Ik heb vanavond dan ook maar eens de onweerdetector gebouwd en proberen te testen. Helaas is het testen niet gelukt.
Ik heb begrepen dat je de detector kan testen door hem gewoon aan het net te hangen(trasfo) en dan het de lichtschakelaar aan/uit te zetten, maar dit werkt niet bij mij.
Kan ik hem nog op een andere manier testen?
Ik heb de NPN/PNP torren vervangen door 547/557, de diode door een 1N1007. Ook de condensators varieren een klein beetje. Over de spoelen wist ik het niet helemaal zeker omdat ik nog nooit iets met spoelen, frequenties e.d. gedaan heb.
Daarom heb ik de spoelen maar gegokt.
Een duidelijke foto van de gebruikte spoelen kan ik niet geven, maar ik neem aan dat deze belangrijk zijn voor de schakeling? Moest ik nou een totaal verkeerde spoel genomen hebben, wat zou m'n schakeling dan doen?
Mijn antenne is ong 90 cm, maar is geen staaf maar wel gewoon draad.
Onduidelijke foto spoelen:
Grootste(dikke draad): 10mH
kleinste(feine draad): 1mH
OEPS: helemaal vergeten: http://www.techlib.com/electronics/lightning.html
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
gaat de lamp even aan bij het aanzetten van de schakeling?
je kunt je fototoestel met flits(!) er eens bijhouden.
Neen, die gaat niet aan, ik begreep wel niet zo goed waarom je de 1K weerstand nog moest plaatsen tussen de 5V en de pulses terwijl ik er als indicatie al een ledje aanhangen heb.
Op 19 mei 2009 21:42:08 schreef T-baev:
Ik heb vanavond dan ook maar eens de onweerdetector gebouwd en proberen te testen.
Welke onweerdetector? Bron?
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Die 1k weerstand was wel nodig volgens de maker, heb je 'm wel geplaatst?
Heb je geen macro stand op je camera? Meestal aangeduid met een bloem of tulp. Zo maak je scherpere foto's op korte afstand.
Trouwens, die rode C, is die wel 10 pico farad en geen nano farad toevallig? Wat staat erop?
EDIT: DEZE heb je gebouwd toch?
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
ik heb zoieso die 1K gebruikt voor de led, maar de buzzer heb ik gewoon op de plus en de pulses ''uitgang'' dus het werkt wel.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 19 mei 2009 21:42:08 schreef T-baev:
Onduidelijke foto spoelen:
Grootste(dikke draad): 10mH
kleinste(feine draad): 1mH
Ben je daar zeker van? Ik zou ze op het zicht op een veel kleinere waarde schatten.
Ja die 1K weerstand heb ik geplaatst, maar ik snap het nut gewoon niet.
Dit is de macro stand... (slecht toestel)
Die condensator staat op 331JW wat vogens mij ergens rond de 30pF licht dus. Maakt deze dan zo een groot verschil?
@pros: neen, daar ben ik helemaal niet zeker van. Ik ken de waardes niet maar ik heb de grootste gebruiks als 10mH en de kleinste als 1mH.
@henryS: Zie TS
[Bericht gewijzigd door T-baev op (26%)]
Ik vroeg iets:
Op 19 mei 2009 21:54:13 schreef Henry S.:
[...]
Welke onweerdetector? Bron?
En hij heeft al geantwoord, doormiddel van een edit in zijn beginpost, en een verwijzing daarna in zijn laatste reply...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
30 seconden na mijn post, dus niet gelezen.
Het is wel handing om een link naar het ontwerp te geven, over een paar dagen is anders alleen met de zoekmachine na te gaan waar het hier over gaat.
Die spoelen... ben je die zeker?
En 331J is 330pF.
Zie edit vorige post: neen spoelen ben ik niet zeker.
Oei, kan ik die condensator zo laten of vervang ik deze beter daar één met een lagere waarde?
Het is een parallelkring met aftakking, dus alles rechts links van de 1nF condensator is belangrijk wat waarde betreft, je kan wat spelen maar je moet ongeveer op 300-450kHz uitkomen.
