Ja ik heb alles al bekeken op mn scope ziet er allemaal netjes uit.
Het probleem is denk ik shoot through omdat iedere keer 1 kant van de H-brug faalt. De oorzaak kan ik echter niet vinden, en het rare is dat er geen shoot through is bij lagere spanningen.
Een dual channel scope is trouwens goud waard, heb dr zelf een en zeer handig om relaties van 2 signalen met elkaar te zien.
LeadProgrammer
My software doesn,t have any bugs, it just creates random features..... | www.watismijnip.org |
Goedendag,
Nu ik weer wat iets meer tijd heb ben ik ook maar weer met HV projecten begonnen, onder andere het reviseren van mijn tesla junk coil die hier al 2 jaar in de hoek staat.
Afgelopen maanden het ding gesloopt en opnieuw berekend/opgebouwd. Alleen de secundaire spoel heb ik hergebruikt (vanwege het kl*tewerk om een nieuwe te winden.)Als voeding heb ik deze keer de NST,s weggedaan en een 4 MOT Stack gebouwd(ballast op 17A)Gister een salient pole motortje gehaald en de SRSG afgebouwd.Ding ziet er iig netter uit dan zijn voorganger.
Primaire en secundaire spoelen
De Spoel in al zijn gewonden glorie.
Secundaire is hergebruikt en de primaire is gemaakt van 8mm gasleiding en snijplanken. Snijplanken zijn lekker goedkoop en toch 1cm dik bij 25 bij 40.
Synchonous RSG
SRSG, 110V dingetje met een 230>115 trafo. De rotor is van 2 lagen 2,5mm epoxy en heeft een ring van 1mm dik koper langs de rand lopen.
Electroden zijn allemaal tungsten dus geen geknoei met weggebrande boutjes.
Power supply
Voeding zelf bestaat uit 6 MOTS, jammer genoeg beschik is thuis nog niet over 3 fasen dus is hij inductief geremt op 17A dmv twee MOTS die in serie met hun 4 vrienden hangen.
Geen idee wat er uit komt, +-8KV oid. In de alu koffer zit een variac en twee grote contactors + netfilter.
Condensatorbank
Hier nog voor het vuurwerk, de condensatorbank bestaande uit 6 disc condensatoren.
Dingen zouden 30KVDC zijn en geschikt voor HF, maar daar begin ik nu een beetje aan te twijfelen.
Heb vandaag een snelle test gedaan zonder de spoelen getuned te hebben, en het begin zag er goed uit.
Op +- 45% vermogen kreeg ik een paar mooie streamers uit de toroid (spijker als breakout point) maar na 10sec was de pret uit met 3 harde knallen.
De geur van condensator deed de euforie snel wegvloeien. Schade, 3 kapotte condensatoren :[.
Toch niet helemaal 30KV en HF.
Dus nu ben ik op zoek naar andere condensatoren, alleen ben ik niet helemaal zeker(ook na wat topics doorlezen te hebben) welke condensatoren geschikt zijn
voor deze hoge stromen(Polypropylene pulse capacitor?).
EBAY - 0.02uF 15KV
EBAY - 4000pF 20KV
EBAY - 0.15uF 2KV
Dit soort wat veel verkocht op ebay etc, maar zullen die het vol houden?
Eventuele andere addressen voor condensatoren zijn natuurlijk ook zeer welkom.
Allereerst wil ik zeggen dat je coil er zeer netjes uitziet. De condensatoren zijn waarschijnelijk wel HV en HF, maar slechts met een beperkte piek stroom en laat dat nou net belangrijk zijn bij TCs.
Je derde link lijkt op CDE 940C condensatoren en die schijnen redelijk goed te werken. Van de andere 2 durf ik het niet te zeggen.
Op ebay kan je ook deze krijgen. Die gebruiken veel mensen (ik ook) en zijn zeer betrouwbaar.
De meeste adressen waar je caps kan halen naast ebay zijn groothandels of direct van de fabrikant, maar dan moet je 50+ condensatoren bestellen.
Hoi, ben ik weer. PWS is af, maar ik zit nog steeds met een probleem. De Tesla Coil doet het goed, mooie vonkjes, maar hij slaat élke keer af bij 50% van de invoerspanning. We hebben alles gevarieerd voor ons PWS, maar alleen als de primaire spoel op 0,5 windingen zit, werkt hij op 100% (met vonkjes van <1 cm).
