hallo ieddreen ik ben net nieuw, maar nu dus mijn vraag
ik heb een laptop een packard bell en deze batterij ervan is 14,4v en ergens in de 3A denk ik, nu heb ik 2 zonnepaneeltjes die in totaal samen ergens 50W leveren zou ik mijn laptop daar rechtstreeks mogen op aansluiten of moet er daar nog iets tussen komen tussen zonnepaneel en laptop? grtjs

een regelaar lijkt me niet overbodig.. en paneelTJES die samen 50 watt leveren?!?

ja mijn laptop zijn batterij is 14,4v en 2200mAh dat is pakweg ergens 32W en mijn pannelen zijn 50W kan ik dan met die pannelen mijn laptop opladen mijn batterij van laptop is wel li-ion moet ik dan iets speciaal tussen zonnepaneel en laptop zetten of kan ik dat rechtstreeks opladen?
grtjs

Je zal een DC/DC convertor nodig hebben die de spanning netjes op niveau houd. Je hebt hierin zeer flexibele versies die werken met een breede ingangsrange (van enkele volts tot 10 tallen volts) en een stabiele uitgang.
Er bestaan hier dedicated chips voor.

Dan sluit je de uitgang van dit systeem aan op de voedingsconnector van je laptop.
Stél je laptop wil meer stroom trekken dan dat het paneeltje kan leveren, dan zal uiteraard de spanning zakken en zou je een detectiesysteempje moeten hebben die dan de voeding afsluit. (Bv bij zonsverduistering)

Heel simpel zou zijn een 78xx (met xx = het aantal volts die je voeding normaal afgeeft) en een die voldoende stroom kan leveren. Eventueel die voeding van op CO die vermogentransistor als buffer gebruikt.
Indien je panelen niet genoeg stroom kunnen leveren, zakt de spanning simpelweg, en eens onder een bepaald niveau zal je laptop zeggen dat er geen voeding is aangesloten. Dit kan geen kwaad maar is natuurlijk niet aan te raden. Ga maar voor de regelaar ;)

[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op (29%)]

ah dus ik mag niet gewoon me panneel rechtstreeks aan mijn laptop aansluiten? en dan gewoon bijvoorbeeld een meter aanhangen en bv als mijn laadspanning onder de 14v komt gewoon stoppen met laden?

50watt zonnepaneeltJES??? dat zijn al panelen van smaen 1meter x 60cm ofzo???

en zowieso leveren die panelen in onze regio nooit die volledige 50watt. je zal een systeem moeten maken die de spanning stabiel op de laadplug levert BV 18V verreist door de laptop?

de laptop zelf regelt de oplading van de accu wel

Al enig idee welke SPANNING die paneeltjes leveren?
Buiten dat, de spanning die ze leveren is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de zonnesterkte.

Zo te merken draait je laptop op 19 Volt, althans dat is wat je adapter aangeeft.
De stroom die de adapter aangeeft, is ook van belang, in het ergste geval zal die moeten voorzien om al je zooi te draaien op hoog niveau, en een lege accu bijladen.

Hier heb je dus je gegevens om je panelen aan te sluiten.

Zonnepanelen -> laadregelaar -> externe accu -> converter om op 19 Volt te komen -> laptop.

Die externe accu mag je laten vallen.
En ja, je mag je zonnepaneel rechtstreeks op je laptop aansluiten ALS de spanning nooit boven de aangegeven spanning komt van je voeding.

Iets dat 19 volt maakt uit je zonnepanelen lijkt me nog wel te fabriceren, maar bedenk wel hoe groot die dingen moeten zijn: met minder dan 1m2 kom je er in nederland echt niet.

ik doe het met 1 zonnepaneel van 30watt. die laad ganse dagen door een 12V accu op (in de caravan), en dan met een autolader voor men laptop laad ik de laptop op. je zit ook geen ganse dagen aan 1 stuk op de laptop hé en eens de accu vol is, verbruikt de laptop wel minder stroom uit de lader.

echt draagbaar is het niet, maar t voldoet wel (is vooral om men accu tijdens camperen op te laden van gsm, laptop, voeding voor frigo ....)