Dus op spoelen niet gokken, en juiste condensator gebruiken.
Benadski
330pF is in ieder geval veeel te groot! Er zou 10 op moeten staan en niet iets met 3 cijfers. 12 of 15pF zou ook nog wel moeten gaan denk ik. Die spoelen zouden nog wel eens in de buurt kunnen zitten. Echter als de verhouding tussen die twee zoek is doet ie het niet. Probeer eens die grote voor 10% af te wikkelen en een aftakking te maken. Daarna weer opwikkelen en testen.
EDIT: Is het niet juist zo dat alles links kritischer is Henry S.?
Oke, dan zal ik morgen eens kijken of ik de specifieke waarden heb liggen en deze dan in de plaats zetten.
Je zegt dat de verhouding van de spoelen goed moet zijn, is er ergens een site/uitleg waar ik hier wat meer over kan lezen? (google levert alleen te ingewikkelde uitleg op)
Dat afwikkelen zal ik ook morgen eens proberen.
Op 19 mei 2009 22:12:04 schreef Benadski:
EDIT: Is het niet juist zo dat alles links kritischer is Henry S.?
Links <-> rechts, daar vergis ik me vaker in... Moet dus links zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/LC_circuit
HF is nu eenmaal wat zwaardere kost, LC-meter eigenlijk onmisbaar als je experimenteert.
De antenne is hier onderdeel van de capaciteit van de kring.
Je kan het beste even twee kleine axiale spoeltjes halen van 1 en 10mH, en 10pF C'tje. Dan is het kritische deel een eitje.
De schakeling triggert bij een amplitude op de top van de kring van iets meer dan 100mV. Misschien vonkt je schakelaar niet voldoende. 
Een bliksem binnen een paar km kan dit wel opwekken.
Je kunt kijken of je een toongenerator kunt gebruiken om te testen. Of anders even een 555-je pakken.
Of je kunt de 10pF en de 1mH even losnemen, en de 10mH overbruggen, zodat alleen de antenne en de 270k aangesloten zijn. De ontvanger moet dan op alle frequenties reageren. Werkt het dan wel, dan toch nog even naar de spoelen en/of de condensator kijken.
Het timergedeelte rechts, dat de puls van 0,1 seconde moet maken, kun je testen door de collector van Q1 aan gnd te verbinden. Iedere keer dat je dit doet, moet je één puls krijgen.
Van 'gnd' gesproken, wat gebruik je als aarde of tegenwicht voor je antenne?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 20 mei 2009 12:23:30 schreef Frederick E. Terman:
De schakeling triggert bij een amplitude op de top van de kring van iets meer dan 100mV. Misschien vonkt je schakelaar niet voldoende.
Een bliksem binnen een paar km kan dit wel opwekken.
Een naderend onweer kan aardige spanningen opbouwen, genoeg om bij mijn dipool vonken van een paar cm te trekken.
Zo'n detector lijkt me wel grappig als waarschuwing in de shack.
TS: het is een ontvanger, in het artikel staat wat de spoelen moeten zijn en dat de rest niet kritisch is. Nu vervang je het enige min of meer kritische deel op de gok door iets anders. Dat gaat niet werken. Een willekeurige ringkern volgewikkeld kan alles tussen 1uH en 1H zijn.
Als je de aanbeveling van FET opvolgd moet het wel lukken. Echt onweer hoor je eigenlijk op elke frequentie wel dus dat je wat te hoog of te laag zit zal wel loslopen. Ook goede aardverbinding maken.
Zo'n klein smoorspoeltje kan ook van alles zijn.
Op 20 mei 2009 13:27:17 schreef fred101:
Echt onweer hoor je eigenlijk op elke frequentie wel dus dat je wat te hoog of te laag zit zal wel loslopen.
Zolang je maar uit de buurt van sterke omroepzenders blijft ivm valse triggers.
Op 19 mei 2009 22:20:56 schreef Henry S.:
[...]Je kan het beste even twee kleine axiale spoeltjes halen van 1 en 10mH, en 10pF C'tje. Dan is het kritische deel een eitje.