Weet iemand wat het probleem kan zijn?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 29 maart 2010 17:40:15 schreef zegmaarclau:
maar alleen als de primaire spoel op 0,5 windingen zit, werkt hij op 100% (met vonkjes van <1 cm).
Weet je heel zeker dat je geen typfout gemaakt hebt?
Wat 'afslaan' bij 50% van de invoerspanning betekent snap ik helaas niet...
we hebben een spanningsregelaar tussen de tesla coil en het stroomnet. Als we deze tot 50 % draaien doet hij het nog goed. Draaien we de regelaar verder, dan stopt de tesla coil met werken. Als we hem terugdraaien naar onder de 50 gaat hij weer vrolijk verder.
Als we hem direct op het stroomnet aansluiten, geeft hij héél even betere vonken en doet daarna niks meer.
Heel frustrerend 
oh ja, om dat van 0,5 wdg toe te lichten: We hebben de coil tapbaar gemaakt en hebben gemeten met dat ding op allerlei verschillende plekken. Zelfs een mooi grafiekje met een vierdegraadsfunctie gekregen
Alleen hebben we vonken van ca. 40 cm op 50% en kunnen we geen hoger percentage krijgen. we kunnen maximaal 5,5 windingen krijgen.
[Bericht gewijzigd door zegmaarclau op (30%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ja, maar 0,5 windingen is niets! Dan is er dus ergens iets zwaar 'ge-mistuned' om het zo te zeggen.
Een halve winding heeft heel weinig potentie om ook maar enige koppeling op de secundaire spoel te veroorzaken.
Als ie het heel even goed doet en daarna niet meer bij maximaal ingangsvermogen, dan is het mogelijk dat de vonk niet meer goed geblust wordt. Als die niet goed geblust wordt (te heet en dik, ook wel bekend als powerarcing) lekt al je RF energie weg door de vonk terwijl je alle RF juist in je primaire wilt.
De vonk kan je het gemakkelijkst blussen met een flinke luchtstroom: zet een stofzuiger vlak naast de vonkbrug, zodat de vonk bijna opgezogen wordt zegmaar.
Wat ook goed mogelijk is, is dat je je sparkgap niet goed hebt afgesteld, zodra je de spanning opdraaid wordt de spanning in je secundaire circuit zo groot dat je een continue vonk tussen de 2 elektrodes krijgt (een powerarc).
Krijg je deze (een vonk die continue over je sparkgap staat, die is ook goed hoorbaar omdat hij dan een stuk stiller is en geen knallen meer geeft)?
Want dan zou het goed kunnen dat het probleem bij je sparkgap ligt en dan kan je proberen om wat Ledlover al zei je sparkgap beter blussen of opnieuw afstellen (altijd alstellen op maximale spanning).
M'n sparkgap geeft gewoon normale vonken. Voor het PWS hebben we ook de gap gevarieerd van 0,1 naar 5,5 cm. Ik had geen power arcs, want hij blijft gewoon knallen. De gap slaat wel af en toe een paar over.
Naast de spark gap hebben we een blower van school staan, zo eentje die je gebruikt voor een windtunnel.
---
Edit:
Nou, het PWS is eindelijk af. Als presentatievorm hebben we een website gemaakt (want we hebben het een maand te laat ingeleverd
), dus kijk maar even en ik ontvang graag feedback over ons onderzoek.
http://www.sourcecreator.com/PWS/
Ons PWS was een 8,5 waard.
Hallo allmaal,
Ben sinds kort weer aan de slag gegaan met mijn teslacoil(tje) en ik wilde even wat dingen vragen. nouja, een ding eigenlijk.
Ik heb een MOT als transformator (ja ik weet dat ze link zijn, hoef ik niet nog een keer te horen) maar die moet je natuurlijk belasten.
Nu heb ik ergens een kookplaat gescoord van 4 pitten.
Nu is mijn vraag hoe deze als ballast aan te sluiten. het is een 3-fasen ding, maar is om te bouwen naar 2x1 fase.
Ik weet dat een jaar geleden ofzo iemand ook deze methode heeft gebruikt als ballast.
Als het helpt, kookplaat is een pelgrim EM6530
groeten,
thom.
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Ik geloof dat in dit topic ook flybacks zijn toegestaan, daarom stel ik mijn vraag even hier.
