Mn Philips digitale clock - met nixie buisjes - heeft het probleem dat de 10-minuten nixie teller alleen op 2 of 3 wil staan.
Ik heb de 74141 gecontroleerd, maar t zit um helaas in de logica ervoor.
Een schema kan ik nergens vinden ... ( iemand hier wellicht een suggestie over waar het schema te vinden zou zijn? ).
Hoe zou ik zonder schema verder kunnen foutzoeken?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heb je het hier al geprobeerd: http://www.mikrocontroller.net/attachment/8233/schemath.txt
De PM2470 staat er wel tussen...
Ok ... heel lang geleden dat ik op die site ben geweest!
Goede tip.
Ik heb de eigenaar van de site een mail gestuurd. Ben benieuwd....
Als je goed gelezen zou hebben dan krijg je alleen een antwoordt als je een echte brief stuurt met een retour envelop waarop dan een postzegel zit.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik weet niet of die site nog bestaat. Heb ook deze vervangende link gevonden: http://www.schematheek.eu/
Tegenwoordig kan het ook met een e-mail .. althans .. ik heb gebruik gemaakt van die .EU site.
En daar staat de keuze: brief of e-mail
[Bericht gewijzigd door EgbertG op (19%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
controleer of de spanningen die uit de IC's komen gelijk zijn aan die van dezelfde IC's in de andere decades. Ik neem aan dat het zit met delers per decade. Waarschijnlijk gaat het om het BCD tellertje voor de 74141.
Ik heb net alle TTL ic's opgezocht:
4x een 7493 4bit binary counter
1x een 7490 decade counter
en paar onschuldige NANDS en INVERTERS
Het grappige is: de klok loopt wel goed. Geeft alleen
steeds een 2 op de 10-minuten buis.
Printje doorgesoldeerd, voeding is 5V precies. Het is een steekmodule, dus meten in de schakeling is erg onhandig!
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Hoogstwaarschijnlijk zo'n 7493 kapot.
Loshalen, en een nieuwe erin.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (30%)]
YES!
heb een reactie van de schematheek. Voor 10 euro krijg
ik dat toegestuurd. Niet slecht lijkt me zo!
Ondertussen ga ik 7493 eraf zien te krijgen en voetjes eronder plaatsen.
EN DAT VALT NIET MEE !!!! Doorgemetaliseerde print ....
Tips?
[Bericht gewijzigd door EgbertG op (15%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
kniptang. pootjes doorknippen. ( ic is toch kaop , dus daar hoe je niet mee in t ezitten.
dan, een voor een, overschot van pootje vastpakken met ene pincetje en oven stoken met soldeerbout. eenmaal pootrestanten vrwijderd ; met soldeerlitze erover (alleen van die chemtronics litze gebruiken, trust me. alle , ja je leest goed ALLE , andere merken zijn rotzooi)
ik denk niet dat die teller defect is. anders zouden hogere digits ook niet meer tellen ( die dingen staan in cascade )
volgens mij is een van je decoders dada.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]
Met decoders bedoel je die nixie drivers? Of de wat ik noemde ONSCHULDIGE rest, waar vermoedelijk dus wel het probleem in zit ....
[Bericht gewijzigd door EgbertG op (52%)]
Arco
Special Member
Je kunt wel meten waar het probleem zit. Met de scoop of multimeter even op de ingangen van de 74141 meten. Ingangen zijn D(4), C(7), B(6), A(3). Hierop moet het binaire patroon staan. (Bij 5 bijv. '0101') Als dat klopt is de counter (7493) heel en zit het in de driver (74141) of er zit sluiting in de nixiebuis. (Als ze in een voetje zitten kun je er 2 omwisselen)
Ik heb de aansturing van de betreffende 74141 van die nixie verwijderd en als ik op de ingangen logica zet dan loopt de buis keurig mee. Het zit echt daarvoor.
Net 2 stuks van die 7493 uitgesoldeerd en door andere vervangen, maar hielp niet. EN.. als je ze weghaalt dan loopt de klok zelf niet meer goed en dat doet ie met wel.
Begin toch te vrezen dat t zonder schema teveel giswerk blijft..
(Z)weetvoetje
@fe: Je hoeft niet eens de pootjes eruit halen, je kunt gewoon aan de pootjes het volgende IC vastbakken. Dat werkt bij mij prima. Als je er de ruimte voor hebt.
Met het schema erbij moet je er nu verder wel uitkomen. Dan kun je gewoon kijken welk kapotte dingetje dit veroorzaakt.
Laatst ook een wavetek 159 gerepareerd. De betrouwbaarheid van die 74xx serie is toch wel behoorlijk slecht. Het analoge deel was nog prima. Maar er waren toch een drietal 74xx IC'tjes volkomen onafhankelijk van elkaar eruit geklapt.
Zojuist een 7404 vervangen en nu telt ie al weer een beetje mee ipv 012345 is het 012301. Dus 1 bit loopt nog niet mee ...
Tis met schema verder goed te doen uiteraard. Toch knap dat ze vroeger zonder PIC konden ontwerpen
Arco
Special Member
Waarschijnlijk zit er nog wat defects aan pin 7 van de betreffende 74141 vast. Dan krijg je dat probleem. (pin 7 blijft laag)
Daar zit ook een hex inverter aan vast. Zal morgen eens meten of de ingang van die inverter wel "leeft".
Hoe lang kan zo'n nixie buisje eigenlijk branden?
Arco
Special Member
Levensduur hangt een beetje af van het type en de stroom die er doorheen loopt. Zijn waarschijnlijk ZM1000's?
Zouden bij niet al te zware belasting zeker zo'n 10.000 uur meegaan. (Russische types gaan vaak korter mee...)
HIJ WERKT WEER!
Was nog een van de 6 inverters defect van een 7404, maar die heb ik maar even met 2 weerstandjes en 1 tor buiten het IC om gemaakt.
Arco: zitten idd ZM1000 in. Viel me op dat daar nog best wat warmte vanaf kwam na verloop van tijd.