijn.

Waar zijn die elektronisce componenten libraries te vinden die pros gebruikt?

Ik heb xfig draaiende maar de standaard symbolen zijn zo... DOS :p

alvast bedankt

Degene die ik gebruik heb ik zelf ontworpen. Je kan ze hier downloaden.

Zelf gebruik ik ze niet als onderdeel v/d standaard xfig-library, maar via een afzonderlijk tcl/tk tooltje. Dat is handig, omdat je dan bij weerstanden en condensators meteen een waarde kan opgeven.
Als je daarvoor belangstelling hebt, geef dan maar een seintje.

Véél belangstelling ! :p Schema's tekenen gaat ook met eagle maar dat vind ik lang niet zo mooi als de jouwe om ergens te posten.

Je kan FigParts downloaden, en wegschrijven in een bin-directory naar keuze (vergeet de "chmod +x FigParts" niet).
Ergens bovenaan dat script zie je

set HOME "/pros"
set dir "$HOME/Devel/XfigParts"
set valdir "$HOME/Devel/XfigParts/with_values"

Pas die gegevens aan, zodat het script je home-dir en de library kan vinden.
Als je het nu start, krijg je een smalle lijst met onderdelen, dat je naast xfig kan plaatsen. Nu kan je een onderdeel aanklikken, en vervolgens in xfig op "Edit -> Paste Objects" klikken, waarna je het gekozen ding naar wens kan plaatsen.

Omdat de lijst mooier oogt zonder die ".fig" achtervoegsels, is de library ook beschikbaar met "kale" namen voor de onderdelen. Xfig zelf kan met deze versie niets aanvangen en FigParts verwacht namen zonder achtervoegsel, vandaar 2 library's.

[Update]
Er bestaat ook een Windows-versie: WinFIG.
Met dank aan Jochem voor de link!