Ik heb een flyback uit een perfect werkende monitor gehaald met als doel om met HV te experimenteren, maar ik ben een beetje onzeker over de pinout. Daarnaast vraag ik me af of er nog aanpassingen gedaan moeten worden.
Ten eerste, de pinout. Op de PCB staat al een hoop aangegeven, zoals in het onderstaande plaatje:
De primaire denk ik wel gevonden te hebben (0.8Ohm tussen B+ en Vcp) maar die ga ik toch zelf wikkelen aangezien ik niet met 125v ga voeden.
Nu blijkt dat het vanwege het intern gelijkrichten van deze moderne flybacks je de secundaire aansluiting niet zomaar kunt doormeten. De ene is natuurlijk obvious, die komt met een dikke kabel uit de bovenkant gezet. Maar ik zit me nu af te vragen wat de andere pool van deze winding is. Mijn common-sense zei me dat dat niet zomaar de GND is die op de PCB staat. (Deze twee zijn intern overigens niet verbonden)
Op diverse sites staat alleen vermeld dat het doormeten van de sec. lastig danwel onmogelijk is vanwege de diodes. Er staat echter nergens hoe je er dan wel achter moet komen.
Kan iemand mij hier verder mee helpen?
Daarnaast zitten er twee draaiknopjes op en ongetwijfeld wat interessante elektronica in de flyback. Nou heb ik liever geen capaciteiten aan de HV kant, de reden lijkt me duidelijk. Kan iemand mij vertellen of er dingen in deze flyback zitten die ik er niet in wil hebben?
weardguy
@ mr.stijntje: Voor het uitmeten van een flyback 
http://lifters.online.fr/lifters/labhvps/tht.htm
De meeste flybacks zijn prima bruikbaar: de draaiknopjes zijn nog wel eens opgenomen in andere kringen, en capaciteiten komen niet voor (tenminste, niet als een zo ideaal mogelijke condensator)
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Ha dat is wel een mooie manier inderdaad! Wat een spanning over die diodes zeg. Ik zag het probleem al niet maar dat verklaart waarom je multimeter niets vindt.
Maar ik meet zo'n 5v als ik de ABL pin aanraak. De flyback zit uiteraard niet op de print; op de foto kun je zien dat deze al is losgehaald. Maar ik dacht dat de ABL een of andere regel-aansluiting was? Ik meet op geen van alle pinnen in het halve rondje iets.
Als ik de bovenste pin van de rechts gelegen drie pinnen aanraak (zie foto) meet ik nog 0.3v. Ik voerde de metingen uit bij 22.4v. (24v trafo die ik kon vinden)
Is ABL inderdaad gewoon de goede pin dan?
Edit: Ik vond online dit plaatje, dat toont dat ABL inderdaad de goede aansluiting is. Het toonde tevens dat de capaciteit ongebruikt wordt als ik maar gewoon van de GND aansluiting af blijf. Mijn vraag is dus beantwoord.
Edit2:
Hij werkt!
Een klein beetje spam in dit topic..
Het is weer even geleden dat fry en/of ik in deze thread gepost hebben, maar we hebben iets leuks gedaan met onze maxiEMM wat we even willen delen met jullie.
Op een festival een paar weken geleden hebben we maxi op z'n kop opgehangen en de donut in een camera matrix systeem gepositioneerd.
Het systeem bestaat uit 50 digitale cameras die sync aangestuurd worden.
Na een hoop gedoe (crashende laptops enzo) hebben we het uiteindelijk stabiel genoeg gekregen om "360 graden foto's" van de gegenereerde bliksem te maken.
Resultaat is hier te zien:
www.lumasol.nl
en dan onder het kopje "WHAT" vind je een aantal shots.
Hetgeen we nu nog willen gaan doen is een time-lapse feature in het camera systeem inbouwen en dan op hi-speed een tijdselement meenemen. Maar dat is voor later.... 
Dit is echt serieus gaaf om te zien zeg.
Het enige wat ik niet heb kunnen terugvinden is welke sluitertijd jullie hebben gebruikt.
De crashende laptops kan ik me goed voorstellen bij de EMC ramp genaamd tesla coil
.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Hey, lang niet geweest hier.
We hebben verschillende sluitertijden gebruikt.
