Hey allemaal,

Om mijn CCFL's op geluid te kunnen laten reageren (VU) heb ik de schakeling voor de LM317 en de LM3915 gecombineerd. Waar normaal R2+R3 zaten heb ik de LM3915 aangesloten. Op de kanalen zitten verschillende weerstand (oplopend van 68 tot 1800). Aan pin 6+7 van de LM3915 zit dan nog een 270 ohm. De LM3915 heeft dezelfde LM317 als voeding.

Nu is het rare dat als ik het geval opstart zonder dat er een geluidssignaal is, er toch 8~9V uit de LM317 komt en 1 van de poorten van de LM3915 blijkt te geleiden. Als ik dan de geluidskabel loskoppel en weer terug doe komt er gewoon de voedingsspanning op het circuit te staan. Zodra er dan een geluidssignaal is geweest zakt hij weer naar de 8~9V.. Sowieso zou ik dit liever rond de 3V hebben

Weet iemand wat ik fout doe (ik heb trouwens nog nooit met audio-elektronica gewerkt)??

Hier trouwens het geheel in werking: http://www.youtube.com/watch?v=fVSJULiD2N4

Mvg,
Jasper

Volgens mij probeer je iets creatiefs. Kun je een schema posten?

Waarom een analoog signaal omzetten met een LM3915 om daarna met een weerstand netwerkje weer stappen te maken om analoog een voeding te regelen.

Mijn verstand zegt dat dat logischer kan :)

Ik zal zometeen een schema in elkaar zetten, a sec

Ik zie geen ontkoppel condensatoren op de LM317 en waarom ligt ref-out (7) aan massa?
Tevens zou ik de ingang een weerstand naar massa meegeven.

Wat is dat voor schema? Je probeert de spanning op de CCFL te moduleren met een LM317, en uit diezelfde spanning probeer je de LM3915 te voeden?

Kun je een CCFL eigenlijk wel op deze manier dimmen?

Wat dacht je van een opamp om het signaal te versterken, gevolgd door een gelijkrichter, low-pass filter en emitter volger?

Je kunt ook een zaagtand of driehoekgenerator maken, dit samen met het versterkte signaal op een comparator aanbieden. Dit comparator laat je dan weer een BJT of FET sturen waardoor je een PWM signaal krijgt waarvan de pulsbreedte afhankelijk is van het geluidsniveau.

Misschien dat ik hier binnenkort maar eens een artikeltje over ga schrijven, ik zie nogal veel dergelijke vragen langskomen hier.

Daar heb ik dus nog nooit mee gewerkt, maar ik vond deze ook wel origineel.
Iig zal ik de voedingsspanning van de LM3915 ff veranderen in een stabiele 5V

Op 25 juni 2009 00:10:41 schreef SparkyGSX:

.... je een PWM signaal krijgt waarvan de pulsbreedte afhankelijk is van het geluidsniveau.

In het verleden wel eens gemaakt voor een AM zender met een TL494 (PWM)

edit: http://www.wa7jhz.info/250%20Watt%2075%20Meter%20TL494.htm

[Bericht gewijzigd door Yellow Walk op (11%)]

Dat schema (met een enorme dichtheid) is me een raadsel, daar zitten net iets te veel spoelen en transformatoren in naar mijn idee. HF is niet echt mijn ding.

Maar die TL494 is op zich wel bruikbaar, denk ik. Zelf pak ik meestal gewoon een paar opamps (de CA3140 is momenteel mijn favoriet), dan heb je ook snel een driehoek generator gemaakt, en een LM393 moet het dan afmaken.

Je kunt een 555 overigens ook als driehoek generator gebruiken, als je de spanning over de condensator pakt, de uitgang van de 555 heb je dan niet nodig.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (17%)]

Een NE555 icm NE5532 is bij mij favoriet;) Gewoon de tweede opamp in de 5532 (mis)bruiken als comparator.

@Jasper91: op zich wel een leuke manier om elektronica-componenten te misbruiken!
Naast een stabiele spanning voor de LM3915 moet je nog enige voorzorg nemen tegen volle uitsuring bij het ontbreken van een ingangssignaal. In dat geval zal de LM3915 al zijn uitgangen hoogohmig maken, en komt de volle spanning op de LM317 te staan.
Je zou dat kunnen voorkomen door de ingang van de LM3915 van een beetje voorspanning te voorzien (instelpotje tussen REF OUT en GND, weerstand tussen diens loper en SIG), zodat pin 1 laag wordt als er geen ingangssignaal is.

Op 25 juni 2009 01:16:59 schreef SparkyGSX:
HF is niet echt mijn ding.

Het ging dan ook niet om het HF gedeelte maar om de schakeling rond de TL494 (audio => PWM), een ucc2570 wordt ook veel toegepast als audio => PWM.
Maar goed het gaat om een simpele schakeling en dan volstaat een paar opampies.
Ik zal eens een paar van die lampies bij de jongens weghalen :P en blijf het project volgen...

Ten eerste bedankt voor jullie hulp/suggesties. Het probleem is alleen dat ik al die componenten niet in huis heb en mijn (misschien wat originele) schema ook bijna helemaal werkte ;).
Anyway, de potmeter was de key :D.. standaard is hij nu zo'n 3V en met muziek op max komt het voltage net niet boven de 12V :D
Nu nog 1 puntje.. als ik de schakeling opstart blijft hij mooi op de 3V. Als ik echter wat muziek heb afgespeeld en daarna de muziek stopt blijft het voltage hangen op de 6~7V. Iemand een vermoeden wat de oorzaak hiervan is?

De oorzaak, daar heb ik niet onmiddelijk een verklaring voor.
Mogelijke remedie: condensator in de signaalleiding opnemen.

Eigenlijk begrijp ik na het lezen nog steeds niet wat je wil. Maar ik zie wel wat problemen.
Er zit geen C aan de uitgang.
Er zit geen C aan de ingang.
Dus ik denk dat hij oscilleert.

Maar ik denk niet dat daarmee al je problemen opgelost zijn.

Wat is de RC tijd van de 22uF met al die weerstanden. Ik denk dat die 22uF veel te groot is om door de lm317 snel genoeg bij te regelen. En zonder veel grotere uitgang C oscileren de lm317.

Als je signaal veranderingen niet te snel zijn. kan het werken maar je moet aan de uitgang een grote C zetten. en die 22uF mag echt niet groter dan 100nF zijn.

Succes, ik denk dat je het nodig hebt.

Sorry, het schema was niet helemaal compleet. Standaard heb ik tussen de 18V en de 0V altijd een 100nF en een 4700uF zitten (voor het gelijkrichten) en om de 10cm heb ik een 100nF tussen de + en - hangen.