Oke, ik heb net even gekeken bij dick best, maar hij heeft ze volgens mij niet.
Op 20 mei 2009 13:27:17 schreef fred101:
[...]Ook goede aardverbinding maken.
*schaam, schaam* aardeverbinding? Je bedoeld de aarde van het stopcontact? Of de "aarde"?
Van 'gnd' gesproken, wat gebruik je als aarde of tegenwicht voor je antenne?
Hoe bedoel je dit? Moet mijn antenne nog eens aan de ground hangen?
Of je kunt de 10pF en de 1mH even losnemen, en de 10mH overbruggen, zodat alleen de antenne en de 270k aangesloten zijn. De ontvanger moet dan op alle frequenties reageren. Werkt het dan wel, dan toch nog even naar de spoelen en/of de condensator kijken.
Oke, dit zal ik eens proberen. Maar alle frequenties? Is dit dan ook als ik mijn lamp aanzet? En is het door de lamp dat de schakeling reageert of door de schakelaar?
Op 20 mei 2009 17:23:05 schreef T-baev:
[...]Oke, ik heb net even gekeken bij dick best, maar hij heeft ze volgens mij niet.
1mH: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=65…
10pF: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=25…
*schaam, schaam* aardeverbinding? Je bedoeld de aarde van het stopcontact? Of de "aarde"?
Aarde als in aardpen in de grond, maar je kan de randaarde misbruiken.
Hoe bedoel je dit? Moet mijn antenne nog eens aan de ground hangen?
Nee, de complete 'antenne' bestaat uit de antenne én aarde.
Verwarrend maar dat kan HF zijn. 
Oke, dit zal ik eens proberen. Maar alle frequenties? Is dit dan ook als ik mijn lamp aanzet? En is het door de lamp dat de schakeling reageert of door de schakelaar?
Schakeling reageert op de vonken in de schakelaar, en dat is hoorbaar op elke AM radio.
Oh, smoorspoelen oke, 1000µH is dus 1mH?
Oke, dan ga ik dus gewoon de aarde gebruiken als aarde.
De antenne is de ground zeg je, maar FET vraagt wat ik als tegenwicht of ground voor mijn antenne gebruik. Wat is dit dan?
Edit: 10mH zal ik waarschijnlijk niet bij dick vinden, is het mogelijk om spoelen in serie te schakelen zodat ik een hogere waarde krijg?7
edit2: Alhoewel... 10 spoelen in serie is wat overdreven.
Op 20 mei 2009 17:38:42 schreef T-baev:
Oh, smoorspoelen oke, 1000µH is dus 1mH?
Gewoon het SI-stelsel.
Net als bij conderdensators is pH - nH - uH - mH - H steeds een faktor 1000.
De antenne is de ground zeg je, maar FET vraagt wat ik als tegenwicht of ground voor mijn antenne gebruik. Wat is dit dan?
De echte antenne bestaat uit antenne én ground, of twee antennes.
En om het nog moeilijker te maken... het tegenwicht kan ook een groot stuk metaal zijn (autoradio).
10 spoelen in serie is wat te veel... er zijn meer adressen dan Dick. Kent bijv.
Benadski
Aarden is niet nodig bij deze schakeling! Zal ongetwijfeld wel de gevoeligheid verhogen.
Een netgevoede schakeling heeft genoeg koppeling met aarde via de transformator.
Je kan bij een "handheld" versie eventueel een groot massavlak op de print misbruiken om via je hand een redelijke capicatieve koppeling met aarde te krijgen.
Die van mij reageert niet op vonken in de schakelaar, maar al bij het opladen van de draadcapaciteit! Er zit bij mij niets aan de schakelaar verbonden, de schakeling reageert toch al bij het omhalen van deze schakelaar! 
EDIT: Conrad.be heeft die spoelen allemaal op voorraad!
Metaal op metaal kan al een reaktie geven, dat hoor je op een AM ontvanger ook goed.
Aarden hoeft hier idd niet.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]