Het filpje met maar 1 streamer is dacht ik 0,2 seconden. Het filmpje met de meeste streamers was 2 seconden denk ik.
ook een vraagje van mijn kant
ik heb een flyback gekregen van iemand en wou hier eens mee klooien en eventueel een tesla coiltje maken
een mitsubishi 334p18002, als ik een beetje rondgoogle lijkt het dat de HR7328 een vervanger er voor is.
de pinout heb ik gevonden van de HR7328, dat is deze
http://www.uploadarchief.net/files/download/hr7328.gif
nu dacht ik om een simpele ne555 + mosfet te pakken en zelf de primaire te wikkelen.
beetje google later vond ik 2 schema's, namelijk
http://www.eleccircuit.com/efficient-flyback-driver-circuit-by-ic-555-…
en http://sites.google.com/site/uzzors2k/flybacktransformer
de een gebruikt een IRF510 en de ander een 200V of meer 5A of meet mosfet
nu heb ik hier 2 flinke mosfets liggen, de IRF640 die aan de eisen van het 2de schema voldoet en de IRFP150N
dat is een erg flinke 40A 0.055Ron mosfet, maar max 100V
nu is de in het eerste schema gebruikte mosfet ook een 100V model dus ik vroeg me af of ik ook de IRFP150N kan gebruiken, aangezien ik daar best een hoop van hem
en ik wou deze mosfet gebruiken met het 2de schema omdat bij de eerste er weer een schakeltor bijzit die denk ik niet echt nodig is.
kan ik gewoon de IRFP150N gebruiken icm het 2de schema of ik de IRF640 beter omdat die max 200V aankan
ik wil als voedingspanning toch niet meer dan 15V gebruiken
en kwa koeling, hoeveel heb ik nodig?
is dit simpelweg het aantal ampere wat de flyback verbruikt * de Ron voor de spannigsval over de mosfet.
en dan spannigsval * aantal ampere voor het aantal watt aan hitte?
en primaire wil ik zelf wikkelen omdat de meeste dit doen, als dat werkt eventueel de interne primaire gebruiken.
rik
Ha ik wil ff mijn brouwseltje laten zien.
http://www.youtube.com/profile?user=31Eta#p/u/0/F4p6PIcFIu0
Ik heb nog niet een totaal plaatje dus het kan een beetje onduidelijk zijn.
Maar ik heb deze gemaakt omdat ik eens een filmpje erover heb gezien en dacht mot ik ook hebben.
heb nooit les gehad in de elektronica en heb geen speciaal gereedschap, het kan er daarom een beetje rommelig uit zien.
Maar het werkt.
Hey!
http://www.youtube.com/watch?v=5pnxGRSjpqY
Ik vond een leuke videoclip (gisteren uitgekomen ofzo) die over Nikola Tesla gaat. En de song klinkt ook leuk moet ik zeggen!
Goed als ontspanning tijdens het bouwen van een Coil
Grtz
@DIY
Wow, dat ziet er echt vet uit zeg! Een primeur die 3D opname van een bundel streamers? Ik heb dit in iedergeval nog nooit eerder gezien op het web.
wie kan mij helpen met het bouwen van een audio gemoduleerde fluback trafo die een buizen modulator heeft?
Dalus
<conner> Yes, the chance of explosion also goes up with the square of voltage :-<
Dalus gaat dit topic maar eens een grote trap verkopen. Ben via de TU/e gevraagd om een nogal forse DRSSTC in elkaar te zetten.
Hier alvast 2 filmpjes. Zal hopenlijk binnenkort een buildlog gaan schrijven en de laatste foto's maken.
Nja enjoy
http://youtu.be/YKq9TjSpHA8
http://youtu.be/mzAqgOjBGyw
Specs
Primaire
3.5T 10mm koperen buis pancake coil
MMC
1.5uF @ 11kVac MMC, 15S 15P cde 940 1.5uF caps
Secondaire
1800 turns 1 meter winding length 30cm in diam
Torus
1 meter buiten diam 50cm binnen diam
Aansturing
dubbel uitgevoerde cm300 H-brug current balanced met differential mode chokes.
Controller met phase lead compensation om ZCS te garanderen en te compenseren voor turn on en turn off delays
Dalus
<conner> Yes, the chance of explosion also goes up with the square of voltage :-<
Laten we hopen dat het zo blijft. Wil het wereld record langste vonken uit een DRSSTC behalen. Nog een halve meter te gaan dus dat moet wel lukken. 3.5 meter streamers uit een slecht getunede coil.
Maandag maar eens goed tunen en op een kracht groep zetten.