Hallo,
ik ben nieuw op dit forum en heb ook meteen een vraag.
Ik heb thuis een atlas copco compressor die werkt op een 3 fasig net (230V-3fasig-60Hz). Nu is het de bedoeling deze met een 'gewone stekker' in mijn kelder aan te sluiten daar ik niet meteen een 3 fasige verbinding heb naar de kelder.
Hoe los ik dit het eenvoudigst op?
Bestaan er koppelingen van een 3-fasen aansluiting naar een gewone huisstekker?
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Het eenvoudigst zou zijn met een condensator, maar dat lukt alleen bij zeer kleine vermogens. Voor die compressor mag je die methode vergeten.
Een andere oplossing is een frequentieomvormer, maar ik geloof dat een andere compressor met een enkelfasige motor goedkoper zal zijn.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Hoe weet je dat er met die compressor grote vermogens gemoeid zijn?
Het gaat trouwens om de compresssor in deze link: http://www.tcpe.be/cms/p_images/Image/copco2.jpg
Een andere compressor is geen optie, die dingen kosten 2000€ en ik heb deze cadeau gekregen van failliet gaand bedrijf.
In de handleiding staan wel een antal schakelingen , misschien is het handig deze te posten?
Peter Claus
Op 17 april 2009 18:09:30 schreef -spyrock-:
Hoe weet je dat er met die compressor grote vermogens gemoeid zijn?
Een beetje compressor heeft een motor van iets meer dan 2 kilowatt. Dat gaat al lang niet meer met een condensator.
deze heeft 2pk, dus zo'n 1,5 kilowatt.
Onderstaande schakelingen staan achteraan in het boekje.
Misschien helpt dit?
In de bovenste word ook met een condensator gewerkt zie ik..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (80%)]
Peter Claus
Gooi dat schema maar weg, het klopt aan geen kanten.
De klemmen van eenzelfde wikkeling staan nooit recht tegenover elkaar op het klemmenbord.
Verder ligt er een verbinding tussen U1 en U2 op het schema, dus die wikkeling is kortgesloten.
Ik raad aan op de kenplaat van de motor zelf te kijken.
Het zal waarschijnlijk een frequentieomvormer worden.
2000 Euro vind ik aan de dure kant voor een compressor.
[Bericht gewijzigd door Peter Claus op (16%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op de bestaande steker heb je 3 draden (3 fase), en op de nieuwe steker heb je 2 draden.
Pak van de 3 draden er willekeurig 2 en sluit die aan op je nieuwe steker. Hou je een draad over. Hieraan bevestig je een condensator. De andere draad van de condensator doe je bij een van de 2 draden die je al op de steker aangesloten had.
draait de motor de verkeerde kant op, dan moet de draad van de condensator op de andere draad in de steker.
Nu komt het.
bij een 1,5 kW motor moet je een condensator van ruim 100 uF hebben.
Het koppel (sterkte of kracht) van de motor gaat enorm achteruit, wordt iets van de helft, of nog minder. Dus grote kans dat je compressor niet aan wilt lopen.
Vergeet niet inalle gevallen de aarde ook nog aan te sluiten. daar had ik het nog niet over gehad.
Ok, dus niet echt aangeraden die overgang naar 2fasig..
Wordt precies zelden gedaan overgaan van 3 naar 2 fasig?
Ik heb een andere oplossing maar weet niet of dat aangeraden is: mijn vader zegt dat we boven in het huis wel zo'n 3fasig net hebben en stelt voor een draad te trekken helemaal naar beneden in de kelder.
Goed idee of niet en is er iets speciaals waarop we moeten letten?
Bedankt voor de nuttige antwoorden tot nu toe!
Het is wel leuk dat je vader, op de zolder een 3fazen net heeft "liggen" .Je moet vertrekken van de verdeel kast,en zien wat er mogelijk is.(op de zolder gaat je vader niet even een derde fase vinden).
Wat ik zou voorstellen is,in de schakelkast een 3polige zekering in steken, en dan een kabel naar je compressor. En dat de motor op 60Hrets of 50 dat doet er niet veel toe, ja een beetje warmer. Dit is veel beter dan een C toe te passen
chuckie
Honourable Member
Ik zou wel een C toepassen in de zin van C karakteristiek. Vanwege de hoge aanloopstroom bij compressors.
Maar ik heb het hier boven al aangehaald, je gaf aan dat het 3 fasen 230 is, dus denk ik dat je niet gaat lachen als je die op 3 fasen 380 gooit.
FO'tje doet dan wonderen, kun je ook gelijk je frequentie aanpassen.
Dus m.a.w. de 3fasen verbinding aan mijn verdeelkast is 3x380 en niet 3x230 ? wist ik niet..
Jij zou dan met een FO van 3x380 naar 3x230 gaan chuckie?
Verbeter me als ik het verkeerd begrijp want ben een leek hierin..
Wat kost zo'n FO ongeveer?
Ik denk dat in jou geval handiger is om een frequentie omvormer te gebruiken. Daar gaat gewoon 230V AC in en er komt 380V ac* uit. *edit 230V AC.
Misschien kun je wel een gerepareed exemplaar kopen bij een Vector of ABB tegen een leuk prijsje. Dat scheeld je een hoop werk. Een paar parameters instellen en gaan met die compressor.
benleentje
Golden Member
Wat een onzin hier:P
Als je motor maar 230V mag zet je hem gewoon in ster. Als deze 400mag plaats je hem in driehoek.
In het schema staat juist dat je ook 400V aan kan sluiten. Maar goed voordat je iets aan gaat sluiten even het volgende.
Kijk eens op de kenplaat van de motor en post al deze gevens eens hier.
Meet je aansluiting boven eens na.
Meet dan tussen de fasen onderling en vanaf elke fase naar de nul en aarde. En post dit even.
chuckie
Honourable Member
@Benleentje
Zoals ik het begrepen heb is het een motor voor een lijnspanning van 230VAC 60 Hz.
Dus anders gezegd 127/230VAC.
Het schema kan ik niet lezen, te onduidelijk...
benleentje
Golden Member
Is de oplossing die ik vermelde niet gewoon goed? Namelijk een draad van mijn verdeelkast (ik heb daar een 3 polige zekering waaruit 3x230 komt) naar beneden in de kelder. Dan is het toch goed nee?
Voor zover ik weet draait de motor op 3x230 (60Hz). wat dus overeenkomt met wat er uit de verdeelkast komt..
chuckie
Honourable Member
@Spyrock
Op de motor zit een metalen plaatje waar alle belangrijke gegevens van de motor op vermeldt staan.
Dat gaf Benleentje al aan, kijk even wat daar op staat.
Als jullie thuis een 3 fasen aansluiting hebben dan heb je daartussen 380, eigenlijk tegenwoordig 400 VAC.
Dat noem je de lijnspanning.
Tussen de fasen en de nul (de blauwe draad) heb je 230 VAC.
Dat noem je de fasespanning.
Welnu, in je openingspost gaf je aan dat de motor voor een 3 fasen aansluiting 230 VAC is.
Normaal zou ik denken dat je je misschien vergist, maar omdat je ook vermeldt dat ie 60 Hz is, is het mogelijk dat je b.v. een Amerikaanse uitvoering hebt.
In de USA hebben ze namelijk een lijnspanning van 230 VAC en een fase spanning van 127 VAC.
Als er nu 127/230 VAC op het plaatje staat, kun je er er zo niets mee, omdat de wikkelingen dan geschikt zijn voor 127 VAC.
Maar goed, er was dus wat verwarring hieromtrent.
Mocht het laatste het geval zijn is dat op te lossen met een FO of een megatrafo.
Een FO (frequentieomvormer) is dan nog het goedkoopst.
Al zal de prijs wellicht tegen vallen.
Op 17 april 2009 22:40:58 schreef Epsilon86:...Daar gaat gewoon 230V AC in en er komt 380V AC uit...
230 in geeft ook 230 uit en geen 400.
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Niks aan de hand dus. Deze motor is geschikt voor een Nederlands 230/400V drie fase net. Je moet hem dan in driehoek zetten. Dat is met de doorverbindinkjes volges het rechtse schematje.
Als je in België woont of in één van die heel zeldzame gebiedjes in Nederland waar nog een 135/230V net is, zet je hem in driehoek. Oftewel de doorvebindinkjes volgens het linkse schema.
Ik woon in België, maar ik dacht dat het hier ook 230/400 3 fase net was? Dus ik ging hem in ster schakelen..